Εχοντας ήδη κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ του Ρότερνταμ και έχοντας ταξιδέψει από τις αίθουσες της Γαλλίας στα φεστιβάλ του κόσμου, η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Χρήστου Μασσαλά, «Broadway», είναι έτοιμη για τις ελληνικές αίθουσες. Το «έτοιμη» είναι μια λέξη με ιδιαίτερη σημασία σ' αυτήν εδώ την ταινία, μια και η προετοιμασία της απαίτησε μια - στ' αλήθεια πολύ περισσότερες - μεταμόρφωση ενός σύμπαντος που γνωρίζουμε για την ιστορία και τη φθορά του, το οποίο αποτυπώθηκε στην ταινία ως ένας κόσμος πατιναρισμένος αλλά καινούριος, μυσταγωγικός, ένα καταφύγιο τραυματισμένων πλασμάτων, ένα πεδίο φαντασίας και performance.
Στο «Broadway», ο δυνατός αθηναϊκός ήλιος και τα χρόνια της κρίσης έχουν ξεθωριάσει τα φανταχτερά χρώματα και την γυαλάδα των κοστουμιών, που η ομάδα πορτοφολάδων με έδρα τον κινηματογράφο Broadway χρησιμοποιεί στα θεάματα που στήνει για να μαζέψει θύματα. Στο καινούργιο υπερθέαμα-παγίδα όμως,η χημεία μεταξύ παλαιότερων και άρτι αφιχθέντων συντελεστών της ομάδας προκαλεί παρενέργειες. Θα χρειαστεί η παρέμβαση μιας ομάδας drag queens, η μυστηριώδης εμφάνιση του Χρήστου Πολίτη (ο «Γιάγκος Δράκος» της τηλεοπτικής «Λάμψης»), η λάμψη της Ελένης Φουρέιρα, το μπρίο του Λάκη Γαβαλά και η μουσική του Γκάμπριελ Γιάρεντ, για να επέλθει η ισορροπία σε αυτό το, φτιαγμένο από στρας και πολυέστερ, σύμπαν.
Συνέντευξη: Ο Χρήστος Μασσαλάς πιστεύει ότι το ελληνικό σινεμά είναι το καλύτερο σινεμά στον κόσμο
Ελένη Φουρέιρα
Λίγο πριν η ταινία προσκαλέσει το κοινό στα... καμαρίνια της, οι βασικοί καλλιτεχνικοί δημιουργοί και συντελεστές της γυρίζουν λίγο πίσω, στο πώς, εν μέσω καραντινών κι αμέσως μετά, έκοψαν, έραψαν, κατασκεύασαν, φώτισαν, ξεγύμνωσαν και έντυσαν το πεδίο δράσης του, πώς έφτιαξαν τον κόσμο του «Broadway».
Χρήστος Μασσαλάς - Εισαγωγή
Είναι δύσκολο να περιγράψεις με λίγα λόγια τη διαδικασία δημιουργίας μιας ταινίας που είναι η σύνθεση, η συνάντηση τόσων πολλών πραγμάτων, χειροπιαστών και μη. Και τόσων πολλών και διαφορετικών ανθρώπων.
Η σύλληψη της ιστορίας, του σεναρίου είναι μοναχική υπόθεση. Eίναι μάλλον μια περίοδος όπου η μοναχικότητα αποκτά νόημα και που για μένα είναι σχεδόν επιβεβλημένη για να γράψω ένα σενάριο. Κλείνομαι στο σπίτι, κατεβάζω ρολά και ανοίγομαι σε έναν καινούργιο, αχαρτογράφητο κόσμο. Και όταν αυτή η διαδικασία ολοκληρωθεί - μέχρι ενός σημείου τουλάχιστον, γιατί ποτέ δεν ολοκληρώνεται ακριβώς - και έχεις χαρτογραφήσει την πορεία που θέλεις να ακολουθήσεις, προσκαλείς τους ανθρώπους που θέλεις να έχεις μαζί σου σε αυτή τη διαδρομή. Νομίζω ότι ο σκηνοθέτης οφείλει εκτός από το να μπορεί να εντοπίζει και να αναδεικνύει το ταλέντο των συνεργατών του, να μπορεί να αντιλαμβάνεται και πώς θα συνθέσει μια ομάδα καλλιτεχνικών συντελεστών που θα λειτουργήσουν συμπληρωματικά. Αυτή η συμπληρωματικότητα είναι που ενεργοποιεί τελικά τη μαγεία της δημιουργίας στο σινεμά.
moodboards
Τώρα που το «Broadway» έχει ολοκληρωθεί και που ζει πια τη δική του ζωή πέρα από το δικό μου έλεγχο, αυτό που κρατώ είναι οι σχέσεις που έχω δημιουργήσει με τους συνεργάτες μου. Με κάποιους ήδη από το «Copa-Loca», όπως ο Κωνσταντίνος Κουκουλιός και η Μάρλι Αλειφέρη, δυο άνθρωποι με τους οποίους μας συνδέει πλέον μια πορεία με κοινούς σταθμούς. Δεν περιγράφεται εύκολα αυτό το συναίσθημα. Αλλά είναι σαν είχατε πάει μαζί ένα ταξίδι σε έναν μακρινό, μαγικό προορισμό, η μνήμη του οποίου είναι απόλυτα συνυφασμένη με αυτά τα πρόσωπα που είχες πλάι σου και που είδαν το ίδιο πράγμα που έβλεπες εσύ.
Το ίδιο νιώθω πια και για την Αννα Γεωργιάδου, που έκανε την πρώτη της εμφάνιση στην καλλιτεχνική μου ζωή με το «Broadway». Και ελπίζω να υπάρξει συνέχεια, γιατί οφείλω και σ' εκείνη ένα σημαντικό μερίδιο της καλλιτεχνικής μου «ευ-τυχίας».
Κωνσταντίνος Κουκουλιός - Φωτογραφία
Ξεκινήσαμε βόλτες με τον Χρήστο στο κέντρο της Αθήνας, σε δρόμους που έχουμε χιλιοπερπατήσει. Τώρα θέλαμε να τους δούμε διαφορετικά. Βασικός άξονας η 3ης Σεπτεμβρίου και τα στενά της, από Πατησίων μέχρι Αχαρνών. Κοιτούσαμε υφές, χρώματα και φως, και ψάχναμε το συνδυασμό, τις αισιόδοξες νότες στη ζωή γύρω από τη στοά. Βλέποντας ταινίες, κρατήσαμε την ατμόσφαιρα της «Εξαψης» του Λόρενς Κάσνταν, τους φωτισμούς του Γκόρντον Γουίλις στο «Klute», την υφή των «Εραστών της Γέφυρας» του Καράξ και την κάμερα του μέγιστου Ρόμπι Μίλερ στον «Αμερικανό Φίλο».
Το σενάριο ήταν γεμάτο αντιθέσεις: γέλιο και κλάμα, παιχνίδι και ξύλο, έρωτας και απειλές, φιλίες και βεντέτες. Στόχος ήταν να τις μεταφέρουμε στην εικόνα με το φως και την κάμερα. Υπάρχουν στιγμές που το χρώμα στα φώτα ανεβάζει τους ήρωες και το ρυθμό της ταινίας, άλλες φορές είναι τόσο λευκό που τους παγώνει και άλλες φορές είναι τόσο έντονες οι ερμηνείες, που δεν χρειαζόταν το παραμικρό.
Η οδός Ερμού εν δράσει
Διαλέξαμε την ψυχρή και μαλακή εικόνα των σφαιρικών φακών Kowa Prominar, ιδανική για συνδυασμό και αντίθεση με τους ζεστούς τόνους των σκηνικών και τις λαμπερές υφές των κουστουμιών. Η αλληλεπίδραση με τους υπόλοιπους συντελεστές ήταν εκείνη που καθόρισε οποιαδήποτε επιλογή. Οπως και στο Broadway, τίποτα δεν θα στεκόταν από μόνο του.
Αννα Γεωργιάδου - Σκηνογραφία
Αυτή ήταν η πρώτη μου συνεργασία με τον Χρήστο. Αυτό που βρήκα ενδιαφέρον ήταν το πώς θα ενταχτεί η ιστορία στο χώρο, και θα δημιουργήσει το δικό μας Broadway, που λειτουργούσε σχεδόν σαν ένας ακόμα χαρακτήρας της πλοκής.
Ξεκινήσαμε λοιπόν έχοντας στα χέρια μας ένα παλιό σινεμά, που θα έπρεπε να μεταμορφωθεί σε θέατρο, με τη σκηνή του και τα παρασκήνια.
Φτιάξαμε έναν φανταστικό κόσμο με δικό του «παρελθόν», μέσα από σκηνικά, αμέτρητα props, μαρκίζες, ταπετσαρίες, σκισμένες αφίσες πρωταγωνιστριών του παλιού ελληνικού σινεμά, καιδημιουργήθηκε έτσι το δικό μας Broadway, ο κόσμος της ταινίας μας.
Μάρλι Αλειφέρη - Ενδυματολογία
Mε τον Χρήστο γνωριστήκαμε στο «Copa-Loca», συνειδητοποιήσαμε ότι έχουμε τους ίδιους κώδικες, μας αρέσουν τα φτερά, τα πούπουλα και η υψηλή ραπτική.
Το «Broadway» ενδυματολογικά ήταν μια πρόκληση. Ειδικά τα κοστούμια για τα performances ήταν πολύ απαιτητικά, ράφτηκαν όλα και κεντήθηκαν στο χέρι. Cher και Bob Mackie λατρεία, εμφανείς οι αναφορές μας και στον John Galliano από τα πρώτα του show. Και άπειρα κρύσταλλα, χιλιάδες upcycled crystals χορηγία από τη Swarosvski που χωρίς αυτά δεν θα μπορούσαμε να φτιάξουμε τα κοστούμια. Εμαθα τα πάντα για τα κρύσταλλα και πλέον τα χρησιμοποιώ πολύ. Πολύτιμη συμβολή σε αυτό το κομμάτι, ο σχεδιαστής Δημήτρης Καϊδαντζής, που με τις γνώσεις και το ταλέντο του έδωσε κίνηση στα σχέδιά μας.
Μέτρα στρουθοκάμηλου βάφτηκαν και ράφτηκαν, τούφα-τούφα στο χέρι από τη Γεωργία Μπούρα, κανονική υψηλή ραπτική στο «Broadway»! Πίεση πολλή, πολλά απαιτητικά ρούχα, έπρεπε να χορεύουν και με αυτά, πολλή χειρωνακτική δουλειά αλλά υπέροχο αποτέλεσμα.
Και για τα καθημερινά τους, ράψαμε πολλά, και σχεδόν όλα τα υπόλοιπα ήταν από thrift stores και παζάρι Ελαιώνα και Πειραιά. Τα οποία τα βάψαμε, τα μεταποιήσαμε για να δημιουργήσουμε τους χαρακτήρες αυτής της μαγικής στοάς. Costume designers are the new influencers!
Broadway | Σκηνοθεσία - Σενάριο: Χρήστος Μασσαλάς | Παραγωγός: Αμάντα Λιβανού (Ελλάδα), Μπερτράν Γκορ (Γαλλία), Κριστιάν Νικολέσκου (Ρουμανία) | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Κωνσταντίνος Κουκουλιός | Διεύθυνση Παραγωγής: Κατερίνα Σεφερλή, Γιώργος Στεργίου | Casting: Athens Casting (Αλεξ Κέλι, Χριστίνα Αξιώτη) | Location Scouting: Παναγιώτης Λαζαράκος | Σκηνικά: Αννα Γεωργιάδου | Κοστούμια: Μάρλι Αλειφέρη | Χορογραφία: Τσάλι Τζένινγκς | Μοντάζ: Γιώργος Λαμπρινός | Ηχος Δημήτρης Κανελλόπουλος | Πρωταγωνιστούν: Ελσα Λεκάκου, Φοίβος Παπαδόπουλος, Στάθης Αποστόλου, Ραφαέλ Παπάντ, Σαλίμ Τάλμπι και ο Χρήστος Πολίτης | Μια συμπαραγωγή των Neda Film, Blue Monday Productions (Γαλλία) και Digital Cube (Ro) | Σε συμπαραγωγή με Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, ΕΡΤ, CNC, Eurimages, EKOME | Με τη στήριξη του City of Athens Film Office | Ανάπτυξη σεναρίου με τη στήριξη του Sundance Institute | Διεθνείς Πωλήσεις: Le Pacte