Tο Animasyros 13 θα πραγματοποιηθεί για πέντε ημέρες, από τις 23 έως τις 27 Σεπτεμβρίου, τόσο διαδικτυακά όσο και στο φυσικό του χώρο στη Σύρο. Περισσότερες από 180 ταινίες animation, βραβευμένες επιλογές αλλά και νέες εντυπωσιακές παραγωγές από Ελλάδα και από 100 ακόμα χώρες παγκοσμίως, για όλες τις ηλικίες και για όλα τα γούστα, αποτελούν το πρόγραμμα της 13ης διοργάνωσης, που για πρώτη φορά το κοινό μπορεί να παρακολουθήσει και διαδικτυακά, δωρεάν και χωρίς εγγραφή, στην πλατφόρμα live.animasyros.gr!
H Αγορά του Animasyros στην 6η έκδοσή της, επιστρέφει με ένα δυναμικό πρόγραμμα παρουσιάσεων για τους επαγγελματίες του χώρου, εγκαινιάζοντας και τη συνεργασία με την #MIFA – Animation du Monde, το μεγαλύτερο παγκόσμιας κλίμακας εμπορικό γεγονός, που πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Ανιμέισον του Ανεσί στη Γαλλία. Φέτος, για πρώτη φορά θα έχετε τη δυνατότητα να παρακολουθήσετε την Αγορά από οποιοδήποτε σημείο της γης, καθώς όλες οι παρουσιάσεις, τα masterclass και τα pitching sessions θα μεταδίδονται ζωντανά μέσω youtube live!
Λίγο πριν βρεθούμε και εμείς για άλλη μια χρονιά στο υπέροχο νησί των Κυκλάδων και ζήσουμε από κοντά αυτή την μοναδική φεστιβαλική εμπειρία, το Flix μίλησε αποκλειστικά με την Τζεραλντίν Μπας, υπεύθυνη προγραμμάτων του Annecy MIFA και τον Αντουάν Λιετού, παραγωγός και συνιδρυτής της Laïdak films, και τους ζητήσαμε να μας πουν λίγα λόγια για την συνεργασία τους με το Animasyros αλλά και τις προκλήσεις ενός φυσικού φεστιβάλ κινουμένων σχεδίων στην εποχή της πανδημίας.
Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα της Αγοράς και κάντε εγγραφή στο κανάλι του Animasyros στο YouTube και ενεργοποιήστε τις ειδοποιήσεις, για να μην χάσετε ούτε ένα live.
Πόσο καλά γνωρίζατε το Animasyros και πως προέκυψε η συνεργασία σας με αυτό;
Τζεραλντίν Μπας: Το Animasyros και το Φεστιβάλ του Annecy ήταν ήδη φίλοι και χάρη στην Γαλλική Πρεσβεία καταφέραμε να φιλοξενήσουμε το workshop Animation du Monde εδώ στην Ελλάδα.
Αντουάν Λιετού: Είχα ακουστά το Φεστιβάλ, αλλά δεν είχα παρευρεθεί ποτέ ο ίδιος. Η Τζεραλντίν Μπας από την Citia (η οποία διοργανώνει το Φεστιβάλ Κινουμένων σχεδίων του Annecy) συνεργάστηκε με το Animasyros για να φιλοξενήσει το Animation du Monde. Μου ζήτησε εάν ήθελα να πάρω μέρος σε αυτό, να δώσω τα δικά μου σχόλια για τα έργα της Αγοράς, και συμφώνησε με μεγάλη χαρά. Οι επιλογές εδώ είναι αρκετά δυνατές, το ίδιο και τα πρότζεκτς που επιλέχθηκαν για την Αγορά. Είμαι σίγουρος πως οι συζητήσεις με τους δημιουργούς των έργων θα είναι πολύ ωραίες.
Γιατί νομίζεται πως ένας κινηματογραφιστής θα πρέπει να πάρει μέρος στην Αγορά του Animasyros; Σε τι μπορεί να τον ωφελήσει όλη αυτή η εμπειρία;
Τζεραλντίν Μπας: Ολοι μας θα πρέπει να είμαστε συντονισμένοι και πάντα να ενθαρρύνουμε τους κινηματογραφιστές να πηγαίνουν σε όσα περισσότερα φεστιβάλ/αγορές μπορούν. Τέτοιες εκδηλώσεις παραμένουν οι καλύτερες ευκαιρίες για να διευρύνουν το δίκτυό τους και να διατηρήσουν τις επαφές τους με την κοινότητα. Το να κάνουν ταινίες κινουμένων σχεδίων απαιτεί χρόνο και χρειάζεται χρηματοδότηση. Οι επαγγελματίες της Αγοράς του Animasyros για δημιουργικά ταλέντα. Δεν υπάρχει λόγος να χάσουν αυτή την ευκαιρία.
Αντουάν Λιετού: Σε γενικέ γραμμές τα φεστιβάλ είναι πολύ σημαντικά για τους κινηματογραφιστές. Ακόμα κι αν ο κόσμος του animation είναι πιο μικρός, υπάρχουν ακόμα πολλές ταινίες που γίνονται κάθε χρόνο και τα φεστιβάλ είναι ένας καλός τρόπος βεβαιωθούν πως η δική τους ταινία θα προβληθεί και θα συζητηθεί. Για τους παραγωγούς, τα φεστιβάλ είναι όπου ξεκινούν οι περισσότερες νέες συνεργασίες. Αν κάποιος δει μια υπέροχη ταινία σε ένα φεστιβάλ και έχει την ευκαιρία να γνωρίσει τον σκηνοθέτη αμέσως μετά, υπάρχει πάντα μεγαλύτερη πιθανότητα να συνεργαστούν μαζί στο μέλλον. Η Σύρος είναι ένα πολύ ξεχωριστό μέρος, οπότε νιώθω σαν τους ανθρώπους που συμμετέχουν σε αυτό το φεστιβάλ φτάνοντας με ανοιχτές επιλογές και μια αίσθηση τύχης που βρίσκομαι εδώ - τουλάχιστον αυτή είναι η δική μου περίπτωση. Αυτή είναι μια καλή νοοτροπία για να γνωρίσεις ανθρώπους και να συζητήσεις μαζί τους για ταινίες.
Διαβάστε ακόμα: Animasyros 13: 3.000 ταινίες από 100 χώρες στη μεγαλύτερη γιορτή του animation
H Τζεραλντίν Μπας.
Πολλά φεστιβάλ, ανάμεσά τους και το Διεθνές Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων του Annecy και η Αγορά του, πραγματοποιήθηκαν διαδικτυακά φέτος, ενώ άλλα επιβεβαίωσαν πως θα γίνουν κανονικά στην φυσική τους μορφή. Ποιες προκλήσεις βλέπετε και στις δύο περιπτώσεις;
Τζεραλντίν Μπας: Ολοι μας έπρεπε να προσαρμόσουμε τις συνήθειές μας στην υγειονομική αυτή κατάσταση. Εκδηλώσεις που μπορούν να πραγματοποιηθούν κανονικά στην φυσική τους μορφή είναι σπάνιες και τυχερές. Είναι επίσης γενναίοι καθώς μια τέτοια εκδήλωση έχει κάποιες ιδιαίτερες προκλήσεις: θα πρέπει να εφαρμοστεί μια ισχυρή υγειονομική πολιτική και να βεβαιωθεί ότι το κοινό και οι συμμετέχοντες την σέβονται, και όλοι, κοινό και καλεσμένοι, πιθανότατα θα ταξιδέψουν για να παρευρεθούν εκεί. Για όλες εκείνες τις εκδηλώσεις οι οποίες δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν στις φυσική τους μορφή, η διαδικτυακή έκδοση είναι επίσης μια εξαιρετική επιλογή. Ολα τα Φεστιβάλ και οι Αγορές τους πρέπει να διασφαλίσουν την προβολή των ταινιών, είναι μέρος των δικών μας καθηκόντων ανεξαρτήτου μορφής. Η ψηφιακή μορφή πρέπει να διερευνηθεί ακόμα κι αν δεν θα αντικαταστήσει ποτέ τις προβολές στις αίθουσες και τις φυσικές συναντήσεις. Ολοι πρέπει να μάθουμε από αυτήν την κατάσταση διαμορφώνοντας διαφορετικά την εκδήλωσή μας. Οι υβριδικές εκδόσεις είναι πιθανότατα το μέλλον, ένας συνδυασμός εικονικού και φυσικού, που εξασφαλίζει σε ένα μεγάλο κοινό, από όλο τον κόσμο, να παραμείνει συνδεδεμένο.
Αντουάν Λιετού: Ενιωσα έκπληκτος (με καλό τρόπο) όταν έμαθα ότι μπορώ να παρευρεθώ στο Animasyros, ενώ δεν μπορούσα να πάω στο Annecy το οποίο γίνεται στην χώρα μου. Ωστόσο, οι καιροί είναι πολύ διαφορετικοί τώρα από ότι ήταν τον Ιούνιο, και έχει νόημα οι κανονισμοί θα είναι διαφορετικοί. Νομίζω πως λαμβάνονται αρκετές προφυλάξεις εδώ, τόσο στις εγκαταστάσεις διαμονής όσο και στις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ. Και αν μια μάσκα μου επιτρέπει να συναντήσω σκηνοθέτες και να παρακολουθήσω ταινίες στη μεγάλη οθόνη, τότε σίγουρα δεν είναι μεγάλη υπόθεση να την φοράς όλη μέρα. Νομίζω ότι η κύρια διαφορά μεταξύ ενός διαδικτυακού φεστιβάλ και ενός φυσικού είναι πως υπάρχουν πολύ λιγότερες πιθανότητες να εκπλαγείτε βλέποντας κάτι διαδικτυακά. Επιλέγετε το δικό σας περιεχόμενο, ακόμα και ακούσια, τείνετε να ψάχνετε για πράγματα που έχετε ήδη πάρει μια μικρή γεύση. Ενα από τα μεγαλύτερα θετικά των φεστιβάλ είναι ότι μπορείτε να παρακολουθήσετε ταινίες που δεν θα είχατε δει ποτέ διαφορετικά, και αυτό είναι κάτι που διευρύνει το πεδίο των προτιμήσεών σας. Αυτό είναι που μου λείπει περισσότερο στις διαδικτυακές εκδόσεις.
Πόσο πολύ πιστεύετε πως έχει επηρεάσει η πανδημία τον κόσμο του animation;
Τζεραλντίν Μπας: Είμαστε όλοι λυπημένοι και απογοητευμένοι που βλέπουμε εκδηλώσεις, μοναδικές ευκαιρίες συναντήσεων επαγγελματιών παθιασμένων με τα κινούμενα σχέδια, να ακυρώνονται. Αυτή η διεθνής κρίση θα επηρεάσει σίγουρα παραγωγές ακόμα και αν τα στούντιο προσαρμόζονται και διαχειρίζονται τις παραγωγές τους από απόσταση. Ο κόσμος του animation πρέπει να ανακαλύψει εκ νέου τον εαυτό του ως επάγγελμα… και ποιος ξέρει, η δημιουργικότητα μπορεί να εμπνεύσει τους κινηματογραφιστές και να δημιουργήσουν ασυνήθιστες ταινίες!
Αντουάν Λιετού: Νομίζω πως ο τρόπος που τον επηρέασε μάλλον διχάζει: πρώτα ενίσχυσε την πώληση των τηλεοράσεων, γιατί έβαλε τις τηλεοράσεις και τις πλατφόρμες στο επίκεντρο των ανθρωπίνων αναγκών κατά την διάρκεια του lockdown κι έτσι, βραχυπρόθεσμα τουλάχιστον, δεν έχει θεωρηθεί ως κάποιο άμεσο πρόβλημα όσον αφορά τις πωλήσεις. Ωστόσο η κινηματογραφική βιομηχανία έχει επηρεαστεί αρκετά κι αυτό θα επηρεάσει μακροπρόθεσμα τη βιομηχανία του animation. Καθώς οι διανομείς θα δίνουν ολοένα και λιγότερα λεφτά, κάποια φιλόδοξα έργα θα είναι ακόμα πιο δύσκολα να χρηματοδοτηθούν σωστά, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει σε πιο χαμηλές καλλιτεχνικές φιλοδοξίες από δημιουργούς, κυρίως ταινιών μεγάλου μήκους. Στην Γαλλία το Εθνικό Κέντρο Κινηματογράφου (CNC) έχει εφαρμόσει έναν Ευρωπαϊκό νόμο έτσι ώστε «νέοι» παίχτες, όπως οι διαδικτυακές πλατφόρμες, θα πρέπει να πληρώνουν φόρους όπως και τα κανάλια είναι υποχρεωμένα να κάνουν. Με αυτόν τον τρόπο οι παραγωγοί θα εξακολουθούν να έχουν πρόσβαση στην δημόσια χρηματοδότηση, η οποία δεν είναι μόνο προσανατολισμένη εμπορικά, αλλά λαμβάνει υπόψιν και την καλλιτεχνική αξία του έργου. Νομίζω πως κάτι τέτοιες πρωτοβουλίες είναι αρκετά απαραίτητες.
Από την πλευρά της δημιουργίας, η πανδημία άλλαξε ριζικά τον τρόπο με τον οποίοι οι άνθρωποι πλέον εργάζονται. Η δουλειά από το σπίτι είναι αρκετά πιο συνήθης από ότι ήταν στο παρελθόν, και αυτό σήμαινε αρκετές επενδύσεις από τα στούντιο και τις εταιρείες παραγωγής μιας και οι τεχνικές προδιαγραφές για την εργασία από το σπίτι είναι περίπλοκες, τόσο από άποψη ασφάλειας όσο και της ροής της εργασίας. Μια δεύτερη φάση θα ήταν να βρεθεί μια ισορροπία μεταξύ της δουλειάς από το σπίτι και της φυσικής συνεργασίας η οποία αποτελεί τον πύρινα της δημιουργίας μιας ταινίας.
Διαβάστε ακόμα: Παρακολουθήστε το Animasyros 13 Online, δωρεάν και χωρίς εγγραφή
O Αντουάν Λιετού.
Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για τους κινηματογραφιστές του animation και κινηματογραφικά φεστιβάλ για το μέλλον;
Τζεραλντίν Μπας: Οι καλλιτέχνες έχουν συνηθίσει να εργάζονται μεμονωμένα, δεν νομίζω ότι το lockdown έχει επηρεάσει τόσο πολύ τους τρόπος εργασίας τους. Ωστόσο, για να μπορέσουν να δουν τις ταινίες τους να γίνονται πραγματικότητα, πρέπει να συναντηθούν με άλλους επαγγελματίες, για να δουν τα έργα άλλων, και χρειάζονται πλατφόρμες όπως τα Φεστιβάλ για προβολή των ταινιών τους σε όλο τον κόσμο. Πρέπει να ακούσουμε ο ένας τον άλλον και να βρούμε νέους τρόπους προβολής και υποστήριξης έτσι ώστε να προχωρήσουμε σε νέες λύσεις. Τα φεστιβάλ και οι αγορές πρέπει να αλληλοβοηθούνται, να μοιράζονται νέες εμπειρίες και να προχωρούν παράλληλα.
Αντουάν Λιετού: Νομίζω πως είναι αρκετά δύσκολο να πούμε κάτι μιας και πραγματικά εξαρτάται από το πως η πανδημία (και πιθανότατα μελλοντικές πανδημίες και θέματα παγκοσμιοποίησης που σχετίζονται με την οικολογία) θα εξελιχθεί. Πιστεύω όμως ότι το animation θα είναι πάντα απαραίτητο, γιατί σε δύσκολους καιρούς πρέπει να είμαστε σε θέση να ονειρευόμαστε ακόμα περισσότερο.
Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ ενδέχεται να τροποποιηθεί λόγω έκτακτων εξελίξεων που αφορούν στην πανδημία Covid-19. Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες στο επίσημο site του Φεστιβάλ και στην επίσημη σελίδα του στο Facebook.