(Προειδοποίηση: το κείμενο περιέχει πληροφορίες για τα οχτώ πρώτα επεισόδια του τρίτου κύκλου του «Twin Peaks», επομένως αν θέλετε να μη γνωρίζετε απολύτως τίποτα για αυτά, ξεκινήστε την ανάγνωση μόλις ολοκληρώσετε την προβολή τους)
Όταν είχαμε πρωτοδεί την πρεμιέρα της νέας πολυαναμενόμενης σεζόν του «Twin Peaks», είχαμε ήδη αναγνωρίσει το γεγονός ότι ο Ντέιβιντ Λιντς δεν έδειχνε και πολλή διάθεση να ικανοποιήσει τις προσδοκίες του κοινού. Ο νέος του κόσμος μπορεί να είχε κάποιες θεματικές ομοιότητες με τα ιστορικά επεισόδια των αρχών της δεκαετίας του 1990 όμως το ύφος, ο τόνος, η ίδια η αφηγηματική γλώσσα των νέων επεισοδίων ήταν τόσο διαφορετικά από όσα αντιπροσώπευε εκείνη η εποχή που το σοκ της μετάβασης ήταν για πολλούς θεατές σχεδόν αφόρητο.
Ακολουθήστε τον τρίτο κύκλο του «Twin Peaks» με τον τρόπο του Flix
- Επεισόδια 1-2 / Επιστροφή στο Twin Peaks: «Πέθανα. Και όμως, ζω»)
- Επεισόδια 3-5 / «Στο «Twin Peaks» το σκοτάδι εξακολουθεί να κρύβεται πίσω από ένα πλατύ χαμόγελο
Η συνέχεια δεν ήταν καθόλου ευκολότερη στη χώνεψή της. Ο Λιντς εισήγαγε ένα μάτσο νέους χαρακτήρες που κανείς δεν ξέρει για πόσο θα παραμείνουν ζωντανοί στην οθόνη, δημιούργησε μια ολόκληρη νέα persona για τον Κάιλ ΜακΛάχλαν μακριά τόσο από τον κακό Κούπερ όσο και από τον παραδοσιακά καλό Κουπ (ο οποίος βρίσκεται ακόμα εγκλωβισμένος στη Μαύρη Στοά), έστησε παράλληλους αφηγηματικούς άξονες που κάθε φορά που δίνουν την εντύπωση ότι έχουν μπει σε μια ευθεία γραμμή κάνουν μια απότομη στροφή σε κάποια «Χαμένη Λεωφόρο», τόλμησε να σκηνοθετήσει αφαιρετικά avant garde ιντερλούδια που προκαλούν την λογική αλλά εξηγούνται κυρίως με το συναίσθημα και, το κυριότερο, δημιούργησε έναν κόσμο που δεν είναι η ρέπλικα του αρχικού του οράματος αλλά η ουσιαστική , σκοτεινή, μεγαλειώδης εξέλιξή του 25 χρόνια μετά.
Και όμως, τίποτα από τα παραπάνω δεν ήταν ικανό να μας προετοιμάσει για αυτό το όγδοο επεισόδιο της σειράς, αυτή την εξπρεσιονιστική αφήγηση που αγνόησε το χρώμα και τον λόγο για να πει με τον δικό της μοναδικό τρόπο την ιστορία της, αυτή την αυθάδη, μεγαλοφυή αποτύπωση της γέννησης του κακού που δε γνωρίζαμε καν ότι είχαμε ανάγκη να μάθουμε. Η όγδοη ώρα τούτης της «Επιστροφής» όχι απλά είναι ό,τι πιο φιλόδοξο δοκίμασε ποτέ η σειρά αλλά και ο ίδιος ο Ντέιβιντ Λιντς στο απόγειο της δημιουργίας του, θρασύς, οραματιστής, καινοτόμος, θολώνοντας τα όρια μεταξύ τηλεόρασης, κινηματογράφου και αγνής, ανόθευτης τέχνης.
Διαβάστε ακόμη: «In Dreams»: Ο - γοητευτικά - ύποπτος κόσμος του Ντέιβιντ Λιντς
Έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι αυτή η «αποκάλυψη» συνέβη ακριβώς την στιγμή που η σειρά έδειχνε να κατασταλάζει για πρώτη φορά σε έναν πιο συμβατικό τρόπο αφήγησης. Ναι, σίγουρα υπήρχε ο χαρακτήρας του Χάρι Ντιν Στάντον (τον οποίο πρωτογνωρίσαμε στο «Twin Peaks: Fire walk with me») που είχε την ικανότητα να βλέπει τις ψυχές των ανθρώπων να φεύγουν από τα σώματά τους όταν πεθαίνουν, περίπου με τον ίδιο τρόπο που ο Ντάγκι Τζόουνς ανακάλυπτε ποιοι κουλοχέρηδες στο καζίνο θα προσέφεραν άμεσα το τζακ-ποτ ή ξεχώριζε τις μυστηριώδεις συνδέσεις μεταξύ των φακέλων που του έδωσε για εξέταση ο εργοδότης του. Ναι, σίγουρα υπήρχε εκείνος ο δολοφονικός νάνος που, χωρίς να γνωρίζουμε ακριβώς τον λόγο, είχε ταχθεί να σκοτώσει όλους όσοι είχαν σχέση με τα πλάνα του κακού Κούπερ. Και σίγουρα υπήρχε εκείνος ο – όχι ακριβώς αξιόπιστος – εγκληματίας που είχε την ικανότητα να πετάει ένα κέρμα στον αέρα και να το κρατά εκεί φαινομενικά για πάντα.
Ανεξάρτητα όμως από τις παραπάνω υποπλοκές, οι Λιντς και Φροστ είχαν δώσει την εντύπωση ότι πλέον τα πράγματα θα έμπαιναν σε μία πιο ρεαλιστική τροχιά επίλυσης, όσο το κλειδί από το αρχικό δωμάτιο του πράκτορα Κούπερ έπαιρνε τον δρόμο για την δική του επιστροφή στο «Great Northern». Ο αναπληρωτής σερίφης Χωκ είχε επιτέλους ανακαλύψει τι σήμαινε το κρυπτικό μήνυμα της Log Lady, και μαζί τρεις από τις τέσσερις σκισμένες σελίδες του ημερολογίου της Λώρα Πάλμερ. Οι πρώτες αναφορές για τον εγκλωβισμό του καλού Κούπερ στη Μαύρη Στοά έμοιαζαν να δίνουν ελπίδα για την άμεση επιστροφή στην πραγματικότητα του πράκτορα που όλοι ξέρουμε και αγαπήσαμε. Η επανεμφάνιση της μυστηριώδους γραμματέα του Κουπ, Νταϊάν (η Λώρα Ντερν ζει και αναπνέει μέσα σε αυτό το λιντσικό σύμπαν με όλο της το είναι) και η αναμέτρησή της με τον κακό Κούπερ ήταν ό,τι πιο κοντά σε παραδοσιακό τηλεοπτικό δράμα θα μπορούσε ποτέ να προσφέρει το «Twin Peaks» στον ανυποψίαστο θεατή. Και το αποτελεσματικό ξεκαθάρισμα της Τζέιν-Ι Τζόουνς (της Ναόμι Γουότς) με όλες τις οικονομικές, γκανγκστερικές εκκρεμότητες του άντρα της ήταν η απαραίτητη κωμική ανάσα πριν από την αναπόφευκτη βουτιά στην άβυσσο.
Διαβάστε ακόμη: Ολόκληρο το «Twin Peaks» σε τρία λεπτά - ή οκτώ κείμενα
Τελικά όμως, το καθοριστικό κλειδί της αφήγησης κρυβόταν στην διακόσμηση του γραφείου του πράκτορα Γκόρντον Κόουλ, που με περισσή απόλαυση εξακολουθεί να υποδύεται ο ίδιος ο Λιντς. Το πορτρέτο του Κάφκα ήταν έτσι κι αλλιώς ένα κλείσιμο του ματιού στην μόνιμα ειρωνική ματιά του Λιντς και την σουρεαλιστική λογική ανάπτυξης της ιστορίας του. Η φωτογραφία όμως της πρώτης δοκιμής της ατομικής βόμβας στην ιστορία, στις 16 Ιουλίου του 1945 στα White Sands του New Mexico, ήταν κάτι πολύ πολύ περισσότερο.
Γιατί ξαφνικά, στο όγδοο επεισόδιο, ο Λιντς αποφάσισε να διαλύσει οποιαδήποτε (έστω κάποια) αφηγηματική ασφάλεια είχε δημιουργήσει η σειρά μέχρι τότε, να σπάσει κάθε δεσμό με το παρόν και το παρελθόν που είχαμε συνηθίσει την ύπαρξή του, να βουτήξει στην άγραφη ιστορία της Μαύρης (ίσως και της Λευκής;) Στοάς και να γίνει μάρτυρας της γέννησης του κακού, ενός κακού τελικά όχι τόσο απόκοσμου αλλά δημιούργημα του ίδιου του ανθρώπου και όλων των σκοτεινών εμμονών του.
«Αυτό είναι το νερό. Και αυτό είναι το πηγάδι. Πιες το όλο και ξεκίνα την κάθοδο. Το άλογο είναι το λευκό των ματιών και το σκοτάδι μέσα τους.»
Το τι ακριβώς συμβαίνει σε αυτό το επεισόδιο δε δύναται και δεν οφείλει να γίνει απόλυτα κατανοητό. Ο Λιντς καταφεύγει σε μια εικονογραφία ονειρική, αφηρημένη, σχεδόν επιθετική απέναντι στις αισθήσεις που εμπνέεται από το σουρεαλιστικό παρελθόν της δημιουργίας του και από την ίδια την τέχνη (από τον γερμανικό εξπρεσιονισμό μέχρι τους πίνακες του Έντουαρντ Χόπερ μέχρι τη φιλμογραφία του Κιούμπρικ) για να ορίσει από την αρχή τους κανόνες της αφήγησης. Είναι ένα όνειρο και ένας εφιάλτης μαζί, μία αντήχηση του παρελθόντος και ταυτόχρονα η αποκάλυψη μιας ολόκληρης νέας πραγματικότητας που είναι καταδικασμένη να διχάσει και να προκαλέσει όπως κάθε ρηξικέλευθη δημιουργία.
Έτσι κι αλλιώς όμως, η λογική του Twin Peaks είναι περισσότερο συναισθηματική παρά πραγματιστική και, περισσότερο από ποτέ, το όραμα του Λιντς και του Φροστ δείχνει να στοχεύει στην πηγαία αντίδραση και την επικοινωνία των αισθήσεων παρά στην δομημένη, παραδοσιακή αφήγηση. Για αυτό και εγκαταλείπει τους διαλόγους, εγκαταλείπει το χρώμα, εγκαταλείπει την κραυγαλέα μουσική και εστιάζει στα τραχιά εφέ, τους σκληρούς ήχους, τις εικόνες που χαράσσονται αυτόματα στη μνήμη. Για αυτό και χάνεται ολόκληρα λεπτά μέσα στον μάτι της πυρηνικής έκρηξης και καταγράφει την δική του κοσμογονία, σαν μια εναλλακτική «Οδύσσεια του Διαστήματος» ή ένα αποκαλυπτικό «Δέντρο της Ζωής», παρατηρώντας την έκρηξη, τα έντομα, τα ίδια τα μόρια να σκίζουν τον χωροχρόνο. Για αυτό και καταφεύγει στο άσπρο και το μαύρο, θυμίζοντας ταινία τρόμου των 60ς, όχι πολύ μακριά από την «Νύχτα των ζωντανών νεκρών», για να αφηγηθεί ίσως την γνωριμία δύο πολύ σημαντικών ανθρώπων για την μυθολογία του Twin Peaks, στοιχεία που δεν γνωρίζαμε ότι είχαμε ανάγκη αλλά πρέπει να νιώθουμε ευγνώμονες για την ύπαρξή τους.
Γιατί η όγδοη ώρα της επιστροφής του «Twin Peaks» είναι κάτι που ξεπερνά τα στενά όρια της τηλεόρασης ή του κινηματογράφου. Είναι μια ορμητική δύναμη που επαναπροσδιορίζει τις παραδοσιακές δομές, τις ήδη καθορισμένες αφηγήσεις και κάθε τι οικείο στην ιστορία του μέσου. Είναι αυθάδης, είναι φιλόδοξη, είναι τόσο σίγουρη (δικαίως) για όλα όσα έχει να προσφέρει. Τα στοιχεία που χρησιμοποιεί μπορεί να είναι γνώριμα ή να αντλούν από το παρελθόν του κινηματογράφου για να επιστρέψουν στο τώρα μέσα από έναν παραμορφωτικό καθρέφτη, όμως για πρώτη φορά χρησιμοποιούνται με τέτοιον τρόπο, τόσο επιθετικά και έντονα, για να επηρεάσουν τον θεατή με έναν τρόπο που μόνο η Τέχνη είναι ικανή να το κάνει.
Κατά κάποιον τρόπο, η «Επιστροφή» που υπόσχεται αυτή η νέα σεζόν του «Twin Peaks» είναι ουσιαστικά η διάλυση της ανάμνησης, η σκοτεινή πορεία προς την συνειδητοποίηση της αλλαγής, η προσπάθεια του πράκτορα Κούπερ να εισέλθει ξανά σε έναν κόσμο που όρισε τόσο εμάς όσο και τον ίδιο και που, αναμφισβήτητα, δεν υπάρχει πια. Σίγουρα δεν είναι οι «νέες περιπέτειες του πράκτορα Κούπερ». Σίγουρα δεν είναι το «δείτε πώς είναι οι αγαπημένοι σας ήρωες 25 χρόνια μετά». Ενδεχομένως, να είναι κάτι που ακόμα δεν μπορούμε καν να ορίσουμε. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι δεν μπορούμε να νιώσουμε τη βαρύτητα της αξίας του. Το νέο «Twin Peaks» δημιουργεί μια ολόκληρη νέα γλώσσα για την δύναμη της εικόνας και, ακριβώς για αυτό, έχει ήδη κερδίσει τη θέση του στην ιστορία. Πλέον, δεν υπάρχουν όρια για το πού μπορεί να φτάσει η δημιουργική ισχύς του. Και αυτό είναι απλά φανταστικό.
Περισσότερο «Twin Peaks»
- «In Dreams»: Ο - γοητευτικά - ύποπτος κόσμος του Ντέιβιντ Λιντς
- Ο Ντέιβιντ Λιντς δεν εγκαταλείπει τελικά το σινεμά!
- Κι άλλοι φίλοι απ' τα παλιά στον τρίτο κύκλο του «Twin Peaks»
- Το νέο teaser του «Twin Peaks» μας ξεναγεί στα παλιά λημέρια της σειράς. Οπως θα τα δούμε στον τρίτο κύκλο
- Ολόκληρο το «Twin Peaks» σε τρία λεπτά - ή οκτώ κείμενα
- Το νέο «Twin Peaks» έχει μερικούς γρίφους για σας μέσα από τα νέα του teasers!
- Ο μαραθώνιος που περιμέναμε και ο τρίτος κύκλος του «Twin Peaks» αποκλειστικά στην COSMOTE TV
- Μια μυστηριώδης... κερασόπιτα μάς προετοιμάζει για τον ερχομό του «Twin Peaks»!
- Το «Twin Peaks» έρχεται! Φωτογραφίες, βίντεο και φειδωλές πληροφορίες για τα νέα επεισόδια
- Η Λόρα Ντερν αποκαλύπτει ότι το νέο «Twin Peaks» είναι «άγριο, βαθύ και ξεκαρδιστικό»
- Συμβαίνει ξανά! Νέο teaser για την επιστροφή του «Twin Peaks»
- Ο Ντέιβιντ Λιντς τρώει ένα ντόνατ στο καινούργιο teaser του νέου «Twin Peaks»
- O Τζον Μάλκοβιτς ερμηνεύει χαρακτήρες από τη φιλμογραφία του Ντέιβιντ Λιντς στο «Playing Lynch»!
- Ποιος ξεχνά τη Λόρα Πάλμερ; Το δεύτερο teaser του νέου «Twin Peaks» είναι εδώ
- «Stranger Peaks»: Οσα ενώνουν το «Stranger Things» με το «Twin Peaks»
- Ακούστε το «Out of Sand» του Εντι Βέντερ από το soundtrack του τρίτου κύκλου του «Twin Peaks»
- Τεντώστε τ' αυτιά σας: Πριν δούμε το νέο «Twin Peaks», θα το... ακούσουμε
- The Twin Peaks Mixtape: αφιερωμένη από τους μουσικούς του νέου καστ
- Από τη Μόνικα Μπελούτσι στον Τζιμ Μπελούσι: Αυτό είναι το καστ του τρίτου κύκλου του «Twin Peaks»
- Τώρα δεν θα μάθει ποτέ κανείς ποιος ήταν πραγματικά ο Πράκτορας Τζέφρις του Ντέιβιντ Μπόουι στο «Twin Peaks»
- Είστε έτοιμοι; Πρώτο teaser για την επιστροφή του «Twin Peaks»
- Το «Twin Peaks» μεγαλώνει: 18 επεισόδια ετοιμάζονται και το καστ μας αποκαλύπτει τα μυστικά του 3ου κύκλου!
- Ο Ντέιβιντ Λιντς θα γυρίσει τον τρίτο κύκλο του «Twin Peaks» μονοκοπανιά σαν μια ταινία μεγάλου μήκους!
- Και ο Πίτερ Σάρσγκαρντ στο καινούριο «Twin Peaks». Και του πάει!
- Ομορφα νέα: Η Αμάντα Σέιφριντ έρχεται στο «Twin Peaks»
- Τι θα ήταν το «Twin Peaks» χωρίς τον Ντέιβιντ Λιντς; #SaveTwinPeaks
- Η Λόρα Πάλμερ επιστρέφει στο «Twin Peaks»
- Καλωσήρθατε (ξανά) στο «Twin Peaks», Πράκτορα Κούπερ
- Η Δευτέρα Παρουσία του «Twin Peaks»
- Οι 7 απόγονοι του «Twin Peaks»
- Ψήσε καφέ! Το «Twin Peaks» επιστρέφει...
- Τα 20 καλύτερα βίντεο που θα βρείτε στο YouTube για το «Twin Peaks»
- Τι θα ήταν το «Twin Peaks» χωρίς τη μουσική του Αντζελο Μπανταλαμέντι
- Το πιο όμορφο αφιέρωμα που έγινε ποτέ για το «Twin Peaks»
- Σοκ και Δέος! Ο τρίτος κύκλος του «Twin Peaks» είναι πραγματικότητα!
- «Mulholland Drive»: Η προηγούμενη επιστροφή του Ντέιβιντ Λιντς στην τηλεόραση
- Ολοι μιλάνε για τον τρίτο κύκλο του «Twin Peaks» - μαζί και ο Μαρκ Φροστ
- Δύο δεκαετίες μετά, το «Twin Peaks» του Ντέιβιντ Λιντς συνεχίζει να εμπνέει...
- Οι αγαπημένες ταινίες του Ντέιβιντ Λιντς
Διαβάστε εδώ τα recaps των επεισοδίων του πρώτου (θρυλικού) κύκλου του «Twin Peaks»
- «Twin Peaks» #1 / «She’s dead. Wrapped in plastic»: Οι χαρακτήρες και το μυστήριο
- «Twin Peaks» #2 / «Marilyn Monroe and the Kennedys»: Έρωτας, έγκλημα και συνωμοσία
- «Twin Peaks» #3 / Ξύπνημα στον εφιάλτη
- «Twin Peaks» #4 / Break the code, solve the crime
- «Twin Peaks» #5 / Η ζωή δεν είναι άλγεβρα
- «Twin Peaks» #6 / Στα όνειρά μου βρίσκω το δολοφόνο
- «Twin Peaks» #7 / Στα ίχνη του μονόκερω
- «Twin Peaks» #8 / Στις φλόγες
Tags: Twin Peaks, Twin Peaks 3