Buzz

Στάση στο Ηράκλειο της Κρήτης για τη Χαμένη Λεωφόρο του Ελληνικού Κινηματογράφου

στα 10

Η Ενωση Σκηνοθετών-Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ) και η Νέα Κινηματογραφική Λέσχη Ηρακλείου συνδιοργανώνουν την προβολή επιλεγμένων ταινιών από το πρόγραμμα της Χαμένης Λεωφόρου του Ελληνικού Σινεμά.

Flix Team
Στάση στο Ηράκλειο της Κρήτης για τη Χαμένη Λεωφόρο του Ελληνικού Κινηματογράφου

Μετά από δύο επιτυχημένες περιόδους στην Αθήνα, η Χαμένη Λεωφόρος του Ελληνικού Σινεμά αρχίζει τα ταξίδια της και στην υπόλοιπη Ελλάδα, με πρώτη στάση το Ηράκλειο της Κρήτης.

Οι προβολές, σε συνδιοργάνωση της ΕΣΠΕΚ με τη Νέα Κινηματογραφικη Λέσχη Ηρακλείου θα ξεκινήσουν την Κυριακή 2/12/2018, στις 20.00, στον κινηματογράφο Αστόρια, με ένα τμήμα της θεματικής ενότητας «Αόρατη Απειλή». Συγκεκριμένα, θα προβληθούν οι ταινίες «Κιέριον» (1967) του Δήμου Θέου και «Πρωινή Περίπολος» (1987) του Νίκου Νικολαΐδη, ενώ θα προλογίσει ο ιστορικός και κριτικός κινηματογράφου, Νίκος Τσαγκαράκης.

Η τιμή του εισιτηρίου και για τις δύο προβολές: 5ευρώ κανονικό, 3ευρώ μειωμένο/φοιτητικό, 1 ευρώ ανέργων.

Διαβάστε ακόμη: Αγάπη ναι (και πολλή) για το ελληνικό σινεμά, αλλά - επιτέλους - και μια εθνική πολιτική

Κιέριον 607

Κιέριον του Δήμου Θέου (1967/1974, 86’)

Ενας αριστερός δημοσιογράφος, ο Αίμος Βαγενάς, συλλαμβάνεται με την κατηγορία της συμμετοχής στη δολοφονία του αμερικανού δημοσιογράφου Τζωρτζ Πολκ. Η ενοχή του δεν αποδεικνύεται και αφήνεται προσωρινά ελεύθερος. Με τη δημοσιογραφική του ιδιότητα αρχίζει να ερευνά την υπόθεση για την οποία κατηγορήθηκε, ενώ η αστυνομία κατασκευάζει έναν άλλο δολοφόνο, τον εβραίο φοιτητή Ζαδίκ ο οποίος ακολούθως αυτοκτονεί στο κρατητήριο.

Ο Δήμος Θέος ξεκίνησε να κινηματογραφεί το «Κιέριον», την πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους το 1967. Ο ερχομός της δικτατορίας όμως ανάγκασε τον Θέο να φύγει στην Αγγλία όπου και έκανε ένα πρώτο μοντάζ της ταινίας. Απαγορευμένο από την κυβέρνηση των συνταγματαρχών, το «Κιέριον» βραβεύθηκε με εύσημο μνεία στο Φεστιβάλ Βενετίας του 1968 και ολοκληρώθηκε και προβλήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 1974. Για πολλούς θεωρείται η αρχή του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου.

«Οταν οι καλλιτέχνες άρχισαμε να αρθρώνουμε πολιτικό λόγο το 1966, δεν ήμασταν καθόλου σίγουροι ότι ήμασταν ελεύθεροι να μιλάμε ανοιχτά, οπότε έκανα μια πολιτική ταινία μεταμφιεσμένη σε επιστημονική φαντασία. Δεν βλέπουμε που συμβαίνουν τα γεγονότα. Δεν ξέρουμε τη χώρα, ούτε την εποχή [...] Ηθελα απλά να δείξω την αλήθεια, όπως κάνουν και οι άλλοι σκηνοθέτες. Για παράδειγμα η ταινία δείχνει έναν αστυνομικό να δέρνει κάποιον στη φυλακή. Πριν από εκείνη την περίοδο δεν επιτρεπόταν να δείξεις κάτι τέτοιο.» Ο Δήμος Θέος μιλάει στον Μελ Σούστερ στο βιβλίο «The Contemporary Greek Cinema» (Metuchen, N.J. & London: The Scarecrow Press, 1979, σελίδες 130-131).

«Το Κιέριον είναι μια αρχαία θεσσαλική πόλη, που άλλαζε συνέχεια κατακτητές και προστάτες εξαιτίας της στρατηγικής της θέσης. Το Κιέριον του Θέου είναι μια απόπειρα χαρτογράφησης του χώρου-Ελλάδα, όπου παίζονται παιχνίδια υψηλής πολιτικοστρατηγικής σκοπιμότητας ερήμην και σε βάρος των ιθαγενών. Ένας τέτοιος ιθαγενής είναι και ο δημοσιογράφος της ταινίας, που σφίγγεται στον κλοιό μας εντελώς αόρατης πολιτικής σκοπιμότητας και που γλυτώνει μόλις και μετά βίας, γιατί τόλμησε να φθάσει πολύ κοντά στα αίτια της δολοφονίας ενός Αμερικάνου συναδέλφου του που δεν είναι άλλος από τον Πόλκ. Οι προθέσεις του Θέου είναι καθ’ όλα αξιέπαινες και το εγχείρημα του αποκτά την πλήρη σημασία του, αν σκεφτούμε πως η ταινία γυρίστηκε σταδιακά το 1966 και 1967.» Βασίλης Ραφαηλίδης (Ελληνικός κινηματογράφος, Κριτική 1965-1995, Αθήνα: Αιγόκερως, 1995, σ. 30)

Κιέριον του Δήμου Θέου | Παραγωγή: Δήμος Θέος, Γιώργος Παπαλιός | Σενάριο: Δήμος Θέος, Κώστας Σφήκας | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιώργος Πανουσόπουλος, Συράκος Δανάλης | Παίζουν οι: Ανέστης Βλάχος, Κυριάκος Κατσουράκης, Ελένη Θεοφίλου, Σταύρος Τορνές, Θόδωρος Αγγελόπουλος, Τόνια Μαρκετάκη, Παντελής Βούλγαρης

Διαβάστε ακόμη: Ο Δήμος Θέος ήταν η αρχή του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου


Πρωινή Περίπολος 607

Πρωινή Περίπολος του Νίκου Νικολαΐδη (1987, 108')

Σε μια έρημη και κατεστραμμένη πόλη, μια γυναίκα βαδίζει ολομόναχη. Προσπαθεί να διασχίσει την απαγορευμένη ζώνη και να φτάσει στη θάλασσα. Παντού παραμονεύουν παγίδες και η Πρωινή Περίπολος την παρακολουθεί. Οι μηχανισμοί της πόλης λειτουργούν ανεξέλεγκτα. Ηλεκτρονικές φωνές καλούν τους ανύπαρκτους πολίτες να εγκαταλείψουν την πόλη. Ενας άντρας, από τους λίγους επιζώντες, που τώρα φρουρεί την πόλη, εμφανίζεται ξαφνικά κοντά της. Την βοηθάει να φτάσει εκεί απ’ όπου κανείς δεν γύρισε για να πει αν στ’ αλήθεια υπάρχει.... στη θάλασσα. Θα πλησιάσουν ο ένας τον άλλον, θα προσπαθήσουν να θυμηθούν το παρελθόν. Θα ξετυλίξουν μαζί το κουβάρι της μνήμης που μπλέχτηκε στη διάρκεια ενός ολέθρου.

«Τυπικά η ταινία είναι ένα μελλοντολογικό θρίλερ φαντασίας. Όμως αυτό το «αλλού» και «άλλοτε» είναι «εδώ» και «σήμερα». Η χαλασμένη κι εγκαταλελειμμένη μελλοντική πόλη είναι η πόλη μας.» Γ. Μπακογιαννόπουλος, Καθημερινή

Πρωινή Περίπολος του Νίκου Νικολαΐδη | 1987 | Παραγωγή: Νίκος Νικολαΐδης, ΕΚΚ | Σενάριο: Νίκος Νικολαΐδης | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Ντίνος Κατσουρίδης | Παίζουν οι: Michele Valley, Τάκης Σπυριδάκης κ.α. | Βραβεία - Διακρίσεις: Βραβεία Σκηνοθεσίας, Σκηνογραφίας και Φωτογραφίας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 1987.

Διαβάστε ακόμη: H «Πρωινή Περίπολος» του Νίκου Νικολαΐδη είναι μια επαναστατική πράξη...

χαμένη ηράκλειο