Ενας μεσήλικας άνδρας περνάει τα σύνορα Ελλάδας - Βουλγαρίας, με σκοπό να πάρει ένα παιδί για μια παράνομη υιοθεσία. Στην πραγματικότητα, το παιδί βρίσκεται ακόμη στην κοιλιά της μητέρας του και γεννιέται μια βραδιά με καταιγίδα σε ένα καταφύγιο στο βουνό όπου ο άνδρας έχει κανονίσει, προκειμένου να μην αντιληφθεί κανείς την άνομη πράξη.
Αυτή είναι η επίσημη υπόθεση του «Alienation», της πρώτης μεγάλου μήκους ταινίας του Μίλκο Λαζάροφ από τη Βουλγαρία, με πρωταγωνιστή τον Χρήστο Στέργιογλου ο οποίος, εξαργυρώνοντας την επιτυχία του «Κυνόδοντα» του Γιώργου Λάνθιμου, την αίσθηση που προκάλεσε «Η Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά» της Ελίνας Ψύκου, αλλά και τον μικρό αλλά χαρακτηριστικό του ρόλος στον «Αδικο Κόσμο» του Φίλιππου Τσίτου στα φεστιβάλ του κόσμου, κάνει εδώ τα πρώτα σημαντικά βήματα μιας διεθνούς καριέρας που του αξίζει.
Για τον σκηνοθέτη του «Alienation» η ταινία είναι «ένας διαλογισμός πάνω σε μια χαμένη γενιά. Για τέσσερα χρόνια προσπαθούσα να ολοκληρώσω την πρώτη μου ταινία χωρίς βοήθεια, μόνο με το σενάριο, τις τοποθεσίες, το δάσος, μια κάμερα 16mm, χωρίς μουσική, πολύ λίγο διάλογο, μερικούς αναστεναγμούς και ένα ή δύο παλιά ελληνικά τραγούδια. Το βασικό θέμα της ταινίας ήταν πως να πουλήσεις ένα νεογέννητο σε ένα ξένο. Ημουν αποφασισμένος να αφηγηθώ μια παραβολή. Το δάσος έγινε η αρχαία έρημος της ταινίας. Πίσω στο 2008 το "Erlkoenig" του Γκέτε ήταν η βασική μου έμπνευση. Οταν γράφτηκε το σενάριο, έψαχνα απεγωνσμένα για ηθοποιό. Προσκάλεσα τον αναγνωρισμένο Ελληνα ηθοποιό Χρήστο Στέργιογλου. Διάβασε το σενάριο και - τι έκπληξη! - είπε ναι. Αυτό ήταν και το κύριο υλικό πάνω στο οποίο έχτισα το φιλμ.»
Το Flix μίλησε με τον Χρήστο Στέργιογλου για τη συνάντηση του με τον Μίλκο Λαζάροφ, την εμπειρία μια ξένης ταινίας και την αποξένωση της εποχής μας:
Πώς σας βρήκε ο Μίλκο Λαζάροφ;
Με είδε στον «Κυνόδοντα». Γνωριστήκαμε στη Θεσσαλονίκη όπου εγώ δίδασκα. Ηρθε με τον παραγωγό του και μου μίλησε για την ταινία. Το ένστικτό μου μού είπε να δεχτώ.
Δεν είχατε δει ακόμα ούτε σενάριο;
Οχι, το σενάριο το πήρα στα χέρια μου 2 μήνες πριν το γύρισμα. Ηρθε ξανά ο Μίλκο στην Καβάλα που είχα ανεβάσει «Το Παρτάλι» και μου έφερε το πρώτο draft.
Πώς ήταν η εμπειρία μίας άλλης, γειτονικής, Βαλκανικής ταινίας;
Είμαι πολύ τυχερός. Μόλις γνώρισα τα παιδιά μου φάνηκαν σαν συγγενείς. Αισθάνθηκα τόσο άνετα, ελεύθερα, ζεστά. Δεν αισθάνθηκα ξένος. Μου τυχαίνουν άνθρωποι που μπορώ να μιλήσω μαζί τους, να εκφραστώ μαζί τους, υπάρχει εμπιστοσύνη. Με καλούν τέτοιοι άνθρωποι.
Πείτε μας δυο λόγια για τον ήρωά σας...
Παίζω έναν 55άρη Ελληνα σε χωριό της Ξάνθης. Η γυναίκα του είναι πολύ νεότερη αλλά δεν μπορούν να κάνουν παιδιά. Τότε εκείνος αποφασίζει να πάει στη Βουλγαρία και να αγοράσει ένα μωρό για 10.000 ευρώ. Εχει φτιάξει κι ένα μηχανισμό με μάσκα και οξυγόνο για να το περάσει από τα σύνορα, μέσα στο πορτ παγκάζ. Μόνο που τα πράγματα δεν εξελίσσονται έτσι όπως τα έχει σκεφτεί...
Γιατί «Alienation»;
Ο τίτλος έχει να κάνει με τον ξένο, με την αποξένωση των σχέσεων που συναντά στη Βουλγαρία με την έγκυο μητέρα και τους ανθρώπους του περιβάλλοντός της. Είναι μία ταινία για ανθρώπους σε σχέσεις που δεν έχουν πραγματική σχέση. Τον τίτλο τον ψάχναμε για καιρό. Είχαν τελειώσει τα γυρίσματα και τον ψάχναμε ακόμα. Είχα μάλιστα αναλάβει να είμαι εγώ ο νονός και πρότεινα 2-3 πράγματα. Τελικά ο τίτλος προέκυψε από μία φίλη του Μίλκο. Της έδειξε την ταινία και «αποξένωση» ήταν η πρώτη κουβέντα που είπε.
Θα πάτε στη Βενετία;
Φυσικά και θα πάω! Είμαι πολύ περήφανος για αυτή την ταινία και θα είμαι στην πρεμιέρα της. Εννοείται!
Δείτε παρακάτω τρεις σκηνές από την ταινία που θα κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα της, έχοντας ήδη κερδίσει το βραβείο καλύτερης βουλγάρικης ταινίας στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σόφιας, στο πρόγραμμα «Venice Days» του 70ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας που φέτος διεξάγεται από τις 28 Αυγούστου έως και τις 7 Σεπτεμβρίου.
Διαβάστε περισσότερα:
- To 70o Φεστιβάλ Βενετίας είναι classic!
- Το 70ο Φεστιβάλ Βενετίας αφιερώνει την αφίσα του στον Αγγελόπουλο και τον Φελίνι
- To 70o Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας ακυρώνει τη βαρύτητα
- Φεστιβάλ Βενετίας 2013: Ποιες ταινίες περιμένουμε να δούμε σε παγκόσμια πρεμιέρα
- Ο Μπερτολούτσι Πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής της Βενετίας