Φεστιβάλ / Βραβεία

Ρότερνταμ 2014: μεγάλες ιστορίες μικρού μήκους

στα 10

Η Γκέλυ Μαδεμλή, απεσταλμένη του Flix στο Φεστιβάλ του Ρότερνταμ, στέλνει αποδείξεις για το ότι οι μεγάλοι σκηνοθέτες εκφράζονται εξίσου καλά μέσα από τις μικρού μήκους ταινίες.

Contributor
Ρότερνταμ 2014: μεγάλες ιστορίες μικρού μήκους
«The Voice Thief»

Οι Ολλανδοί χρησιμοποιούν το ρήμα «turven» για να περιγράψουν αποκλειστικά την πράξη στην οποία μετράμε χαράζοντας γραμμούλες στον τοίχο σε ομάδες των πέντε, τέσσερις καθέτως και μία διαγωνίως. Μιας που είναι ίσως οι μόνοι στον κόσμο που έχουν στο λεξιλόγιό τους έναν τόσο εξειδικευμένο όρο γι' αυτήν την κίνηση ρουτίνας, ας ακολουθήσουμε το παράδειγμά τους, σταχυολογώντας τους 5 λόγους για τους οποίους οι καλοί σκηνοθέτες δε σνομπάρουν τις μικρού μήκους, κατά το επίσημο πρόγραμμα του φεστιβάλ.

redemption

1.Ενα μισάωρο είναι ο ιδανικός χρόνος για να κάνεις ταινία αποκλειστικά με πλάνα αρχείου. Ο Μιγκέλ Γκόμεζ στο «Redemption», στην πρώτη ταινία που γυρίζει μετά το θρίαμβο του «Tabu», κάνει μια λεπτοβελονιά, συρράπτοντας υλικό από ταινίες super 8 και κινηματογραφικά επίκαιρα, το οποίο δένει μ' ένα πολυφωνικό voice over, όπου άνθρωποι με μυστηριώδη ταυτότητα διαβάζουν κομμάτια από την αλληλογραφία τους ή το ημερολόγιό τους, όπου ξετυλίγουν ενοχικά το κουβάρι των αναμνήσεών τους. Μόνο όταν πέφτουν οι τίτλοι τέλους καταλαβαίνουμε πως τα πλάνα που βλέπαμε τόση ώρα (από παιδικές χαρές, ευτυχισμένους γάμους, αθλητικές δραστηριότητες) αναφέρονται στο παρελθόν των Νικολά Σαρκοζί, Σίλβιο Μπερλουσκόνι, Ανγκελα Μέρκελ και άλλων ηγετών της Ενωμένης Ευρώπης. Παρεμπιπτόντως, στη Μέρκελ δίνει φωνή η Γερμανίδα σκηνοθέτης Μάρεν Αντε του υπέροχου «Everyone Else» (που είχε κερδίσει αργυρή άρκτο στο Βερολίνο το 2009, αλλά έχει να γυρίσει ταινία από τότε).

voice

2.Μια μικρού μήκους ταινία έχει τον ίδιο πραγματικό χρόνο με έναν εφιάλτη. Αυτό θα ήταν κάτι που θα έμαθε από κούνια ο Αντάν Γιοντορόφσκι, γιος του Αλεχάντρο, που δραστηριοποιείται κυρίως ως μουσικός, αλλά μεγάλωσε στα πλατώ – άλλωστε, όπως τα αδέλφια και η μητέρα του, έπαιξε και σε πολλές ταινίες του πατρός. Στο «The Voice Thief» η Αζια Αρτζέντο, σ' έναν ακόμη καρτουνίστικο ρόλο, υποδύεται μια τραγουδίστρια της όπερας που χάνει τη φωνή της και στέλνει τον δύσμοιρο άντρα της (έναν ακόμη γόνο Γιοντορόφσκι, τον Κριστομπάλ), να της βρει έναν τρόπο να την ξανακερδίσει. Σκοτεινό παραμύθι στημένο σ' ένα αγνώριστο νυχτερινό Μαϊάμι. Κάπου ανάμεσα στις μυριάδες κινηματογραφικές και λογοτεχνικές αναφορές, ο σκηνοθέτης προσπαθεί να βρει τη δική του «φωνή», μακριά από τους δασκάλους του. Αλλά τι περιμένει κανείς από έναν άνθρωπο που έμαθε κιθάρα ως έφηβος με δάσκαλο τον Τζορτζ Χάρισον...

isla

3.Κάθε μικρού μήκους μπορεί να μιμηθεί ένα ποίημα, στην οικονομία της φόρμας. Η Ντομίνγκα Σοτομαγιόρ, βραβευμένη με Τίγρη για το ντεμπούτο της «Thursday Till Sunday», γυρίζει το «The Isle», μαζί με την Πολωνή Καταρίνα Κλιμκίεβιτς, ένα θραύσμα από τη ζωή μιας οικογένειας σε περίοδο αναψυχής. Ενας μικρός πολύτιμος λίθος που πέφτει ήρεμα στη θάλασσα δημιουργώντας μικρές αναταράξεις, ένα χαμηλότονο φιλμ βασισμένο στο ποίημα «By the island» της Βισουάβα Σιμπόρσκα.

importe

4.Μια μικρού μήκους μπορεί να συμπυκνώσει όλες τις άγριες εμμονές σου κι ακόμη κι όσοι θεατές αισθάνονται αμήχανα με αυτές μπορεί να βγουν αλώβητοι! Στο «N'importe quoi» του Σέρτζιο Καμπαλέρο μοιάζει με τηλε-νοβέλα όπου πρωταγωνιστούν δύσμορφες κούκλες, μαριονέτες, ανθρωπάκια φτιαγμένα από σκοινί, μόνο που στο σετ υπάρχουν μόνο παράξενα αντικείμενα (καφετιέρες μόκες που βγάζουν τυρκουάζ υγρά) και η δομή μοιάζει χωρισμένη σαν σε κεφάλαια βιβλίου. Θα λέγαμε πως θυμίζει έντονα την παράδοση του Σβανκμάγιερ, αν δεν μας επηρέαζε το κείμενο του Αλέξανδρου Βούλγαρη όπου λέει πως χαρίζει 100 ευρώ σε όποιον κριτικό γράψει κάτι χωρίς να κάνει αναφορές σε άλλα δέκα καλλιτεχνικά έργα.

cavalcanti

5.Μια μικρού μήκους ανοίγει την όρεξη! Σαν το «Castello Cavalcanti» του Γουες Αντερσον, που δε χρειάζεται περισσότερες περιγραφές. Στο πρόγραμμα του Bright Future προβάλλεται πριν το «Obvious Child» της Νεοϋορκέζας Γκίλιαν Ρομπεσπιέρ που ανυπομονούμε να δούμε λόγω του θορύβου που δημιουργήθηκε γι' αυτό, όχι μόνο στο τελευταίο Φεστιβάλ του Σάντανς, αλλά από το 2009 ακόμα, όταν τριγυρνούσε στα διεθνή φεστιβάλ ως μικρού μήκους.

Ανταπόκριση για το Flix: Γκέλυ Μαδεμλή

Περισσότερα νέα για το Φεστιβάλ του Ρότερνταμ