Συνέντευξη

Ο Αλέξανδρος Λεονταρίτης μιλάει στο Flix για την «Τελική Αποπληρωμή»

of 10

Πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Αλέξανδρου Λεονταρίτη, η «Τελική Αποπληρωμή» κλείνει το 1ο Φεστιβάλ Ταινιών Τρόμου «Horrorant Film Festival - Fright Nights» και ετοιμάζεται για την έξοδο της στις αίθουσες. Ο δημιουργός της μιλάει στο Flix για το σινεμά είδους στην Ελλάδα της κρίσης και την επιμονή που χρειάζεται για να αλλάξεις τα πράγματα.

Ο Αλέξανδρος Λεονταρίτης μιλάει στο Flix για την «Τελική Αποπληρωμή»

Εχοντας ζήσει και εργαστεί στο Λος Αντζελες και στη Νέα Υόρκη σε κινηματογραφικές εταιρίες παραγωγής και έχοντας σκηνοθετήσει ήδη αρκετές μικρού μήκους ταινίες, ο Αλέξανδρος Λεονταρίτης παρουσιάζει με υπερηφάνια την πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους με τίτλο «Η Τελική Αποπληρωμή», ένα σκοτεινό ανεξάρτητο φιλμ νουάρ που με φόντο την Αθήνα της κρίσης εξερευνά το χώρο που υπάρχει στο ελληνικό σινεμά για ταινίες είδους, φτιαγμένες με ελάχιστα μέσα αλλά με αστείρευτη διάθεση και συλλογική προσπάθεια.

Στο Flix μας μιλάει για το πως ξεκίνησαν όλα, τα εμπόδια που χρειάστηκε να ξεπεράσει για την ολοκλήρωση της ταινίας, τις επιρροές του και τα συναισθήματά του για την έξοδο της «Τελικής Αποπληρωμής» τον Απρίλιο στις ελληνικές αίθουσες.

2 Ο Αλέξανδρος Λεονταρίτης στη μέση μαζί με τον Γιώργο Γιαννόπουλο και την Ελένη Φιλίνη στα γυρίσματα

Πως προέκυψε η «Τελική Αποπληρωμή»;

H «Τελική Αποπληρωμή» ήταν ένα μεγάλο στοίχημα για την ομάδα της Desmida Visual Creations η οποία βρίσκεται πίσω από την παραγωγή της ταινίας. Ηθελα να φτιάξω μία ταινία η οποία θα μπορούσε να συνδυάσει τα στοιχεία μίας εμπορικής ταινίας και παράλληλα θα εμπεριείχε και το καλλιτεχνικό στίγμα που ήθελα να δώσω. Είναι μία ταινία η οποία πιστεύω ότι ενώ έχει δανειστεί χαρακτηριστικά από τον αμερικάνικο κινηματογράφο και από ταινίες δράσης, διατηρεί παράλληλα τον ευρωπαϊκό της χαρακτήρα και είναι γυρισμένη στην Ελλάδα. Θεώρησα σημαντικό λοιπόν να κάνω μία τέτοιου είδους ταινία η οποία ενώ θα είχε πιο υψηλές απαιτήσεις από άποψη παραγωγής θα μπορούσε να γυριστεί ανεξάρτητα και να καταφέρει και το στόχο της.

Ποια ήταν η βασική ιδέα πίσω από την ιστορία της;

Οταν κάθισα να δουλέψω το σενάριο, είχα στο μυαλό μου μία ιστορία ενός ανθρώπου ο οποίος ζει στη σημερινή Ελλάδα της κρίσης, βιώνει καθημερινά μία αβέβαιη κατάσταση για το μέλλον, ενώ πιέζεται καθημερινά από διάφορες καταστάσεις μέσα από τις οποίες καλείται να πάρει στη συνέχεια δύσκολες αποφάσεις. Είναι μία κατάσταση με την οποία θεωρώ ότι έχει ταυτιστεί πολύς κόσμος το τελευταίο διάστημα ειδικά στην Ελλάδα, η οποία έχει ζοριστεί αρκετά οικονομικά και βιώνει πιο έντονα όλο αυτό το κοινωνικό φαινόμενο. Ο βασικός χαρακτήρας της ιστορίας, ο Γρηγόρης, είναι ένας άνθρωπος ο οποίος έχει εγκαταλείψει εδώ και καιρό το όνειρο του να γίνει μποξέρ και δουλεύει για λογαριασμό του Μάρκου. Ενός αδίστακτου τοκογλύφου ο οποίος θέλει να ελέγχει τους ανθρώπους που βρίσκονται γύρω του και ζητάει πάντα περισσότερα σαν αντάλλαγμα σε σχέση με αυτά που τους προσφέρει. Το γυμναστήριο στο οποίο εργάζεται παράλληλα είναι το μόνο που του θυμίζει αυτό που ήθελε κάποτε να γίνει. Η καθημερινότητα του αποτελείται από τις διάφορες επισκέψεις που κάνει μαζί με τον συνεργάτη του, τον Χρήστο στους διάφορους κακότυχους δανειστές οι οποίοι αναγκάστηκαν να μπούνε σε αυτό το φαύλο παιχνίδι της τοκογλυφίας. Μέσα όμως από όλην αυτήν την ασφυκτική κατάσταση παρόλο που οι συνθήκες και οι καταστάσεις δείχνουν ότι κάποια πράγματα είναι αδύνατα να γίνουν, εμφανίζεται μία πιθανή διέξοδος. Αυτό ήταν ίσως μία από τις πιο βασικές ιδέες που ήθελα να δώσω μέσα από την ταινία. Πως όταν θέλει κάποιος κάτι πραγματικά, ακόμα και αν οι συνθήκες και οι καταστάσεις είναι πολύ δύσκολες, μπορεί με την επιμονή και τη θέληση του να αλλάξει τα πράγματα.

2 Ο Γιώργος Βενέτας και ο Γιάννης Μποσταντζόγλου σε σκηνή από την «Τελική Αποπληρωμή»

Πως έγινε η ταινία; Πόσο εύκολο ή δύσκολο ήταν;

Η ταινία έγινε από την Desmida Visual Creations, μία ανεξάρτητη ομάδα παραγωγής η οποία επικεντρώνεται κυρίως σε κινηματογραφικά και διαφημιστικά projects. Πρόκειται για μία δημιουργική ομάδα που ίδρυσα μαζί με τον Γρηγόρη Τερζάκη με τον οποίο κάναμε μαζί την παραγωγή της ταινίας. Με τον Γρηγόρη, ο οποίος παίζει και τον πρωταγωνιστικό ρόλο, περάσαμε μαζί όλα τα δύσκολα βήματα από το ξεκίνημα μέχρι την ολοκλήρωση της ταινίας. Ξεκινήσαμε φτιάχνωντας μία ομάδα από παλιούς και νέους συνεργάτες οι οποίοι μοιράστηκαν μαζί μας τον ίδιο ενθουσιασμό και πάθος που είχαμε για το συγκεκριμένο project. Παρόλο που είχαμε αρχικά στη διάθεση μας λίγα μέσα και ένα περιορισμένο budget, καταφέραμε στην πορεία να έχουμε παροχές και βοήθεια από ανθρώπους που θέλανε να συμμετέχουνε και να μας βοηθήσουνε με οποιονδήποτε τρόπο από εύρεση locations μέχρι και σε εξοπλισμό. Μετά από περίπου 80 μέρες γύρισμα και τις αμέτρητες ώρες που χρειαστήκαμε για την ολοκλήρωση της ταινίας στο post, πιστεύω πως καταφέραμε να βγάλουμε μία ταινία η οποία είναι ανταγωνιστική και έχει καταφέρει να έχει ένα production value πολύ μεγαλύτερο σε σχέση με τα μέσα που χρησιμοποιήσαμε για να τη γυρίσουμε.

Πιστεύετε πως υπάρχει χώρος στο ελληνικό σινεμά για ταινίες «είδους»;

Πιστεύω ότι έχουμε τις δυνατότητες και μπορούμε να πετύχουμε να κάνουμε ταινίες διαφορετικές από αυτές που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε μέχρι στιγμής στον ελληνικό κινηματογράφο, ο οποίος δυστυχώς τις περισσότερες φορές περιορίζεται στο είδος της κωμωδίας. Υπάρχουν πολλοί νέοι σκηνοθέτες με όραμα και όρεξη για δουλειά οι οποίοι δυστυχώς απογοητεύονται από τις συνθήκες και καταλήγουν να μην προχωρήσουν τις ταινίες τους. Από την άλλη μεριά μπαίνουμε σε μία καινούργια εποχή. Η νέα τεχνολογία με τις ψηφιακές κάμερες σε συνδυασμό με την τεχνογνωσία μας βοηθάνε να πετύχουμε πράγματα πιο εύκολα και με πολύ χαμηλότερο κόστος σε σχέση με το πως θα μπορούσαμε να είχαμε κάνει κάτι ανάλογο παλιότερα. Πρέπει διαρκώς να ενημερωνόμαστε και να εξελισσόμαστε. Και μαζί με τους σωστούς συνεργάτες επειδή πάνω από όλα ο κινηματογράφος είναι μία ομαδική δουλειά, πιστεύω μπορούμε να καταφέρουμε να παράγουμε ταινίες οι οποίες να γίνονται ανταγωνιστικές και σε εμπορικό επίπεδο.

Ποιες ήταν οι επιρροές σας στην κατασκευή της ταινίας;

Οι επιρροές μου ήταν κάποιες από τις ταινίες που έχω αγαπήσει. Συγκεκριμένα υπήρξαν επιρροές από το «Thief» του Μάικλ Μαν, από το «Ρόκυ» αλλά ακόμα και από τα πιο πρόσφατα «Drive» του Νίκολας Βίντινγκ Ρεφν και το «Warrior» του Γκάβιν Ο' Κόννορ.

Ποια πράγματα σας αποθάρρυναν να κάνετε την ταινία και ποια αυτά που σας έδωσαν ώθηση για να την ολοκληρώσετε;

Υπήρχαν πολλά πράγματα στην πορεία που με αποθάρρυναν. Το να βρούμε όλην την ομάδα που χρειαζότανε για να μπορέσει να γίνει η ταινία, να εξασφαλίσουμε τις τοποθεσίες και τον εξοπλισμό, οι πολλές μέρες γυρισμάτων καθώς και κάποιες σκηνές δράσης που είχανε μεγαλύτερη δυσκολία για να γυριστούν. Αυτό που μου έδινε ώθηση και κουράγιο ήταν ότι στην πορεία βρίσκαμε δημιουργικές λύσεις και καταφέρναμε να ξεπεράσουμε ένα ένα τα προβλήματα που μας παρουσιαζόντουσαν. Και σε αυτό θα ήθελα να ευχαριστήσω πολύ όλο το συνεργείο και τους ηθοποιούς που μας εμπιστεύτηκαν και εργάστηκαν μαζί μας με ζήλο και επιμονή σε αυτήν την ταινία.

2 Το συνεργείο της ταινίας εν δράσει

Είναι το low budget μονόδρομος για έναν νέο σκηνοθέτη;

Δυστηχώς είναι πολλές φορές μονόδρομος. Συνήθως όταν ένας σκηνοθέτης είναι στο ξεκίνημα του είναι δύσκολο να κερδίσει την εμπιστοσύνη από τις μεγάλες εταιρείες και το διαρκές πρόβλημα παραμένει πως θα καταφέρει να εξασφαλίσει το budget για να γυριστεί η ταινία. Εγώ είμαι της άποψης να προσπαθεί πάντα κάποιος για το καλύτερο και να εξαντλήει όλες τις πιθανές λύσεις πριν αναγκαστεί να συμβιβαστεί. Κάθε νέος καλλιτέχνης πρέπει διαρκώς να παλεύει με τις δυσκολίες που του προκύπτουν και να προσπαθεί να βρίσκει λύσεις για να πραγματοποιήσει το όραμα του.

Ποια είναι η αίσθησή σας για την άνθιση του νέου ελληνικού σινεμά στο εξωτερικό;

Θεωρώ ότι είναι θετικό που ο ελληνικός κινηματογράφος παρά την κρίση παράγει το τελευταίο διάστημα αξιόλογες ταινίες οι οποίες διαπρέπουν στο εξωτερικό. Πιστεύω παρόλα αυτά ότι έχουμε δυνατότητες να ξεφύγουμε από την ετικέτα που μας έχουνε κολλήσει του «new Greek weird cinema» και να αποδείξουμε ότι είμαστε ικανοί να κάνουμε ταινίες διαφορετικές οι οποίες να μπορούν να σταθούν τόσο καλλιτεχνικά όσο και εμπορικά.

Πως νιώθετε τώρα που η ταινία είναι πλέον έτοιμη και θα έρθει σε επαφή με το κοινό;

Είμαι πολύ χαρούμενος που «Η Τελική Αποπληρωμή» ολοκληρώθηκε και έχει βρει το δρόμο της για τις αίθουσες. Θα ήθελα να ευχαριστήσω και τη Filmboy Pictures η οποία μας εμπιστεύτηκε και έχει αναλάβει να κάνει τη διανομή. Ελπίζουμε η ταινία να αρέσει στο κοινό. Μέχρι στιγμής η πορεία της σε φεστιβάλ που έχει προβληθεί έχει δικαιώσει την προσπάθεια μας, μέσα από τις διακρίσεις που κερδίσαμε και τις πολύ θετικές αντιδράσεις που δεχτήκαμε από τους ανθρώπους που την παρακολούθησαν.

[Οι φωτογραφίες της ταινίας είναι του Γιάννη Πρίφτη]

Η «Τελική Αποπληρωμή» έχει κερδίσει δύο βραβεία κοινού στο Διεθνές Φεστιβάλ της Κύπρου (CIFF 2013) και στο Peloponnesian International Film Festival (PIFF 2013), συμμετέχει επίσημα στο διαγωνιστικό τμήμα του Worldfest Houston International Film Festival, θα κλείσει την αυλαία του 1ου Φεστιβάλ Ταινιών Τρόμου της Ελλάδας «Horrorant Film Festival - Fright Nights» την Τετάρτη 19 Μαρτίου και θα βγει στις αίθουσες τον Απρίλιο από τη Filmboy Pictures.

Διαβάστε περισσότερα για την «Τελική Αποπληρωμή» στο επίσημο site της ταινίας και στην επίσημη σελίδα της στο Facebook.


Διαβάστε ακόμη: