Industry

Οσα μάθαμε και δεν μάθαμε στη συνέντευξη Τύπου του ΕΚΚ, παρουσία του Νίκου Ξυδάκη

στα 10

Ο Υπουργός Πολιτισμού Νίκος Ξυδάκης και το ΔΣ του ΕΚΚ έδωσαν το πλαίσιο της πολιτικής για τα κινηματογραφικά πράγματα στη χώρα, περισσότερο σαν μια συνάντηση γνωριμίας και προθέσεων.

Οσα μάθαμε και δεν μάθαμε στη συνέντευξη Τύπου του ΕΚΚ, παρουσία του Νίκου Ξυδάκη

«Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου λειτουργεί.»

Μπορεί το κάλεσμα για τη συνέντευξη Τύπου να έγινε από την πλευρά του Αναπληρωτή Υπουργού Νίκου Ξυδάκη και θέμα την προσέλκυση των ξένων παραγωγών στην Ελλάδα, αλλά η παραπάνω δήλωση ήταν ίσως η σημαντικότερη που ακούστηκε από τον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Αλέξη Γρίβα σε αυτήν την πρώτη κοινή συνέντευξη Τύπου του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου με τον «φιλοξενούμενο» - όπως δήλωσε ο ίδιος - Αναπληρωτή Υπουργό Πολιτισμού Νίκο Ξυδάκη.

Θέλοντας να διασκεδάσει τις φήμες περί αδράνειας του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου σε αυτούς τους λίγους μήνες της θητείας του νέου Διοικητικού Συμβουλίου, ο Αλέξης Γρίβας ξεκαθάρισε πως το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου λειτουργεί κανονικά, έχοντας διαδεχθεί μια προβληματική πρότερη κατάσταση αδράνειας και πως, εν αναμονή της εκλογής του νέου Γενικού Διευθυντή, τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου κάνουν όλες τις απαραίτητες κινήσεις προκειμένου να αρχίσει να μπαίνει νερό στο αυλάκι της λειτουργίας του ΕΚΚ, τόσο στον τομέα της παραγωγής ταινιών (ήδη αποπληρώνονται χρέη του ΕΚΚ σε ταινίες που είχαν υπογράψει συμβόλαιο μαζί του στην πρότερη φάση του) όσο και στον τομέα της εύρυθμης και διαφανούς λειτουργίας του οργανισμού - αναφέρθηκε μάλιστα πως θα διενεργηθεί διαχειριστικός έλεγχος για διαπιστωθούν κακοδιαχειρίσεις του παρελθόντος.

Παρούσα στη συνέντευξη Τύπου, εκτός τον Αναπληρωτή Υπουργό Πολιτισμού Νίκο Ξυδάκη και τον Αλέξη Γρίβα ήταν και η αντιπρόεδρος του ΔΣ, Εύα Στεφανή και τα τρία από τα πέντε μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου: η Ολια Λαζαρίδου, ο Γιώργος Μαυροψαρίδης και ο Κώστας Λιβιεράτος, με τους Κώστα Τερζή και Γιάννη Δασκαλοθανάση να απουσιάζουν.

Ο Νίκος Ξυδάκης, στην εισηγησή του, περιορίστηκε στην πρόθεσή του να προχωρήσει επιτέλους η υπόθεση της προσέλκυσης ξένων παραγωγών στην Ελλάδα - κάτι που όπως δήλωσε «ωριμάζει» και που θα αποφέρει πολλαπλά οφέλη στη χώρα αλλά και στον ίδιο τον ελληνικό κινηματογράφου, ενώ ο Αλέξης Γρίβας και το υπόλοιπο Διοικητικό Συμβούλιο εξέφρασαν τις προθέσεις τους για μια νέα - πιο σύγχρονη, πιο αποτελεσματική και επωφελή για το ελληνικό σινεμά - εποχή στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.

Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου Συνέντευξη Τύπου 2015

Με επικεφαλίδες, αυτά ήταν τα σημαντικότερα πράγματα που μάθαμε στη σημερινή συνέντευξη Τύπου του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου:

Γενικός Διευθυντής

Το μείζον θέμα της εκλογής του νέου Γενικού Διευθυντή - με το παρασκήνιο που φέρει εδώ και καιρό, ήδη από την προηγούμενη σύνθεση του ΔΣ του ΕΚΚ - βρίσκεται στην τελική του ευθεία. Μετά την προκήρυξη του διαγωνισμού για τη θέση, μέσα στις επόμενες εβδομάδες το ΔΣ θα εισηγηθεί στον Υπουργό το πρόσωπο που θα επιλέξει, ώστε να προχωρήσει η απόφαση του διορισμού του. Στην ερώτηση των δημοσιογράφων για το πώς ακριβώς αντιμετωπίζει ο Υπουργός τις αντιρρήσεις που υπάρχουν γύρω από το θέμα της εκλογής του Γενικού Διευθυντή - υπήρξε κατανοητό, χωρίς να αναφερθεί στο ονομά του πως η ερώτηση αφορούσε τον Πρόεδρο της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών Χάρη Παπαδόπουλο ο οποίος δεν διορίστηκε ποτέ στη θέση του Γενικού Διευθυντή παρά την εισήγηση του προηγούμενου ΔΣ του ΕΚΚ - η απάντηση ήρθε από τον Αλέξη Γρίβα πως «αυτό θα το λύσει η δικαιοσύνη», ενώ η Αντιπρόεδρος Εύα Στεφανή συμπλήρωσε πως «δεν συζητάμε με φαντάσματα».

Χρηματοδοτικά Προγράμματα

Σε σχέση με τα χρηματοδοτικά προγράμματα και ενώ τα χέρια του ΔΣ είναι δεμένα λόγω της μη εκλογής του Γενικού Διευθυντή (αφού σύμφωνα με το νόμο αυτός αποφασίζει και εισηγείται το σχέδιο των χρηματοδοτήσεων), ο Πρόεδρος του ΕΚΚ, Αλέξης Γρίβας δήλωσε πως με την εκλογή του Γενικού Διευθυντή θα αρχίσει η διαδικασία των χρηματοδοτήσεων (που έχει μείνει αδρανής ήδη από τα μισά του 2014), πώς το ΕΚΚ αναζητά τρόπους ώστε η χρηματοδότηση των ελληνικών παραγωγών να είναι ευέλικτη και πως ταινίες που ξεκίνησαν ήδη τα γυρίσματά τους, ενώ κανονικά θα χρηματοδοτούνταν από το ΕΚΚ, θα αντιμετωπιστούν με ειδικό τρόπο ώστε να στηριχθούν από το ΕΚΚ. Συγκεκριμένα αναφέρθηκαν οι ταινίες «Νοτιάς» του Τάσου Μπουλμέτη, «Μαγικός Καθρέφτης» του Χρήστου Δήμα, «Ουζερί Τσιτσάνης» του Μανούσου Μανουσάκη, αλλά και (χωρίς να ονομαστούν, αλλά η αναφορά της κακής μεταχείρισης που έτυχαν από την προηγούμενη διοίκηση ήταν σαφής) το «Park» της Σοφίας Εξάρχου και το «Suntan» του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου.

Το 1.5% των τηλεοπτικών καναλιών

Συνέντευξη Τύπου του ΕΚΚ χωρίς να γίνει αναφορά στο περιβόητο 1.5% των τηλεοπτικών καναλιών δεν υπάρχει, όλα αυτά τα αμέτρητα χρόνια όπου ένας νόμος του κράτους παραβιάζεται κατάφωρα από την πλειοψηφία των ελληνικών καναλιών, χωρίς ποτέ καμία κυβέρνηση και καμία ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού να μπορέσει να βρει μια λύση τόσο απλή ώστε να επιβάλλει σε κάποιον την τήρηση των νόμων. Ο Υπουργός έδειξε αισιόδοξος πως αυτή τη φορά το πρόβλημα θα λυθεί - αναμένει, όπως δήλωσε μια διευκρινιστική εγκύκλιο από το Υπουργείο Οικονομικών για να αποσαφηνιστεί η ασάφεια που σύμφωνα με τα κανάλια περιγράφεται στο νόμο, ενώ πιο περιγραφικός της κατάστασης υπήρξε ο Αλέξης Γρίβας αναφέροντας πως ενώ τα κανάλια υποχρεούνται στην απόδοση του 1.5% του κύκλου εργασιών τους για τη στήριξη του ελληνικού σινεμά, τόσο η μη νόμιμη ύπαρξη των καναλιών (ένα ακόμη από τα μεγάλα θέματα που καλείται να λύσει η κυβέρνηση), όσο και η δύσκολη οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκονται δυσχεραίνουν τις πιθανότητες να βρεθεί γρήγορα μια λύση. Σχετικά με την ΕΡΤ, ενημέρωσε πως σε διαβούλευση που έγινε για τη νέα κρατική τηλεόραση παρέστη αντιπρόσωπος του ΕΚΚ, ο οποίος και συζήτησε με τον υπεύθυνο Υπουργό Νίκο Παππά τη διάθεση συνέχισης της στήριξης της ΕΡΤ στον ελληνικό κινηματογράφο, τόσο χρηματοδοτικά όσο και σε συνεργασίες για τη δημιουργία ντοκιμαντέρ και εκπομπών. «Η νέα ΕΡΤ θα αρχίσει να λειτουργεί στις 11 Ιουνίου, οπότε περιμένουμε», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Προσέκλυση ξένων παραγωγών στην Ελλάδα

Αυτό ήταν και το κύριο θέμα της εισήγησης του Νίκου Ξυδάκη, ο οποίος περιέγραψε το τοπίο που επικρατεί σε γειτονικές της Ελλάδας χώρες, εξηγώντας τους δύο πόλους στους οποίους στηρίζεται η - επιτέλους - προσέλκυση ξένων παραγωγών στη χώρα, πράγμα που θα είναι επωφελές σε πολλαπλούς τομείς της ελληνικής οικονομίας και του πολιτισμού (τουρισμός, θέσεις εργασίας, τεχνογνωσία, ενίσχυση του ελληνικού σινεμά). Σύμφωνα με τα όσα είπε ο Νίκος Ξυδάκης, το Υπουργείο Πολιτισμού έχει καταθέσει στο Υπουργείο Οικονομικών την πρόταση για τη φορολογική ελάφρυνση των ξένων παραγωγών με τους ίδιους όρους που συμβαίνει και σε άλλες χώρες (και απομένει πλέον σε αυτό η τελική ρύθμιση του θέματος), ενώ μελετάται και η επιτάχυνση των διαδικασιών για την αδειοδότηση γυρισμάτων σε αρχαιολογικούς χώρους ανά την Ελλάδα, ταυτόχρονα με τη λειτουργία του Film Commision στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου για την υποδοχή, και εξυπηρέτηση των ξένων παραγωγών αλλά και την ενημέρωση και προώθηση της Ελλάδας ως ένα ανταγωνιστικό location για γυρίσματα. Σε ερώτηση των δημοσιογράφων πόσο διαφορετική είναι η πρόθεση του σημερινού Υπουργού σε σχέση με όλους τους προηγούμενους που είχαν ακριβώς την ίδια πρόθεση για την προσέλκυση ξένων παραγωγών στην Ελλάδα, ο Νίκος Ξυδάκης απάντησε μάλλον στη λογική της πολιτικής βούλησης, εξηγώντας για ακόμη μια φορά πως από την πλευρά του δικού του Υπουργείου το θέμα του πλαισίου για την προσέκλυση ξένων παραγωγών στην Ελλάδα έχει ολοκληρωθεί και απομένουν οι αποφάσεις του Υπουργείου Οικονομικών. Επίσης ξεκαθάρισε πως δεν πιστεύει πως υπάρχει κάποια σοβαρή αντίρρηση από την πλευρά των εφοριών αρχαιοτήτων ανά τη χώρα, ώστε να ολοκληρωθεί και το κομμάτι των ταχύτερων και αποτελεσματικότερων αδειοδοτήσεων.

Ευρωπαϊκά προγράμματα και συνεργασίες

Ο Πρόεδρος του ΕΚΚ, Αλέξης Γρίβας και από τη θέση του αντιπροσώπου της Ελλάδας στο Ταμείο του Συμβουλίου της Ευρώπης για την ενίσχυση των κινηματογραφικών συμπαραγωγών και της διανομής ταινιών, Eurimages, μίλησε για τη θετική στάση του Ταμείου προς την ελληνική παραγωγή τα τελευταία χρόνια (ενισχύθηκαν 10 ταινίες μέσα σε δύο χρόνια), αναφέρθηκε στη συνεργασία του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου με το Γαλλικό Κέντρο Κινηματογράφου με αφορμή τη ελληνογαλλική χρηματοδοτική συνεργασία που ήδη μετράει οκτώ παραγωγές που ξεκινούν γυρίσματα και βρίσκεται ήδη μπροστά στη δεύτερη γνωμοδοτική της διαδικασία και εξέφρασε την επιθυμία του το ΕΚΚ να αναζητήσει και άλλες τέτοιες συνεργασίες για ενίσχυση της παραγωγής ταινιών.

Ιδιωτική Πρωτοβουλία

Ο Αλέξης Γρίβας αναφέρθηκε και στην αναζήτηση ιδιωτικής χρηματοδότησης, ως συμπληρωματική σε αυτή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Αναφέρθηκε σε μερικά παραδείγματα (όπως το Ιδρυμα Ωνάση και η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών), αλλά και στη συνεργασία με τους Ελληνες παραγωγούς που αναζητούν και βρίσκουν συνεχώς χρήματα από το εξωτερικό και το εσωτερικό και οι οποίοι μπορούν να συνεισφέρουν στο «άνοιγμα» του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου εκτός των στενών πλαισιών που λειτουργούσε μέχρι σήμερα. Χαρακτηριστικά ο Αλέξης Γρίβας δήλωσε πως «έχει περάσει η εποχή των παχιών αγελάδων», πως η χρηματοδότηση των ελληνικών ταινιών κυμαίνεται περίπου στις 150 χιλιάδες ευρώ στην κάθε μία και πως το ΕΚΚ είναι ουσιαστικά backer στις ελληνικές ταινίες.

Εκπαιδευτική λειτουργία, νέεες τεχνολογίες, τεχνογνωσία

Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου μίλησαν ο καθένας με τη σειρά του για τις δικές του σκέψεις πάνω στη νέα εποχή του Ελληνικού Κινηματογράφου. Η Αντιπρόεδρος σκηνοθέτης Εύα Στεφανή αναφέρθηκε στη συντόμευση των διαδικασιών χρηματοδότησης των ελληνικών ταινιών από το ΕΚΚ αλλά και το άνοιγμα του Κέντρου σε θέματα εκπαίδευσης και της αλληλεπίδρασής του με τις άλλες τέχνες, τα εικαστικά και το κείμενο (δηλαδή το σενάριο). Η ηθοποιός Ολια Λαζαρίδου μίλησε με ενδιαφέρον για τις νέες τεχνολογίες και τις νέες μεθόδους που το ΕΚΚ θέλει να ενσωματώσει από νέους ανθρώπους που γνωρίζουν τη λειτουργία τους. Ο μοντέρ Γιώργος Μαυροψαρίδης μίλησε για το «ειρηνευτικό» ρόλο του ΕΚΚ σε σχέση με τα συνδικάτα και τις διαφωνίες τους σχετικά με τις ξένες παραγωγές στην Ελλάδα, αλλά και για την εκπαίδευση σε τεχνικό επίπεδο. Ο εκδότης Κώστας Λιβιεράτος μίλησε για διαμορφωμένες καταστάσεις που μπλοκάρουν κατά καιρούς το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και το σωστό τρόπο με τον οποίο αυτά μπορούν να ξεπεραστούν ώστε να γίνει σωστή εκμετάλλευση του δυναμικού του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.


Με γνώμονα τα πρόσωπα του νέου Διοικητικού Συμβουλίου, δεν έχουμε κανένα λόγο να αμφιβάλλουμε για τις προθέσεις τους ως προς μια νέα εποχή για το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, τουλάχιστον στον καίριο τομέα της παραγωγής ταινιών - ακριβώς τη στιγμή που η ελληνική παραγωγή το χρειάζεται περισσότερο από οτιδήποτε προκειμένου να συνεχίσει την ολοένα ανοδική της πορεία σε διεθνές επίπεδο αλλά και την εισχώρησή της, μετά από πολλά χαμένα χρόνια, σε ένα ευρωπαϊκό μοντέλο παραγωγής και προώθησης. Με γνώμονα τη δυσχερή οικονομική κατάσταση της Ελλάδας, από την άλλη, αμφιβάλλουμε πολύ για το πόσο γρήγορα θα θεσμοθετηθούν οι απαραίτητες διαδικασίες για την προσέλκυση ξένων παραγωγών στην Ελλάδα ή αν η παρούσα κυβέρνηση - μέσα στους ατέλειωτους κλυδωνισμούς μιας εξαιρετικά κρίσιμης περιόδου στην οικονομία και την κοινωνία - θα είναι αυτή που θα καταφέρει επιτέλους να επιβάλλει την νόμιμη απόδοση του 1.5% των τηλεοπτικών καναλιών - κάτι που δεν κατάφερε κανείς μέχρι σήμερα.

Ας αφήσουμε πίσω μας την ελαφρά απογοήτευση για μια συνέντευξη Τύπου που θα είχε μεγαλύτερο νόημα αν στην ατζέντα της είχε σαν θέματα την παρουσίαση του νέου Γενικού Διευθυντή και την παρουσίαση της θεσμοθέτησης των φορολογικών απαλλαγών για γυρίσματα στην Ελλάδα και ενός ήδη στελεχωμένου Film Commision, και ας είμαστε αισιόδοξοι. Ισως γιατί έτσι το επιβάλλει εδώ και πολλά χρόνια η ίδια η φύση του ελληνικού σινεμά που δεν το βάζει κάτω ακόμη και όταν όλα γύρω καταρρέουν και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου καταγράφει πολλοστή φορά στην πολύπαθη ιστορία του μια νέα αρχή μετά από μια σκοτεινή περίοδο.

[Για την ιστορία, την ίδια ώρα που λάμβανε χώρα η συνέντευξη Τύπου στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, ο Χάρης Παπαδόπουλος δημοσιοποιούσε με e-mail στους δημοσιογράφους την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων κατά του Νίκου Ξυδάκη και του Υπουργού Αριστείδη Μπαλτά προκειμένου να εμποδιστεί η διαδικασία εκλογής νέου Γενικού Διευθυντή στο ΕΚΚ.]

Διαβάστε ακόμη: