Τα Ευρωπαϊκά Βραβεία που δίνονται από τα μέλη της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου στο τέλος κάθε χρονιάς είναι κάτι περισσότερο από τα «Ευρωπαϊκά Οσκαρ», όπως συνηθίζουν να αποκαλούνται, κυρίως για δημοσιογραφικούς λόγους.
Για το σινεμά της Γηραιάς Ηπείρου - που παραμένει ασύγκριτα το πιο μοντέρνο και ανανεωτικό σε όλον τον πλανήτη - οι διακρίσεις για τα καλύτερα επιτεύγματα της χρονιάς έρχονται να επισφραγίσουν τις προσπάθειες ετών να είναι το ευρωπαϊκό σινεμά μέρος μιας πολιτιστικής κληρονομίας που αξίζει να στηρίζεται και να επικροτείται.
Ακόμη και (όχι άδικα) παραγνωρισμένα από τον κόσμο, τα Ευρωπαϊκά Βραβεία έχουν προσπαθήσει πολύ τα τελευταία χρόνια να γίνουν μια φωνή αντίστασης απέναντι στην άνοδο της ακροδεξιάς και να θίξουν καίρια θέματα που μαστίζουν την ήπειρο (από την οικονομική κρίση μέχρι το μεταναστευτικό και ακόμη παραπέρα), προτάσσοντας στήθη και θάρρος ως γνήσιο αποκύημα ανθρώπων προοδευτικών, δημιουργικών, ελεύθερων και ανοιχτών στη διαφορετικότητα.
Κλάες Μπανγκ και Αλεξάντρα Μπορμπέλι - τα βραβεία ανδρικού και γυναικείου ρόλου αντίστοιχα
Ρούμπεν Εστλουντ: ο μεγάλος νικητής της βραδιάς
Το ίδιο συνέβη και φέτος σε μια τελετή που, χωρίς καμία έκπληξη, ανακήρυξε μεγάλο νικητή το «Τετράγωνο» του Ρούμπεν Εστλουντ (κέρδισε και τα έξι βραβεία για τα οποία ήταν υποψήφιο) και θα μείνει - αν μείνει - στην ιστορία για τις δυνατές πολιτικές της θέσεις.
Για τον μελοδραματικό αλλά δυνατό λόγο του Προέδρου της Ακαδημίας Βιμ Βέντερς που μίλησε για τη στέρεα στέγη της Ευρώπης, για τον αγώνα που πρέπει να δώσει όλος ο κόσμος του κινηματογράφου απέναντι στην άνοδο της ακροδεξιάς σε όλη την Ευρώπη και για το γεγονός πως η Ακαδημία φτιάχτηκε πριν τρεις δεκαετίες από ανθρώπους που ήταν μόνοι και τώρα πια είναι όλοι μαζί ενωμένοι.
Το «Η Ευρώπη δεν είναι το πρόβλημα, αλλά η λύση» που είπε ο Βιμ Βέντερς, ας μείνει ως μια από τις μεγάλες παρακαταθήκες των Ευρωπαϊκών Βραβείων στο μέλλον, σε παράλληλη δράση με τον Στίβεν Φρίαρς που προς το τέλος της τελετής σηκώθηκε στη σκηνή για να δώσει το βραβείο Ευρωπαϊκής Ανακάλυψης (όχι τυχαία το πήρε ένας Βρετανός, ο Γουίλιαμ Ολντρόιντ του «Λαίδη Μάκμπεθ») και είπε μόνο αυτό: «Ερχομαι από μια χώρα τόσο ηλίθια που να θέλει να φύγει από την Ευρώπη. Κόσμε, συγγνώμη για την ταλαιπωρία που προκαλέσαμε»
Η Ζιλί Ντελπί με τον Φόλκερ Σλέντορφ
O Αϊ Γουέι Γουέι
Ο Στίβεν Φρίαρς
O Αλεξάντρ Σοκούροφ με την Χάνα Σιγκούλα
Η τελετή όμως δεν έμεινε μόνο στο κρίσιμο ζήτημα της «ενωμένης» Ευρώπης, αλλά άγγιξε το θέμα της σεξουαλικής βίας των γυναικών μέσα και έξω από τη βιομηχανία, με αφορμή τη βράβευση του Αλεξάντερ Σοκούροφ άγγιξε την κριτική στο καθεστώς του Βλαντιμίρ Πούτιν (εδώ και η ανάγνωση του γράμματος που έγραψε ο Αι Γουέι Γουέι για την απελευθέρωση του Ουκρανού Ολεγκ Σέντσοφ που συνελήφθη από τις ρωσικές αρχές το 2014) και με βινιέτες γιορτινές (η ιδέα με το αφιέρωμα στην ιστορία των βραβείων), απολαυστικές (ο ευχαριστήριος λόγος της Ζιλί Ντελπί) και μακρόσυρτες (όπως είναι πάντα οι τελετές των Ευρωπαϊκών Βραβείων), έδωσε σήμα για τα επόμενα 30 χρόνια μιας παράδοσης που θα άξιζε να αναδειχθεί και με καίριες αλλαγές να αφορά περισσότερο κόσμο. Οχι μόνο ως βραβεία, αλλά και ως γιορτή.
Θυμηθείτε εδώ όλες τις υποψηφιότητες σε όλες τις κατηγορίες για τα Ευρωπαϊκά Βραβεία 2017
H ιστορία των Ευρωπαϊκών Βραβείων
H τελετή των 30ών Ευρωπαϊκών Βραβείων ήταν αφιερωμένη στην ιστορία του θεσμού με μικρά βίντεο - αναφορές σε ταινίες που σφράγισαν την κινηματογραφική ιστορία της Γηραιάς Ηπείρου και μίλησαν η κάθε μία με τον τρόπο της για την ειρήνη, την αλληλεγγύη, την ανοχή, τα ανοιχτά σύνορα, το ελεύθερο τολμηρό ευρωπαϊκό σινεμά της διαφορετικότητας...
Le Bonheur της Ανιές Βαρντά
Η Εβδομη Σφραγίδα του Ινγκμαρ Μπέργκμαν
Η Δασκάλα του Πιάνου του Μίκαελ Χάνεκε
Τόνι Ερντμαν της Μάρεν Αντε
#MeToo και στην Ευρώπη
Τέσσερις υπέροχες κυρίες, παραγωγοί από την Ευρώπη η Χελένε Ντάνιελσον (Σουηδία), η Ρεμπέκα Ο' Μπράιεν (Ηνωμένο Βασίλειο), η Αντα Σόλομον (Ρουμανία) και η Εβα Πουτζίνσκα (Πολωνία) μίλησαν για την σεξουαλική κακοποίηση όχι μόνο μέσα στη βιομηχανία του κινηματογράφου. Δείτε εδώ τους εμπνευστικούς λόγους τους.
Η Ζιλί Ντελπί είναι φίλη μας
Απενοχοποιημένη, υπέροχη, με γνώση του τι σημαίνει να είσαι γυναίκα ηθοποιός και σκηνοθέτης και με φυσικό χάρισμα στη σκηνή, η Ζιλί Ντελπί έλαβε το τιμητικό βραβείο για την καριέρα της και σε μια κίνηση ματ δήλωσε πως μαζεύει χρήματα για τη νέα της ταινίας, προσκαλώντας όλους τους καλεσμένους να συνεισφέρουν.
«Το σημαντικό είναι ότι αυτά τα 30 χρόνια κατάφερα να επιβιώσω», είπε, μιλώντας για τη θέση των γυναικών σε μια ανδροκρατούμενη κοινωνία και την επιθυμία της να μείνει πιστή σε όλα όσα ονειρεύτηκε όταν ξεκινούσε - παιδί ακόμη - να γνωρίζει τον κόσμο του σινεμά.
Απολαύστε εδώ τον ευχαριστήριο λόγο της:
Ο Αλεξάντερ Σοκούροφ, το ελεύθερο σινεμά και οι ελεύθεροι άνθρωποι
Η Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου τίμησε τον Αλεξάντερ Σοκούροφ για την προσφορά του στο σινεμά. Και αυτός με τη σειρά του ευχαρίστησε όσους συνεχίζουν να αντιστέκονται σε χώρες που φυλακίζουν ανθρώπους και συνειδήσεις - μια ευθεία απάντηση στη Ρωσία του Πούτιν. Δείτε εδώ ολόκληρο τον ευχαριστήριο λόγο του.
ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ 2017:
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΤΑΙΝΙΑ 2017: To Τετράγωνο του Ρούμπεν Εστλουντ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΚΩΜΩΔΙΑ 2017: To Τετράγωνο του Ρούμπεν Εστλουντ
PEOPLE'S CHOICE AWARD: Στέφαν Τσβάιχ: Αποχαιρετισμός στην Ευρώπη της Μαρία Σράντερ
ΕΥΡΩΠΑΙΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ 2017: Ρούμπεν Εστλουντ για το «Τετράγωνο»
ΕΥΡΩΠΑΙΑ ΗΘΟΠΟΙΟΣ 2017: Αλεξάντρα Μπορμπέλι για το «Η Ψυχή και το Σώμα» της Ιλντικο Ενιέντι
ΕΥΡΩΠΑΙΟΣ ΗΘΟΠΟΙΟΣ 2017: Κλάες Μπανγκ για το «Τετράγωνο» του Ρούμπεν Εστλουντ
ΕΥΡΩΠΑΙΟΣ ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΣ 2017: Ρούμπεν Εστλουντ για το «Τετράγωνο»
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ - ΒΡΑΒΕΙΟ FIPRESCI: «Λαίδη Μάκμπεθ» του Γουίλιαμ Ολντρόιντ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ: Communion της Ανα Μαζέκα
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΤΑΙΝΙΑ ΚΙΝΟΥΜΕΝΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ: Loving Vincent των Ντορότα Κομπιέλα και Χιου Γουέλτσμαν
EΥΡΩΠΑΪΚΗ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ ΤΑΙΝΙΑ: Timecode του Χουάνχο Χιμένεθ
CARLO DI PALMA - ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ: Μιχαίλ Κρίχμαν για το «Χωρίς Αγάπη»
ΕΥΡΩΠΑΙΟΣ ΜΟΝΤΕΡ: Ρομπίν Καμπιγιό για το «120 Χτύποι το Λεπτό» του Ρομπίν Καμπιγιό
ΕΥΡΩΠΑΙΟΣ ΜΟΥΣΙΚΟΣ: Εβγκένι και Σάσα Γκαλπερίν για το «Χωρίς Αγάπη»
ΕΥΡΩΠΑΙΟΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ: Γιόσεφιν Εσμπεργκ για το «Τετράγωνο»
ΕΥΡΩΠΑΙΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΤΗΣ ΚΟΣΤΟΥΜΙΩΝ: Καταρζίνα Λεβίνσκα για το «Spoor»
ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΚΟΜΜΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΕΙΚ-ΑΠ: Λέντερτν βαν Νιμβέγκεν για το «Brimstone»
ΕΥΡΩΠΑΙΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΤΗΣ ΗΧΟΥ: Οριολ Ταραγκό για το «7 Λεπτά Μετά τα Μεσάνυχτα»