Για πρώτη φορά στην ιστορία του Φεστιβάλ, η συνέντευξη Τύπου μεταδόθηκε ζωντανά σε live streaming από το site του φεστιβάλ, ενώ το λόγο πήρε πρώτος ο Πρόεδρος του Φεστιβάλ και Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιώργος Μπουταρης.
«Η φετινή διοργάνωση μετά την αναδιάρθωση του διοικητικού συμβουλίου βάζει νέα γραμμή στο ρόλο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου και για το σινεμά, αλλά και για την πόλη της Θεσσαλονίκης. Η προσπάθεια του κύριου Ειπίδη είναι να έχουμε αποτελέσματα σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς στην πόλη, μέσα από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ και σε συνεργασία με τις κινηματογραφικές λέσχες της πόλης. Ο στόχος είναι να ενεργοποιήσουμε τις νέες δυνάμεις στην πόλη. Και να έχουμε επιτέλους ακριβώς αυτό που θέλουμε από το Φεστιβάλ.»
Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο Διευθυντής του Φεστιβάλ, Δημήτρης Εϊπίδης ο οποίος παρουσίασε συνοπτικά το πρόγραμμα και τις δράσεις της φετινής διοργάνωσης. Ξεκινώντας, δεν θα μπορούσε παρά να αναφερθεί στις δύσκολες ημέρες που περνάει η χώρα: «Βρισκόμαστε στην απαρχή του 52ου Φεστιβάλ και πρόκειται για μια σημαντική χρονιά, αφού το Φεστιβάλ γίνεται σε καιρούς χαλεπούς για τον τόπο. Η προσπάθεια που κάναμε ήταν σημαντική και έντονη για όλους μας και μπορώ να πω ότι χαίρομαι για το αποτέλεσμα - το καλύτερο που είχαμε ποτέ. Εχουμε ήδη ένα υπέροχο κοινό που εχει γαλουχηθεί μετά από πολλά χρόνια καλών ταινιών. Ολα γίνονται συλλογικά. Εχω την ευτυχία να περιβάλλομαι από μια ομάδα αφοσιώμένων συνεργατών οι οποίοι δούλεψαν ψυχή και σώμα σε αυτήν την προσπάθεια. Σαν μια οικογένεια. Σαν ομάδα που το γκολ θα το βάλουμε σίγουρα.»
Αφού αναφέρθηκε στο Διεθνές Διαγωνιστικό Πρόγραμμα του Φεστιβάλ με 15 πρώτες ή δεύτερες ταινίες απ' όλον τον κόσμο, μεγάλο κομμάτι της παρουσιάσης του απασχόλησε το ελληνικό κομμάτι.
Διαβάστε εδώ όλο το πρόγραμμα του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος του Φεστιβάλ
«Παρά τις αντίξοες συνθήκες, οι Ελληνες συνεχίζουν να κάνουν σινεμά. Και το παράδοξο είναι πως μέσα από τις δυσκολίες αναπτύσσονται δυσανάλογα και αποσπούν την προοσοχή του διεθνούς κινηματογραφόφιλου κοινού. Κάτι γίνεται. Και το Φεστιβάλ θα παίξει τον ρόλο που πρέπει, ώστε να μπορούμε να παρουσιάζουμε ελληνικό σινεμά αξιόλογο, αξιοπρεπές, πετυχημένο. Θα ενισχύσουμε τη νέα γενιά, τους νέους δημιουργούς που έχουν δικαίωμα να αναδειχθούν όπως όλοι. Φέτος θα παρουσιαστούν, στα διάφορα τμήματα του Φεστιβάλ, περισσότερες από 20 ελληνικές ταινίες, 12 από τις οποίες θα κάνουν στη Θεσσαλονίκη την πρεμιέρα τους.»
Διαβάστε εδώ τα πάντα για τις ελληνικές ταινίες του Φεστιβάλ
Πριν περάσει στην παρουσίαση των υπόλοιπων τμημάτων του Φεστιβάλ ο Δημήτρης Εϊπίδης δήλωσε πως το «Χόλιγουντ δεν έχει θέση εδώ. Το Φεστιβάλ έχει έναν άλλο σκοπό και αυτός είναι να παρουσιάσει έναν κινηματογράφο που συνδέεται πολιτισμικά και οικονομικά με το ελληνικό σινεμά. Γιατί το ελληνικό σινεμά ήταν και θα μείνει πάντα ανεξάρτητο».
Για τους «Ανοιχτούς Ορίζοντες» ο Δημήτρης Εϊπίδης δήλωσε πως πέρσι το πρόγραμμα είχε πληρότητα 91% αποδεικνύοντας πως παραμένει ένα από τα πιο ζωντανά και δημοφιλή τμήματα της διοργάνωσης: «Και μιλάμε για έναν κινηματογράφο που δεν στηρίζεται σε αστέρες ή δημοσιογραφικά τρικ. Ενα κινηματογράφο από νέους σκηνοθέτες τους οποίους αγκαλιάζει το κοινό μας. Ελπίζουμε φέτος να ξεπεράσουμε αυτό το ποσοστό. Οχι επειδή θα αυξηθούν τα κέρδη του Φεστιβάλ, αλλά θέλω να μην χαθεί καμια ευκαιρία, ιδιαίτερα από τους νέους. Για αυτούς που αγαπούν την κινούμενη εικόνα το πρόγραμμα των "Ανοιχτών Οριζόντων" είναι μάθημα.»
Διαβάστε περισσότερα εδώ για τους «Ανοιχτούς Ορίζοντες»
Για τις «Ματιές στα Βαλκάνια» δήλωσε πως πρόκειται για ένα τμήμα που προτείνει τις σημαντικότερες βαλκανικές ταινίες από δημιουργούς που αρθρώνουν ένα λόγο τολμηρό.
Διαβάστε περισσότερα εδώ για τις «Ματιές στα Βαλκάνια»
Τέλος αναφέρθηκε στα αφιερώματα του φεστιβάλ: στο έργο του «σημαντικότερου Ελληνα σκηνοθέτη» Κωνσταντίνου Γιάνναρη (με το σύνολο του έργου του και πρεμιέρα του νέου μοντάζ του «Μan at Sea»), στην ανεξάρτητη πρώην σύντροφο του Τζιμ Τζάρμους, Σάρα Ντράιβερ, στον Πάολο Σορεντίνο του «Ιl Divo» (με το σύνολο του έργου του και πρεμιέρα του «This Must Be the Place» με τον Σον Πεν) και στον Ολε Κρίστιαν Μάντσεν.
Διαβάστε εδώ περισσότερα για τα αφιερώματα του Φεστιβάλ
Δείτε εδώ τη συνέντευξη του Κωνσταντίνου Γιάνναρη με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του
Για το κομμάτι της «Αγοράς» του Φεστιβάλ, δήλωσε πως «είναι το κομμάτι που αγαπάω πιο πολύ απ' όλα» μιλώντας για το ενδιαφέρον της ευρωπαϊκής βιομηχανίας που έρχονται μέχρι τη Θεσσαλονίκη και τα σημαντικά αποτελέσματα που έχουν προκύψει από την Θεσσαλονίκη.
Διαβάστε εδώ περισσότερα για το Τμήμα της Αγοράς του Φεστιβάλ
Στη συνέχεια ακολούθησαν οι ερωτήσεις των δημοσιογράφων (ανάμεσα τους και ερωτήσεις που έφτασαν με e-mail προκειμένου να υποβληθούν στον Δημήτρη Εϊπίδη κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου). Σας παραθέτουμε τις σημαντικότερες από αυτές;
Ποιος είναι ο προϋπολογισμός του Φεστιβάλ;
Ο προϋπολογισμός έχει μειωθεί στο απειροελάχιστο. Αυτή τη στιγμή βρίσκεται στα 2 εκατομμύρια και καλύπτεται από το ΕΣΠΑ και τα ευρωπαϊκά προγράματα που μας ενισχύουν. Αναμένουμε βοήθεια από το Υπουργείο Πολιτισμού και συμμετέχουμε και εμείς σε μια περίοδο αναμονής, υπομονής και ελπίδων. Παραλάβαμε 6.5 εκατομμύρια χρέος από την προηγούμενη διεύθυνση τα οποία θα κάλυπτε το Υπουργείο. Δεν ήταν σε θέση να τα καλύψει. Παραλάβαμε 1 εκατομμύριο το Μάιο και 2 ακόμη εκατομμύρια αργότερα και το υπόλοιπο χρέος το εξαλείψαμε μετά από φοβερές οικονομίες. Κόψαμε τα πάντα. Μετρήσαμε τα πάντα. Κάθε ευρώ έχει μετρηθεί. Ο,τι περίσσευε δεν ξοδεύτηκε. Εχει απομείνει 1.5 εκατομμύρια χρέος και σας υπόσχομαι ότι όσο είμαι εδώ θα αποπληρωθεί.
Αν το Φεστιβαλ σκοπέυει να μετακινηθεί οργανωτικά στη Θεσσαλονίκη;
Το Φεστιβάλ ανήκει οργανωτικά οργανικά στην Θεσσαλονίκη. Στην δική μου συνείδηση δεν υπάρχει αμφισβήτηση. Για λόγους ευκολίας και πρακτικούς λόγους υπάρχει το γραφείο της Αθήνας, αλλα για καιρό επικρατούσε η άποψη ότι το Φεστιβάλ γίνεται στην Αθήνα και επιβάλλεται στην Θεσσαλονίκη. Δεν είναι αλήθεια αυτό. Απλά κάποια τμήματα δουλειάς πρέπει να είναι στην Αθήνα, όπως το τμήμα του ελληνικού σινεμά, το τμήμα Τύπου...
Φαίνεται ότι οι Ελληνες επιστρέφουν στην Θεσσαλονίκη, μετά από μικρή απουσία, αλλά υπάρχουν ακόμη δημιουργοί που προτιμούν το Διεθνές Φεστιβάλ της Αθήνας για να προβάλλουν τις ταινίες τους. Εχετε κάποια σκέψη για να τους επαναπροσεγγίσετε;
Εμείς δεν προσεγγίζουμε μεμονωμένα κάποιον. Το Φεστιβάλ υπάρχει και έχει ανοιχτή πρόσκληση προς όλους. Η αλήθεια είναι πως υπάρχουν ελκυστικά πράγματα στο Φεστιβάλ της Αθήνας, οργανώνεται από έναν εκδοτικό κολοσσό και ο διευθυντής του έχει μια πολύ καλή θέση στο Mega. Οσοι προτιμούν να έχουν μια καλή παρουσία στο Mega, επιλέγουν να πάνε εκεί. Καθένας πηγαίνει όπου θέλει. Είναι απόλυτα δημοκρατικό. Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης δεν έχει ανταλλάγματα να δώσει. Αλλά αν οι Ελληνες σκηνοθέτες εγκαταλείψουν αυτό το φεστιβάλ είναι τρομερή απώλεια για τους ίδιους. Το Φεστιβάλ και το ελληνικό σινεμά πρέπει να συμπορεύονται.
[Λίγο αργότερα ρωτήσαμε τον Διευθυντή του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, Δημήτρη Εϊπίδη να μας κάνει ένα σχόλιο πάνω σε όσα είπε για το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας στην παραπάνω ερώτηση δημοσιογράφου από την Θεσσαλονίκη. Η απάντηση του είναι η εξής:
«Θα ήθελα να κάνω σαφές ότι ανέκαθεν ήμουν υπέρ της πολυφωνίας. Είναι ανάγκη να υπάρχουν φεστιβάλ που προάγουν την κινηματογραφική τέχνη σε όλες της, τις εκφάνσεις. Αλλωστε το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και το Φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας, έχουν διαφορετικό χαρακτήρα και φυσιογνωμία και πραγματικά, δεν έχουν τίποτα να χωρίσουν. Ειδικότερα, ο διευθυντής του φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας, κ. Ορέστης Ανδρεαδάκης, τον οποίον γνωρίζω χρόνια και εκτιμώ, είναι ταυτόχρονα και έμπειρος κριτικός κινηματογράφου, αναγνωρίσιμος στο ευρύ κοινό, γεγονός που μπορεί εύλογα να λάβει υπόψιν του ένας έλληνας κινηματογραφιστής. Ούτως ή άλλως η επιλογή ανήκει στους ίδιους τους δημιουργούς.»]
Ποια είναι η σημασία του Internet για την ακόμη μεγαλύτερη διεθνοποίηση του Φεστιβάλ;
Πολύ σημαντική. Υπάρχουν προγράμματα για το σινεμά, τη διεθνή παραγωγή και άλλα συναφή. Είχαμε την τύχη στο παρελθόν να υποστηριχθούμε από πολλά sites του εξωτερικού. Η κάλυψη από τον διεθνή Τύπου μέσω του Internet είναι κάτι που δεν θα το παρέλειπα, γιατί είναι σημαντικό για το μέλλον του Φεστιβάλ. Να γνωρίζουν όλοι ότι αυτός ο παλιός θεσμός υπάρχει και επιβιώνει και θα εξακολουθήσει στο μέλλον.
To 52o Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα διεξαχθεί από τις 4 έως τις 13 Νοεμβρίου