Αφότου μάθαμε, χωρίς αυτό να μας προκαλέσει καμία έκπληξη, ότι μια πλειάδα ηθοποιών έπαιξαν στο «To the Wonder» αλλά κόπηκαν στο μοντάζ (Ρέιτσελ Βάις, Μπάρι Πέπερ, Αμάντα Πιτ, Μάικλ Σιν), καιρός να μάθουμε τι… έμεινε στην ταινία, μια μέρα προτού το φιλμ κάνει την επίσημη πρεμιέρα του στο 69ο Φεστιβάλ Βενετίας.
Οπως σχολιάζει στα press notes ο πρωταγωνιστής του «To the Wonder», Μπεν Αφλεκ: «Η ταινία για μένα μοιάζει περισσότερο με μια ανάμνηση ζωής, παρά με μια κυριολεκτική ιστορία σε πραγματικό χρόνο στη ζωή κάποιου, όπως συνήθως γίνεται στις ταινίες. Αυτό το κολάζ ιμπρεσιονιστικών στιγμών, που πηδούν από το ένα σημείο στο άλλο, στη ζωή του ήρωα, σε μια μη γραμμική αφήγηση, καθρεφτίζει, στο μυαλό μου, τον τρόπο με τον οποίο κανείς θυμάται τη ζωή του. Είναι λίγο υπνωτικό και θα προκαλέσει μια μικρή ζάλη – είναι πιο ρευστό απ’ ό,τι η αληθινή ζωή.»
Μπορεί ο Μπεν Αφλεκ να δήλωσε ότι το «To the Wonder» κάνει το «Tree of Life» να μοιάζει με… τους «Transformers», αλλά στα press notes αναφέρεται επίσης ότι κομμάτια του «The Tree of Life» χρησιμοποιούνται μέσα στη νέα ταινία, χωρίς να γνωρίζουμε ποια.
Το φιλμ ξεκινά με πλάνα στις γαλλικές ακτές, συγκεκριμένα στο Mont St Michel, αλλά το μεγαλύτερό της μέρος γυρίστηκε στην Οκλαχόμα και οι ηθοποιοί που σίγουρα εμφανίζονται στο ολοκληρωμένο «To the Wonder» είναι ο Μπεν Αφλεκ (αν και φήμες θέλουν και το δικό του ρόλο αισθητά μειωμένο), η Ρέιτσελ ΜακΑνταμς, ο Χαβιέ Μπαρδέμ και η Ολγκα Κουριλένκο.
Διαβάστε παρακάτω τη σύνοψη όπως περιγράφεται στα press notes της ταινίας (παρότι είναι εξαιρετικά αναλυτική, μάλλον δεν υπάρχει φόβος για… spoilers!) και συνεχίστε παρακάτω με τις πληροφορίες για το soundtrack.
Το «To the Wonder», σε σενάριο και σκηνοθεσία του Τέρενς Μάλικ, είναι ένα ρομαντικό δράμα με επίκεντρο τον Νιλ, έναν άντρα διασπασμένο ανάμεσα σε δυο έρωτες: τη Μαρίνα, την Ευρωπαία που ήρθε στην Αμερική για να είναι μαζί του και την Τζέιν, την παλιά του αγάπη από την πόλη όπου μεγάλωσε, με την οποία ξανασυνδέεται. Στο «To the Wonder», ο Μάλικ εξερευνά το πώς ο έρωτας και οι πολλές του φάσεις κι εποχές – το πάθος, η συμπάθεια, η υποχρέωση, η θλίψη, η αναποφασιστικότητα – μπορούν να μεταβάλλουν, να καταστρέψουν και ν’ αναδημιουργήσουν ζωές.
Καθώς το «To the Wonder» ξεκινά, ο Νιλ και η Μαρίνα βρίσκονται μαζί σ’ ένα νησί στη Γαλλία, το Mont St. Michel, γνωστό στη χώρα ως Το Θαύμα του Δυτικού Κόσμου (Merveille de l’ Occident), αναζωογονημένοι από τα συναισθήματα ενός καινούριου έρωτα. Ο Νιλ, φέρελπις συγγραφέας, έχει εγκαταλείψει την Αμερική αναζητώντας μια καλύτερη ζωή, αφήνοντας πίσω του μια σειρά από ατυχείς σχέσεις. Κοιτάζοντας μέσα στα μάτια της Μαρίνα, καθώς το Μοναστήρι κυριαρχεί σε δεύτερο πλάνο, ο Νιλ είναι βέβαιος ότι επιτέλους βρήκε τη μία και μοναδική γυναίκα την οποία μπορεί ν’ αγαπήσει με συνέπεια και δέσμευση. Ορκίζεται να της είναι πιστός για πάντα.
Η Μαρίνα, σιωπηλή και όμορφη, με στιγμές παιχνιδιάρικου χιούμορ, είναι χωρισμένη μητέρα μιας 10χρονης κόρης, της Τατιάνα. Στα 16, η Μαρίνα εγκατέλειψε, απένταρη, την Ουκρανία για το Παρίσι. Εκεί παντρεύτηκε έναν Γάλλο που δυο χρόνια αργότερα την άφησε, μόνη με την Τατιάνα, σ’ ένα μικρό διαμέρισμα. Η Μαρίνα αναγκάστηκε να κάνει τυχαίες προσωρινές δουλειές για να τα βγάλει πέρα. Κοντεύοντας να χάσει κάθε ελπίδα, νιώθει ευτυχισμένη στον έρωτά της για τον Νιλ, τη σωτηρία της από ένα δυστυχισμένο μέλλον.
Δυο χρόνια αργότερα, ο Νιλ και η Μαρίνα ζουν σε μια μικρή πόλη της Οκλαχόμα, κοντά στο μέρος όπου μεγάλωσε ο Νιλ. Εκείνος, έχοντας εγκαταλείψει το όνειρό του να γίνει συγγραφέας, δουλεύει ως περιβαλλοντικός επιθεωρητής. Ο Νιλ είναι χαρούμενος με τη δουλειά του, αλλά η αγάπη του για τη Μαρίνα έχει ελαττωθεί, καθώς εκείνη δυσανασχετεί μέσα στη σχέση της με τον Νιλ. Η Μαρίνα αισθάνεται ότι η νιότη κι η ευτυχία της ξεθωριάζουν. Παρά τις αγωνίες της για τον Νιλ, η Μαρίνα αρχικά νιώθει την Οκλαχόμα σπίτι της, ασφαλής μέσα στον απέραντο ορίζοντα και τον ουρανό, καθησυχασμένη από τους ήχους που φέρνει η ανεμοδούρα στ’ αυτιά της σαν τραγούδια.
Αναζητώντας συμβουλή, η Μαρίνα στρέφεται σ’ έναν άλλον εξόριστο της κοινότητας, τον Καθολικό ιερέα Κουιντάνα. Μαθαίνουμε ότι ο Πατέρας Κουιντάνα αντιμετωπίζει τα δικά του διλήμματα, καθώς αναγνωρίζει αμφιβολίες σχετικά με την αποστολή του. Δε νιώθει πια την ίδια ορμή των πρώτων ημερών της πίστης του, κι αναρωτιέται αν θα ξανανιώσει έτσι ποτέ.
Ο Νιλ θα βρεθεί επίσης σε σύγκρουση στη δουλειά του, όταν θ’ ανακαλύψει ότι μια εταιρεία μολύνει το έδαφος και το νερό της πόλης κι απειλεί την υγεία των επόμενων γενεών. Οι ανησυχίες του δεν πείθουν τους ντόπιους, που εξαρτώνται από την εταιρεία για τα προς το ζην. Δεχόμενος πιέσεις να μη μιλήσει, ο Νιλ καλείται ξανά να ζυγίσει τις συνέπειες των πράξεών του.
Οι αμφιβολίες του Νιλ για τη Μαρίνα γίνονται όλο και πιο έντονες. Αυτό, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η βίζα της λήγει, αναγκάζει τη Μαρίνα να επιστρέψει στη Γαλλία με την κόρη της. Οσο εκείνη λείπει, ο Νιλ επανασυνδέεται με την Τζέιν, μια παλιά του φίλη. Καθώς οι δυο τους ερωτεύονται με πάθος, ο Νιλ ανακαλύπτει ότι η νέα του σχέση είναι πολύ πιο απλή. Αλλά όταν μαθαίνει ότι η Μαρίνα βρίσκεται σε δύσκολη κατάσταση και η κόρη της έχει πάει να μείνει με τον πατέρα της και δε θέλει να έχει σχέση μαζί της, ο Νιλ διακατέχεται από μια αίσθηση ευθύνης για εκείνη και κανονίζει να τη φέρει πίσω στην Αμερική.
Οι μπερδεμένες ισορροπίες του Νιλ με τις δυο γυναίκες της ζωής του κι ο αγώνας του Πατέρα Κουιντάνα με την πίστη του, αναγκάζουν τους δυο άντρες ν’ αναλογιστούν διαφορετικές πτυχές της αγάπης. Θα πρέπει η δέσμευση που ο καθένας τους ανέλαβε, να ισχύσει ως καθήκον, ακόμα κι αν χρειάζεται έντονο κόπο; Ή θα πρέπει να δεχτούμε ότι η αγάπη συχνά αλλάζει κι ότι δε διαρκεί για πάντα; Μπορεί η θλίψη να συνδέει δυο εραστές πιο στενά απ’ ό,τι η χαρά;
Ως προς το soundtrack, ο Τέρενς Μάλικ μάλλον πίνει τα ποτά του στο Six Dogs – φυσικά διακρίνεται η αγάπη του σκηνοθέτη για την κλασική μουσική, αλλά στη λίστα περιλαμβάνονται και απρόσμενες επιλογές. Μαζί, το ένα και μοναδικό πρωτότυπο τραγούδι του συνθέτη Χάναν Τάουνσεντ, αλλά και ένα τραγούδι που ερμηνεύει η Ολγκα Κουριλένκο, που κρατά το ρόλο της Μαρίνα στην ταινία (ένα ρόλο που δεν κόπηκε στο μοντάζ!).
To the Wonder Soundtrack
- “Now Now” / Written by Annie Clark / Performed by St. Vincent
- “Quadrospazzed” / Written and Performed by Thee Oh Sees
- “Fratres for Eight Cellos” / Composed by Arvo Part/ Performed by Hungarian State Opera Orchestra / Conducted by Tamas Benedek
- “Harold in Italy, Op. 16, II.” / Composed by Hector Berlioz / Performed by The San Diego Symphony Orchestra / Conducted by Yoav Talmi
- “Parsifal: Prelude to Act One” / Composed by Richard Wagner / Performed by Hanan Townshend
- “Parsifal: Prelude to Act One” / Composed by Richard Wagner / Performed by The Mariinsky Orchestra / Conducted by Valery Gergiev
- “Die Jahreszeiten (The Seasons), H0B.XXI;3″ / Composed by Franz Joseph Haydn / Performed by Mozarteum Orchestra / Conducted by Ivor Bolton
- “Ancient Airs and Dances, Suite No. 2, P.138″ / Composed by Ottorino Respighi / Performed by Ireland National Symphony Orchestra / Conducted by Rico Saccani
- “June (Barcarolle)” / Performed by Morton Gould at The Piano / Arranged and Conducted by Morton Gould / Composed by Piotr Ilich Tchaikovsky
- “Ou Tu T’Endors” / Written by Michael Tuccio / Performed by Ishtar Alabina
- “Symphony No. 9 in E Minor ‘From the New World’, Op. 95” / Composed by Antonin Dvorak / Performed by the Bartlesville High School Band
- “Miss Mary Mack” Traditional
- “Symphony No. 3, Op. 36, ‘Symphony of Sorrowful Songs’ – II. Lento Cantabile Semplice” / Composed by Henryk Gorecki / Performed by Polish National Radio Symphony Orchestra / Conducted by Antoni Wit
- “Symphony No. 3, Op. 36, ‘Symphony of Sorrowful Songs’ – III. Lento – Sostenuto Tranquillo Ma Cantabile” / Composed by Henryk Gorecki / Performed by Polish National Radio Symphony Orchestra / Conducted by Antoni Wit
- “Unto Us A Child Is Born; Alleluia (From Christmas Cantata No. 142)” / Written by J.S. Bach / Performed by Hanan Townshend
- “Cantus Arcticus, Op. 61, ‘Concerto for Birds and Orchestra’: III. Joutsenet Muuttavat (Swans Migrating)” / Composed by Einojuhani Rautavaara / Performed by Royal Scottish National Orchestra
- “Les Saisons (The Seasons), Op. 37b-June:Barcarolle” / Composed by Pyotr Ilyich Tchaikovsky / Performed by llona Pruyni
- “Piano Concerto No. 2 in F Major, Op. 102” / Composed by Dmitry Shostakovich / Performed by New Zealand Symphony Orchestra / Conducted by Christopher Lyndon-Gee
- “The Isle of the Dead, Op. 29″ / Composed by Sergei Rachmaninov / Performed by Royal Philharmonic Orchestra / Conducted by Enrique Batiz
- “Cosmic Beam Drone # 1” / Written and Performed by Francesco Lupica
- “Cosmic Beam Take 1” / Written and Performed by Francesco Lupica and Lee Scott
- “Cosmic Beam Take 5” / Written and Performed by Francesco Lupica and Lee Scott
- “Troops Advance” / Written and Performed by Francesco Lupica and Lee Scott
- “McKron Freaks” / Written and Performed by Francesco Lupica and Lee Scott
- “Prophecy of the Village Kremna” / Written and Performed by Arsenije Jovanovic
- “The Medusa Song” / Written and Performed by Tatiana Chiline
- “So Go” / Written by Lauren Marie Mikus / Performed by Lauren Marie Mikus and Hanan Townshend
- “The Little Grey Wolf” Traditional / Performed by Olga Kurylenko
- “Bartlesville Fight Song” / Performed by the Bartlesville High School Band
- “Lahaul Valley” / Composed and Performed by David Parsons