Ο Χάρης Παπαδόπουλος στέλνει επιστολή για τον μη διορισμό του στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου

INDUSTRY 26 MAY 2015  /  Flix Team

Με επιστολή του στο Υπουργείο Πολιτισμού κι ολόκληρη την πολιτική ηγεσία της χώρας, ο Πρόεδρος της Εταιρίας Ελλήνων Σκηνοθετών Χάρης Παπαδόπουλος απειλεί με μηνύσεις εάν δεν επικυρωθεί ο διορισμός του στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.

Ο Πρόεδρος της Εταιρίας Ελλήνων Σκηνοθετών, Χάρης Παπαδόπουλος, έστειλε επιστολή στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, κοινοποιώντας τη στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, την Κυβέρνηση κι ολόκληρη την πολιτική εξουσία της χώρας, καταγγέλοντας τη μη αποδοχή της πρότασης του Διοικητικού Συμβουλίου για το διορισμό του ως Γενικό Διευθυντή στο Ε.Κ.Κ. Παραθέτουμε αυτούσιο το σχετικό δελτίο τύπου και στην επιστολή.

Διαβάστε ακόμη:


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ο Πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών Χάρης Παπαδόπουλος με επιστολή του προς το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, που κοινοποιείται και στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον Πρωθυπουργό της Ελλάδος, την Πρόεδρο της Βουλής, τους αρχηγούς Πολιτικών κομμάτων και τους βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου, καταγγέλλει ως παράνομη την κοινή απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων Αριστείδη Μπαλτά και του Αναπληρωτή Υπουργού Νίκου Ξυδάκη με θέμα «Μη αποδοχή της πρότασης του Διοικητικού Συμβουλίου για το διορισμό Γενικού Διευθυντή στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου», με την οποία αυτοί στην ουσία απορρίπτουν την πρόταση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ε.Κ.Κ. για την επιλογή του Χάρη Παπαδόπουλου για τη θέση του Γενικού Διευθυντή. Παράλληλα, με την επιστολή του αυτή ο Χάρης Παπαδόπουλος καταγγέλλει ως παράνομη και τη νέα προκήρυξη που εξέδωσε το Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ. για το διορισμό Γενικού Διευθυντή στο Ε.Κ.Κ. μετά την πιο πάνω κοινή υπουργική απόφαση, επισημαίνοντας ότι οι αποφάσεις αυτές καταλύουν πλήρως την αυτοτέλεια και ανεξαρτησία του Κέντρου, παραβιάζουν το νόμο και επισύρουν ποινικές και αστικές ευθύνες κατά παντός υπευθύνου.

Με την επιστολή του αυτή, ο Χάρης Παπαδόπουλος δηλώνει ότι δεν θα συμμετάσχει στις διαδικασίες της «νέας» προκήρυξης, διότι είναι προφανές ότι εάν το έπραττε θα ήταν σαν να συμπράττει και να νομιμοποιεί με τη συμμετοχή του την παράνομη και ανυπόστατη αυτή διαδικασία.

Ο Χάρης Παπαδόπουλος επισημαίνει μάλιστα ότι τον Δεκέμβριο 2014 είχε καταθέσει μήνυση για παράβαση καθήκοντος και κατάχρηση εξουσίας κατά του τότε Υπουργό Πολιτισμού Κώστα Τασούλα, ο οποίος δεν προέβη, ως είχε νόμιμη υποχρέωση, στον διορισμό του ως Γενικού Διευθυντή του Ε.Κ.Κ., και η δικογραφία έχει σταλεί από τον κ. Εισαγγελέα στην Βουλή για άρση της ασυλίας του.

Σε περίπτωση συνέχισης της παραβίασης της νομιμότητας, ο Χάρης Παπαδόπουλος θα είναι αναγκασμένος να καταφύγει και πάλι στη Δικαιοσύνη για την προάσπιση των νομίμων δικαιωμάτων του, καταθέτοντας μήνυση τόσο κατά των δύο Υπουργών για παράβαση καθήκοντος, κατάχρηση εξουσίας και δυσφήμηση όσο και κατά των μελών του Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ. που -υπακούοντας στην πιο πάνω παράνομη κοινή υπουργική απόφαση- θα ψηφίσουν τυχόν πρόταση για επιλογή άλλου προσώπου για τη θέση του Γενικού Διευθυντή του Ε.Κ.Κ

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της επιστολής του Χάρη Παπαδόπουλου προς το Δ.Σ. του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και την πολιτική ηγεσία:

Αθήνα, 25 Μαΐου 2015

ΠΡΟΣ:

  • τον Πρόεδρο του Δ.Σ. του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου κύριο Αλέξη Γρίβα
  • την Αντιπρόεδρο του Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ. κυρία Εύα Στεφανή

και τα μέλη του Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ.:

  • κύριο Γιάννη Δασκαλοθανάση
  • κυρία Όλια Λαζαρίδου
  • κύριο Κώστα Λιβιεράτο
  • κύριο Γιώργο Μαυροψαρίδη
  • κύριο Κώστα Τερζή

ΘΕΜΑ: Παράνομη η από 7-5-2015 κοινή απόφαση του Υπουργού και του Αναπληρωτή Υπουργού Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων περί μη αποδοχής της απόφασης-πρότασης του Διοικητικού Συμβουλίου του Ε.Κ.Κ. για τον διορισμό μου στην θέση του Γενικού Διευθυντή του Κέντρου, όπως και η νέα προκήρυξη του Ε.Κ.Κ. για πρόσληψη Γενικού Διευθυντή, επισύρουν, δε, ποινικές και αστικές ευθύνες κατά παντός υπευθύνου.

ΚΟΙΝΟΠ: Πρόεδρο της Δημοκρατίας κύριο Προκόπη Παυλόπουλο / Πρωθυπουργό της Ελλάδος κύριο Αλέξη Τσίπρα / Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων κυρία Ζωή Κωνσταντοπούλου / Υπουργό Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων κύριο Αριστείδη Μπαλτά / Αναπληρωτή Υπουργό Πολιτισμού κύριο Νίκο Ξυδάκη / Υπουργό Επικρατείας κύριο Νίκο Παππά / Υπουργό Επικρατείας για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου κύριο Αλέκο Φλαμπουράρη / Αρχηγούς Πολιτικών Κομμάτων / Βουλευτές Ελληνικού Κοινοβουλίου

Αξιότιμοι κύριοι,

Σε απάντηση της από 12 Μαΐου 2015 επιστολής σας, με την οποία μού γνωστοποιήσατε την από 7-5-2015 κοινή απόφαση του Υπουργού και του Αναπληρωτή Υπουργού Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων περί μη αποδοχής της υπ’ αριθ. πρωτ. 179896/30-10-2014 απόφασης-πρότασης του Διοικητικού Συμβουλίου του Ε.Κ.Κ. σχετικά με την επιλογή και τον διορισμό μου στην θέση του Γενικού Διευθυντή, οφείλω προς ενημέρωσή σας να σας εκθέσω τα εξής:

Α. Το υπ’ αριθ. πρωτ. 179896/30-10-2014 έγγραφο του Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ. με το οποίο προτάθηκα προς τον Υπουργό Πολιτισμού ως Γενικός Διευθυντής του Ε.Κ.Κ. κατόπιν της αντίστοιχης απόφασης του Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ., έχει κατά το άρθρο 14 του Ν. 3905/2010 σε συνδυασμό και με το άρθρο 20 παρ. 2 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, δεσμευτικό χαρακτήρα για τον εκάστοτε Υπουργό ή τους Υπουργούς (ανεξάρτητα μάλιστα από το αν άλλαξαν τα πρόσωπα που απαρτίζουν το Δ.Σ., και στην προκειμένη περίπτωση εσείς), οι οποίοι εν προκειμένω με την ως άνω απόφασή τους της 7ης Μαΐου 2015 την οποία μου κοινοποιήσατε, παραβιάζουν ευθέως την νομιμότητα, καθότι παρεμβαίνουν στην κρίση του Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ., το οποίο κατά τον νόμο 3905/2010 αποφασίζει για όλα τα διοικητικά και όχι μόνο ζητήματα που αφορούν τον ως άνω οργανισμό. Στην απόφαση αυτή των Υπουργών κρίνεται κατ΄ ουσίαν η σκοπιμότητα και όχι η νομιμότητα των ζητημάτων, πράγμα που εσείς ως Δ.Σ. δεν έπρεπε να αποδεχτείτε, αλλά ούτε καν να λάβετε υπόψη σας, καθότι το αρμόδιο όργανο για τις αποφάσεις αυτές -και δη για τη σκοπιμότητά τους- είστε εσείς. Το ότι προχωρήσατε μάλιστα σε νέα προκήρυξη με το ίδιο περιεχόμενο για την θέση του Γεν. Διευθυντή, είναι επίσης -όπως σας ανέφερα- μη νόμιμο, αφού είναι δέσμια η απόφαση του Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ. και η πρότασή του προς τον Υπουργό σχετικά με τον δικό μου διορισμό, τον οποίο οι κ. Υπουργοί όφειλαν να υλοποιήσουν.

Επισημαίνω δηλ. και πάλι ότι -όπως προκύπτει και από απλή ανάγνωση της σχετικής διάταξης του άρθρου 14 του νόμου 3905/2010, που ορίζει (παρ. 1 εδ. α’) ότι «1. Με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού, ύστερα από πρόταση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ε.Κ.Κ., διορίζεται ο Γενικός Διευθυντής, με τριετή θητεία που μπορεί να ανανεώνεται[…]», η οποία είναι σαφέστατη και δεν επιδέχεται παρερμηνείες- η πρόταση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ε.Κ.Κ. προς τον κο Υπουργό σχετικά με το επιλεγέν από το Δ.Σ. πρόσωπο είναι ΔΕΣΜΕΥΤΙΚΗ, και ως εκ τούτου ο κ. Υπουργός υποχρεούται να διορίσει το προτεινόμενο πρόσωπο ως Γενικό Διευθυντή του Ε.Κ.Κ., και μάλιστα κατά δέσμια αρμοδιότητα -και όχι διακριτική ευχέρεια- υπό την έννοια δηλ. ότι ο κ. Υπουργός ελέγχει μόνο τη νομιμότητα της σχετικής απόφασης-πρότασης του Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ., και δε δικαιούται να ελέγξει τη σκοπιμότητα αυτής.

Β. Στις 31 Μαρτίου 2015 σας απέστειλα επιστολή, χωρίς να πάρω απάντηση, ούτε έστω να αρνηθείτε τα όσα αναφέρω σε αυτήν, δηλαδή ότι δεν μπορείτε να προβείτε σε νέα προκήρυξη για την πλήρωση της θέσης του Γεν. Διευθυντή, διότι αυτή δεν είναι νόμιμη. Με αυτήν την επιστολή σας κοινοποίησα μάλιστα τις από 13 Μαρτίου και 27 Μαρτίου επιστολές μου προς τους Υπουργούς κ. Μπαλτά και Ξυδάκη, όπως επίσης συνημμένη σας απέστειλα την από 10-3-2015 υπ’αριθ. καταθ. ΑΚ481/10-3-2015 αίτηση ακύρωσης ενώπιον του Τριμελούς Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, με την οποία -και σύμφωνα με όσα αναλυτικά αναφέρονται σε αυτή- ζήτησα να ακυρωθεί η παράλειψη οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας της Διοίκησης που συντελέστηκε με τη σιωπηρή άρνηση του αρμοδίου τέως Υπουργού να προβεί σε όλες τις απαιτούμενες νόμιμες ενέργειες για τον διορισμό μου στη θέση του Γενικού Διευθυντή του Ε.Κ.Κ. κατ’ άρθρο 14 παρ. 1 του Ν. 3905/2010. Στις επιστολές αυτές αναφέρω προς τους Υπουργούς ότι η μόνη αρμοδιότητα που έχουν είναι να με διορίσουν και όχι να αξιολογήσουν την απόφαση του Δ.Σ.

Γ. Επί του περιεχομένου της απόφασης των Υπουργών και των επιχειρημάτων που αναφέρονται σε αυτήν, σας διαβεβαιώνω ότι δυστυχώς είναι όχι απλώς ανακριβή, αλλά δόλια και συκοφαντικά. Συγκεκριμένα η απόφαση αναφέρει, μεταξύ άλλων - ψευδέστατα και άκρως συκοφαντικά για εμένα- ότι δήθεν «α) δεν αποδεικνύεται επαρκώς η απαιτούμενη από την προκήρυξη «διοικητική εμπειρία» και «ικανότητες δοκιμασμένες σε δημόσιο ή ιδιωτικό οργανισμό, κατά προτίμηση κινηματογραφικό […]», ότι δήθεν «β) Στο επίμαχο πρακτικό του Διοικητικού Συμβουλίου δεν παρέχεται επαρκής και συγκριτική αιτιολογία ως προς τα σημεία υπεροχής του κου Χαράλαμπου Παπαδόπουλου σε σχέση με τους ανθυποψηφίους του […]», και ότι δήθεν «το Διοικητικό Συμβούλιο δεν επιχειρηματολογεί επαρκώς περί του «εγνωσμένου κύρους» που θέτει ως προϋπόθεση η προκήρυξη […]», ενώ το αληθές είναι ότι με τις κρίσεις τους αυτές που διαλαμβάνουν στην ως άνω απόφασή τους, οι δύο Υπουργοί -με προφανή σκοπιμότητα σε βάρος μου- αποσιωπούν εντέχνως σημαντικότατα στοιχεία που τεκμηριώνουν την επάρκειά μου για τον διορισμό μου στην θέση του Γεν. Διευθυντή του Ε.Κ.Κ., τα οποία και οι ίδιοι γνωρίζουν πάρα πολύ καλά, αλλά βεβαίως προκύπτουν ευθέως και από τον φάκελο της υποψηφιότητός μου προς το Ε.Κ.Κ. και από την απόφαση του Δ.Σ. που με επέλεξε για την εν λόγω θέση.

Συγκεκριμένα:

α) Αποσιωπούν σκοπίμως την θητεία μου ως Προέδρου της Επιτροπής Διαχείρισης Πόρων για τον Κινηματογράφο της πρώην ΕΡΤ Α.Ε., μια θέση δηλ. η οποία είναι απολύτως αντίστοιχη με τη θέση του Γενικού Διευθυντή του Ε.Κ.Κ., καθώς με την ιδιότητά μου αυτή αποφάσιζα και αξιοποιούσα οικονομικούς πόρους για την ανάπτυξη της Ελληνικής Κινηματογραφίας, πόρους από εθνικά χορηγικά προγράμματα και πόρους από ευρωπαϊκά και διεθνή προγράμματα που ενίσχυαν συμπαραγωγές ελληνικών ταινιών, και επομένως η ως άνω θητεία μου αποδεικνύει τη σημαντικότατη διοικητική μου εμπειρία και τις δοκιμασμένες ικανότητές μου για τη συγκεκριμένη θέση. Στήριξα έμπρακτα και πολύπλευρα την ελληνική κινηματογραφία, στη δύσκολη συγκυρία της σημερινής εποχής με μια νέα κινηματογραφική πολιτική, απόλυτα εναρμονισμένη με τα οικονομικά δεδομένα και τις ανάγκες της εγχώριας οπτικοακουστικής αγοράς.

Παράλληλα, ύστερα από πρότασή μου ανασυγκροτήθηκε η Επιτροπή για το «1,5%», η οποία μετονομάσθηκε σε «Επιτροπή διαχείρισης πόρων για τον κινηματογράφο» και γνωμοδοτούσε στο Διοικητικό Συμβούλιο, όπως ακριβώς κάτι ανάλογο συμβαίνει και με το Ε.Κ.Κ. Τακτικά μέλη της ορίστηκαν οι κ.κ. Χάρης Παπαδόπουλος (σκηνοθέτης, μέλος του Δ.Σ. της ΕΡΤ, Πρόεδρος της Επιτροπής), Ανδρέας Σινάνος (διευθυντής φωτογραφίας), Δημήτρης Παπαδημητρίου (συνθέτης, Γενικός Διευθυντής Ραδιοφωνίας), Αχιλλέας Κυριακίδης (σεναριογράφος, συγγραφέας) και η κυρία Μπιάνκα Νικολαρέιζη (ενδυματολόγος). Ως αναπληρωματικά μέλη ορίστηκαν η κυρία Λιλέτ Μπόταση (παραγωγός), ο κ. Σάββας Καρύδας (σκηνοθέτης) και η κυρία Άννα Χατζησοφιά (σεναριογράφος).

Το αντικείμενο της Επιτροπής αυτής, στο οποίο έχω πολύ μεγάλη εμπειρία, ΤΑΥΤΙΖΕΤΑΙ κατ΄ ουσίαν πλήρως και ad hoc με τις αρμοδιότητες του Γενικού Διευθυντή του Ε.Κ.Κ., ο οποίος επιλέγει ταινίες προς χρηματοδότηση και εισηγείται σχετικά με αυτές.

Στόχος της Επιτροπής ήταν η εξεύρεση όσο το δυνατόν πιο διευρυμένων οικονομικών πόρων από διάφορους εθνικούς και διεθνείς φορείς, χορηγούς και ευρωπαϊκά προγράμματα, η ορθολογική και αποτελεσματική διαχείρισή τους, καθώς και η ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης πολιτικής προώθησης και διακίνησης των κινηματογραφικών παραγωγών της ΕΡΤ. Μέσω της επιτροπής, αποδέσμευσα χρηματοδοτήσεις ταινιών που είχαν ανασταλεί τα τελευταία χρόνια, ενώ ύστερα από πρότασή μου και απόφαση του Δ.Σ. εγκρίθηκε η χρηματοδότηση της παραγωγής 35 ταινιών με το συνολικό ποσό των 3.450.000 ευρώ, ως πρώτο πακέτο για τη χρονική περίοδο 2012-2013. Το Διοικητικό Συμβούλιο της πρώην ΕΡΤ Α.Ε., ύστερα από πρότασή μου, ενέκρινε τα ακόλουθα προγράμματα στο πλαίσιο του 1,5%:

  • Πρόγραμμα Εγχώριων και Διεθνών Συμπαραγωγών
  • «ΠΡΩΤΗ ΚΑΜΕΡΑ»: Ταινία αποκλειστικά πρωτοεμφανιζόμενων σκηνοθετών
  • Μικροφίλμ: Ταινίες μικρού μήκους νέων δημιουργών
  • Έτοιμες Κινηματογραφικές Ταινίες
  • Project Νέων Παραγωγών

Επίσης, με δική μου πρωτοβουλία το Διοικητικό Συμβούλιο της πρώην ΕΡΤ Α.Ε.με την απόφαση ΑΔΣ1066/21.12.12, ενέκρινε την ανανέωση και την αναβάθμιση της προγραμματικής συμφωνίας της ΕΡΤ Α.Ε. με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Η αναβάθμιση της συμφωνίας επιτεύχθηκε με την αύξηση του συνολικού ποσού χρηματοδότησης και του αριθμού των ταινιών ανά Πρόγραμμα. Η συμφωνία αφορούσε στη χρηματοδότηση παραγωγής κινηματογραφικών έργων που εντάσσονται στα εξής χρηματοδοτικά Προγράμματα:

  • Ντοκιμαντέρ μεσαίου μήκους διάρκειας από 45 πρώτα λεπτά έως κατά ανώτερο όριο 52 πρώτα λεπτά. Μέχρι 6 ντοκιμαντέρ
  • Ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους που θα έχουν ελάχιστη διάρκεια 75 πρώτα λεπτά. Μέχρι 3 ντοκιμαντέρ.
  • Πρόγραμμα για νέους σκηνοθέτες για την 1η ή 2η ταινία τους. Μέχρι 4 ταινίες.

Η αρχική συμφωνία μεταξύ ΕΡΤ Α.Ε. και Ε.Κ.Κ. είχε λήξει από το 2009 με ευθύνη των προηγούμενων διοικήσεων του Ε.Κ.Κ. οι οποίες αδιαφόρησαν παντελώς για την ανανέωση αυτού του προγράμματος. Στο πλαίσιο αυτών των βασικών αξόνων και με την καθοδήγηση της αρμόδιας Επιτροπής, προχώρησα σε μια σειρά από σημαντικές πρωτοβουλίες για την τόνωση της εγχώριας κινηματογραφίας. Ειδικότερα:

  • Εξέτασα και αξιολογούσα, μαζί με τα μέλη της Επιτροπής, πλήρεις προτάσεις από τους κινηματογραφικούς παραγωγούς για την χρηματοδότησή τους, σε συνεχή ροή, βάσει εισηγήσεων της Επιτροπής κάθε έξι μήνες.
  • Διαμόρφωσα ειδικά προγράμματα για την αυτόνομη κινηματογραφική παραγωγή της Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης, που αφορούν σε νέους πρωτοεμφανιζόμενους σκηνοθέτες, στη στήριξη της ταινίας για παιδιά και νέους, καθώς και στη δημιουργία εργαστηρίου κινούμενου σχεδίου της ΕΡΤ.
  • Διαμόρφωσα ειδικό πρόγραμμα υποστήριξης και δημιουργίας νέων κινηματογραφικών παραγωγών, μέσω του οποίου παρείχε – με όρους και προϋποθέσεις, όπως ηλικία, τίτλοι σπουδών, εμπειρία κ.α. - συγκεκριμένη βοήθεια για την παραγωγή ταινιών χαμηλού κόστους, όπως η παροχή μηχανολογικού και εργαστηριακού εξοπλισμού, πρώτων υλών και εργαστηρίων εικόνας, ήχου, μοντάζ, καθώς και χαμηλή χρηματοδότηση. Στο ίδιο πρόγραμμα, προβλεπόταν η στήριξη σε κινηματογραφικές ταινίες ανεξάρτητων παραγωγών, έτοιμες ή σε διαδικασία παραγωγής, εφ’ όσον πληρούσαν τις προβλεπόμενες από το πρόγραμμα προϋποθέσεις.
  • Κατάρτισα διετή πλάνα για την αναμόρφωση και επέκταση της προγραμματικής συμφωνίας μεταξύ ΕΡΤ και Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, σχετικά με τις χρηματοδοτήσεις ταινιών μεγάλου και μικρού μήκους, κινουμένων σχεδίων και ντοκιμαντέρ.
  • Σχεδίασα μαζί με άλλους φορείς της χώρας (π.χ. το Ε.Κ.Κ., το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, τους Ο.Τ.Α., Πανεπιστημιακά Ιδρύματα κ.α.) την υλοποίηση κινηματογραφικών θεσμών, με στόχο την προβολή και διάδοση της έβδομης τέχνης.
  • Ανέλαβα πρωτοβουλίες για την προβολή και προώθηση των ταινιών, όπως η διάθεση δωρεάν διαφημιστικού χρόνου για όλες τις ταινίες, και εκτός ΕΡΤ και εκτός Ε.Κ.Κ. για πρώτη φορά, η συμμετοχή στα κόστη προβολής και προώθησης ταινιών σε διεθνή φεστιβάλ, η υιοθέτηση μέτρων προώθησης των ταινιών στο εξωτερικό κλπ.
  • Σχεδίασα την παραγωγή ειδικών εκπομπών για την προβολή του ελληνικού κινηματογράφου και την καθιέρωση σταθερών ζωνών για τη μετάδοση των ταινιών από τα κανάλια της ΕΡΤ.
  • Προχώρησα στην περαιτέρω ανάπτυξη και υποστήριξη της ταινίας μικρού μήκους, βελτιώνοντας τόσο ποιοτικά όσο και ποσοτικά - ανάλογα με τις δυνατότητες κάθε χρονιάς – το ειδικό σχετικό πρόγραμμα της ΕΡΤ «ΜΙΚΡΟΦΙΛΜ», το οποίο εντάσσεται στο «1,5%».
  • Πραγματοποίησα ανταλλαγές πακέτων κινηματογραφικών ταινιών με άλλους ευρωπαϊκούς ραδιοτηλεοπτικούς οργανισμούς - μέλη της EBU, ενώ προωθήσαμε συνεργασίες με εγχώριους και διεθνείς φορείς (μεγάλα διεθνή κινηματογραφικά Φεστιβάλ, Ε.Κ.Κ., Υπουργείο Τουρισμού κ.α.) για την προβολή, διανομή και προώθηση των ελληνικών ταινιών.
  • Διαμόρφωσα ένα σημαντικό μέρος του τηλεοπτικού προγράμματος της ΕΡΤ με ταινίες υψηλών προδιαγραφών, ενώ απέκτησε η ΕΡΤ και ψηφιακό αντίγραφο κάθε ταινίας που στήριζε, για την συγκρότηση της ταινιοθήκης της Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης.

Ακόμη την ίδια περίοδο, με εισήγησή μου και την σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής, εγκρίθηκε για πρώτη φορά η αύξηση του αριθμού ταινιών μικρού μήκους στο πρόγραμμα «ΜΙΚΡΟΦΙΛΜ» από 12 σε 40 ώστε να δοθούν ευκαιρίες σε νέους δημιουργούς.

Επίσης, εκσυγχρόνισα τον τρόπο αξιολόγησης προτάσεων από την επιτροπή διαχείρισης πόρων για τον κινηματογράφο. Οι προτάσεις πλέον κατατίθενται σε όλη την διάρκεια του έτους, ενώ οι κρίσεις-αξιολογήσεις γίνονταν ανά εξάμηνο με συγκεκριμένους όρους και κριτήρια που αναρτιόνταν στον ιστότοπο της ΕΡΤ. Οι αποφάσεις της Επιτροπής αιτιολογούνται, εγγράφως, με βάση:

  • Τη δραματουργική επάρκεια του treatment
  • Την ολοκληρωμένη ανάπτυξη του σεναρίου
  • Τον βαθμό πληρότητας του φακέλου παραγωγής
  • Την διαφαινόμενη καλλιτεχνική και οικονομική δυναμική του σχεδίου

β) Με ομόφωνη απόφαση του Δ.Σ. της πρώην ΕΡΤ Α.Ε. διορίστηκα Πρόεδρος της Οικονομοτεχνικής Επιτροπής-Προμηθειών, έχοντας την ευθύνη της κατάρτισης προϋπολογισμών και ισολογισμών και του συντονισμού των επιμέρους τμημάτων καθώς και της εποπτείας του νομοθετικού πλαισίου της ΕΡΤ Α.Ε. που αφορούσαν τα ζητήματα των προμηθειών. Στην διάρκεια της θητείας μου σε αυτή την θέση απεγκλωβίστηκαν προηγούμενες παγωμένες εγκρίσεις πάνω από ενάμιση χρόνο. Αντικείμενο της Οικονομοτεχνικής Επιτροπής ήταν ο καθορισμός των γενικών αρχών που διέπουν τις προμήθειες, οι οποίες είναι απαραίτητες για την οργάνωση, εκμετάλλευση, λειτουργία και ανάπτυξή της, και δη προμήθειες παγίων, αποθεμάτων και αναλωσίμων υλικών, προμήθειες υπηρεσιών κ.λπ., που αφορούν δηλ. σε τεράστια χρηματικά ποσά, και σε δημόσιο κατ΄ ουσίαν χρήμα, το οποίο διαχειρίστηκα -μαζί με τα υπόλοιπα μέλη της επιτροπής- κατ΄ άριστο τρόπο, επιτυγχάνοντας σημαντικότατες οικονομίες και εκπληρώνοντας στο ακέραιο τα καθήκοντά μου.

Ως Πρόεδρος της Οικονομοτεχνικής Επιτροπής, προέβην στις ακόλουθες αλλαγές στις διαδικασίες των προμηθειών:

1η) Τα θέματα προς συζήτηση της οικονομοτεχνικής επιτροπής έρχονταν προς συζήτηση είτε με εισήγηση είτε με ενημερωτικό σημείωμα. Το καθένα χωριστά είχε το νόημά του. Πολλά αιτήματα γενικών διευθυντών είχαν ικανοποιηθεί και ερχότανε εκ των υστέρων για γνωμοδότηση-έγκριση στην οικονομοτεχνική επιτροπή. Κάτι που ήταν λάθος διαδικασία. Πλέον γίνεται με λήψη προσφορών πρώτα και εν συνεχεία γνωμοδότηση και έγκριση διαγωνισμού με λήψη προσφορών.

2η) Για κάθε θέμα, έπρεπε να συνταχθεί αίτηση παραγγελίας από την Γενική Διεύθυνση έγκαιρα, και στην συνέχεια να αποσταλεί πρωτίστως στην Διεύθυνση Προμηθειών για τις περαιτέρω νόμιμες διαδικασίες και στην συνέχεια η Διεύθυνση Προμηθειών να έστελνε έγκαιρα, την εισήγησή της στην οικονομοτεχνική επιτροπή. Ακολουθήθηκε πολλές φορές λάθος διαδικασία με την σειρά προτεραιότητας. Πολλές φορές δε, οι Γενικές Διευθύνσεις στέλνανε εισηγήσεις απευθείας στην οικονομοτεχνική επιτροπή αγνοώντας ή ξεχνώντας την Διεύθυνση Προμηθειών. Ήταν λάθος διαδικασία.

3η) Στις ληφθείσες προσφορές που τις πρότειναν διάφοροι προμηθευτές και οι οποίες επισυνάπτονταν στην εισήγηση της Διεύθυνσης Προμηθειών, δεν ίσχυε η ημερομηνία λήξης προσφοράς. Έπρεπε να ανανεωθεί η λήξη προσφοράς.

4η) Στις εισηγήσεις της Διεύθυνσης Προμηθειών και όπου αναφέρονται: α) Ο ιδρυτικός νόμος της ΕΡΤ, και β) Ο κανονισμός προμηθειών, αναγράφονται πλέον αναλυτικά το κεφάλαιο, το άρθρο και η παράγραφος ή επισυνάπτεται η/οι αντίστοιχη-ες σελίδα-ες αυτών.

5η) Πλέον επισυνάπτεται ΠΑΝΤΑ στα υποχρεωτικά συνημμένα έγγραφα της αίτησης παραγγελίας το αποδεικτικό καταχώρησης δέσμευσης. Βασικό αποδεικτικό στοιχείο για την δέσμευση στον προϋπολογισμό.

6η) Για κάθε εβδομάδα που γινόταν η συνεδρίαση της οικονομοτεχνικής επιτροπής, ορίζονταν έγκαιρα τα συγκεκριμένα θέματα που είναι προς συζήτηση, χωρίς προσθήκες και χωρίς να επιδίδονται και μεταγενέστερα.

7η) Σε κάθε συνεδρίαση της οικονομοτεχνικής επιτροπής θα πρέπει να δίνονται προς υπογραφή τα πρακτικά της προηγούμενης συνεδρίασης και όχι τα πρακτικά όλων ή πολλών προηγουμένων συνεδριάσεων. Είναι φυσικό να μην γίνεται σωστή και πλήρης ενημέρωση για τις συνεδριάσεις με την συσσώρευση πολλών θεμάτων και έτσι να υπάρχει πρόβλημα και στην υπογραφή.

8η) Στα πρακτικά συνεδριάσεων να αναγράφονται υποχρεωτικά και όλες οι παρατηρήσεις-επισημάνσεις-ενστάσεις-προτάσεις που διετυπώθησαν από τα μέλη της οικονομοτεχνικής επιτροπής, γιατί είναι ουσιώδους σημασίας για αυτό το μέλος που κάνει τις παραπάνω παρατηρήσεις και έχει την δική του βαρύτητα.

9η) Στα πρακτικά των συνεδριάσεων, όλα τα θέματα να έχουν την πλήρη ανάλυσή τους και όχι μερικά να είναι πλήρη και μερικά περιληπτικά και σύντομα όπως ήταν ορισμένα θέματα προηγουμένων συνεδριάσεων που συνετάχθησαν και μας εδόθησαν προς υπογραφή.

Από αυτά και μόνο, λοιπόν, διαψεύδονται πλήρως και ευθέως οι ανυπόστατοι ως άνω ισχυρισμοί των Υπουργών ότι δήθεν δεν είχα την απαιτούμενη εμπειρία για «…την αποτελεσματική διοίκηση ενός οργανισμού που περιλαμβάνει πεδία που εκτείνονται από την στρατηγική και την στοχοθεσία του φορέα, μέχρι την εύρυθμη λειτουργία των υποδομών…». Επιπλέον, όσον αφορά την κρίση των Υπουργών σχετικά με το σχέδιό μου-έκθεση για την κινηματογραφία για το οποίο διαλαμβάνουν ότι δήθεν «… δεν αναδεικνύονται τα στοιχεία εκείνα που υπηρετούν με αποτελεσματικό τρόπο την προαγωγή της κινηματογραφικής δημιουργίας», οφείλω τονίσω τα εξής:

Το κείμενό μου «Έκθεση για Κινηματογραφία-Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου: Προτάσεις/Διαρθρωτικές Μεταρρυθμίσεις» είναι ένα νέο μεγάλο μεταρρυθμιστικό αναπτυξιακό όραμα πάνω στην προσέγγιση των νέων συνθηκών και στις νέες αντιλήψεις, στις πολιτικές χρηματοδοτήσεων με νέους τρόπους και νέα προγράμματα, νέους κανόνες, νέα εργαλεία, νέες συνεργασίες, νέο ηθικό κλίμα, σταθερούς πόρους, μακροχρόνιο προγραμματισμό. Η Έκθεση περιλαμβάνει τις εξής ενότητες-κεφάλαια:

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1: Α’ Η Κινηματογραφία στην Ευρώπη Σήμερα

  • A1: Η Ψηφιακή Τεχνολογία Αλλάζει τα Δεδομένα

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2: Β’ Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου 2011-2014

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: Γ’ Τι πρέπει και πως πρέπει να γίνει-Ένα Νέο Μεγάλο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα

  • Γ1: Παραγωγή
  • Γ2: Μονάδες Ανάπτυξης και Παραγωγής
  • Γ3: Ανάπτυξη Σχεδίων Παραγωγής (Development)
  • Γ4: Νέα Προγράμματα
  • Γ5: Συμπαραγωγές-Συνδιανομές
  • Γ6: Η Διεύθυνση Διεθνών Οπτικοακουστικών Παραγωγών (Hellenic Film Commission)
  • Γ7: Κύρος και Αξιοπιστία της Πολιτικής του Ε.Κ.Κ.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4: Δ’ Προώθηση-Διανομή-Νέες Αγορές-Φεστιβάλ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5: Ε’ Εκπαίδευση-Επιμόρφωση

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6: ΣΤ’ Προς ένα Καθεστώς Σταθερής Χρηματοδότησης

Η Έκθεση αυτή είναι πληρέστατη, απολύτως εμπεριστατωμένη και αναλυτική, , είναι τεκμηριωμένη με βιβλιογραφικές αναφορές και πλήθος στοιχείων, και θέτει σαφή προοπτική με συγκεκριμένες στρατηγικές για το μέλλον της ελληνικής κινηματογραφίας. Η έκθεση αυτή εκθειάστηκε -ας μού επιτραπεί να πω- από μέλη του Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ., και μάλιστα ακόμα και από μέλη που δεν με ψήφισαν. Για την σύνταξη μάλιστα της Έκθεσης αυτής -την οποία την γνωρίζετε αφού σας την έχω αποστείλει, και υπάρχει άλλωστε κατατεθειμένη στο Ε.Κ.Κ.- έλαβα υπόψη και άντλησα πληροφορίες από εμπεριστατωμένα κείμενα, παλαιότερους νόμους, από την πρόταση νόμου «Περί Κινηματογραφικής Πολιτικής» του 2008, από τον νόμο της Μελίνας του 1986, από το Προεδρικό Διάταγμα του 1993, από το 3ο Κινηματογραφικό Συνέδριο του 2007, από τα προγράμματα MEDIA, από ξένα Κέντρα Κινηματογράφου και από τον τελευταίο κινηματογραφικό νόμο 3905/2010. Η προσπάθεια, λοιπόν, του Υπουργείου να μειώσει τελείως αυθαίρετα την Έκθεση αυτή είναι ύποπτη, δόλια και καταφανώς συκοφαντική εις βάρος μου.

Τέλος, όσον αφορά τον ισχυρισμό που περιλαμβάνεται στην κοινή Υπουργική απόφαση ότι δήθεν η απόφαση του προηγούμενου Διοικητικού Συμβουλίου ως προς την επιλογή του προσώπου μου για την πλήρωση της θέσης του Γεν. Διευθυντή δεν είναι επαρκώς αιτιολογημένη, τονίζω ότι ο ισχυρισμός αυτός είναι παντελώς αβάσιμος και έωλος, όπως προκύπτει από απλή ανάγνωση των πρακτικών της συγκεκριμένης συνεδρίασης (το περιεχόμενο των οποίων γνωρίζουν ο κ. Υπουργός και ο κ. Υφυπουργός), στην οποία τα μέλη αποφαίνονται με σαφή και απολύτως τεκμηριωμένο τρόπο για την επιλογή μου, παραπέμποντας και στα έγγραφα που είχα καταθέσει, μεταξύ των οποίων και το βιογραφικό μου, αλλά και το όραμά μου για την κινηματογραφία. Οι δύο Υπουργοί μάλιστα γνώριζαν και το βιογραφικό μου και το όραμά μου - Έκθεση κινηματογραφίας, ότι δηλαδή διαθέτω ευρεία και βαθειά γνώση των συνολικών προβλημάτων της ελληνικής Κινηματογραφίας, είμαι γνώστης των μεγάλων διαρθρωτικών αλλαγών που γίνονται στον διεθνή κινηματογράφο λόγω της έκρηξης της ψηφιακής τεχνολογίας και προτείνω συγκεκριμένο και υλοποιήσιμο όραμα για την ανασυγκρότηση και τις αναγκαίες μεταρρυθμιστικές αλλαγές στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματο¬γράφου.

Είναι, δε, χαρακτηριστικό ότι οι δύο Υπουργοί αναφέρουν στην ως άνω απόφασή τους ότι «Εφόσον η πρόταση -ως μέρος της σύνθετης διοικητικής ενέργειας- που υποβάλλει το Διοικητικό Συμβούλιο στον Υπουργό δεν είναι πλήρως ορισμένη και αιτιολογημένη, ο Υπουργός οφείλει προκειμένου να μην εκδώσει παράνομη πράξη, να αποκρούσει την πρόταση και να απόσχει από την έκδοση της πράξης», ενώ στην πραγματικότητα πράττουν εν προκειμένω με την ως άνω απόφασή τους το εντελώς ΑΝΤΙΘΕΤΟ, δηλ. αποκρούουν μία απολύτως αιτιολογημένη και νόμιμη απόφαση-πρόταση του Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ., την οποία οφείλουν εκ του νόμου να υιοθετήσουν, και μάλιστα κατά δέσμια αρμοδιότητα, υπεισέρχονται κατ’ ουσίαν, χωρίς να έχουν κανένα νόμιμο δικαίωμα προς τούτο, σε θέματα σκοπιμότητας αυτής, καταλύοντας εκ των πραγμάτων την αυτοτέλεια και αυτονομία του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, την οποία εσείς ως Διοικητικό Συμβούλιο αυτού -και ανεξάρτητα από τη νομιμότητα ή μη του διορισμού σας στην εν λόγω θέση- έχετε καθήκον να προασπίσετε.

Τονίζω, δε, και πάλι ότι διαθέτω αποδεδειγμένη και αποτελεσματική διοικητική εμπειρία και επάρκεια που απορρέει από την τριακονταετή επαγγελματική μου σταδιοδρομία, την πετυχημένη θητεία μου επί δεκαπέντε χρόνια στο αξίωμα του Προέδρου της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών (Ε.Ε.Σ.), του μεγαλύτερου σωματείου της κινηματογραφικής κοινότητας, καθώς και από το αναμορφωτικό μου έργο ως μέλος του τελευταίου Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΡΤ Α.Ε. Ως Πρόεδρος της Επιτροπής Διαχείρισης Οικονομικών Πόρων για τον Κινηματογράφο στήριξα εμπράκτως το Ελληνικό σινεμά και κυρίως τους νέους δημιουργούς. Έτσι, κρίθηκα ικανός να δημιουργήσω τις απαιτούμενες προϋποθέσεις για μια οραματική και αναπτυξιακή μεταρρυθμιστική προοπτική στο Ε.Κ.Κ., βασικό μοχλό ανάπτυξης του ελληνικού κινηματογράφου.

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Η συντριπτική πλειοψηφία του σημερινού Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ. γνωρίζει προσωπικά τόσο την παρουσία μου μέσα από διοικητικές θέσεις, τα προσόντα και τις ικανότητές μου για τις οποίες το προηγούμενο Δ.Σ. του Κέντρου με επέλεξε για τη θέση του Γενικού Διευθυντή, όσο και το επώνυμο δημιουργικό έργο μου.

Θα πρέπει έστω και την τελευταία στιγμή να αγνοήσετε την άκρως συκοφαντική, αναληθέστατη και παράνομη αυτή απόφαση των δύο Υπουργών, οι οποίοι επιχειρούν, παραβιάζοντας το νόμο, να παρέμβουν στα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες του Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ., ενός οργανισμού δηλ. που είναι αυτόνομος και έχει αυτοτέλεια ως προς τις αποφάσεις του και την χάραξη πολιτικής για την Ελληνική Κινηματογραφία, όπως αναφέρεται και στον ισχύοντα κινηματογραφικό νόμο, και -αντίστοιχα- θα πρέπει να μην προτείνετε στους κ. Υπουργούς τον «εκλεκτό» τους, διότι σε αντίθετη περίπτωση στην ουσία υιοθετείτε τα όσα ψευδή και δυσφημιστικά εναντίον μου αναφέρονται στην ως άνω από 7-5-2015 απόφαση. Έχετε, άλλωστε, υποχρέωση ως Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ. να τηρήσετε τη νομιμότητα, και να μην υλοποιήσετε την ως άνω απόφαση των πολιτικών σας προϊσταμένων, η οποία όχι μόνο παραβιάζει τη νομιμότητα, αλλά καταλύει και την αυτονομία του Κέντρου.

Σας επισημαίνω ακόμα ότι ο διορισμός του Δ.Σ. του Κέντρου που έλαβε χώρα πρόσφατα είναι παράνομος (και εντεύθεν παράνομες είναι και οι αποφάσεις του Δ.Σ. αυτού), καθώς ο διορισμός αυτός έγινε προ της λήξης της θητείας του προηγούμενου Δ.Σ. και μάλιστα χωρίς να έχει προηγηθεί η παραίτηση όλων των μελών του, όπως ψευδέστατα αναφέρεται στην σχετική απόφαση (αφού μάλιστα κάποια εξ αυτών αντέδρασαν ρητώς και έντονα στην επιθυμία του Υπουργείου περί «παραίτησής» τους, αποστέλλοντας επιστολές). Μεταξύ των αποφάσεων αυτών, περιλαμβάνεται και η απόφαση περί απολύσεως του νομικού συμβούλου του Ε.Κ.Κ. κ. Καραχάλιου, προφανώς επειδή δεν συνέπλευσε με τις απόψεις του κ. Υπουργού σχετικά με τη δέσμια υποχρέωσή του να προβεί στον διορισμό μου, όπως άλλωστε αναφέρεται ρητά στη σχετική γνωμοδότησή του.

Χαρακτηριστικό δε του τρόπου με τον οποίο έγινε ο πρόσφατος διορισμός του Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ. είναι ότι πρώτα αυτός ανακοινώθηκε με σχετικό δελτίο τύπου, στη συνέχεια -και μεταγενέστερα- δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ η σχετική απόφαση υπογεγραμμένη μόνο από τον κ. Αναπληρωτή Υπουργό σε αντίθεση με όσα ορίζει ο νόμος, και αρκετές ημέρες αργότερα δημοσιεύτηκε εκ νέου η απόφαση υπογεγραμμένη πλέον και από τον κ. Υπουργό.

Όλα, δε, αυτά, είναι προφανές ότι έρχονται δυστυχώς σε πλήρη αντίφαση με όσα ευαγγελίζεται η νέα Κυβέρνηση περί αξιοκρατίας, διαφάνειας και σεβασμού στην τήρηση της νομιμότητας.

Εξυπακούεται, δε, ότι δεν πρόκειται κατόπιν των ανωτέρω να συμμετάσχω στις διαδικασίες της «νέας» προκήρυξης, διότι είναι προφανές ότι εάν το έπραττα θα ήταν σαν να συμπράττω και να νομιμοποιώ με τη συμμετοχή μου την παράνομη και ανυπόστατη αυτή διαδικασία. Όλα, άλλωστε, τα στοιχεία της υποψηφιότητάς μου για τη θέση του Γενικού Διευθυντή του Ε.Κ.Κ. έχουν ήδη κατατεθεί νόμιμα και υπάρχουν στο αρχείο του Κέντρου.

Σε περίπτωση, λοιπόν, που προχωρήσετε σε επιλογή άλλου προσώπου πλην εμού για τη θέση του Γενικού Διευθυντή του Ε.Κ.Κ., συμπράττοντας με τον τρόπο αυτό στη συνέχιση της παραβίασης της νομιμότητας, θα είμαι αναγκασμένος να καταφύγω και πάλι στη Δικαιοσύνη για την προάσπιση των νομίμων δικαιωμάτων μου, καταθέτοντας μήνυση τόσο κατά των δύο Υπουργών για παράβαση καθήκοντος, κατάχρηση εξουσίας και δυσφήμηση (όπως άλλωστε κατέθεσα μήνυση και κατά του προηγούμενου Υπουργού κ. Τασούλα για παράβαση καθήκοντος, η οποία απεστάλη από τον αρμόδιο κ. Εισαγγελέα στη Βουλή για άρση της ασυλίας του), όσο και κατά των μελών του Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ. που θα ψηφίσουν τυχόν πρόταση για επιλογή άλλου προσώπου για τη θέση του Γενικού Διευθυντή του Ε.Κ.Κ., και βεβαίως να ασκήσω εναντίον παντός υπευθύνου αγωγή αποζημίωσης για την αποκατάσταση της ηθικής μου βλάβης και της ζημίας που έχω υποστεί.

Με εκτίμηση,

Χάρης Παπαδόπουλος, Πρόεδρος Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.