Industry

Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου: τα νούμερα λένε την αλήθεια!

στα 10

Ολοκληρώθηκε πριν από λίγο η συνέντευξη Τύπου του Γενικού Διευθυντή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Γρηγόρη Καραντινάκη, η οποία ήταν αναπόφευκτο να επικεντρωθεί στα νούμερα: των χρημάτων που οφείλει το Κέντρο στους παραγωγούς και σκηνοθέτες, των χρημάτων που οφείλει το κράτος στο Κέντρο, τον αριθμό των ταινιών που αναμένουν ήδη εδώ και καιρό έγκριση από το Κέντρο, τις ημερομηνίες εφαρμογής όσων ορίζει ο νέος νόμος για τον κινηματογράφο...

Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου: τα νούμερα λένε την αλήθεια!
Γρηγόρης Καραντινάκης και Γιώργος Παπαλιός

Οπως λοιπόν συνήθως συμβαίνει με τα νούμερα, οι ελάχιστοι δημοσιογράφοι που παραβρέθηκαν στη συνέντευξη Τύπου, κρατούσαν μολύβι και χαρτί. Ακούγοντας προσεκτικά όσα είχε να πει ο Γενικός Διευθυντής του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και τις παρεμβάσεις του Προέδρου του ΕΚΚ Γιώργου Παπαλιού, προσπαθώντας να βγάλουν άκρη, πριν βγάλουν αριθμομηχανή.

Ευτυχώς, ο Γενικός Διευθυντής Γρηγόρης Καραντινάκης ήταν «διαβασμένος» και έτοιμος να λύσει πολλά από τα μαθηματικά προβλήματα που προέκυψαν κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, η οποία μοιράστηκε ανάμεσα στα πεπραγμένα του Γενικού Διευθυντή, από την ανάληψη των καθηκόντων του, τον Ιούλιο του 2011 μέχρι και σήμερα και στα όσα ελπίζει πως θα υλοποιηθούν στο άμεσο μέλλον.

Τα σημαντικότερα σημεία της συνέντευξης ήταν η ανάλυση των οφειλών του ΕΚΚ προς παραγωγούς, σκηνοθέτες, έτοιμες ταινίες και προμηθευτές που θα καλυφθούν μέχρι τον Ιανουάριο στο 80%, ο εσωτερικός κανονισμός και το tax shelter που ετοιμάζονται να λειτουργήσουν άμεσα, το άνοιγμα των χρηματοδοτικών προγραμμάτων από τον Φεβρουάριο (αν και εφόσον τα χρήματα που αναμένονται από το Υπουργείο έρθουν), ο ορισμός νέου ελληνικού εκπροσώπου στο Eurimages (που θα ανακοινωθεί σύντομα), η αναμονή μιας χορηγίας που το Υπουργείο θα εξασφαλίσει για το Κέντρο και θα δοθεί αποκλειστικά στην παραγωγή ταινιών μεγάλου και μικρού μήκους νέων δημιουργών.

Ας ελπίσουμε πως όλα τα μελλοντικά σχέδια θα γίνουν στο χρόνο που πρέπει. Δηλαδή όσο σύντομα το χρειάζεται ο ελληνικός κινηματογράφος, ακριβώς τη στιγμή που το χρειάζεται περισσότερο...

Αναλυτικά όσα ειπώθηκαν:

Οφειλές

«Με όσα είχαν συμφωνηθεί με το Υπουργείο Πολιτισμού και μια σωστή διαχείριση και με τη βοήθεια του μπορεί μέχρι το τέλος του χρόνου, αρχές Γενάρη το αργότερο να καλυφθεί το 80%, ίσως και παραπάνω των χρέων. Αυτή είναι μια δέσμευση από το Υπουργείο και ο στόχος δικός μας, με τα ποσά που έχουμε εισπράξει ήδη, τα ποσά που είναι ώριμα προς είσπραξη και αυτά που αναμένονται. Κάνουμε συμφωνίες για περικοπές των χρεών και χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής τους. Οι οφειλές του Κέντρου στις 27 Ιουλίου, πριν αναλάβω τη θέση του Γενικού Διευθυντή, ήταν 4.593.000 ευρώ. Στις 15 Δεκεμβρίου είναι 3.503.000 ευρώ. Από αυτά τιμολογημένα είναι το 1.400.000 μόνο. Τα υπόλοιπα είναι από εγκρίσεις που έχουν γίνει αλλά αυτή τη στιγμή διαπραγματεύονται: άλλες ταινίες δεν θα γίνουν, άλλες ταινίες έγιναν τελικά με λιγότερα χρήματα απ’ όσο ήταν ο αρχικός προϋπολογισμός τους. Οι ταινίες που έχουν ήδη εγκριθεί από το Κέντρο είναι 18 στους Ορίζοντες, 5 στο Κίνητρο, 5 στο Νέο Βλέμμα, 7 στο Τεκμήριο και 25 μικρού μήκους ταινίες. Το κόστος τους μπαίνει στον προϋπολογισμό του Κέντρου, αλλά είναι μεταβλητό. Για παράδειγμα, το “L” του Μπάμπη Μακρίδη που είχε εγκριθεί, αλλά ολοκληρώθηκε στο ενδιάμεσο διάστημα, θα κριθεί πλέον ως ολοκληρωμένη ταινία.»

Να σημειωθεί εδώ πως τα χρήματα που έφτασαν φέτος στο ΕΚΚ είναι 1.176.000 από την τακτική επιχορήγηση το Φεβρουάριο, 1.000.000 από έκτακτη επιχορήγηση τον Αύγουστο και από επιστροφή φόρου μέχρις στιγμής 322.000 ευρώ . Από την επιστροφή του Φ,Π.Α., το κράτος χρωστάει στο ΕΚΚ, από το 2006, 4.800.000 ευρώ.

Λειτουργικά έξοδα

«Κάνουμε μειώσεις προκειμένου να ελαττώσουμε τα λειτουργικά μας έξοδα προκειμένου να μείνουν περισσότερα χρήματα για την παραγωγή, συζητάμε με το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης την περίπτωση συστέγασης μας στα γραφεία που βρίσκεται αυτή τη στιγμή το ΕΚΚ και με τους ιδιοκτήτες του κτιρίου για τη μείωση του ενοικίου. Είτε γίνει αυτή η συνεργασία με το Φεστιβάλ, είτε όχι, στις αρχές του χρόνου θα έχουν μειωθεί οι κτιριακές δαπάνες. Σε σχέση με το προσωπικό, τον Ιούλιο ήμασταν 27 άνθρωποι με κόστος 75.000 ευρώ περίπου το μήνα. Τώρα είμαστε 24, μαζί με τους δικηγόρους που έχουμε, με ένα κόστος 57.000 ευρώ. Μια μείωση της τάξης του 25%. Η γενική μείωση των λειτουργικών εξόδων του Κέντρου από το 2010 μέχρι σήμερα το 2011 αγγίζει το 43.73%».

Εσωτερικός κανονισμός

«Ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση του εσωτερικού κανονισμού του Κέντρου, πήγε στο Διοικητικό Συμβούλιο και έγιναν οι διορθώσεις και στο επόμενο διοικητικό συμβούλιο μέσα στον Ιανουάριο θα ψηφιστεί και θα πάει για τελική έγκριση στον Υπουργό. Τα βασικά στοιχεία του εσωτερικού κανονισμού είναι το να συμπυκνωθεί ο τρόπος λειτουργείας του Κέντρου, ο τρόπος διαδικασίας που θα περνάνε σχέδια ταινιών από το Κέντρο, ο τρόπος λειτουργείας των τμημάτων του Κέντρου (Hellas Film, Οικονομικό τμήμα κ.ά.). Ο νόμος είχε γίνει το 2010 που ήταν αλλιώς τα οικονομικά πράγματα στη χώρα, και σήμερα - αυτός ο νόμος που προβλέπει τέσσερις Διευθύνσεις και τα λοιπά - , είμαστε σε επαφή με το Υπουργείο για να βρούμε τον τρόπο συγχώνευσης τους. Δεν είναι δυνατόν να έχουμε προσωπικό 22 ατόμων και πέντε διευθυντές»

Κανονισμός χρηματοδοτήσεων

«Η φιλοσοφία του κανονισμού χρηματοδοτήσεων, που θα ξεκινήσει αφού τελειώσουν οι εγκρίσεις κατατεθειμένων σεναρίων, θα στηρίζει το σενάριο και την ανάπτυξη του φάση-φάση. Δηλαδή θα στηρίζει το treatment, τη συγγραφή σεναρίου, την ανάπτυξη του πρότζεκτ και αργότερα την υλοποίηση της ταινίας φάση-φάση. Ουσιαστικά θα αλλάξουν οι αποδόσεις από πλευράς του Κέντρου που θα γίνονται στο κάθε στάδιο της ανάπτυξης μιας ταινίας. Θα απαιτείται να υπάρχει παραγωγός από την αρχή και στη φάση του development διανομέας. Υπάρχουν κάποιοι μηχανισμοί τους οποίους επεξεργαζόμαστε ώστε να δημιουργηθεί ένα κίνητρο στους διανομείς να μπαίνουν από την αρχή της ταινίας. Αυτή τη στιγμή έχουν εξαιρεθεί από την επιστροφή φόρου οι διανομείς και το Κέντρο θα φροντίσει ώστε ένα κονδύλι από αυτήν να πηγαίνει προς αυτήν την κατεύθυνση. Μέσα στον Ιανουάριο θα έχουμε τελειώσει τα εσωτερικά του Κέντρου και τον Φεβρουάριο θα έχει ολοκληρωθεί και ο κανονισμός χρηματοδοτήσεων. Αν όλα πάνε καλά με τα οικονομικά του Κέντρου όπως περιμένουμε και το Υπουργείο έχει υποσχεθεί, θα ανοίξουν τα χρηματοδοτικά προγράμματα. Αυτή τη στιγμή έχει δημιουργηθεί μια γνωμοδοτική επιτροπή η οποία διαβάζει τα σενάρια που έχουν ήδη κατατεθεί»

Οι ταινίες που έχουν κατατεθεί στο Κέντρο και είναι υποψήφιες χρηματοδότησης είναι 18 στους Ορίζοντες, 7 στο Κίνητρο, 14 στο Νέο Βλέμμα, 37 στο Τεκμήριο, 51 στις Μικρού Μήκους και 18 στη Γραφή. Από αυτές κάποιες είναι έτοιμες και έχουν έρθει από διαφορετικές περιόδους: 12 μεγάλου μήκους, 12 ντοκιμαντέρ και 8 μικρού μήκους. Αυτές θα περάσουν από διαδικασία αξιολόγησης και κάποιες θα εγκριθούν.

H γνωμοδοτική επιτροπή που διαβάζει αυτή τη στιγμή τα σενάρια που έχουν κατατεθεί (χωρίς να γνωρίζει τίποτα εκτός από το σενάριο από το οποίο απουσιάζουν τα ονόματα παραγωγών, σκηνοθετών και συνεργατών), πληρώνεται το ένα τρίτο από όσο πληρώνονταν τα μέλη των γνωμοδοτικών επιτροπών του παρελθόντος και αποτελείται από τους: Νίκο Αναγνωστόπουλο, Αντώνη Καφετζόπουλο, Σωτήρη Γκορίτσα, Κατερίνα Φιλιώτου, Ηλία Δημητρίου, Ηρακλή Μαυροειδή, Σύλλα Τζουμέρκα, Ευθύμη Φιλίππου, Στάυρο Ψυλλάκη.

Παρουσία του ΕΚΚ στα ξένα φεστιβάλ

Σε ερώτηση για το σε πόσο ποσοστό η Hellas Film συμβάλλει στο να μπορούν οι ταινίες να βρουν δίοδο προς τα ξένα φεστιβάλ, ο Γρηγόρης Καραντινάκης απάντησε πως η Hellas Film έχει επαφές με τα ξένα φεστιβάλ και συνεργάζεται με τους παραγωγούς των ελληνικών ταινιών ως προς την παρουσία τους στα ξένα φεστιβάλ. Οσο για τον προϋπολογισμό του Κέντρου για την παρουσία του στα ξένα φεστιβάλ, θα συνεχίσει να υπάρχει εκπροσώπηση κυρίως για τα μεγάλα Διεθνή Φεστιβάλ, αλλά μειωμένη σε σχέση με το παρελθόν («που πήγαιναν 7-8 άνθρωποι», όπως δήλωσε ο Γιώργος Παπαλιός: «Πέρσι στο Βερολίνο είχε πάει ένας μόνο άνθρωπος και το ίδιο θα γίνει και φέτος»).

Φορολογικά κίνητρα (tax shelter)

«Το Κέντρο ετοιμάζει όλα τα έγγραφα – γιατί έχει μια σχετική γραφειοκρατεία – και έρχεται λίαν συντόμως ο κωδικός από το Υπουργείο (σ.σ. ώστε να μπορεί ο ενδιαφερόμενος να συμπεριλαμβάνει στην φορολογική του δήλωση το ποσό που έχει επενδύσει σε κινηματογραφική ταινία, προκειμένου να έχει τη φοροαπαλλαγή που ορίζει ο νόμος). Αυτό πιστεύω ότι θα λήξει σίγουρα μέσα στον Ιανουάριο.»

Συνεργασία με την ΕΡΤ

«Εχουμε προτείνει την δημιουργία ειδικών ζωνών προγράμματος με ελληνικές ταινίες. Εχουμε μιλήσει για την αγορά πακέτου ελληνικών ταινιών που είναι μια σημαντική ένεση για το Κέντρο αυτή τη στιγμή. Αλλά θα περάσουμε και στην προγραμματική συμφωνία στήριξης κοινών χρηματοδοτικών προγραμμάτων με την ΕΡΤ, που είχε λήξει το 2009. Θα ανανεωθεί με βάθος τουλάχιστον διετίας. Ανεξάρτητα με τα προγράμματα που στηρίζει η ΕΡΤ με το 1.5%.»

Ταινίες που στήριξε για διανομή ή τη φεστιβαλική τους πορεία του ΕΚΚ το 2011

Το 2011 το ΕΚΚ στήριξε τις ταινίες (για τη διανομή ή την φεστιβαλική τους πορεία): «Αμνηστία» του Μπουγιάρ Αλιμάνι, «Attenberg» της Αθηνάς Τσαγγάρη, «Αλπεις» του Γιώργου Λάνθιμου, «Biloba» της Σοφίας Παπαχρήστου, «Ταξίδι στη Μυτιλήνη» του Λάκη Παπαστάθη, «Τέσσερα Μαύρα Κοστούμια» του Ρένου Χαραλαμπίδη, «Casus Belli» του Γιώργου Ζώη, «Wasted Youth» του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου, «Tungsten» του Γιώργου Γεωργόπουλου, «Ο Ξεναγός» του Ζαχαρία Μαυροειδή, «J.A.C.E.» του Μενέλαου Καραμαγγιώλη, «Πρώτη Υλη» του Χρήστου Καρακέπελη, «Χώρα Προέλευσης» του Σύλλα Τζουμέρκα, «Χορεύοντας στον Πάγο» του Σταύρου Ιωάννου, «L» του Μπάμπη Μακρίδη, «Mustafa's Sweet Dreams» του Αγγελου Αμπάζογλου.

Και μια ιστορία

Χαρακτηριστική ήταν και η παρέμβαση του Γιώργου Παπαλιού, όταν η συζήτηση έφτασε - αναπόφευκτα - στο αν το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου θα χρηματοδοτήσει την καινούργια ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου «Η Αλλη Θάλλασα» που έχει ήδη εγκριθεί από την ΕΡΤ, έχει ήδη κατατεθεί στο κέντρο και έχει ξεκινήσει γυρίσματα, αλλά και την ταινία του Νίκου Κούνδουρου. Η ιστορία που αφηγήθηκε με πρωταγωνιστή τον Νίκο Παπατάκη ήταν ταυτόχρονα συμβολική αλλά και ενδεικτική ολόκληρης της φιλοσοφίας του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, στο οποίο αυτή τη στιγμή - δυστυχώς ή ευτυχώς - έχει πέσει όλο το βάρος της πορείας του ελληνικού κινηματογράφου.

«Το 2007 είχε έρθει ο Παπατάκης και μου είπε πως έχει ένα σενάριο και θέλει να κάνει μια ταινία. Τα έχασα. Αλλά μου είπε "βάζω έναν όρο, ότι δεν θα πάρω τα λεφτά νέου σκηνοθέτη". Του απάντησα πως με συγκινεί αυτό που μου είπε αλλά "λίγα τα λεφτά, πολλοί οι νέοι σκηνοθέτες". "Τότε δεν με ενδιαφέρει" μου είπε. Και σηκώθηκε και έφυγε.»