Φεστιβάλ / Βραβεία

Ρότερνταμ 2012, τώρα: αφιέρωμα σε σπάνια 3D φιλμάκια από το 1900!

στα 10

Απόψε ο Σερζ Μπρομπέργκ, ντοκιμαντερίστας, φανατικός συλλέκτης, συντηρητής και παθιασμένος πρεσβευτής του βωβού σινεμά, παρουσιάζει στο φεστιβάλ του Ρότερνταμ τους πρώτους πειραματισμούς των σκηνοθετών με το 3D στις αρχές του 20ου αιώνα. Στα πλαίσια του αφιερώματος που ονομάζεται «Retour de Flammes» θα παιχτεί επίσης η έγχρωμη αποκατεστημένη κόπια του διάσημου έργου του Μελιές «Ταξίδι στο Φεγγάρι».

Ρότερνταμ 2012, τώρα: αφιέρωμα σε σπάνια 3D φιλμάκια από το 1900!

Ο Σέρζ Μπρομπέργκ πρωτοπαρουσίασε την πανάκριβη έγχρωμη αποκατάσταση του έργου του Μελιές «Ταξίδι στο Φεγγάρι» στο περσινό φεστιβάλ των Καννών.

Απόψε όμως έχει άλλη αποστολή στο Ρότερνταμ: να εντυπωσιάσει όσους πιστεύουν ότι το 3D είναι σύγχρονη τεχνολογική ανακάλυψη, με το αφιέρωμα «Retour de Flammes».

«Είναι λάθος να πιστεύουμε ότι το 3D είναι μία μοντέρνα κινηματογραφική ανακάλυψη. Πρόκειται για φαινόμενο που απασχόλησε τους κινηματογραφιστές από τις αρχές του 20ου αιώνα. Παλιότερα θεωρούσαμε ότι οι πρώτοι πειραματισμοί είχαν γίνει στη δεκαετία του 30, αλλά μετά βρήκαμε φιλμάκια που χρονολογούνται πίσω στο 1902. To 3D κάνει κύκλους στην ιστορία του σινεμά - κι όλο επανεμφανίζεται.»

Ο Μπρομπέργκ, είναι επίσης διευθυντής του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ Ταινιών Animation του Annecy, αλλά και πρόεδρος της «Lobster Films» (παράγει και διανέμει συλλεκτικά DVD). Πριν από λίγα χρόνια είχε εκδώσει μία κασετίνα με όλα τα διασωθέντα έργα του Ζορζ Μελιές (200 περίπου φιλμάκια). Ο οραματιστής σκηνοθέτης (1861-1938), στον οποίο αναφέρεται εκτεταμένα και το «Hugo» του Μάρτιν Σκορσέζε, πικραμένος είχε βάλει φωτιά και είχε καταστρέψει όλες τις ταινίες του (υπολογίζεται ότι έκαψε 520 αρνητικά) και τα μόνο που διασώθηκαν, βρέθηκαν σε ιδιωτικές συλλογές. Μέρος του «Retour de Flammes» είναι η επίδειξη από τον Μπρομπέργκ του πόσο εύφλεκτο ήταν το φιλμ που χρησιμοποιούσαν οι πρώτοι κινηματογραφιστές.

Η κόπια του «Ταξιδιού στο Φεγγάρι» δεν είναι μία σύγχρονη προσαρμογή από ασπρόμαυρο σε έγχρωμο, αλλά μία κόπια του 1912 που βρέθηκε τυχαία το 1993 και το χρώμα αποκαταστάθηκε καρέ καρέ σε μία πανάκριβη διαδικασία. Αρχικά ξεκίνησε η αποκατάσταση με χημικά, μία διαδικασία που κράτησε δύο ολόκληρα χρόνια, και μετέπειτα επιτεύχθηκε η ψηφιοποίηση του υλικού το οποίο αποτελούνταν από εικόνες χωρίς συγκεκριμένη σειρά. Στην συνέχεια το φιλμ «φωτογραφήθηκε» εικόνα προς εικόνα μέχρι που τον Νοέμβριο του 2010 έφτασαν στο Χόλιγουντ συνολικά 13.375 καρέ για να ξεκινήσει η χρονολογική σύνθεση τους όπως ακριβώς ήταν στην ασπρόμαυρη ταινία. Οσα κομμάτια έλειπαν, χρωματίστηκαν από το ασπρόμαυρο αρνητικό, το οποίο βρίσκεται στην κατοχή της οικογένειας του Μελιές ενώ η συνολική αποκατάσταση του χρώματος κόστισε περίπου 400.000 ευρώ για την διάρκεια των 14 λεπτών που διαρκεί το «Ταξίδι στο Φεγγάρι».

«Δεν είναι κατανοητό από όλο τον κόσμο γιατί η αποκατάσταση και συντήρηση αυτών των ταινιών είναι απαραίτητη για τις μελλοντικές γενιές ως κομμάτι της πολιτισμικής μας ταυτότητας, της ζωής μας,» λέει ο Μπρομπέργκ. «Εχουν περάσει 100 χρόνια από το «Ταξίδι στο Φεγγάρι», αλλά η συγκίνηση και ο ενθουσιασμός που προκαλεί στο κοινό είναι ατόφιος. Το βιώνουν σαν μία ταινία του σήμερα. Στις προβολές δεν κοιτάω πια την οθόνη αλλά τον κόσμο. Τους ακούω να ψιθυρίζουν ότι 'δεν έχουν ξαναδεί ποτέ κάτι τέτοιο'. Κι αυτή ήταν πάντα η μαγεία του σινεμά...»

Ως κερασάκι αυτής της πανέμορφης τούρτας, ήρθαν και οι Air για να ντύσουν μουσικά το πρότζεκτ, γεφυρώνοντας το χτες με το σήμερα, και κάνοντας την προβολή του πρώτου κινηματογραφικού sci fi ταξιδιού να μοιάζει με μικρό θαύμα.