Ενημέρωση

Κάννες 2011: Εγχρωμο «Ταξίδι στο Φεγγάρι»

στα 10

Η πρώτη ταινία επιστημονικής φαντασίας της ιστορίας του κινηματογράφου, το «Ταξίδι στο Φεγγάρι» του Ζορζ Μελιές από το 1902 παρουσιάζεται στο τμήμα «Cannes Classics» του 64 φεστιβάλ Καννών και εκτός από αποκατεστημένη είναι και ...έγχρωμη!

Κάννες 2011: Εγχρωμο «Ταξίδι στο Φεγγάρι»
Και ξαφνικά εγένετο χρώμα!

Ηταν 1993 στην Βαρκελώνη, όταν ένας ανώνυμος συλλέκτης δώρισε 200 ταινίες του βωβού κινηματογράφου στην Ταινιοθήκη της Καταλονίας. Ανάμεσα τους θα βρισκόταν και μια κόπια της ταινίας του Ζορζ Μελιές «Ταξίδι στο Φεγγάρι» που εκτός από ένα φιλμ πρωτοπορίας για την εποχή του, το 1902, υπήρξε και η πρώτη ταινία επιστημονικής φαντασίας στην ιστορία του κινηματογράφου.

Τίποτα από τα παραπάνω, ωστόσο, δεν θα ήταν ενδιαφέρον, αν αυτή η για χρόνια χαμένη κόπια δεν ήταν η μοναδική έγχρωμη κόπια της ταινίας που κανείς δεν έχει δει μέχρι σήμερα. Δυστυχώς, η κατάσταση του φιλμ ήταν κάτι περισσότερο από αποθαρρυντική για την οποιαδήποτε προσπάθεια αποκατάστασης της.

Το 1999 και αφού η κόπια άλλαξε πολλές φορές χέρια, κατέληξε στην ιδιοκτησία της Lobster Films η οποία ξεκίνησε και την διαδικασία ψηφιακής της αποκατάστασης, η οποία διήρκεσε μέχρι και το 2002. Θα πέρναγαν, ωστόσο, ακόμη 8 χρόνια μέχρι τα καρέ της κόπιας «διορθωθούν» ένα προς ένα με τη βοήθεια του Ιδρύματος Groupama και της εταιρείας Technicolor.

«To "Ταξίδι στο Φεγγάρι" ήταν το 1902 ότι ήταν ο "Πόλεμος των Αστρων για τα 70s και το "Avatar" για το σήμερα. Κανείς δεν είχε δει ειδικά εφέ σαν αυτά που χρησιιμοποίησε ο Μελιές. Το να αναστήσουμε την ταινία έμοιαζε περισσότερο με σκηνή επιστημονικής φαντασίας», δηλώνει ο υπεύθυνος της Lobster Films, Σερζ Μπρόμπεργκ. Μετά από μια πρώτη διαδικασία αποκατάστασης με χημικά που κράτησε δύο ολόκληρα χρόνια, επιτεύχθηκε η διαδικασία ψηφιοποίησης του υλικού το οποίο αποτελούνταν από εικόνες χωρίς συγκεκριμένη σειρά. Στην συνέχεια το φιλμ «φωτογραφήθηκε» εικόνα προς εικόνα μέχρι που τον Νοέμβριο του 2010 έφτασαν στο Χόλιγουντ συνολικά 13.375 καρέ για να ξεκινήσει η χρονολογική σύνθεση τους όπως ακριβώς ήταν στην ασπρόμαυρη ταινία. Οσα κομμάτια έλειπαν, χρωματίστηκαν από το ασπρόμαυρο αρνητικό, το οποίο βρίσκεται στην κατοχή της οικογένειας του Μελιές ενώ η συνολική αποκατάσταση του χρώματος κόστισε περίπου 400.000 ευρώ για την διάρκεια των 14 λεπτών που διαρκεί το «Ταξίδι στο Φεγγάρι». Οι Air ήρθαν απλά ως φυσική συνέπεια...για να ντύσουν την ταινία με μια ολοκαίνουργια σύνθεση σε μια προσπάθεια να συναντηθεί ένας μύθος του βωβού κινηματογράφου με το σημερινό κοινό.

Η προβολή της ταίνιας θα προηγηθεί της πρεμιέρας της καινούργιας ταινίας του Γούντι Αλεν «Midnight in Paris» την Τετάρτη 11 Μαίου, σηματοδοτώντας αυτό που λάτρευε πάντοτε να κάνει το φεστιβάλ Καννών: να ενώνει το παρόν με το παρελθόν.

Tags: Cannes 2011