Πολλά ακούγονται φέτος. Ισως γιατί, παρόλο που μία ανάγνωσης της λίστας του διαγωνιστικού δεν είχε εντυπωσιάσει κανέναν, τελικά οι «μικρές» ταινίες αποδείχτηκαν ενός πολύ καλού επιπέδου.
Ναι, το 73ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου επέστρεψε δυναμικά, όπως γράφουν και οι περισσότεροι τίτλοι των κινηματογραφικών περιοδικών σε όλο τον κόσμο. Μετά από δύο χρόνια πανδημίας, η πρώτη «κανονική» διοργάνωση είχε καλές ταινίες, εντός κι εκτός διαγωνιστικού, αλλά κι ένα απροσδόκητο star power: από τον Στίβεν Σπίλμπεργκ και τη συγκινητική του τιμητική βράβευση και τον «δικό μας» Γουίλεμ Νταφόε (πρωταγωνιστή στο «Inside» του Βασίλη Κατσούπη), την Κέιτ Μπλάνσετ («Tar»), την Ελεν Μίρεν («Golda» και τον Τζον Μάλκοβιτς («Seneca »), μέχρι την Τζόαν Μπαέζ («Joan Baez: I am Noise») και τον Bono (παρουσιάσε το ντοκιμαντέρ «Kiss the Future» και παρέδωσε την Χρυσή Αρκτο στον Σπίλμπεργκ), τα φλας των φωτωγράφων δεν σταμάτησαν να αστράφτουν στην Potsdamer Platz.
Το 73ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου διεξάγεται φέτος από τις 16 μέχρι και τις 25 Φεβρουαρίου. Το Flix βρίσκεται εδώ για να σας μεταφέρει, ζωντανά, όλα όσα συμβαίνουν μέσα και έξω από τις αίθουσες στο ειδικό τμήμα του site που ανανεώνεται συνεχώς.
Τα ψέματα τελείωσαν όμως - σε λίγες ώρες η αυλαία του φεστιβάλ θα πέσει, όχι όμως πριν δώσει τα βραβεία της και για φέτος. Με Πρόεδρο της Κριτικής Επιτροπής την Κρίστεν Στιούαρτ (στα 32 της χρόνια αποτελεί και την νεότερη που έχει περάσει ποτέ από αυτή τη θέση) και ανάμεσα στα μέλη τους πιο πρόσφατου νικητές, την Καταλανή σκηνοθέτη Κάρλα Σιμόν (περσινή νικήτρια της Χρυσής Αρκτου με το «Alcarras»), τον Ράντου Τζούντε (νικητή Χρυσής Αρκτου το 2021 με το «Ατυχές Πήδημα ή Παλαβό Πορνό») οι προσδοκίες μας είναι μεγάλες. Και η περιέργειά μας ακόμα μεγαλύτερη.
Οι φήμες είναι πολλές και διαφορετικές.
Η παραγωγός του «20,000 Species of Bees» κλήθηκε να επιστρέψει στο Βερολίνο. Αυτό μπορεί να σημαίνει ένα από τα μεγάλα βραβεία - Χρυσή Αρκτο ή το Βραβείο της Επιτροπής.
«Πως γίνεται εσείς να ξέρετε ποιοι είστε κι εγώ όχι», ρωτά σε μια στιγμή ο οχτάχρονος Αϊτόρ τον αδελφό και την μητέρα του, η οποία επιμένει να τον φωνάζει με το όνομα που του έδωσαν, ακόμη κι αν εκείνος προτιμά το δίχως συγκεκριμένο γένος «Κοκό» και ψάχνει στην πραγματικότητα ένα όνομα στο οποίο να ακούει το κορίτσι που είναι σίγουρος ότι είναι ο αληθινός εαυτός του, και το οποίο μπορεί να είναι Λουσία..
Από το πρωί όμως αρκετές εφημερίδες έχουν δώσει τη δική τους ψήφο: στο «Music» της Aνγκέλα Σάνελεκ (η οποία είχε κερδίσει την Αργυρή Αρκτο Σκηνοθεσίας για το «I Was at Home, But...» το 2019). Ιδιαίτερο ελληνικό ενδιαφέρον θα είχε μία τέτοια βράβευση. Πρώτα από όλα γιατί πρόκειται για μία κινηματογραφική ανάγνωση στον Οιδίποδα του Σοφοκλή - φυσικά παίρνοντας μόνο την καρδιά του αρχαίου ελληνικού έργου και κάνοντας μία σύγχρονη ιστορία, με το σήμα κατατεθέν ελλειπτικό γλωσσάρι και την δωρική εικόνα της Σάνελεκ. Κυρίως όμως γιατί, με γυρίσματα στην Ελλάδα (στην νότιο Πελοπόνησο και την Εύβοια), το «Music» έχει κύριους πρωταγωνιστές τον Αλιόσα Σνάιντερ (στο ρόλο του Οιδίποδα), την Αγκάτε Μπόνιτσερ, τον Αργύρη Ξάφη και την Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου.
Διαβάστε εδώ τη συνέντευξη του Αργύρη Ξάφη στο Flix.
Θεωρούμε ότι κάτι θα πάρει το «Totem» της Μεξικάνας Λίλα Αβιγιές - ίσως τη Σκηνοθεσία (θα θελήσουν ξανά να βραβεύσουν γυναίκα σκηνοθέτη;) ή και του Σεναρίου για το πόσο νατουραλιστικά, απλά, βαθιά συγκινητικά χωρίς να γίνεται μελό, χειρίζεται ένα πολύ δύσκολο θέμα.
Κάποιες ομάδες ψυχανάλυσης χρησιμοποιούν ένα «τοτέμ». Οποιος το παίρνει στα χέρια του, έχει το λόγο. Δεν έχουμε ιδέα αν ο τίτλος της νέας ταινίας (μετά το «The Chambermaid» του 2018) της μεξικάνας Λίλα Αβιγιέζ αναφέρεται σε κάτι τέτοιο. Με έναν παράξενο τρόπο ταιριάζει όμως, καθώς όλοι οι κάτοικοι του μικρόκοσμου της ταινίας βρίσκονται στο σπίτι αυτής οικογένειας για να πάρουν κάποια στιγμή το λόγο. Με τον τρόπο που μπορεί ο καθένας, με λόγια ή χωρίς, να αποχαιρετήσουν τον 30χρονο Τόνια, ο οποίος, όπως και η μητέρα του, φεύγει από επιθετικό καρκίνο στα κόκκαλα. Είναι τα γενέθλιά του και το σπίτι ανοίγει για ένα πάρτι - όπως θα έπρεπε να είναι όλες οι κηδείες.
Οι Γεραμνοί αγάπησαν πολύ και το «Afire» του Κρίστιαν Πέτσολντ - μία χαριτωμένη, αλλά αδύναμη κομεντί για την ανδρική ανασφάλεια απέναντι στην τέχνη και τη ζωή. Η δεύτερη ταινία της τριλογίας (μετά το « Undine») του Πέτσολντ που χρησιμοποιεί την ηρωίδα της Πόλα Μπιρ ως «μούσα», σύμβολο, όχι υπαρκτή γυναίκα αλλά ιδέα, που έρχεται κι αναστατώνει τη ζωή ενός άντρα - εδώ συγγραφέα που έχει κολλήσει και δεν μπορεί να γράψει το δεύτερο βιβλίο του.
Κι ο Κρίστιαν Πέτσολντ έχει κληθεί να παραστεί στην τελετή. Χμμμ....
Εφόσον δεν θα υπάρχουν βραβεία ανδρικής/γυναικείας ερμηνείας, καθώς το φεστιβάλ Βερολίνου καταργεί τα φύλα και αντιμετωπίζει τους ηθοποιούς ως ένα, αναρωτιόμαστε αν θα είναι η στιγμή της Τία Ιρλιχ, της τρανς πρωταγωνίστριας του «Till the End of the Night» του Κριστόφ Χοχάουζλερ να πάρει το βραβείο της για μία, ομολογουμένως, πολύ καλή ερμηνεία.
Bέβαια, η ερμηνεία του φεστιβάλ και (για εμάς πάντα) η ταινία του φεστιβάλ, ήταν αυτή της Moυατζέμι Χουσεΐν στο «The Survival of Kindness». Η Αβορίγινας ηθοποιός παραδίδει μία εξαιρετική, ανεπανάληπτη, βουβή ερμηνεία με όλες τις συσπάσεις του προσώπου της να μιλούν και τα μάτια της να φωνάζουν.
Το είχαμε πει: για εμάς το «The Survival of Kindness» του Ρολφ ντε Χέερ θα ήταν η Χρυσή Αρκτος.
Tέλος, αν είναι να γίνει η έκπληξη, ας είναι μία μικρή ταινία με μεγάλη καρδιά: Το «Past Lives», το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Σελίν Σονγκ ήρθε στο διαγωνιστικό του Βερολίνου με αρκετό buzz από το Sundance. Και δικαίως. Γιατί αυτή η δραμεντί κατάφερε να κερδίσει τις εντυπώσεις, τις καλύτερες κριτικές διεθνώς και την αγάπη του κοινού.
Ε, ας κερδίσει κι ένα βραβείο. Το εξίζει.
Ευχαριστούμε την Aegean Airlines για τη βοήθεια πραγματοποίησης του ταξιδιού στο 73ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου.
Το 73ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου διεξάγεται φέτος από τις 16 μέχρι και τις 25 Φεβρουαρίου. Το Flix βρίσκεται εδώ για να σας μεταφέρει, ζωντανά, όλα όσα συμβαίνουν μέσα και έξω από τις αίθουσες στο ειδικό τμήμα του site που ανανεώνεται συνεχώς.