Το Animasyros συνεχίζει για 6η συνεχόμενη χρονιά το τμήμα της Αγοράς που πλέον αποτελεί πυρήνα δημιουργικής επαγγελματικής δικτύωσης και δημιουργίας, συνεργασιών και συνεργιών μεταξύ επαγγελματιών κινουμένων σχεδίων από όλο τον κόσμο και απευθύνεται σε σκηνοθέτες, παραγωγούς, διανομείς και επαγγελματίες στον τομέα δημιουργίας ταινιών animation, κινηματογράφου και νέων τεχνολογιών. Φέτος, ανάμεσα στα δεκάδες projects που κατατέθηκαν, διακρίθηκαν έξι τα οποία θα παρουσιαστούν στη Σύρο και θα διεκδικήσουν μεταξύ άλλων και μία θέση στο Φεστιβάλ του Ανεσί.
Εμείς γνωρίσαμε τους δημιουργούς που διακρίθηκαν στην Αγορά του Animasyros οι οποίοι μας είπαν λίγα λόγια για την ταινία τους αλλά και το πόσο δύσκολο είναι να γυρίσει κάποιος μια ταινία animation στον καιρό της πανδημίας.
Διαβάστε ακόμα: Η Τζεραλντίν Μπας του Φεστιβάλ του Annecy και ο Αντουάν Λιετού της Laïdak films μιλούν για το Animasyros 13
Tο Animasyros 13 θα πραγματοποιηθεί για πέντε ημέρες, από τις 23 έως τις 27 Σεπτεμβρίου, τόσο διαδικτυακά όσο και στο φυσικό του χώρο στη Σύρο. Περισσότερες από 180 ταινίες animation, βραβευμένες επιλογές αλλά και νέες εντυπωσιακές παραγωγές από Ελλάδα και από 100 ακόμα χώρες παγκοσμίως, για όλες τις ηλικίες και για όλα τα γούστα, αποτελούν το πρόγραμμα της 13ης διοργάνωσης, που για πρώτη φορά το κοινό μπορεί να παρακολουθήσει και διαδικτυακά, δωρεάν και χωρίς εγγραφή, στην πλατφόρμα live.animasyros.gr!
H Αγορά του Animasyros στην 6η έκδοσή της, επιστρέφει με ένα δυναμικό πρόγραμμα παρουσιάσεων για τους επαγγελματίες του χώρου, εγκαινιάζοντας και τη συνεργασία με την #MIFA – Animation du Monde, το μεγαλύτερο παγκόσμιας κλίμακας εμπορικό γεγονός, που πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Ανιμέισον του Ανεσί στη Γαλλία. Φέτος, για πρώτη φορά θα έχετε τη δυνατότητα να παρακολουθήσετε την Αγορά από οποιοδήποτε σημείο της γης, καθώς όλες οι παρουσιάσεις, τα masterclass και τα pitching sessions θα μεταδίδονται ζωντανά μέσω youtube live!
Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα της Αγοράς και κάντε εγγραφή στο κανάλι του Animasyros στο YouTube και ενεργοποιήστε τις ειδοποιήσεις, για να μην χάσετε ούτε ένα live.
Μιχάλης Καλοπαίδης (παραγωγός με την ταινία μικρού μήκους «Mesut» σε σκηνοθεσία Αλεξία Ρόιντερ)
Περιγράψτε μας με λίγα λόγια την ταινία σας.
Η ταινία «Μεσούτ» είναι μια πραγματική ιστορία, βασισμένη στη ζωή ενός απλού Τουρκοκυπρίου που από πολύ μικρή ηλικία ήθελε να μάθει να χορεύει Ζεϊμπέκικο, παρά τις αντιξοότητες, τη φτώχεια, τον πόλεμο και την έκρυθμη πολιτική κατάσταση. Γνώρισα τον Μεσούτ και του πήρα συνέντευξη το 2011, όταν στα 71 του χρόνια κατάφερε τελικά να μάθει Ζεϊμπέκικο. Ο Μεσούτ έφυγε από την ζωή λίγα χρόνια μετά. Αισθάνομαι πολύ τυχερός που είχα την ευκαιρία να τον γνωρίσω και με την αφορμή αυτή να μελετήσω και να καταγράψω τη ζωή του μέσα από αυτή τη ταινία. Η ταινία θα βασιστεί τόσο στην ζωή και τα βιώματα του Μεσούτ αλλά και σε ιστορική έρευνα που θα μας επιτρέψει να αναδομήσουμε μια Λευκωσία που δεν υπάρχει πια, έναν κόσμο που έχει χαθεί στο χρόνο. Οπως τώρα, έτσι και τότε, η Λευκωσία ήταν ένα αμάλγαμα πολιτισμών και θρησκειών που συμβίωναν σε μια πόλη που έσφυζε από ζωή, ήχους, αρώματα, φωνές και χρώματα.
Ενα βασικό στοιχείο της ταινίας είναι ότι η αφήγηση είναι στην Ελληνοκυπριακή διάλεκτο με τη χαρακτηριστική προφορά των Τουρκοκυπρίων όταν μιλάνε Ελληνικά. Όπως ακριβώς μας μίλησε ο Μεσούτ. Αυτό γίνεται για διατήρηση της αυθεντικότητας, αλλά και αυτής της πτυχής της κυπριακής ταυτότητας, η οποία σιγά σιγά χάνεται. Η ταινία «Μεσούτ» είναι ένα φιλόδοξο έργο, που ακολούθησε μετά την ολοκλήρωση της ταινίας μας «Η Γυναίκα με του Παπαγάλους», που προβάλλεται φέτος στο AnimaSyros και στο Διεθνές Διαγωνιστικό Μέρους του Διεθνές Φεστιβάλ της Δράμας. Στην ταινία «Μεσούτ» εγώ έχω τον ρόλο του Παραγωγού, ενώ την Σκηνοθεσία υπογράφει η καλή φίλη και συνεργάτιδα Αλεξία Ρόιτερ, μια πολύ έμπειρη σκηνοθέτης που εργάζεται μαζί μου στην Zedem Media, και είναι η Καλλιτεχνική Διευθύντρια στο Διεθνές Φεστιβάλ Μικρού Μήκους Κύπρου. Το σενάριο της ταινίας ήταν δημιουργία της Γεωργίας Bloo Νικολάου και της Αλεξίας Ρόιντερ.
Λαμβάνοντας υπόψη τις διεθνείς κοινωνικοπολιτικές συνθήκες, ιδιαίτερα στην Μεσόγειο, θεωρούμε τον «Μεσούτ» ένα έργο με οικουμενική αξία. Μια ανθρώπινη ιστορία ενός άντρα που αρνείται να αφήσει τον διχασμό της εποχής να θέσει περιορισμούς στους στόχους και στα όνειρα του. Ελπίζουμε ότι θα καταφέρουμε να βρούμε τη στήριξη που χρειάζεται για να πούμε αυτή την ιστορία και να θυμίσουμε στον κόσμο ότι αυτά που μας ενώνουν είναι περισσότερα από αυτά που μας χωρίζουν.
Πόσο δύσκολο είναι να δημιουργήσει κάποιος μια ταινία και μάλιστα animation την περίοδο της πανδημίας;
Σε αυτή τη δύσκολη εποχή για τους τομείς του πολιτισμού, των τεχνών και του κινηματογράφου, που αναμφίβολα έχουν πληγεί δραματικά από την πανδημία, θεωρούμε τους εαυτούς μας πολύ τυχερούς. Στην Zedem Media προσαρμοστήκατε άμεσα όσον αφορά στον τρόπο που εργαζόμαστε και συνεργαζόμαστε για να μην συμβιβαστεί ούτε την ποιότητα ούτε τον χρόνο παραγωγής των πρότζεκτ των πελατών μας. Ετσι, παρόλο που πνιγήκαμε οικονομικά, καταφέραμε να δημιουργήσουμε τους σωστούς μηχανισμούς για να συνεχίσουμε να δημιουργούμε πρότζεκτ για πελάτες, αλλά και έργα πιο καλλιτεχνικής φύσης, όπως το «Μεσούτ» και το «Get Making», μια τηλεοπτική σειρά κινουμένων σχεδίων για παιδιά που αναπτύσσουμε τώρα. Αν και θα προτιμούσα να εργαζόμασταν όλη η ομάδα μαζί στο στούντιο, όταν χρειάζεται συνεχίζουμε να εργαζόμαστε από το σπίτι με ασφάλεια και με τον ίδιο ενθουσιασμό.
Πολυξένη Κάτσαρη (με την ταινία μικρού μήκους της «Oscar» / σκηνοθεσία μαζί με τη Ματίνα Φύκαρη)
Περιγράψτε μας με λίγα λόγια την ταινία σας.
Ο Οσκαρ είναι ένα μικρό αγόρι που ζει σε μια βικτωριανή έπαυλη βαθιά μέσα στο δάσος. Μια μέρα καθώς έπαιζε βρήκε ένα μουσικό κουτί και το ίδιο βράδυ αποκοιμήθηκε με τη γλυκιά μελωδία του. Μέσα στη νύχτα, ξύπνησε με τον ήχο μιας αιθέριας φωνής, που καλούσε το όνομα του. Ακολουθώντας τη φωνή, φτάνει στο πορτραίτο της νεκρής του μητέρας, η οποία τον βοηθάει να βρει ένα κλειδί που πάντα φορούσε γύρω απ’ το λαιμό της όταν ήταν ζωντανή. Ο Οσκαρ, φοράει το φωτισμένο κλειδί, το οποίο τον οδηγεί προς μία συγκεκριμένη κατεύθυνση. Καθ' όλη τη διάρκεια αυτή, μαύρα χέρια/σκιές προσπαθούν να τον εμποδίσουν να πάει στον προορισμό του. Ο Όσκαρ στη συνέχεια οδηγείται στο παλιό οικογενειακό νεκροταφείο, σε μία κρυμμένη κρύπτη. Τα χέρια/σκιές δε μπορούν να τον ακολουθήσουν πλέον. Εκεί, ο Οσκαρ θα έρθει αντιμέτωπος με μία αναπάντεχη έκπληξη.
Πόσο δύσκολο είναι να δημιουργήσει κάποιος μια ταινία και μάλιστα animation την περίοδο της πανδημίας;
Νομίζω εξαρτάται από το είδος animation που είναι να δημιουργηθεί. Το δισδιάστατο animation είναι λίγο πιο εύκολο θεωρώ, καθώς όλοι έχουν στο σπίτι τους έναν υπολογιστή και ίντερνετ. Οσον αφορά το stop motion όμως, η δυσκολία είναι μεγαλύτερη, καθώς χρειάζεται να βρίσκεται η ομάδα σε έναν κοινό χώρο. Οταν ξεκινήσαμε να συνεργαζόμαστε, έπεσε η καραντίνα οπότε δε μπορούσαμε να ασχοληθούμε ιδιαίτερα με τη δημιουργία της ταινίας μας, καθώς κατά κύριο λόγο γίνεται σε τρισδιάστατο stop motion περιβάλλον. Οταν τελείωσε η καραντίνα, ενώ είχαμε άπλαιτο χρόνο στο να δημιουργήσουμε, αυτό που μας δυσκόλεψε ήταν το οικονομικό κομμάτι. Εχοντας και οι δύο να συντηρήσουμε το σπίτι μας, χωρίς δουλειά τόσους μήνες, και χωρίς ζήτηση για εργασία, αντιμετωπίσαμε πολύ μεγάλη δυσκολία στο να βρούμε τα χρήματα να αγοράσουμε υλικά για τα σκηνικά μας κ.ο.κ.
Κλεοπάτρα Κοραή (με την σειρά μικρού μήκους «Playground» / σκηνοθεσία μαζί με την Ελενα Παυλάκη)
Περιγράψτε μας με λίγα λόγια την ταινία σας.
Στο φετινό φεστιβάλ Animasyro 13, στα Πλαίσια της Αγορά (Agora Pitching Forum), θα παρουσιάσουμε την υπανάπτυξη παιδική σειρά κινουμένων σχεδίων «Playground», οπού μέσα από τα παιχνίδια μια παιδικής χαράς ταξιδεύουμε με τους μικρούς μας πρωταγωνιστές στον φαντασιακό τους κόσμο. Επίσης στα πλαίσια του φεστιβάλ θα προβληθούν 3 ταινίες που έχω σκηνοθετήσει σε παραγωγή του studio animation Lokey: tο μουσικό βίντεο για το τραγούδι Αέρας των Gadjo στη κατηγορία «Ταινιών κατά παραγγελία» (TV & Commission), τo “We Share» μια ταινία προώθησης της ευρωπαϊκής έρευνας για τα θεμελιώδη δικαιώματα LGBTI, σε συνεργασία με την Homo Evolution και European Union Agency for Fundamental Rights (FRA) στη κατηγορία Animapride και η ταινία «Αlmon Strowger» με συνσκηνοθέτη τον Αλέξανδρο Γραμματόπουλο στο «Ελληνικό Πανόραμα». Η ταινία έγινε για το μουσείο τηλεπικοινωνιών του ΟΤΕ, και περιγράφει τη ιστορία του νεκροθάφτη – εφευρέτη του τηλεφώνου αυτόματης σύνδεσης .
Πόσο δύσκολο είναι να δημιουργήσει κάποιος μια ταινία και μάλιστα animation την περίοδο της πανδημίας;
Το να κάνεις μια ταινία ή μια σειρά κινουμένων σχεδίων είναι δύσκολο και χρονοβόρο. Η διαδικασία δημιουργίας απαιτεί έτσι κι αλλιώς απομόνωση. Θεωρώ πως οι συνθήκες στο χώρο του animation δεν έχουν επηρεαστεί δραματικά σε σχέση με άλλες καλλιτεχνικές και δραστηριότητες και επαγγέλματα σε όλους τους κλάδους. Ομως, μια κοινωνία και μια οικονομία είναι αλληλοσυνδεόμενη και η πανδημία είναι μια συνθήκη που δυσκολεύει και δυσκολέψει αλυσιδωτά σε μεγάλο βαθμό όλους μας.
Φωκίων Ξένος (με την σειρά μικρού μήκους «Travel Bugs»)
Περιγράψτε μας με λίγα λόγια την ταινία σας.
Φέτος στο Animasyros συμμετέχω με διπλή ιδιότητα. Πρώτα διαγωνιζόμαστε μαζί με τον φίλο και συνεργάτη Γιάννη Ζιόγκα στο commissioned work section του φεστιβάλ για το βίντεο κλιπ του τραγουδιού «O Τεμπέλης Δράκος» του Γιώργου Χατζιπιερή. Είναι μια δουλειά stop motion που αγαπώ πολύ, μιας και είχαμε την ευκαιρία να αφηγηθούμε οπτικά αυτή τη φανταστική παραμυθένια ιστορία που ερμηνεύει η ασύλληπτη φωνή του Σωκράτη Μάλαμα. Ο Τεμπέλης Δράκος αντιμετωπίζει για πρώτη φορά τους ανθρώπους του βασιλείου, που δεν τον χωνεύουν και πολύ. Εκείνος, παρότι φαινομενικά απειλητικός, ανατρέπει τα στερεότυπα και τους φιλοξενεί κάνοντάς τους το τραπέζι! Είναι ένα ταινιάκι με μπόλικο χιούμορ και παιχνιδιάρικη διάθεση που μπορείτε να απολαύσετε online εδώ.
Επειτα, η ομάδα μας συμμετέχει στο Agora pitching forum του Animasyros με το project μας «Travel Bugs». Ειναι φοβερή ευκαιρία και χαρά μας να συμμετέχουμε σε αυτό pitching forum, εφόσον για πρώτη φορά το Αnimasyros συνεργάζεται με την MIFA Αγορά του Annecy International Animation Film Festival, του μεγαλύτερου και δημοφιλέστερου φεστιβάλ animation στον πλανήτη! Το «Travel Bugs» είναι μια σειρά που απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 6-8 ετών. Δυο ζουζούνια, ο Λουί και ο Ιάσωνας, εξερευνούν την Ευρώπη ως λαθρεπιβάτες στη βαλίτσα της μικρής Pauline, καθώς εκείνη ταξιδεύει με την οικογένεια της σε διάφορους γνωστούς και άγνωστους προορισμούς . Η σειρά είναι στο στάδιο του development, έχει την υποστήριξη του Creative Europe Media και την παραγωγή έχει αναλάβει η εταιρία Neda film. Ως σκηνοθέτης είμαι πολύ χαρούμενος που θα παρουσιάσουμε τη δουλειά μας σε διεθνής παραγωγούς και ειδικούς του χώρου του animation. Ανυπομονώ!
Πόσο δύσκολο είναι να δημιουργήσει κάποιος μια ταινία και μάλιστα animation την περίοδο της πανδημίας;
Η πανδημία είναι ένα φαινόμενο που ταρακούνησε αρκετά την κινηματογραφική κοινότητα, δυστυχώς. Το animation filmmaking διαφέρει αρκετά από το live action, καθώς είναι μια πολύ πιο compact παραγωγή που παίρνει μεν πολύ περισσότερο χρόνο, μπορεί να δουλευτεί όμως πιο σταδιακά και από απόσταση. Πολλές παραγωγές που δυσκολεύονται να κάνουν live action γύρισμα προτιμούν να κάνουν τα projects με animation. Οποιοσδήποτε σήμερα ανά τον πλανήτη μπορεί εξ αποστάσεως να δουλέψει σε μια παραγωγή digital ή 2D animation. To stop motion από την άλλη πλευρά έχοντας τη μεταβλητή του γυρίσματος σε πραγματικό χώρο κάνει λίγο πιο περίπλοκη την διαδικασία, αλλά και πάλι δεν απαιτεί μεγάλο crew για να εκτελεστεί. Ελπίζω μέσα σε αυτή την συγκυρία έστω η αγορά του animation να ανθίσει λίγο περισσότερο, τόσο στο εξωτερικό όσο και στην χώρα μας.
Χρήστος Πανάγος (με την ταινία τεκμηρίωσης animation «Vast Blue Antarctica»)
Περιγράψτε μας με λίγα λόγια την ταινία σας.
Η ταινία «Vast Blue Antarctica» είναι ένα μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ/animation που προσπαθεί να δώσει μια απάντηση στο ερώτημα, ποιο είναι το μέρος που μπορεί να αισθανθεί κάποιος σαν «σπίτι», μέσα από τα μάτια και τις εμπειρίες του Alexandre Gautier, ενός Γάλλου καλλιτέχνη που στράφηκε στην ξυλουργική και δουλεύει σαν εργάτης στις υποδομές της επιστημονικής βάσης Paul-Emile Victor στην Ανταρκτική. Η ταινία ακολουθεί τον Alexandre στην Ανταρκτική κατά την δεύτερη και τρίτη του αποστολή εκεί, με ενδιάμεσες στάσεις τη Γαλλία και την Κύπρο. Το κυριολεκτικό ταξίδι του στην άκρη της Γης, παρουσιάζεται σε παραλληλισμό με την εσωτερική του προσπάθεια να ανακαλύψει τον εαυτό του αλλά και το πού τελικά ανήκει.
Πόσο δύσκολο είναι να δημιουργήσει κάποιος μια ταινία και μάλιστα animation την περίοδο της πανδημίας;
Με δεδομένο ότι ο πυρήνας της ομάδας παραγωγής βρίσκεται σε Κύπρο και Ελλάδα, ο κεντρικός χαρακτήρας του ντοκιμαντέρ ζει τον περισσότερο καιρό στη Γαλλία και η υπόλοιπη δημιουργική ομάδα στην Ελβετία και τις Η.Π.Α., η περίοδος της πανδημίας προκάλεσε πολλούς πρακτικούς περιορισμούς. Προγραμματισμένες συναντήσεις, γυρίσματα και συνεντεύξεις έπρεπε να ακυρωθούν με αποτέλεσμα να μετατεθεί ο συνολικός προγραμματισμός της παραγωγής. Παρ’ όλα αυτά, με τη βοήθεια της τεχνολογίας δεν χάσαμε την επικοινωνία και συνεχίσαμε να δουλεύουμε πάνω στην ταινία.
Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ ενδέχεται να τροποποιηθεί λόγω έκτακτων εξελίξεων που αφορούν στην πανδημία Covid-19. Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες στο επίσημο site του Φεστιβάλ και στην επίσημη σελίδα του στο Facebook.