TV & STREAMING

Τι θα ήταν το «Twin Peaks» χωρίς τη μουσική του Αντζελο Μπανταλαμέντι

στα 10

H απάντηση είναι προφανής. Ο,τι θα ήταν όλο το έργο του Ντέιβιντ Λιντς αν έχανε την ατόσφαιρα, το ρομαντισμό, την εφιαλτική ονειρικότητα και τις ρετρό εξάρσεις ενός από τους σημαντικότερους συνθέτες της εποχής μας.

Τι θα ήταν το «Twin Peaks» χωρίς τη μουσική του Αντζελο Μπανταλαμέντι
Το demo που έστειλε ο Αντζελο Μπανταλαμέντι στον Ντέιβιντ Λιντς για τη μουσική του «Twin Peaks»

Την εποχή που παιζόταν το «Twin Peaks», ο Αντζελο Μπανταλαμέντι δέχθηκε ένα τηλεφώνημα από το γραφείο του Πολ ΜακΚάρτνεϊ προκειμένου ο συνθέτης να συνεργαστεί μαζί του σε κάτι που δούλευε εκείνη την εποχή. Ο Μπανταλαμέντι πήγε στο Λονδίνο, συναντήθηκε με τον ΜακΚάρτνεϊ και ο τελευταίος ανυπομονούσε να του διηγηθεί την παρακάτω ιστορία:

«Με είχε καλέσει η Βασίλισσα για να παίξω ζωντανά 40 λεπτά μουσικής με τη μπάντα μου για τα γενέθλια της. Πήγα και αυτή μου είπε "Ω, κύριε ΜακΚάρτνεϊ, είναι τόσο υπέροχο που σας έχουμε μαζί μας απόψε". Κι εγώ της απάντησα: "Μεγαλειοτάτη, είμαι ενθουσιασμένος από την πρόσκληση και που θα βοηθήσω να γιορτάσετε τα γενέθλιά σας και που βγαίνω σε λίγα λεπτά στη σκηνή για να παίξω". Και αυτή απάντησε: "Ω, κύριε ΜακΚάρτνεϊ, δεν μπορώ να μείνω". Της είπα: "Μα, Μεγαλειοτάτη βγαίνω σε πολύ λίγο". "Δεν καταλαβαίνετε, κύριε ΜακΚάρτνεϊ, η ώρα είναι πέντε λεπτά πριν τις οκτώ. Πρέπει να ανέβω επάνω για να δω το Twin Peaks".»

Αρχετυπικό - περισσότερο και από την ίδια τη σειρά - το θέμα των τίτλων αρχής του Αντζελο Μπανταλαμέντι υπήρξε το πρώτο εθιστικό ερέθισμα στη θέαση του «Twin Peaks». Μια ιστορία από μόνο του, κουβαλάει ακόμη και σήμερα μέσα στις απλές νότες του όλη την αποκαλυπτική ρομαντική νοσηρότητα που θα συνόδευε για πάντα τη σειρά του Ντέιβιντ Λιντς και μαζί με τα υπόλοιπα θέματα που αποτελούν το «Music from Twin Peaks» συμπληρώνει ένα πορτρέτο μιας χώρας φτιαγμένης από τζαζ ιντερλούδια, εκκωφαντικά συνθεσάιζερς, vintage αμερικάνα και ταυτόχρονα ένα μουσικό κόσμο που γεννιέται και πεθαίνει ακριβώς στο σημείο όπου δεν μπορείς πια να ξεχωρίσεις το μελόδραμα από το ρεαλισμό, το όνειρο από τον εφιάλτη, το μυστήριο από τη λύση του.

Twin Peaks

Προσπαθήστε να δείτε ένα επεισόδιο του «Twin Peaks» χωρίς στο τέλος του να παίζει το «Laura Palmer's Theme» - σαν μια διαρκή υπενθύμιση πως ό,τι είδατε δεν είναι παρά ένα κομμάτι από την αλήθεια που συνεχίζεται να διαδραματίζεται έξω από την τηλεοπτική ώρα, πάνω από cliffhangers στην υπόθεση, κάπου εκεί όπου ο Μπανταλαμέντι κατάλαβε με μιας πως η μουσική της παράτολμης για την εποχή σειράς, έπρεπε να είναι από μόνη της ένα από τα βασικά στοιχεία της υπόθεσης και της όποιας λύσης του μυστηρίου.

O Λιντς με τον Μπανταλαμέντι γνωρίστηκαν στα γυρίσματα του «Blue Velvet», όταν χρειάστηκε κάποιος για να βοηθήσει με τα φωνητικά την Ιζαμπέλα Ροσελίνι. Ο παραγωγός Φρεντ Καρούζο φώναξε τον άγνωστο - με ελάχιστα δείγματα κινηματογραφικής μουσικής μέσα στα 70s - Αντζελο Μπανταλαμέντι που αποδείχθηκε ιδανικός για να πει η Ροσελίνι εμβληματικά το «Blue Velvet» του Μπόμπι Βίντον, αλλά και για να γράψει τη μουσική της ταινίας. Οταν η παραγωγή δεν κατάφερε να εξασφαλίσει το «Sirens of Love» των This Mortal Coil, ο Λιντς ζήτησε από τον Μπανταλαμέντι να γράψει ένα ποπ τραγούδι για την ταινία, ο Μπανταλαμέντι με τη σειρά του του ζήτησε να γράψει τους στίχους και το αποτέλεσμα ήταν το υπέροχο «Mysteries of Love» που τραγουδάει η Τζούλι Κρουζ στους τίτλους τέλους του «Blue Velvet».

lynch badalamenti

Ο Λιντς με τον Μπανταλαμέντι θα συνεργάζονταν ξανά γράφοντας τραγούδια για τον πρώτο δίσκο της Τζούλι Κρουζ με τίτλο «Floating into the Night» που κυκλοφόρησε το Σεπτέμβριο του 1989. Εκεί βρισκόταν και το «Falling», το τραγούδι σε μουσική του Μπανταλαμέντι και στίχους του Λιντς που θα γινόταν το μουσικό θέμα του «Twin Peaks», αυτό που θα κέρδιζε το Grammy, ενώ το «Music from Twin Peaks» θα γινόταν χρυσό - πράγμα σπάνιο για τηλεοπτικό soundtrack - αποκτώντας σχεδόν μυθικές διαστάσεις και η Τζουλι Κρουζ θα έπαιζε στον πιλότο της σειράς, στο επεισόδιο που αποκαλύπτεται ο δολοφόνος της Λόρα Πάλμερ, τραγουδώντας μερικά από τα υπέροχα τραγούδια του Twin Peaks.

Ο Μπανταλαμέντι θυμάται πως έγραφε τη μουσική για το «Twin Peaks», ταυτόχρονα με άλλα πρότζεκτς, αλλά πως η καρδιά του soundtrack γεννήθηκε όταν μαζί με τον Λιντς στο πιάνο αυτοσχεδιάσε πάνω σε αυτό που θα γινόταν τελικά το «Laura Palmer's Theme». «Ο Ντέιβιντ μου είπε: Ξεκίνα σαν να έχεις ένα προαίσθημα, σαν να βρίσκεσαι σε ένα σκοτεινό δάσος και μετά σαν να συναντάς κάτι όμορφο που να αντανακλά τη βασανισμένη ψυχή ενός όμορφου κοριτσιού, μετά πήγαινε πάλι πίσω και φτιάξε κάτι θλιμμένο και ξανά πίσω σε αυτό το σκοτάδι με το προαίσθημα. Ισως ήταν τύχη, αλλά κυριολεκτικά, με μια μόνο δοκιμή, μετέφρασα τα λόγια του σε μουσική.»

«Το σημαντικό με τη μουσική του Twin Peaks είναι ότι έχει μεγάλη γκάμα από μουσικά στιλ. Περιέχει ποπ, μπλουζ, λίγη κάντρι, ελαφρύ ροκ, φιλμ νουάρ...», εξηγεί ο Μπανταλαμέντι ο οποίος είχε δηλώσει πως είχε γράψει θέματα για όλους τους χαρακτήρες της σειράς, αλλά και πολλές παραλλαγές πάνω στα ίδια θέματα, τα οποία (περισσότερα από 200 κομμάτια) περιέχονται στο «The Twin Peaks Archive» που κυκλοφόρησε από το site του Ντέιβιντ Λιντς το 2011 και το 2012.

Τα υπόλοιπα είναι απλά ιστορία: ο Αντζελο Μπανταλαμέντι έγινε ένας από τους μεγαλύτερους συνθέτες της εποχής μας, το θέμα από το «Twin Peaks» μπήκε τόσο βαθιά στην ποπ κουλτούρα ώστε να διασκευάζεται ακόμη και σήμερα - ποιος μπορεί να ξεχάσει τη σημαδιακή του εμφάνιση στο τελευταίο κονσέρτο των LCD Soundsystem; -, κάθε συνεργασία του με τον Λιντς αποφέρει ακόμη ένα ανεκτίμητο κομμάτι στον αμερικάνικο εφιάλτη και όλοι απλά περιμένουν τη νέα προσθήκη μουσικής στον τρίτο κύκλο επεισοδίων του «Twin Peaks» που, διάολε, ας ευχηθούμε να ξεκινάνε και να τελειώνουν με τα αυθεντικά θέματα του 1990...

Ακούστε εδώ ολόκληρο το soundtrack του «Twin Peaks»:

[Το Flix ξαναβλέπει από την αρχή το «Twin Peaks» και από την Παρασκευή 10 Οκτωβρίου και κάθε Παρασκευή - για να θυμηθούμε και την ημέρα της πρεμιέρας της σειράς ως «Ο Υποπτος Κόσμος του Twin Peaks» στην ΕΡΤ που ήταν 4 Ιανουαρίου του 1991 - θα γράφει το recap της εβδομάδας καλύπτοντας τον πρώτο και τον δεύτερο κύκλο της σειράς.]

Περισσότερο «Twin Peaks»