Πού θα βρεις καλύτερα (να γυρίσεις ταινία) από την Ελλάδα;

INDUSTRY 05 APR  /  Μανώλης Κρανάκης

Πλήθος διεθνών παραγωγών ετοιμάζονται για απόβαση στην Ελλάδα, γεγονός που αναδεικνύει τις συνεχείς αντιφάσεις στο οπτικοακουστικό τοπίο της χώρας.

Οι διεθνείς παραγωγές που γυρίζονται στην Ελλάδα είναι πλέον ένα γεγονός που δεν χωράει αμφισβητήσεις. Αλλωστε, η επιτυχία μιας χώρας που λειτουργεί ως τόπος γυρισμάτων και ως πάροχος υπηρεσιών για διεθνείς οπτικοακουστικές παραγωγές μετριέται σε απόλυτους αριθμούς και δεν έχει (όπως δεν πρέπει να έχει) την παραμικρή σχέση με καλλιτεχνικά ή άλλα κριτήρια.

Από την εποχή που η προσέλκυση ξένων παραγωγών στην Ελλάδα έπεφτε στο απύθμενο κενό της αδιαφορίας της Πολιτείας μέχρι την πρόσφατη ανακοίνωση πως 15 με 17 διεθνείς παραγωγές θα κάνουν γυρίσματα μέσα στο 2021 στη χώρα και η πρόβλεψη για το 2022 είναι για ακόμη περισσότερες, η απόσταση που έχει διανυθεί θυμίζει επιστημονική φαντασία. Αφήνοντας, ωστόσο, ανοιχτή τη ρεαλιστική συζήτηση γύρω από τη σύνδεση της λειτουργίας της χώρας ως πόλο έλξης διεθνών παραγωγών με την δική της - διαχρονικά προβληματική ως προς τις συνθήκες παραγωγής, τα μέσα και την κρατική ενίσχυση - οπτικοακουστική παραγωγή.

Διαβάστε ακόμη: «Ο μύθος δεκαετιών, ότι ο ελληνικός κινηματογράφος είναι κρατικοδίαιτος, ήταν ένα ψέμα.» Ο Πρόεδρος του ΕΚΚ, Μάρκος Χολέβας, μιλά στο Flix

lost daughter Η Ντακότα Τζόνσον στα γυρίσματα του «The Lost Daughter» της Μάγκι Τζίλενχαλ στις Σπέτσες

Οσοι παρακολουθούν τα τεκταινόμενα στον οπτικοακουστικό χώρο τον τελευταίο αυτό δύσκολ χρόνο, γνωρίζουν όσα συνέβησαν το τελευταίο διάστημα και αφορούν, ανάμεσα σε άλλα, και τις σχέσεις του ΕΚΟΜΕ (του αρμόδιου οργάνου για τις επενδύσεις στον οπτικοακουστικό τομέα που υπάγεται στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης) με την ελληνική παραγωγή, σε μια προσπάθεια του Εθνικού Κέντρου Οπτικoακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας να ηγηθεί των ρυθμίσεων και αποφάσεων που αφορούν τον κινηματογράφο στην Ελλάδα, επισκιάζοντας τους κατεξοχήν θεσμούς που είναι επιφορτισμένοι με την προστασία και τις ρυθμίσεις σχετικά με αυτόν, όπως είναι τόσο το Υπουργείο Πολιτισμου όσο και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.

Προβληματική ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας για τα έσοδα από τις ψηφιακές πλατφόρμες που, παρά τη βασική τους αποστολή να ενισχύσουν την ελληνική κινηματογραφική παραγωγή, μπορούν να πηγαίνουν και στο ΕΚΟΜΕ, μεγαλομανής παρουσία του ΕΚΟΜΕ στο διεθνές προσκήνιο ως μοναδικού ισχυρού εκπροσώπου της ελληνικής πολιτείας σε σχέση με τα οπτικοακουστικά μέσα, παράπονα των παραγωγών σχετικά με τον προβληματικό και βλαπτικό τρόπο επικοινωνίας και διαχείρισης των ανακοινώσεων του ΕΚΟΜΕ σχετικά με τις διεθνείς παραγωγές που γυρίζονται στην Ελλάδα, είναι λίγα μόνο απ' όσα θέματα μένουν ανοιχτά χωρίς ικανές απαντήσεις από τους εμπλεκόμενους.

Διαβάστε ακόμη: Αν το ΕΚΟΜΕ είναι «ο κατεξοχήν θεσμός-αρωγός της ελληνικής οπτικοακουστικής παραγωγής», ας το ξέρουμε όλοι

φιλμ κομισιον

Την ίδια στιγμή νέες ανακοινώσεις, νέες αναφορές στην επιτυχημένη προσέλκυση ξένων παραγωγών στην Ελλάδα συνεχίζουν να γεμίζουν την ειδησεογραφία.

Στην ημερίδα του τμήματος Κινηματογράφου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης που πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά με θέμα «Από την κινηματογραφική παιδεία και εκπαίδευση στην κινηματογραφική παραγωγή» η Διευθύντρια της Διεύθυνσης Διεθνών Οπτικοακουστικών Παραγωγών (Hellenic Film Commission) του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Βένια Βέργου, έκανε λόγο για δεκαπέντε με δεκαοκτώ διεθνείς παραγωγές που θα κάνουν γυρίσματα μέσα στο 2021 στην Ελλάδα και αναμένεται να αφήσουν στη χώρα ένα σύνολο 90 εκατομμυρίων ευρώ, επισημαίνοντας ότι το γεγονός ότι «αναμένουμε πάρα πολλές παραγωγές από την άνοιξη ως και το φθινόπωρο του 2021» οφείλεται στο ότι η Ελλάδα διαχειρίστηκε την πανδημία με πολύ επιτυχημένο τρόπο.

«Καταφέραμε με συντονισμένες κινήσεις, και μέσα από την παρουσία μας σε διεθνή φόρα, εκθέσεις και σε διεθνείς αγορές στο εξωτερικό ακόμη και on line λόγω της πανδημίας, να δείξουμε στους ξένους ότι είναι εφικτό, κόντρα σε όλες τις αντιξοότητες να ολοκληρώνονται τα γυρίσματα στη χώρα με πολύ μεγάλη ασφάλεια. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα όχι μόνο να μην χάσουμε καμία παραγωγή όταν σταμάτησαν οι κάμερες αλλά αντίθετα να καταφέρουμε να προσελκύσουμε και μεγάλες παραγωγές που ήταν προγραμματισμένες να κάνουν γυρίσματα σε άλλες χώρες» τόνισε χαρακτηριστικά.

Μεταξύ άλλων η Βένια Βέργου τόνισε ότι στην εξέλιξη αυτή ιδιαίτερα θετικό ρόλο διαδραμάτισε και το cash rebate, που προβλέπει την επιστροφή επιλέξιμων δαπανών μιας παραγωγής, ενώ σχολίασε ότι τοcash rebate είναι το υψηλότερο στην Ελλάδα μαζί με τη Μάλτα. Παράλληλα γνωστοποίησε ότι πρόθεση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου είναι η ενθάρρυνση και ενίσχυση των παραγωγών που προτίθενται να δεχτούν να εκπαιδεύουν αποφοίτους και τελειόφοιτους αναγνωρισμένων κινηματογραφικών σχολών και στο στάδιο της αναζήτησης τοποθεσίας αλλά και στο στάδιο της παραγωγής.

tehran Σκηνή από τη σειρά «Τεχεράνη» που μετέφερε την περσική πρωτεύουσα στην Αθήνα

Την εκτίμηση ότι «η Ελλάδα βρίσκεται υπό πολιορκία ξένων παραγωγών» έκανε ο υπεύθυνος του film office Αθήνας Στάθης Καλογερόπουλος τονίζοντας ότι «ήδη το 2021 έχει κλείσει επί της ουσίας και τώρα κλείνει και το 2022». Ο ίδιος αναφέρθηκε και στην εμπειρία του από τα γυρίσματα στην Αθήνα της σειράς «Τεχεράνη» και σημείωσε ότι επρόκειτο για ένα πρότζεκτ με σπάνια χαρακτηριστικά καθώς ήταν μια μικρή παραγωγή που με το που γυρίστηκε προσέλκυσε το ενδιαφέρον μεγάλης τηλεοπτικής πλατφόρμας και εξαγοράστηκε από αυτή. Επρόκειτο ουσιαστικά για την τελευταία παραγωγή που γυρίστηκε στην Αθήνα πριν το lockdown ενώ για τη δεύτερη σεζόν της σειράς τα γυρίσματα θα ξεκινήσουν το καλοκαίρι και θα διαρκέσουν ως τα τέλη Αυγούστου. Μεταφέροντας την εμπειρία του από τη διαδικασία σημείωσε ότι όταν γυρίστηκε η σειρά ήταν Χριστούγεννα και επειδή ο χριστουγεννιάτικος διάκοσμος της πόλης δεν θα μπορούσε να «συμβαδίζει» με το περιεχόμενο της σειράς κάθε φορά έπρεπε να ξεστολίζεται η πόλη και να στολίζεται ξανά μετά. Επίσης για τις ανάγκες της σειράς έπρεπε να αλλάξουν οι επιγραφές στο αεροδρόμιο, γεγονός που προκάλεσε σάλο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για δύο μέρες.

Από την πλευρά της η αναπληρώτρια προϊσταμένη στο Αυτοτελές Τοπικό Γραφείο Διευκόλυνσης Οπτικοακουστικών παραγωγών (film office) της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Λίνα Μυλωνάκη αναφέρθηκε στον τομέα της κινηματογραφικής εκπαίδευσης «για τους επαγγελματίες, όχι μόνο του οπτικοακουστικού χώρου αλλά και για τους έμμεσα εμπλεκόμενους επαγγελματίες, του τουρισμού, του ξενοδοχειακού κλάδου των μεταφορών» και τόνισε ότι θα πρέπει να είναι και εκείνοι σύμμαχοι στην όλη προσπάθεια μαζί με τους κατοίκους όλης της περιοχής. Διαθέτουμε από τροπικές παραλίες μέχρι χιονισμένα τοπία, εναλλαγή φυσικών σκηνικών, πληθώρα επιλογών, άμεση πρόσβαση σε διαφορετικές τοποθεσίες την ίδια μέρα, διαφορετικά σκηνικά. Στην ουσία η Κεντρική Μακεδονία είναι ένα ανοιχτό σετ διάσπαρτο σε όλη την περιοχή που μας δίνει εναλλακτικές επιλογές για την ίδια κατηγορία τοποθεσιών, είναι ιδανική αρχή για μια καλή ιστορία» υπογράμμισε. Σημείωσε, τέλος ότι οι παραγωγές δεν είναι ένας χώρος αποκομμένος από την κοινωνία και γι αυτό το λόγο πρέπει να ενισχυθούν ο οπτικός γραμματισμός και η σινεφιλία στο ευρύτερο κοινό.

εκομε

Λίγες μέρες πριν από την ημερίδα, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΕΚΟΜΕ, Πάνος Κουάνης, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» είχε κάνει επιπλέον ανακοινώσεις για ταινίες και σειρές που θα γυρίστουν στην Ελλάδα, αλλά και τους λόγους για την έκρηξη των διεθνών παραγωγών σε ελληνικό έδαφος.

«Από εκείνες που έχουν ήδη υποβάλει αίτηση για έγκριση ξεχωρίζει η ταινία “Greek Freak”, βιογραφικό έργο για τον Γιάννη Αντετοκούνµπο, σε παραγωγή της Disney+, αλλά και η “Cyclades”, που είναι γαλλικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Marc Fitoussi, µε πρωταγωνίστρια την Ιζαμπέλ Ιπέρ. Οσον αφορά την ταινία “Greek Freak”, τα γυρίσµατα θα γίνουν στην Αττική, την Πελοπόννησο και τη Στερεά Ελλάδα. Το “Cyclades” θα γυρίσει πλάνα σε πολλά από τα νησιά των Κυκλάδων», δηλώνει ο Πάνος Κουάνης, τονίζοντας ωστόσο πως, αν όλα πάνε καλά σε επιδηµιολογικό επίπεδο και δεν υπάρξει κάποια εµπλοκή µε την κρίση της COVID-19, αναµένεται να γίνουν γυρίσµατα σε περισσότερες από 100 τοποθεσίες ανά την ελληνική επικράτεια.

Ο Πάνος Κουάνης συμπληρώνει επίσης πως έχουν ολοκληρωθεί οι διαπραγµατεύσεις και για άλλες µεγάλες παραγωγές, για τις οποίες αναµένονται άµεσα οι αιτήσεις για έγκριση.

«Πρόκειται για την ταινία “My Big Fat Greek Wedding 3” (“Γάµος Αλά Ελληνικά” 3), σε σκηνοθεσία της Νία Βαρντάλος (παραγωγή Τοµ Χανκς και Ρίτα Ουίλσον), για την οποία τα γυρίσµατα σχεδιάζονται σε Αττική και Πελοπόννησο. Στο πλάνο είναι και µια κινηµατογραφική ταινία action-comedy αµερικανικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Ράιαν Τζόνσον µε πρωταγωνιστή τον Ντάνιελ Κρεγκ (σ.σ. αυτό είναι η πρώτη συνέχεια του «Knives Out» για λογαριασμό του Netflix που θα γυριστεί στο Πόρτο Χέλι). Και σε αυτή την ταινία τα γυρίσµατα θα γίνουν στην Πελοπόννησο. Επίσης, ο τρίτος κύκλος της τηλεοπτικής σειράς δράσης “Tom Clancy's Jack Ryan”, σε συµπαραγωγή Paramount και Amazon Prime, µε πρωταγωνιστή τον Τζον Κραζίνσκι και µε στόχο γυρισµάτων την Αττική και τις Κυκλάδες», αποκαλύπτει ο πρόεδρος του ΕΚΟΜΕ.

Στους τίτλους που αναμένονται να γυριστούν στην Ελλάδα αναφέρεται επίσης η πιθανολογούμενη ταινία επιστημονικής φαντασίας του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ με πρωταγωνιστή τον Μαντς Μίκελσεν, με γυρίσματα στην Ατιική αλλά και ένα πολεµικόκατασκοπικό έργο ρωσικής παραγωγής, µε θέµα τον Β' Παγκόσµιο Πόλεµο και γυρίσµατα στην Αττική. «Σε αυτή την ταινία θα χρησιµοποιηθούν αµερικανικά πολεµικά αεροπλάνα του 1940, που φυλάσσονται και συντηρούνται σε αεροπορική βάση»

Στη συνέντευξη, ο Πάνος Κουάνης αναφέρεται στην αγαστή συνεργασία του ΕΚΟΜΕ με το Υπουργείο Πολιτισμού, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, αλλά και τα film offices σε όλη την Ελλάδα και όλους τους θεσμούς που εμπλέκονται στην προσέλκυση διεθνών παραγωγών στην Ελλάδα.

«To EKOME συνεργάζεται με τα υπουργεία Πολιτισμού και Τουρισμού, καθώς και με τους εποπτευόμενους φορείς τους, με στόχο την ενίσχυση του brand “Ελλάδα” σε όλο τον κόσμο. Ακόμη, έχουμε στενή συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού, με φεστιβάλ όπως το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, τις περιφέρειες, τους δήμους, το “Enterprise Greece” και το υπουργείο Εξωτερικών, καθώς και με όλους τους φορείς δημόσιους και ιδιωτικούς των οποίων το έργο προάγει το προφίλ της χώρας μας παγκοσμίως».

Από την άλλη, θα ήταν ενδιαφέρον, σε μια κρατική πολιτική που οφείλει να είναι ενιαία, να ακούγαμε ταυτόχρονα με τις εντυπωσιακές ανακοινώσεις για τις διεθνείς παραγωγές στην Ελλάδα, τη δέσμη πολλαπλών μέτρων για την ενίσχυση και προώθηση των ελληνικών παραγωγών που ασφυκτιούν κάτω από το βάρος της έτσι κι αλλιώς ελάχιστης οικονομικής ενίσχυσης, της πανδημίας που δυσκολεύει σε όλα τα επίπεδα τους Ελληνες παραγωγούς (το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου ανακοίνωσε μια μικρή δέσμη μέτρων) και της «αγιάτρευτης» γενικής αδιαφορίας του ελληνικού κράτους για το σινεμά που δεν φέρνει πίσω... εκατομμύρια.

(Πηγές: ΑΠΕ-ΜΠΕ, Παραπολιτικά)

γρεεκ Από τα γυρίσματα του «Greed» του Μάικλ Γουιντερμπότομ

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.