Κάθε εβδομάδα στο Flix θα μιλάμε για ένα επεισόδιο της κλασικής σειράς «Twin Peaks». Εξυπακούεται πως ακολουθούν spoilers για το επεισόδιο. Αυτή την εβδομάδα, το 8ο επεισόδιο.
Το κείμενο γράφτηκε υπό τους ήχους του soundtrack του Άντζελο Μπανταλαμέντι.
Το φινάλε της 1ης σεζόν είναι υπόθεση σχεδόν προσωπική για τον συν-δημιουργό Μαρκ Φροστ. Καθώς φτάνουμε σε αυτή την πρώτη κορύφωση, τα ονειρικά στοιχεία που μας έφεραν ως εδώ σχεδόν παραμερίζονται, έστω προς στιγμήν. Σε αυτό το φινάλε, τα πάντα υπηρετούν το ‘και τώρα τι’ παρά την οποιαδήποτε (σχεδόν μεταφυσικού χαρακτήρα) αίσθηση εφιάλτη. Τα όνειρα του Κούπερ, οι μακρές ατμοσφαιρικές σκηνές, όλα αυτά τα σήματα-κατατεθέντα της σειράς, για την ώρα δίνουν τη θέση τους σε πιο συγκεκριμένα στοιχεία εξέλιξης και, ας πούμε, ρεαλισμού.
Η βαρύτητα που πέφτει στην πλοκή και τις εξελίξεις υπηρετείται απόλυτα από τον Φροστ, που σκηνοθετεί για πρώτη φορά, καταφέρνοντας με κάποιο τρόπο να τονίσει ακόμα περισσότερο την αισθητική παλέτα της σειράς, παίζοντας διαρκώς με τις αποχρώσεις του κόκκινου (όλες οι σκηνές στο καζίνο πρακτικά σε υπνωτίζουν) και με τις αντιθέσεις ανάμεσα στα απαλά και τα θερμά χρώματα (κυρίως σε σκηνές όπως εκείνη της σύλληψης του Ζακ Ρενό, που θα μπορούσε να έχει προέλθει από κάποιο νουάρ της πρώιμης περιόδου του Μάικλ Μαν.
Ο Φροστ αφοσιώνεται πλήρως στις πλοκές του.Ο,τι χτίζεται επί 7 επεισόδια, βλέπουμε εδώ τον Φροστ είτε να το ανατινάζει, είτε να το φέρνει στη φυσική του (συχνά βίαιη) κατάληξη. Υπό μία έννοια, και λόγω του πόσο αφηγηματικά απλωμένη είναι η σειρά σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του σύμπαντός της, όλο το επεισόδιο είναι ένα εκτεταμένο cliffhanger. Εχουμε ένα σωρό πλοκές και χαρακτήρες που έχουμε ακολουθήσει ως εδώ και, με έναν μαγικό τρόπο, ο Φροστ καταφέρνει να τους υπηρετήσει όλους, μέχρι τελευταίου. Τίποτα δε μένει χωρίς αναφορά, τίποτα από όσα χτίζονται τόσο καιρό δε μένει ξεκρέμαστο ‘για του χρόνου’-- οι πάντες και τα πάντα ενώνονται ή γκρεμίζονται πάνω στο δίπλα, σε ένα αφηγηματικό ντόμινο που σπάνια έχουμε ξαναδεί στην τηλεόραση.
Η συνήθης πρακτική, ακόμα και σε σειρές με πολλές πλοκές και πολλούς ήρωες, είναι ένα φινάλε (ή γενικότερα, ένα οποιοδήποτε επεισόδιο) να αφιερώνει το μεγαλύτερο μέρος του σε μια-δυο κυρίως πλοκές, να κλείνει κάποια μέτωπα, και βάσει αυτών να ανοίγει άλλα. Ενας από τους κυριότερους απογόνους του «Twin Peaks», το «Lost», που εξάλλου διέθετε παρόμοια μεγάλο καστ και σύμπαν που διαρκώς γιγαντωνόταν, επέλεξε εκείνη την οδό. Αφιέρωνε κάθε επεισόδιο σε ένα σετ χαρακτήρων και πλοκών και, αντίστοιχα, τα κατά κύριο λόγο εκπληκτικά του φινάλε των διαφόρων σεζόν εστίαζαν σε έναν μετρήσιμο αριθμό ιστοριών, αφήνοντάς μας συνήθως με 2-3 βασικά cliffhangers.
To «Twin Peaks» αντιθέτως, δεν κράτησε τίποτα πίσω. Ολη η πρώτη σεζόν είχε κεντηθεί δεξιοτεχνικά ως ψηφιδωτό στο οποίο, πίσω από την αφορμή του φόνου της Λόρα Πάλμερ, παρουσίαζε την εικόνα μιας κοινότητας όπου όλοι συνδέονταν με όλους μέσα από μικρά ένοχα μυστικά και επιθυμίες. Με απόλυτη συνέπεια λοιπόν, ο Μαρκ Φροστ καταλήγει εδώ να ακολουθεί όλες τις ιστορίες του μέχρις σημείου όπου γίνονται κόμπος, δεμένος με αίμα. Πλην του κεντρικού άξονα που αφορά στον Κούπερ και την έρευνά του, όλες οι πλοκές έχουν από λίγα λεπτά, και όλες μας αφήνουν σε ένα σημείο αγωνίας.
Το φινάλε της πρώτης σεζόν του «Twin Peaks» είναι το μεγαλύτερο πολυ-cliffhanger στην ιστορία της τηλεόρασης. Και, για αυτό το επεισόδιο, ως τέτοιο θα του φερθούμε. Πάμε λοιπόν, να εξετάσουμε πού αφήνει αυτή τη πρώτη σεζόν τα πράγματα, ανά ιστορία:
Κούπερ, Τρούμαν και Ρενό
Ο Ντέιλ Κούπερ εντοπίζει τον Ρενό στο καζίνο και υποδύεται τον χρηματοδότη της επιχείρησης διακίνησης κοκαΐνης ώστε να πείσει τον Ρενό να εγκαταλείψει το πόστο του. Ο Ρενό τσιμπάει και μάλιστα προσφέρει στον Κούπερ και τις απίστευτα γραφικές και δυσάρεστες λεπτομέρειες της βραδιάς του με τον Λίο, την Λόρα και τη Ρονέτ. Ηδη για αυτή τη βραδιά γνωρίζαμε πως η Λόρα είχε σημάδια από ένα πουλί, είχαμε τη μάρκα του καζίνο σπασμένη με ένα κομμάτι μες στη Λόρα, και είχαμε και τη ‘μαρτυρία’ της μάινας σύμφωνα με την οποία η Λόρα φώναζε «Λίο, όχι». Ο Ρενό εξηγεί πώς έγιναν τα πράγματα, με τον Φροστ να εστιάζει τόσο πολύ κοντά στο στόμα του που, με το τέλος της διήγησης μπορούμε να μοιραστούμε τη δυσφορία που νιώθει εκείνη τη στιγμή ο Κούπερ.
Οπως και νά’χει, ο Κούπερ πείθει τον Ρενό να περάσει τα σύνορα για μια ‘δουλειά’, και όταν ο Ρενό όντως περνάει στην πλευρά των ΗΠΑ συλλαμβάνεται για τον φόνο της Λόρα- μια επεισοδιακή σύλληψη καθώς προβάλλει αντίσταση και δέχεται σφαίρα από τον Αντι. Ο Κούπερ γυρνάει στο ξενοδοχείο του αργά το βράδυ και, έχοντας παραενοχλήσει με την έρευνά του από ό,τι φαίνεται, δέχεται την επίσκεψη ενός αγνώστου που τον πυροβολεί στο στήθος. ΤΕΛΟΣ ΣΕΖΟΝ.
Ρενό και Λίλαντ
Ο Ζακ βρίσκεται στο νοσοκομείο ύστερα από τη σφαίρα που δέχτηκε από τον Αντι, και εκεί αρνείται κάθε κατηγορία. Υποστηρίζει πως του επιτέθηκε ο Λίο το βράδυ που ήταν με τη Λόρα και τη Ρονέτ και πως δεν είχε καν τις αισθήσεις του όταν πέθανε η Λόρα. Τον πιστεύουμε;
Πάντως ο Λίλαντ, όντας ενήμερος για τη σύλληψη ενός υπόπτου για το φόνο της κόρης του, μπαίνει στο νοσοκομείο τη νύχτα και τον σκοτώνει εν ψυχρώ με ένα μαξιλάρι. Εχουμε παρακολουθήσει τον Λίλαντ να καταρρέει επεισόδιο το επεισόδιο καθ’όλη τη διάρκεια της σεζόν. Ηταν βέβαιο πως όλα θα έφταναν σε μια τέτοια εξέλιξη.
Αντι και Λούσι
Ο Αντι νιώθει επιτέλους λίγη αυτοπεποίθηση έχοντας πυροβολήσει (και συλλάβει) τον Ρενό, και βρίσκει το θάρρος να μιλήσει με την Λούσι, η οποία εδώ και κάποιο καιρό δείχνει να μην θέλει να του μιλήσει ξανά. Υποθέταμε όλοι, μαζί κι ο Αντι, πως είχε να κάνει με την αδυναμία του στο πεδίο της δράσης. Ομως όταν κάνει κίνηση για να μιλήσει στη Λούσι, εκείνη του αποκαλύπτει πως είναι έγκυος.
Τζέιμς και Ντόνα
Ο Τζέιμς και η Ντόνα μπαίνουν στο γραφείο του Τζακόμπι για να βρουν την κασέτα της Λόρα που λείπει. Αφού την εντοπίσουν, θα βάλουν να την ακούσουν, μόνο για να βρεθούν σε αμήχανη θέση ακούγοντας τη Λόρα να μιλάει για το πόσο απλός της φαίνεται ο Τζέιμς και πόσο η δίψα της για περιπετειώδεις και άγριες καταστάσεις την έφερε, εικάζουμε, στη θέση που έφτασε. Ο Τζέιμς πάει στο αστυνομικό τμήμα για να παραδώσει την κασέτα ως στοιχείο, όμως ο Τρούμαν (ύστερα από tip του Μπόμπι Μπριγκς) βρίσκει τα ναρκωτικά στο ντεπόζιτο της μηχανής του. Ο Κούπερ του ζητάει εξηγήσεις.
Αυτό γενικά είναι από τα cliffhangers που δεν έχω σε μεγάλη εκτίμηση. Το όλο μοτίβο όπου ένας εμφανώς αναξιόπιστος χαρακτήρας καταφέρνει να παγιδεύσει έναν εμφανέστερα πιο αξιόπιστο κάνοντας τους άλλους να πιστέψουν στην ενοχή του Καλού, μου φαίνεται χάσιμο χρόνου. Οπως και νά’χει, τουλάχιστον τώρα όλοι ξέρουν τα ίδια πράγματα για τη Λόρα- χρήσιμο.
Δρ. Τζακόμπι και Μάντι
Ο Τζακόμπι όντως παρασύρεται για να δει από κοντά τη ‘Λόρα’. Οταν αντικρύζει τη Μάντι δεν πιστεύει στα μάτια του, όμως δεν προλαβαίνει να έρθει σε επαφή μαζί της γιατί κάποιος άγνωστος του επιτίθεται αφήνοντάς τον δίχως τις αισθήσεις του. ΠΟΙΟΣ;;;;
Εντ και Ναντίν
Ο Μεγάλος Εντ γυρνά από την επιχείρηση στο καζίνο για να βρει τη Ναντίν φαρμακωμένη στο πάτωμα του σπιτιού τους.
Κάθριν και Σέλι
Εδώ είναι που το γαϊτανάκι ξεφεύγει από κάθε όριο. Λοιπόν, προσεκτικά για να μη χάσουμε τον ειρμό.
Η Σέλι δέχεται την επίθεση ενός εξοργισμένου Λίο, ο οποίος της οδηγεί στον μύλο τη νύχτα και την αφήνει δεμένη εκεί. Στο μεταξύ η Κάθριν ψάχνει να βρει τα βιβλία που έχει κατασκευάσει για την επιχείρηση, όντας πλέον βέβαιη πως πρόκειται να της τη φέρουν. Ο Χανκ της τηλεφωνά λέγοντάς της πως αυτό που ψάχνει είναι στο μύλο, οπότε οδηγείται κι εκείνη εκεί μες στη νύχτα. Και, φυσικά, είναι τότε ακριβώς που το άδειο εργοτάξιο παίρνει φωτιά. Η Κάθριν βοηθά τη Σέλι να λυθεί από τα σκοινιά που την κρατούσαν, και μαζί οι δυο τους προσπαθούν να γλιτώσουν, καθώς ο μύλος τυλίγεται στις φλόγες. Ο Πιτ ορμά στο φλεγόμενο κτίριο για να σώσει την Κάθριν.
Μπόμπι και Λίο
Ο Λίο, αποφασισμένος να κλείσει με ό,τι ανοιχτές υποθέσεις του αναλογούν, μετά τη Σέλι αναζητά τον Μπόμπι. Καθώς οι δυο συνέταιροι παλεύουν και ο Λίο είναι έτοιμος να σκοτώσει το Μπόμπι, ο Χανκ Τζένινγκς (πάλι αυτός) πυροβολεί και σκοτώνει εν ψυχρώ τον Λίο Τζόνσον. Πήρε μερικά παραπάνω επεισόδια αλλά ναι, επιτέλους, «ο Λίο δε θα είναι πια πρόβλημα» όπως λέει καιρό τώρα ο καημένος ο Μπόμπι Μπριγκς.
Τζόζι και Χανκ
Ο λόγος που ο Χανκ βρίσκεται πίσω από όλα αυτά, ενορχηστρώνοντας ουσιαστικά το μακελειό στο μύλο για χατίρι της Τζόζι και του Μπεν Χορν, είναι η συμφωνία του με την Τζόζι, κάτι που μόλις σε αυτό το επεισόδιο μαθαίνουμε. Η Τζόζι τον είχε πληρώσει ένα μεγάλο ποσό (αλλά που πλέον, μετά από τόσο καιρό στη φυλακή, δεν του φαίνεται όσο μεγάλο του φαινόταν όταν έγινε η συμφωνία) για να μπει εκείνος 18 μήνες φυλακή ώστε κανείς τους να μην εμπλακεί με τον θάνατο του συζύγου της Τζόζι για τον οποίον μάθαμε στον πιλότο της σειράς. Μάλλον ισχύει κι εδώ ο χρυσός κανόνας της σαπουνόπερας: Κάθε θάνατος που συντελείται εκτός οθόνης, είναι πάντα πιο περίπλοκος και κρύβει πάντοτε ένοχα μυστικά.
Τώρα μένει να διαπιστώσουμε και κατά πόσο το σχέδιο της Τζόζι πέτυχε, και να μάθουμε περισσότερα για την ανίερη συμφωνία της με τον Χανκ Τζένινγκς, αλλά και να δούμε κατά πόσο ο Χανκ όντως θα είναι ευχαριστημένος με την υπάρχουσα συμφωνία. Δε μου φάνηκε και πολύ άνετος ο συνεταιρισμός τους πάντως.
Οντρεϊ και Μπεν Χορν
Στο μεταξύ η Οντρεϊ, συνεχίζοντας την έρευνά της για τις συνθήκες που έφεραν τη Λόρα και τη Ρονέτ στα χέρια των διακινητών κοκαΐνης, είναι έτοιμη να ξεκινήσει την πρώτη της βάρδια στο καζίνο, ως κορίτσι του One-Eyed Jacks. Η Μπλάκι την ενημερώνει πως την πρώτη της βραδιά θα γνωριστεί με το αφεντικό της επιχείρησης, που αποκαλύπτεται πως δεν είναι άλλος από τον πατέρα της, Μπεν Χορν.
Ο Χορν, που βρίσκεται εκεί για τις υπογραφές των Ισλανδών, όχι μόνο αποσπά τη συμφωνία τους, αλλά την ίδια ώρα δίνει το ΟΚ και για το σχέδιο με τον εμπρησμό του μύλου, και στιγμές μετά πάει να γνωρίσει το νέο κορίτσι του καζίνο. Πολυάσχολος, πηγμένη βραδιά κάπως. Η ιστορία οδηγείται σε cliffhanger καθώς η Οντρεϊ, ντυμένη Ντάμα, αντικρύζει τον πατέρα της από τον καθρέφτη του δωματίου.
Και μιλώντας για την έρευνα της Οντρεϊ, ένα τελευταίο κομμάτι πλοκής που δεν αγγίξαμε,
Λόρα Πάλμερ
Ο Λίο Τζόνσον και ο Ζακ Ρενό, οι δυο μάλλον βασικότεροι ύποπτοι για το φόνο της, είναι τώρα νεκροί. Ξέρουμε πως η Λόρα ήταν μαζί τους το βράδυ του θανάτου της, και πως είχε βρεθεί εκεί μέσω του καζίνο, μια διαδρομή που η Οντρεϊ μοιάζει αποφασισμένη να αναπλάσει χάριν της έρευνας. Ομως τι ρόλο παίζει ο Χορν; Ποιος επιτέθηκε στον Τζακόμπι; Ποιος πυροβόλησε τον Κούπερ; Ποιος σκότωσε τη Λόρα Πάλμερ;
Καλό καλοκαίρι.
Ή μάλλον, στην περίπτωσή μας, καλά Χριστούγεννα: Τα recaps «Twin Peaks» κάνουν διακοπές κι αυτά καθώς για τις επόμενες 3 βδομάδες ως το τέλος του 2014 θα αφοσιωθούμε στην ανασκόπηση της χρονιάς. Και αμέσως μετά τις γιορτές, επιστρέφουμε με τη 2η σεζόν της σειράς.
Στοιχεία
- Τίτλος: «The Last Evening»
- Σενάριο: Μαρκ Φροστ
- Σκηνοθεσία: Μαρκ Φροστ
- Πρεμιέρα: 23 Μαΐου 1990
- Θεαματικότητα: 18.7 εκατομμύρια
Perfect Shots
O πρώτος κύκλος του «Twin Peaks»
- «Twin Peaks» #1 / «She’s dead. Wrapped in plastic»: Οι χαρακτήρες και το μυστήριο
- «Twin Peaks» #2 / «Marilyn Monroe and the Kennedys»: Έρωτας, έγκλημα και συνωμοσία
- «Twin Peaks» #3 / Ξύπνημα στον εφιάλτη
- «Twin Peaks» #4 / Break the code, solve the crime
- «Twin Peaks» #5 / Η ζωή δεν είναι άλγεβρα
- «Twin Peaks» #6 / Στα όνειρά μου βρίσκω το δολοφόνο
- «Twin Peaks» #7 / Στα ίχνη του μονόκερω
Περισσότερο «Twin Peaks»:
- Η Δευτέρα Παρουσία του «Twin Peaks»
- Οι 7 απόγονοι του «Twin Peaks»
- Ψήσε καφέ! Το «Twin Peaks» επιστρέφει...
- Τα 20 καλύτερα βίντεο που θα βρείτε στο YouTube για το «Twin Peaks»
- Το πιο όμορφο αφιέρωμα που έγινε ποτέ για το «Twin Peaks»
- Σοκ και Δέος! Ο τρίτος κύκλος του «Twin Peaks» είναι πραγματικότητα!
- «Mulholland Drive»: Η προηγούμενη επιστροφή του Ντέιβιντ Λιντς στην τηλεόραση
- Ολοι μιλάνε για τον τρίτο κύκλο του «Twin Peaks» - μαζί και ο Μαρκ Φροστ
- O Ντέιβιντ Λιντς κάτι θέλει να μας πει για τον τρίτο κύκλο του «Twin Peaks»
- Δύο δεκαετίες μετά, το «Twin Peaks» του Ντέιβιντ Λιντς συνεχίζει να εμπνέει...
- Ο Ντέιβιντ Λιντς διαπραγματεύεται νέο κύκλο... «Twin Peaks»!
- Τι (καινούριο) κάνει ο Ντέιβιντ Λιντς με το «Twin Peaks»;
- Τα 10 καλύτερα τηλεοπτικά φινάλε
- «Tι ήταν αυτό που μόλις είδα;»: τα καλύτερα cliffhangers στην τηλεοπτική ιστορία
- Οι αγαπημένες ταινίες του Ντέιβιντ Λιντς