Φεστιβάλ / Βραβεία

Animasyros 8.0: Ο Αρι Φόλμαν δεν πιστεύει πια ότι το (πολιτικό) σινεμά μπορεί να αλλάξει τον κόσμο!

of 10

Προσκεκλημένος του φετινού Animasyros, ο Ισραηλινός Αρι Φόλμαν («Βαλς με τον Μπασίρ», «The Congress») παρουσίασε σκηνές από το πολυαναμενόμενο «Ημερολόγιο της Αννα Φρανκ» και μίλησε στο Flix για το τέλος του (πολιτικού) animation όπως κάποτε ο ίδιος πίστευε ότι θα μπορούσε να αλλάξει τον κόσμο.

Animasyros 8.0: Ο Αρι Φόλμαν δεν πιστεύει πια ότι το (πολιτικό) σινεμά μπορεί να αλλάξει τον κόσμο!

Εχουν περάσει επτά χρόνια από την επιτυχία του «Βαλς με τον Μπασίρ», της ταινίας που έκανε το όνομα του Αρι Φόλμαν γνωστό σε όλον τον κόσμο, με ένα δείγμα πολιτικού animation για ενήλικες, φτιαγμένου όπως μαθαίνουμε σήμερα με σκοπό «να αλλάξει τον κόσμο». Ενδιάμεσα, ο Αρι Φόλμαν σκηνοθέτησε και το «The Congress», ένα συνδυασμό live-action και κινουμένου σχεδίου με πρωταγωνίστρια την Ρόμπιν Ράιτ, πριν καταλήξει σε ένα πρότζεκτ - αποστολή (όπως το ονομάζει ο ίδιος), την animated εκδοχή του «Ημερολογίου της Αννα Φρανκ», σε μια ανάθεση από το The Anne Frank House του Αμστερνταμ που βρίσκεται αυτήν την εποχή σε στάδιο παραγωγής.

«Με βρίσκετε σε μια κακή μέρα για να μιλήσω για το animation», ξεκαθαρίζει από την αρχή της συζήτησής μας ο Αρι Φόλμαν, ο οποίος πριν αναλάβει το «Ημερολόγιο της Αννα Φρανκ» είχε υποσχεθεί στον εαυτό του πως δεν θα ξανασκηνοθετήσει ταινία κινουμένων σχεδίων. «Παρόλη τη γενική πεποίθηση ότι το animation είναι κάτι που πλέον μπορούν να κάνουν όλοι, νομίζω ότι σήμερα είναι ακόμη περισσότερο προνόμιο των λίγων. Κυρίως γιατί είναι πάρα πολύ δύσκολο να το κάνεις. Είναι απίστευτα σκληρό να επιχειρήσεις να κάνεις μια ταινία κινουμένων σχεδίων, από οποιαδήποτε πλευρά κι αν το προσεγγίσεις. Το να κάνεις μια ταινία κινουμένων σχεδίων στην Ευρώπη απαιτεί τη συνεργασία πάρα πολλών χωρών προκειμένου να εξασφαλίσεις την απαιτούμενη χρηματοδότηση. Tα πράγματα περιπλέκονται τόσο, ώστε να χάνεσαι μέσα στη συμπαραγωγή. Στο "The Congress" είχαμε οκτώ χώρες συμπαραγωγή και στο τέλος καταλήξαμε σχεδόν με δεκατέσσερις. Αλλά και στην Αμερική, ο ανταγωνισμός κινείται σε άλλα επίπεδα και εκεί μοιάζει δύσκολο να κρατήσεις τα στάνταρτ μιας καλής ταινίας. Και τώρα βρίσκομαι ήδη δύο χρόνια μέσα στην παραγωγή του "Ημερολογίου της Αννα Φρανκ" και ακόμη δεν έχουμε ξεκινήσει κανονικά. Ζηλεύω άλλους σκηνοθέτες που μέσα στα χρόνια που εγώ προσπαθώ να βρω χρήματα για τις ταινίες μου έχουν γυρίσει μια και δύο ταινίες. Είναι αστείο να λέμε ότι σήμερα όλοι μπορούν να κάνουν animation. Είναι τόσο σκληρό.»

Δείτε ακόμη: Πρώτες εικόνες από το «Ημερολόγιο της Αννα Φρανκ» του Αρι Φόλμαν

Ari Folman Anne Frank Σκηνή από τα δισδιάστατα δοκιμαστικά του «Ημερολογίου της Αννα Φρανκ

Η συζήτηση έρχεται αναπόφευκτα στο «Ημερολόγιο της Αννα Φρανκ» με πιο πιθανό τελικό τίτλο το «Where is Anne Frank?», κομμάτια του οποίου ο Αρι Φόλμαν παρουσίασε σε όσους προνομιούχους βρέθηκαν στο Animasyros σε μια υπέροχη παρουσίαση από αυτές που σε κάνουν να αντιλαμβάνεσαι ακριβώς τον κόπο και τις απαιτήσεις που φέρει από τη φύση του ένα animation. «Το "Ημερολόγιο της Αννα Φρανκ" είναι για μένα κάτι περισσότερο από ένα πρότζεκτ ζωής. Είναι μια αποστολή. Eπιλέχθηκα για να το κάνω. Η μητέρα μου στα 93 της χρόνια ζει μόνο για την πρεμιέρα της ταινίας. Τα πράγματα περιπλέχθηκαν όταν αποφάσισα να κάνω την ταινία σε stop-motion. Στο stop-motion μπορείς να γυρίζεις ένα δευτερόλεπτο την ημέρα. Αν πήγαινα με τον παραδοσιακό τρόπο - πράγμα που δοκιμάσαμε - θα ήταν όλα πιο εύκολα. Η λογική της ταινίας είναι ότι βλέπουμε το ημερολόγιο μέσα από τα μάτια της φανταστικής φίλης της Αννα Φρανκ, της Κίτι, η οποία ζωντανεύει μέσα από τις σελίδες του και αναζητά τι έχει συμβεί τόσο κατά τη διάρκεια των γεγονότων που αναφέρονται στο ημερολόγιο, όσο και στη συνέχεια, στους μήνες που το ακολουθούν. Είμαστε στη φάση της αναζήτησης της χρηματοδότησης, αλλά θα χρειαστούν σίγουρα ακόμη δύο χρόνια για να ολοκληρωθεί η ταινία».

Ari Folman Anne Frank Ο Αρι Φόλμαν με την κούκλα της Αννα Φρανκ σε ένα από τα δοκιμαστικά τεστ για την stop-motion εκδοχή της ταινίας

Η μέρα που συναντήσαμε τον Αρι Φόλμαν, όμως, δεν ήταν μόνο μια «κακή» μέρα για το animation. Απογοητευμένος από όσα πίστευε ξεκινώντας την πολιτική φιλμογραφία του, ο Αρι Φόλμαν απαντάει μάλλον απογοητευμένος και στην ερώτηση αν το σινεμά μπορεί να αλλάξει τον κόσμο. «Δεν το πιστεύω πια. Οταν έκανα το "Βαλς με τον Μπασίρ", πίστευα ότι θα αλλάξει τον κόσμο. Δεν τον άλλαξε. Τα πράγματα στο Ισραήλ γίνονται συνεχώς χειρότερα. Φυσικά η ταινία είχε την επιδρασή της στον υπόλοιπο κόσμο και οι θεατές που την είδαν έμαθαν κάποια πράγματα για το Ισραήλ. Αλλά στο Ισραήλ ήταν απλά μια αντιδραστική, «αριστερή» ταινία. Λίγα χρόνια μετά βγήκε το ντοκιμαντέρ "The Gatekeepers" του Ντρορ Μορέχ και έφτασε μέχρι τις υποψηφιότητες των Οσκαρ. Οταν το είδα ήμουν σίγουρος πως το "Βαλς με το Μπασίρ" μπορεί να μην τα κατάφερε, αλλά αυτή η ταινία θα το κάνει. Παρουσιάζει ανθρώπους του συστήματος που θεωρούνται σχεδόν ήρωες στο Ισραήλ να στέκονται μπροστά στην κάμερα και να λένε πως αν δεν ξυπνήσουμε και δεν αρχίσουμε να συζητάμε με τον εχθρό, θα πεθάνουμε όλοι. Τίποτα δεν άλλαξε ξανά. Μετά από αυτήν την ταινία σταμάτησα να πιστεύω ότι το σινεμά μπορεί να αλλάξει τον κόσμο. Κανείς δεν δίνει δεκάρα... Γράφω κάτι τώρα, αλλά δεν πιστεύω πια ότι μπορώ να αλλάξω τον κόσμο. Μόνο οι ηγέτες, πιστεύω, ότι μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο. Οι ηγέτες και οι προσωπικότητες. Το μίσος που επικρατεί στο Ισραήλ, η ξενοφοβία, ο ρατσισμός σε οτιδήποτε διαφορετικό μπορεί να αλλάξει μόνο από όσους βρίσκονται στην εξουσία και θα πάρουν το ρίσκο να ανοίξουν τη συζήτηση».

Ari Folman Anne Frank Σκηνή από τα δοκιμαστικά τεστ για το «Ημερολόγιο της Αννα Φρανκ»

Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα και τις δράσεις του Animasyros 8.0 που ολοκληρώνεται σήμερα Κυριακή 27 Σεπτεμβρίου στο ανανεωμένο επίσημο site του Φεστιβάλ, αλλά και στις σελίδες του στο Facebook και στο Twitter.

Διαβάστε εδώ περισσότερα για το πρόγραμμά του 8.0 Animasyros:

To Διεθνές Φεστιβάλ και Αγορά Κινουμένων Σχεδίων αniμαsyroς 8.0 πραγματοποιείται από την αστική μη κερδοσκοπική εταιρία ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ- Εταιρία Αστικού Πολιτισμού σε συνδιοργάνωση με το Δήμο Σύρου Ερμούπολης και την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης - Πρόγραμμα Δημιουργική Ευρώπη Media.