Το κινηματογραφικό τοπίο αλλάζει ραγδαία. Οι τεχνολογικές εξελίξεις της τελευταίας δεκαετίας ανάγκασαν την Kodak να φαλιρίσει (ποιος θα περίμενε ότι το φιλμ θα χάσει τη μάχη απέναντι στις ψηφιακές κάμερες;), ολόκληρες ειδικότητες στο σινεμά καταργήθηκαν, τα εισιτήρια έπεσαν δραματικά λόγω του νόμιμου και παράνομου downloading/streaming και το τοπίο της διανομής, αλλά και παραγωγής, άλλαξε ριζικά καθώς στο παιχνίδι μπήκαν πλατφόρμες, όπως το Netflix, που χρηματοδοτούν ταινίες, κερδίζουν Οσκαρ, προτείνουν στο θεατή να τις δει από τον καναπέ του.
Μαζί με το κουτί της Πανδώρας έχει ανοίξει κι ο διάλογος για το τι είναι και τι θέλουμε να είναι από εδώ και πέρα το σινεμά. Μάς έχουν αναγκάσει οι νέες εξελίξεις να το ξαναορίσουμε; Πρόσφατα, στη συνέντευξη Τύπου του «Ιρλανδού» (της νέας ταινίας του Μάρτιν Σκορσέζε, παραγωγής Netflix) ο σκηνοθέτης, ο οποίος αγαπά τόσο το φιλμ που ίδρυσε και το Film Foundation για την αποκατάσταση σπάνιων και κλασικών φιλμ, είπε τα πράγματα έξω από τα δόντια: τα κινηματογραφικά στούντιο τον έδιωξαν. Εδιωξαν τον Σκορσέζε που τους πήγε ένα πρότζεκτ με Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Αλ Πατσίνο, Τζο Πέσι και Χάρβεϊ Καϊτέλ.
Αντίθετα είχε τοποθετεί πριν από λίγο καιρό ο Στίβεν Σπίλμπεργκ, o oποίος είχε αποκαλέσει ταινίες παραγωγής Netflix «τηλεταινίες» και ήθελε να αποκλειστούν από τα Οσκαρ. «Αν είναι καλές, ας κερδίσουν Εmmy, αλλά όχι Οσκαρ...»
Διαβάστε περισσότερα: Αλλαγές στα Οσκαρ: O Σπίλμπεργκ έχασε, το Netflix μένει
Σήμερα, στον κρίσιμο κινηματογραφικό διάλογο τοποθετείται κι ο Εντουαρντ Νόρτον, ο οποίος περμένει την πρεμιέρα της νέας σκηνοθετικής του δουλειάς «Motherless Brooklyn», παραγωγής Warner Bros., κι ένα καστ που θέλει τον ίδιο πρωταγωνιστή δίπλα στους Μπρους Γουίλις, Γουίλεμ Νταφόε, Αλεκ Μπόλντγουιν, Μπόμπι Καναβάλι.
Το 60% των αμερικανικών multiplex ρυθμίζουν τη φωτεινότητα των μηχανών προβολής τους στο μισό. Μάς παραδίδουν χάλια εικόνα, χάλια ήχο και κανείς δεν τους έχει ξεφωνίσει!»
Ο Νόρτον ρίχνει τους προβολείς στην μεταχείρηση των ταινιών από τις αλυσίδες κινηματογράφων.
«Οι αλυσίδες των multiplex σκοτώνουν την κινηματογραφική εμπειρία. Κανένας άλλος. Τελεία.» δήλωσε σε πρόσφατη συνέντευξή του και κάλεσε τους θεατές να κάνουν παράπονα στους ιδιοκτήτες αν η εμπειρία της προβολής είναι χαμηλής ποιότητας. «Γιατί στις περισσότερες περιπτώσεις, αυτό κάνουν - σκοτώνουν την ποιότητα».
«Κάναμε μία έρευνα με συνάδελφους - σκηνοθέτες, διευθυντές φωτογραφίας, ηθοποιούς- και συνειδητοποιήσαμε ότι ένα 60% των αμερικανικών multiplex ρυθμίζουν τη φωτεινότητα των μηχανών προβολής τους στο μισό. Μάς παραδίδουν χάλια εικόνα, χάλια ήχο και κανείς δεν τους έχει ξεφωνίσει!»
«Αν οι κινηματογραφικές αίθουσες παρέδιδαν ένα άρτιο αποτέλεσμα, ο κόσμος θα μαγευόταν. Οι θεατές θα έλεγαν "ουάου, αυτό είναι εκπληκτικό, δε θέλω να ξαναδώ ταινία στο σπίτι". Οπότε θα ήθελα τους θεατές να κάνουν παράπονα. Να σηκώνονται από τη θέση τους, να ζητούν να δουν τον υπεύθυνο της αίθουσας και να του λένε "η εικόνα είναι σκοτεινή και θέλω τα χρήματά μου πίσω". Γιατί τους πληρώνουμε για πανάκριβους εξοπλισμούς, οπότε πρέπει να απαιτούμε και πρωτοκλασάτη κινηματογραφική θέαση!»
Για αυτό, ο Νόρτον καταλήγει ότι το Netflix εξασφαλίζει καλύτερη ποιότητα από ό,τι οι αίθουσες!
«Τρέφω μεγάλο σεβασμό στον Στίβεν Σπίλμπεργκ, αλλά διαφωνώ στην τοποθέτησή του. Το Netflix επένδυσε πολύ περισσότερο στην ποιότητα των προβολών του "Roma" στις κινηματογραφικές αίθουσες από κάθε άλλο στούντιο που βγάζει ταινία σήμερα. Εξασφάλισαν δικό τους εξοπλισμό σε εκατοντάδες αίθουσες για μία ασπρόμαυρη ταινία με υπότιτλους, την πρόσεξαν πολύ περισσότερο από ό,τι θα έκανε σε αντίστοιχη περίπτωση η Sony Pictures Classics...»
Διαβάστε επίσης: Τι έχει ετοιμάσει το Netflix για τις προβολές του «Ιρλανδού» στη Νέα Υόρκη
«Ταυτόχρονα, το Netflix επένδυσε στη δημιουργικότητα των κινηματογραφιστών. Εχουμε πολύ περισσότερες ευκαιρίες για ποικίλες ταινίες να γυριστούν, τολμηρές ιστορίες να ειπωθούν και διαφορετικές φωνές να ακουστούν. Είναι καταπληκτικό αυτό που συμβαίνει!»
Διαβάστε περισσότερα: