Ο δημιουργός της ταινίας «Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών», υποψήφιας, φέτος, για 12 Βραβεία Ιρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, έχει, με τον θεσμό, τη σχέση που ακριβώς απεικονίζει την πολύπλευρη εξέλιξη της καριέρας του. Είναι για τρίτη φορά υποψήφιος ως σκηνοθέτης, μετά τη «Χώρα Προέλευσης» το 2011 - την ίδια χρονιά ήταν υποψήφιος και για σκηνοθεσία και για βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη το οποίο και κέρδισε. Κι είναι για δεύτερη φορά υποψήφιος ως σεναριογράφος, μαζί, με τη Γιούλα Μπούνταλη, καθώς είχαν προταθεί ξανά για τη «Χώρα Προέλευσης» - αλλά για τρίτη φορά ατομικά, μια και ήταν όχι μόνο υποψήφιος, αλλά και νικητής, για το σενάριο του «Suntan», μαζί με τον Αργύρη Παπαδημητρόπουλο, το 2017. Υποψηφιότητες και διακρίσεις πληθωρικές, όπως και το σινεμά του.
Θυμηθείτε εδώ τις υποψηφιότητες των βραβείων Ιρις 2020 της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
με τον Petrus Sjövik (DoP) | φωτό: Κική Παπαδοπούλου
Τι ιδιαίτερο έχει για σένα η υποψηφιότητά σου;
Για τη σκηνοθεσία Oτι είναι για μια ταινία μου που αγάπησα πολύ για τη μείξη ιδιοσυγκρασίας και genre στα συστατικά της, γιατί ήμουν πάρα πολύ ελεύθερος και χαρούμενος στη δημιουργία της, γιατί ήταν πολύ αλήτικη στο γύρισμα, μέσα στη φύση, με υπέροχους Ελληνες και Ευρωπαίους συντελεστές, με ένα συνεργείο και ηθοποιούς τρομερής τέχνης και δυνατοτήτων που νιώθω ότι μαζί τους και βρήκα καινούργιους δρόμους, αλλά και ολοκλήρωσα παλαιότερους. Γενικά, το αγάπησα πολύ το «Θαύμα» - ήταν τρομερή περιπέτεια.
Για το σενάριο Γιατί στo «Θαύμα», στην τρίτη μας δουλειά με τη Γιούλα, πονέσαμε, παίξαμε και διασκεδάσαμε όσο σε καμία, αφού η σπονδυλική στήλη τού θρίλερ μάς επέτρεψε να δουλέψουμε και να εκθέσουμε υλικά εξαιρετικά προσωπικά και ενδόμυχα. Είναι αληθινή η ψυχική ταραχή της ταινίας.
Ποιον θα ψήφιζες από τους συνυποψήφιούς σου και γιατί;
Για τη σκηνοθεσία Και τους δύο! Η εκφραστική ποικιλία, το κέφι και η τέχνη του Αγγελου προχωρώντας από ταινία σε ταινία είναι υπέροχες, και ο Αλέξανδρος στη «Winona» έκανε μία φανταστική indie δουλειά παρέα με τον Σίμο Σαρκετζή και τις τέσσερις μοναδικές ηθοποιούς του.
Για το σενάριο Εχει γίνει παρα πολύ ωραία δουλειά και στον «Απόστρατο» και στο «Δεν θέλω να γίνω δυσάρεστος…», αλλά, συγνώμη Γιώργο & Ζαχαρία, είναι ευκαιρία να το πω: της «Winona» θα ψήφιζα το σενάριο, που ο ιδιοσυγκρασιακός σεναριακός της χαρακτήρας μ’ αρέσει πολύ. Θα ’θελα πολύ να είναι και οι τέσσερις ταινίες μας υποψήφιες σε αυτή την κατηγορία.
Αν είχες δυνατότητα για ένα μόνο ευχαριστώ αν κέρδιζες το βραβείο από τη σκηνή της απονομής που θα πήγαινε; Και γιατί;
Στη Μαρία Δρανδάκη. Για όλους τους γνωστούς λόγους: για τη δημιουργικότητα, το πείσμα, τη φαντασία, τον επαγγελματισμό, την εξωστρέφεια, την οξύνοια, και πάνω απ’ όλα για το αληθινά ελεύθερο, ανεξάρτητο και αδάμαστο πνεύμα της. Και γιατί, από το 2010 μέχρι σήμερα, καταφέραμε όλη αυτή την τρελή περιπέτεια των τριών ταινιών, της «Χώρας», του «Blast» και του «Θαύματος».
Πόσο σημαντικό είναι ένα βραβείο της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου;
Για μένα είναι πολύ χαρούμενο και πολύ τιμητικό γιατί προέρχεται από τους ανθρώπους της δουλειάς που όλοι με τόσο μόχθο καταφέρνουμε ό,τι καταφέρνουμε, και γιατί έχει, όπως όλα τα αντίστοιχα πράγματα, πολλή φάση. Οσο πιο πολύ η ΕΑΚ, με τη βοήθεια όλων μας, θα εναρμονίζεται πλήρως με τα πρότυπα ξένων Ακαδημιών, τόσο και πιο σημαντικό θα είναι και σε άλλα επίπεδα. Και ούτως ή άλλως, έχει και μια κατά κάποιο τρόπο ιστορική αξία, με την έννοια ότι φωτογραφίζει μια στιγμή των ανθρώπων του σινεμά με ευκρίνεια, δηλαδή τι πίστεψαν οι άνθρωποι του σινεμά σε μια δεδομένη στιγμή ως καλό.
Τι θα κάνεις μόλις τελειώσει η καραντίνα; (πατήστε το play)
Τα βραβεία Ιρις 2020 της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου θα ανακοινωθούν διαδικτυακά στο ψηφιακό κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση και όχι σε τελετή απονομής, λόγω των προληπτικών μέτρων για την πανδημία του κοροναΐού, στις 14 Απριλίου 2020 στις 16.00. Τα αποτελέσματα θα ανακοινώσουν ο Πρόεδρος της Ακαδημίας, Γιώργος Τσεμπερόπουλος, και τα μέλη της Έλλη Τρίγγου και Χρήστος Λούλης, με την συμβολαιογράφο κ. Ουρανία Μικρού να εποπτεύει τη διαδικασία.