Κάθε Παρασκευή βράδυ στο Flix θα μιλάμε για ένα επεισόδιο της κλασικής σειράς «Twin Peaks». Εξυπακούεται πως ακολουθούν spoilers για το επεισόδιο. Αυτή την εβδομάδα, το 2ο επεισόδιο.
Το κείμενο γράφτηκε υπό τους ήχους του soundtrack του Αντζελο Μπανταλαμέντι.
«Υπάρχουν δύο πράγματα που συνεχίζουν να με προβληματίζουν. Τι συνέβη πραγματικά ανάμεσα στη Μέριλιν Μονρόε και στους Κένεντι; Και ποιος τράβηξε πραγματικά τη σκανδάλη για τον JFK;»
Και υπάρχει τίποτα πιο βαθύτατα, αποφασιστικότερα περιγραφικό της americana ψυχής από την εμμονή με αυτά τα δύο θεμελιώδη ερωτήματα;
Θεμελιώδη όχι σε αυτή την έκφραση στην οποία τα παρουσιάζει ο Ντέιλ Κούπερ ένα πρωί τελειώνοντας τη γυμναστική του, μα ως αυτό που κρύβει το καθένα από πίσω του. Η καθημερινότητα της Αμερικής είναι χτισμένη πάνω στα θεμελιώδη «ποιος πήγε με ποιον» και «ποιος σκότωσε ποιον». Η θανατηφόρα συνωμοσία και το απαγορευμένο ρομάντζο. Το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένο κάθε δυτικό όνειρο, κάθε δυτική εμμονή.
Ετσι ξεκινά το πρώτο «κανονικό» επεισόδιο της σειράς. Με τον τακτοποιημένο πράκτορα-σύμβολο της αμερικανικής κυβέρνησης να βάζει τα ερωτήματά του σε σειρά. Τι έπαιζε με τη Μέριλιν και τους Κένεντι; Ποιος σκότωσε τον JFK; Κι ένα τρίτο, με τη βοήθεια των δεκαετιών που μεσολάβησαν: Μας απασχολεί ποτέ τίποτα άλλο;
Ο σκηνοθέτης του επεισοδίου Ντουέιν Ντάναμ έκανε μια μεγάλη συνεισφορά προς την ευρύτερη κατεύθυνση της σειράς, βάσει ακριβώς της παραπάνω ιδέας. Θεώρησε πως κεντρικό ρόλο στην «αποστολή» του «Twin Peaks» θα έπρεπε να παίξει η έλξη του Κούπερ με την Οντρεϊ. Τι είναι ένα καλό μυστήριο δίχως ερωτισμό; Τι θα ήταν το «ποιος τράβηξε τη σκανδάλη για την Λόρα Πάλμερ» χωρίς το «τι συνέβη πραγματικά ανάμεσα στην Οντρεϊ Χορν και τον Ντέιλ Κούπερ»;
Η πρώτη τους ουσιαστική σκηνή στη σειρά έρχεται στη διάρκεια του πρωινού του Ντέιλ, όταν μετά τη γυμναστική του και το θαυμασμό του για μια ακόμα φορά για το ξύλο που βγαίνει από τα δέντρα γύρω από την περιοχή, δοκιμάζει τον καφέ του ξενοχοδείου. Και τι είναι ο καφές;
Πάμε όλοι μαζί;
ΠΑΜΕ!!!!;;;;;;
«Damn fine», αυτό είναι!
Λίγο λοιπόν μετά τη γέννηση της διασημότερης ατάκας του χαρακτήρα, στο χώρο καταφθάνει η Οντρεϊ, με το γνωστό συνδυασμό αθωότητας και σεξουαλικότητας. Ο Κούπερ εμφανέστατα εντυπωσιάζεται, αλλά παραμένει πιστός στο καθήκον, ξεκινώντας την ανάκριση.
Το επεισόδιο συνεχίζει ακολουθώντας αυτό το μοτίβο, φέρνοντας τον πράκτορα, παρέα με τον σερίφη Τρούμαν, απέναντι από διάφορους κατοίκους της πόλης, καθώς ο Κούπερ προσπαθεί να σχηματίσει ένα ικανοποιητικό χρονοδιάγραμμα των πράξεων της Λόρα τις μέρες πριν πεθάνει.
Μαθαίνουμε,
- Από τον Δρ. Χέιγουορντ ότι η Λόρα είχε κάνει σεξ με τουλάχιστον τρεις άντρες τη νύχτα του θανάτου της.
- Ο Τζέιμς όντως τη συνάντησε εκείνη τη νύχτα αλλά δεν τη σκότωσε - επίσης παραδέχεται στον Κούπερ πως η Λόρα είχε εθισμό στην κοκαΐνη και πως προσπαθούσε να τη βοηθήσει να το ξεπεράσει.
- Ο Μπόμπι και ο νεάντερταλ φίλος του χρωστάνε $10,000 στον Λίο, το βίαιο σύζυγο της Σέλι και πως τα λεφτά βρίσκονται σε μια θυρίδα που ανήκει στη Λόρα.
- Η Τζόζι είχε προσλάβει τη Λόρα να της κάνει μαθήματα αγγλικών. Καταλάβαινε πως κάτι την απασχολούσε, αλλά τίποτα περαιτέρω.
- Και τέλος, ο Δρ. Τζακόμπι, σε ένα creepy cliffhanger (το πρώτο από πολλά της σειράς) αποκαλύπτεται πως έχει στην κατοχή του το μισό του μενταγιόν-καρδιά που η Λόρα είχε δώσει στον Τζέιμς και που ο Τζέιμς είχε κρύψει στο χώμα. Ολα αυτά ενώ ο Τζακόμπι ακούει το (υποθέτουμε, εξομολογητικό) awesome mixtape vol. 1 που του έγραψε η ίδια η Λόρα.
Αλλά ταυτόχρονα, μαεστρικά, το επεισόδιο αρχίζει να μεγαλώνει τη ματιά της σειράς. Για κάθε πληροφορία που μαθαίνουμε σχετικά με τη Λόρα, μαθαίνουμε κι άλλη μία που αφορά ευρύτερα την κοινότητα. Πράγματα αλληλένδετα σαφώς, αλλά που ενισχύουν την ιδέα πως στο «Twin Peaks» δεν είμαστε μόνο για να μάθουμε ποιος έκανε τι, αλλά και ποιος έκανε τι με ποιον. Ο φόνος της Λόρα είναι απλά το σημείο εισαγωγής μας.
Ετσι, μαθαίνουμε,
- Ο Λίο δέρνει τη Σέλι σε μια από τις πιο επίπονες σκηνές της σειράς. Δεν το βλέπουμε καν να συμβαίνει, όμως είναι αποκρουστικό και μόνο στην ιδέα: Ρίχνει ένα σαπούνι στον πάτο μιας κάλτσας, την παγιδεύει στη γωνία και τη βαράει με αυτό. Η αφορμή; Το ματωμένο του πουκάμισο που η Σέλι ανακάλυψε και έκρυψε σε ένα συρτάρι.
- Τα αισθήματα του Τζέιμς και της Ντόνα αρχίζουν πλέον να μην κρύβονται - τα αντικρουόμενα συναισθήματα της θλίψης για το φόνο της Λόρα με τον ενθουσιασμού κάτι καινούριου που γεννιέται, κάνουν την ιδέα της σχέσης τους συναρπαστική.
- Ο Εντ θεωρεί πως κάποιος του έριξε κάτι στο ποτό όταν ήταν στο Roadhouse με τη Νόρμα. Στο μεταξύ η Νόρμα συναντά τη Ναντίν που φυσικά δεν είναι ενθουσιασμένη που τη βλέπει. Νομίζω οι πάντες ξέρουν τι συμβαίνει εδώ, ναι;
- Ο Κούπερ δεν καταλαβαίνει μόνο πως εκεί παίζει κάτι, αλλά και ανάμεσα στον Τρούμαν και την Τζόζι. Δεν του χρειάζεται καν πολύς χρόνος επίσκεψης για να το διαπιτώσει. (Σκέτη απόλαυση στη σκηνή οι αντιδράσεις με τον χαλασμένο καφέ.)
- Η αγάπημένη μου σαπουνοσκηνή του επεισοδίου ωστόσο; Οταν η Κάθριν Μαρτέλ τηλεφωνεί στη Τζόζι απλά για να την ενημερώσει πως κόστισε $87,000 στο εργοστάσιο. Χαμογελάει δόλια, της κλείνει το τηλέφωνο και τσουγκρίζει σαμπάνια με τον παράνομο εραστή της, τον πατέρα της Οντρεϊ. «Χα! Την έκανα ένα με το πάτωμα! Ας τσουγκρίσουμε!» Απλά τέλειο.
- Η Κάθριν κι ο Μπέντζαμιν σχεδιάζουν να οδηγήσουν το εργοστάσιο σε χρεοκοπία.
- Ο Μπέντζαμιν στο μεταξύ είναι ήδη έξαλλος με την κόρη του όταν βεβαιώνεται πως ευθύνεται για τη φυγή των Νορβηγών στον πιλότο. Η Οντρεϊ είναι απλά η καλύτερη.
Ο Ντάναμ δατηρεί το στυλ, το ρυθμό και τις παλέτες που εισήγαγε ο Λιντς στον πιλότο και μαζί κουβαλά και το στοιχείο του απόκοσμου, έστω και διακριτικά. Διότι το επεισόδιο έχει έγνοια πρωτίστως να αναπτύξει περισσότερο κάποιες προσωπικές ιστορίες ώστε ως κοινό να απομακρυνθούμε σχετικά από το φόνο και να αρχίσουμε να εστιάζουμε σε όλους τους ήρωες εξίσου.
Ωστόσο η πιο αξέχαστη στιγμή, βγαλμένη κατευθείαν από τους εφιάλτες μας, είναι η αληθινή εισαγωγή του Μπομπ. Καθώς η Ντόνα αγκαλιάζει τη μητέρα της Λόρα, εκείνη βλέπει τον Μπομπ πίσω από το κρεβάτι, σε συνέχεια της εμφάνισής του στον καθρέφτη στο τέλος του πιλότου. Η Γκρέις Ζαμπρίσκι ρίχνει κι εδώ ένα από αυτά τα τρελά, φοβερά ουρλιαχτά της. Η φιγούρα του Φρανκ Σίλβα, ακόμα κι ως ένας άντρας για τον οποίον δεν γνωρίζουμε απολύτως τίποτα και ο οποίος δεν έχει καν ανοίξει το στόμα του, είναι από τις πιο διάσημες στιγμές όλης της σειράς.
Και από τις πιο εφιαλτικές.
Ομως η βασική έγνοια του επεισοδίου παραμένει στο σύμπαν του Τουίν Πικς. Στους χαρακτήρες, στα «γιατί» τους, στα «πώς» τους, στα «με ποιον» τους. Ο Ντέιλ Κούπερ αναζητά τη λύση ενός εγκλήματος μα στη σύντομη ως τώρα διαδρομή του έχει ανακαλύψει τις απαντήσεις σε ένα σωρό ερωτήματα που δεν είχε θέσει.
Ο JFK και η Μέριλιν Μονρόε.
Είμαστε εδώ για να μάθουμε ποιος σκότωσε τη Λόρα Πάλμερ. Για να το μάθουμε αυτό, θα πρέπει πρώτα να ανακαλύψουμε ποιος πήγε με ποιον. Το έγκλημα και ο έρωτας, χέρι-χέρι. Η γοητεία κι ο ερωτισμός του δυτικού εγκλήματος, απόλυτα συνυφασμένα.
Πολλοί γεννιούνται και πεθαίνουν με όνειρο να γράψουν το Great American Novel. Το Μεγάλο Αμερικανικό Μυθιστόρημα. Το «Twin Peaks», αντ’αυτού, είναι ξεκάθαρο ως προς τις προθέσεις του να αποτελέσει τη Μεγάλη Αμερικανική Σαπουνόπερα.
Σημειώσεις:
*Πεθαίνω με τη σκηνή που ο Κούπερ φτάνει το πρωί στο γραφείο του σερίφη και τους πιάνει σερί όλους ενώ τρώνε. Ιδιαίτερα η σκηνή όπου εξηγεί όλα τα νέα δεδομένα στον Τρούμαν ενώ εκείνος προσπαθεί αγχωμένα να καταπιεί όλο το κρουασάν που έβαλε σε μια μπουκιά στο στόμα του, ανεκτίμητη.
*Ο Ντουέιν Ντάναμ ήταν ο μοντέρ του Λιντς για το «Blue Velvet» και ο Λιντς του πρότεινε να του μοντάρει και το «Wild at Heart». Ο Ντάναμ είχε βρει σκηνοθετική δουλειά όμως και δε μπορούσε να την απορρίψει απλά για ένα μοντάζ κι έτσι ο Λιντς του πρόσφερε τη σκηνοθεσία επεισοδίων της σειράς, εφόσον δούλευε όντως στην επόμενη ταινία του.
*Το «Wild at Heart» και το 2ο επεισόδιο του «Twin Peaks» ολοκληρώθηκαν την ίδια μέρα.
*Εντάξει, όχι.
*Η άθλια ηθοποιία της βδομάδας, πάντα από τον Τζέιμς Μάρσαλ:
*Το χαστούκι του Ντον Ντέιβις προσγείωσε το τσιγάρο του Μπόμπι στο ρολό της μητέρας του. Κοινώς, μην ξανακαπνίσεις στο τραπέζι.
*Ρώτα το, ντε.
Στοιχεία
- Τίτλος: «Traces to Nowhere»
- Σενάριο: Μαρκ Φροστ & Ντέιβιντ Λιντς
- Σκηνοθεσία: Ντουέιν Ντάναμ
- Πρεμιέρα: 12 Απριλιου 1990
- Θεαματικότητα: 14.9 εκατομμύρια
Perfect Shots
Περισσότερο «Twin Peaks»:
- Recap του πιλότου
- Η Δευτέρα Παρουσία του «Twin Peaks»
- Οι 7 απόγονοι του «Twin Peaks»
- Ψήσε καφέ! Το «Twin Peaks» επιστρέφει...
- Τα 20 καλύτερα βίντεο που θα βρείτε στο YouTube για το «Twin Peaks»
- Το πιο όμορφο αφιέρωμα που έγινε ποτέ για το «Twin Peaks»
- Σοκ και Δέος! Ο τρίτος κύκλος του «Twin Peaks» είναι πραγματικότητα!
- «Mulholland Drive»: Η προηγούμενη επιστροφή του Ντέιβιντ Λιντς στην τηλεόραση
- Ολοι μιλάνε για τον τρίτο κύκλο του «Twin Peaks» - μαζί και ο Μαρκ Φροστ
- O Ντέιβιντ Λιντς κάτι θέλει να μας πει για τον τρίτο κύκλο του «Twin Peaks»
- Δύο δεκαετίες μετά, το «Twin Peaks» του Ντέιβιντ Λιντς συνεχίζει να εμπνέει...
- Ο Ντέιβιντ Λιντς διαπραγματεύεται νέο κύκλο... «Twin Peaks»!
- Τι (καινούριο) κάνει ο Ντέιβιντ Λιντς με το «Twin Peaks»;
- Τα 10 καλύτερα τηλεοπτικά φινάλε
- «Tι ήταν αυτό που μόλις είδα;»: τα καλύτερα cliffhangers στην τηλεοπτική ιστορία
- Οι αγαπημένες ταινίες του Ντέιβιντ Λιντς