«Σπουργίτια» («Sparrows») του Ρούναρ Ρούναρσον - Διεθνές Διαγωνιστικό - Ολύμπιον στις 15.30
Ενα 16χρονο αγόρι μετακομίζει από το Ρέικιαβικ στην ισλανδική εξοχή, προκειμένου να ζήσει με τον αποξενωμένο πατέρα του. Η ταινία που κέρδισε το Χρυσό Κοχύλι στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν, ένα ακόμη δείγμα του νέου ισλανδικού σινεμά, μια ιστορία ενηλικίωσης και αποδοχής που αφουγκράζεται τους ήχους της φύσης για να αντηχήσει τον ήχο της ανθρώπινης κατάστασης.
«Παουλίνα» («Paulina») του Σαντιάγο Μίτρε - Ανοιχτοί Ορίζοντες - Σταύρος Τορνές στις 15.30
Η 28χρονη Παουλίνα αποφασίζει να εγκαταλείψει τη λαμπρή καριέρα της ως δικηγόρου στο Μπουένος Άιρες και να αφοσιωθεί στον κοινωνικό ακτιβισμό στη ζώνη Αργεντινής, Παραγουάης και Βραζιλίας. Το κοινωνικό αυτό θρίλερ εξερευνά χαρακτήρες που συνδέονται με μια πράξη βίας (είτε ως θύτες είτε ως θύματα) και εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο η βία οδηγεί στη δημιουργία διαφορετικών αντιλήψεων για τη δικαιοσύνη. O σκηνοθέτης του εξαιρετικού «El Εstudiante» του 2011, σε μια ταινία αντιπροσωπευτική της λατιοναμερικανικής έκρηξης στο σύγχρονο σινεμά.
«Λευκοί Ανθρωποι» («White People») της Λίζα Ασάν - Διεθνές Διαγωνιστικό - Ολύμπιον στις 18.00
Στην Σουηδία του σήμερα, η Αλεξ είναι ανάμεσα σε μια ομάδα ανθρώπων που μεταφέρονται σε μια υπόγεια «φυλακή» περιμένοντας την απέλασή τους από τη χώρα. Δεν ξέρουμε για πού, δεν ξέρουμε γιατί. Το φιλμ της Λίζα Ασάν, δεύτερη μεγάλου μήκους της μετά τις «Μαΐμούδες» που προβλήθηκαν στο 52ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, διαδραματίζεται σ’ έναν μη τόπο, σ’ έναν μη χρόνο. Αμφίσημο και ανοιχτό σε ερμηνείες, αποτελεί ένα καίριο, διαπεραστικό σχόλιο για την εξουσία, τη δύναμη και τις σχέσεις κυριαρχίας θέματα που αφορούν απόλυτα στην Ευρώπη του σήμερα.
«Ταξί στην Τεχεράνη» («Taxi») του Τζαφάρ Παναχί - Ειδικές Προβολές - Ολύμπιον στις 20.15
Ενα κίτρινο ταξί διασχίζει τους ζωντανούς και πολύχρωμους δρόμους της Τεχεράνης. Πολλοί και διαφορετικοί επιβάτες μπαίνουν στο ταξί, κι ο καθένας εκφράζει ειλικρινά τις απόψεις του, ενώ τους παίρνει «συνέντευξη» ο οδηγός, που δεν είναι άλλος από τον ίδιο τον σκηνοθέτη, τον Τζαφάρ Παναχί. Η κάμερά του, τοποθετημένη στο ταμπλό του αυτοκινήτου του –που έχει μετατραπεί σε κινούμενο κινηματογραφικό στούντιο–, συλλαμβάνει το πνεύμα της ιρανικής κοινωνίας μέσα από αυτήν την κωμική και δραματική διαδρομή... Χρυσή Αρκτος στο Φεστιβάλ Βερολίνου για ακόμη μια «απαγορευμένη» από το καθεστώς ταινία του Ιρανού σκηνοθέτη. Διαβάστε εδώ περισσότερα για το «Taxi».
«Invisible» του Δημήτρη Αθανίτη - Ελληνικές Ταινίες - Τώνια Μαρκετάκη στις 19.30
Ο Αρης, ένας μοναχικός χωρισμένος 38άρης, δουλεύει σ’ ένα εργοστάσιο. Οταν ξαφνικά απολύεται χωρίς καμιά προειδοποίηση, αποφασίζει να αποδώσει δικαιοσύνη ο ίδιος, καθώς νιώθει θύμα μιας ακραίας αδικίας. Όμως ο Αρης δεν είναι μόνος του. Εχει μαζί του και τον εξάχρονο γιο του. Στην έβδομη μεγάλου μήκους ταινία του, ο Δημήτρης Αθανίτης καταγράφει την Ελλάδα της κρίσης σαν τη μοναχική πορεία ενός ανθρώπου προς την κάθαρση. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο ο Γιάννης Στάνκογλου. Διαβάστε εδώ περισσότερα για το «Invisible».
«Ηφαίστειο» («Ixcanul Volcano») του Xαίρο Μπουσταμάντε - Ανοιχτοί Ορίζοντες - Φρίντα Λιάππα στις 20.30
Η Μαρία, μια 17χρονη κοπέλα που ανήκει στη φυλή των Μάγια –και συγκεκριμένα των Κακτσικέλ–, ζει με τους γονείς της σε μια φυτεία καφέ, δίπλα σ’ ένα ενεργό ηφαίστειο στη Γουατεμάλα. Πρόκειται να παντρευτεί από προξενιό, κάτι που απεύχεται, αλλά δεν μπορεί να αποφύγει. Παρότι γυναίκα και αυτόχθονη, η Μαρία θα προσπαθήσει ν’ αλλάξει το πεπρωμένο της. Ωστόσο, μια επιπλοκή με την εγκυμοσύνη της την αναγκάζει να βγει στον έξω κόσμο και να ψάξει για ένα νοσοκομείο. Ο σύγχρονος κόσμος που πάντα ονειρευόταν θα της σώσει τη ζωή, αλλά με πολύ μεγάλο κόστος. To βραβευμένο στο Φεστιβάλ Βερολίνου ντεμπούτο του νεαρού Χαίρο Μπουσταμάντε από τη Γουατεμάλα είναι μία από εκείνες της ταινίες που ξεπερνούν γρήγορα τον εθνογραφικό τους χαρακτήρα για να γίνουν ένα οικουμενικό μάθημα ανοχής και ανθρωπιάς. Διαβάστε εδώ περισσότερα για το «Ηφαίστειο».
«Interruption» του Γιώργου Ζώη - Διεθνές Διαγωνιστικό - Τώνια Μαρκετάκη στις 22.00
Οι τελευταίοι θεατές παίρνουν τις θέσεις τους. Η παράσταση της Ορέστειας ξεκινάει. Ξαφνικά, τα φώτα σβήνουν και η σκηνή βυθίζεται στο σκοτάδι. Μια ομάδα αγοριών και κοριτσιών με όπλα στα χέρια ανεβαίνουν στη σκηνή. Ζητάνε συγγνώμη για τη διακοπή και προσκαλούν όσους θεατές επιθυμούν να ανέβουν στη σκηνή μαζί τους. Η παράσταση συνεχίζεται κανονικά με μια μόνο διαφορά: η ζωή μιμείται την τέχνη και όχι το αντίστροφο. To μέγαλου μήκους ντεμπούτο του Γιώργου Ζώη (βραβευμένος για τις μικρού μήκους ταινίες του «Casus Belli» και «Τίτλοι Τέλους»), έρχεται κατευθείαν από τους Ορίζοντες του Φεστιβάλ Βενετίας για να αφηγηθεί μια ιστορία κάπου ανάμεσα στην αναπαράσταση και την πραγματική ζωή, στο ρόλο του θεατή και του «ηθοποιού», σε όσα διαδραματίζονται στη σκηνή ενός θεάτρου και στη μεγαλύτερη σκηνή του κόσμου εκεί έξω. Διαβάστε εδώ περισσότερα για το «Interruption».
Silent του Γιώργου Γκικαπέππα - Διεθνές Διαγωνιστικό - Φρίντα Λιάππα στις 22.30**
H Διδώ επιστρέφει στην Αθήνα μετά από καιρό και εγκαθίσταται στο εγκαταλελειμμένο πατρικό της σπίτι. Διαδοχικά την επισκέπτονται ο φίλος της, η αδερφή της, ο πατέρας της και τελικά η μητέρα της. Μαζί την επισκέπτονται και εικόνες από την αγωνία των εξετάσεων που δεν κατάφερε να δώσει ως τραγουδίστρια της όπερας στην Πολωνία, εκεί όπου έχασε για πάντα τη φωνή της. Μαζί με το καθένα από τα πρόσωπα που την επισκέπτονται, ανακαλύπτουμε τον κόσμο της και το χρονικό μιας χαμένης φωνής, ξεκινώντας από το πρόσφατο έως το παιδικό της παρελθόν. Κι ενώ η Διδώ προσπαθεί να ξαναβρεί την αληθινή της φωνή, η προηγμένη πνευματικά και πολιτικά οικογένεια μέσα στην οποία μεγάλωσε, ενοχλημένη από την άρνησή της να μιλήσει, την αρρωσταίνει ακόμα πιο πολύ. Ο Γιώργος Γκικαπέππας επιστρέφει μετά την «Πόλη των Παιδιών» ξανά με πρωταγωνίστρια την Κίκα Γεωργίου και διεκδικεί ένα από τα μεγάλα βραβεία του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Διαβάστε εδώ περισσότερα για το «Silent».
«Αφερίμ!» («Aferim!») του Ράντου Γιούντε - Ματιές στα Βαλκάνια - Σταύρος Τορνές στις 23.00
Στη Ρουμανία του 19ου αιώνα, ο Κοσταντίν, ένας αστυνομικός της εποχής κι ο γιος του διασχίζουν τη χώρα αναζητώντας έναν σκλάβο τσιγγάνο που έχει δραπετεύσει. Ο Ρουμάνος δημιουργός Ράντου Γιούντε τιμήθηκε με την Αργυρή Αρκτο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Βερολίνου, γι' αυτό το Βλάχικο γουέστερν εποχής, μια από τις πιο πρωτότυπες κι απολαυστικές ταινίες όχι μόνο του Φεστιβάλ, αλλά και τις χρονιάς. Διαβάστε τη γνώμη του Flix για το «Aferim!» εδώ.