Οταν, πριν από ένα χρόνο ακριβώς, παρακολουθούσαμε την τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Δράμας 2015, την ίδια ώρα ξετυλιγόταν το τηλεοπτικό debate Τσίπρα - Μεϊμαράκη. Από πέρσι μέχρι φέτος όλα έχουν αλλάξει. Ολα; Οχι. Κάποια πράγματα στη Δράμα μένουν σταθερά.
Διαβάστε ακόμη: Το Φεστιβάλ Δράμας 2016 ξεκινάει! Ολα όσα πρέπει να ξέρετε
Το σταθερότερο όλων είναι ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ, Αντώνης Παπαδόπουλος, που, φέτος, κλείνει επισήμως τα 17 χρόνια στη θέση του. Γι' αυτό και μοιάζει διασκεδαστικό όταν ο ίδιος καταφέρεται εναντίον της «εξουσίας» στις ομιλίες του, ενώ αποτελεί χαρακτηριστικό μέρος της. Αλλο είναι οι ομιλίες των εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης που παλεύουν να δείξουν πόσο αγαπούν το σινεμά, ενώ ουσιαστικά αγαπούν - και τόσο καλά κάνουν - το γεγονός ότι, δεκαετίες τώρα, το Φεστιβάλ είναι το βασικό μέσο εσόδων και δημοσιότητας της περιοχής. Αλλο είναι ότι, στην ατμόσφαιρα και στους κατοίκους της, η Δράμα είναι μια πόλη γοητευτική και ανοιχτόκαρδα φιλόξενη. Αλλο είναι οι αληθινά θαυμαστή Ενωση Κυριών Δράμας που φροντίζει και περιποιείται τους προσκεκλημένους του Φεστιβάλ, αξιοποιώντας και τα τοπικά προϊόντα (διακριτικά φέτος έλαβαν ευχαριστίες ζαχαροπλαστεία, ταβέρνες, κρεοπωλεία και είδη χειροποίητης πίτας). Κι άλλο, το σημαντικότερο, είναι ο διαρκής, ηλεκτρισμένος ενθουσιασμός που προσφέρει στους επισκέπτες και θεατές η πραγματική καρδιά του Φεστιβάλ: οι ταινίες, τα δείγματα δουλειάς των νέων, Ελλήνων κυρίως, δημιουργών που συγκεντρώνονται στον κινηματογράφο Ολύμπια για να μας προϊδεάσουν για το πώς θα μοιάζει το σινεμά σε λίγα χρόνια από τώρα. Κι αυτό είναι, πραγματικά, αναντικατάστατο. Αλλά ας σημειώσουμε, τροχάδην, όσα συνέβησαν χτες βράδυ, στο Ωδείο της Δράμας, στην Τελετή Εναρξης του 39ου Ελληνικού, 22ου Διεθνούς, Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας.
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής, Αντώνης Παπαδόπουλος, στη σκηνή
Φεστιβάλ ετών 39, αλλά πολύ πιο νέο στην ψυχή και στα χρόνια, όπως φάνηκε στο σύντομο βίντεο της αρχής, από τις ωραίες παραγωγές του Φεστιβάλ, όπου συμμετέχοντες της φετινής διοργάνωσης, Ελληνες και μη, μίλησαν στην κάμερα για τις φιλοδοξίες και τα όνειρά τους, για το πώς νιώθουν το σινεμά και τι περιμένουν απ' αυτό.
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής, Αντώνης Παπαδόπουλος Ηρεμος, συγκροτημένος και σύντομος ήταν φέτος ο Αντώνης Παπαδόπουλος, επισημαίνοντας ότι η Πολιτεία περιορίζει ολοένα την επιδότηση στο Φεστιβάλ (βλέπε παραπάνω) κι ότι ο Δήμος είναι, για τη διοργάνωση, «το άπαν». Μίλησε για την αριθμητική έκρηξη στην παραγωγή, αλλά και το υψηλό ποιοτικό επίπεδό της, για την ανάγκη επικαιροποίησης του Νόμου για τον Κινηματογράφο, ώστε το Φεστιβάλ Δράμας να θεωρηθεί παγιωμένο κομμάτι της ελληνικής πολιτιστικής σκηνής, αλλά και για τους «κρατικούς πυλώνες» του σινεμά, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και την ΕΡΤ που από φέτος, χαρήκαμε να μάθουμε, επανακάμπτουν σχεδόν ορμητικά. Αυτό το τελευταίο αποτελεί μάλλον psychic πρόβλεψη.
Μέλη των Κριτικών Επιτροπών
Ο Πρόεδρος του ΕΚΚ, Γιάννης Λεοντάρης Ενίσχυσε την πίεση για να μπει το Φεστιβάλ Δράμας στον Νόμο για τον Κινηματογράφο ως καταστατικό στοιχείο με μόνιμη επιχορήγηση, μια και είναι «πανθομολογουμένως ένας πολύ σοβαρός θεσμός» και παρουσίασε την ανανεωμένη συμμετοχή του ΕΚΚ στο Φεστιβάλ, με την επαναφορά των τριών υποτροφιών σε ταινίες των προγραμμάτων του, το βραβείο Τώνια Μαρκετάκη για γυναίκες δημιουργούς, το βραβείο των ελλήνων του κόσμου και το βραβείο του pitching lab. Τον Λεοντάρη συνόδευσαν στη Δράμα και τα μέλη του Δ.Σ. Ελισάβετ Χρονοπούλου και Δημήτρης Παπαϊωάννου, συνθέτοντας έτσι μια εντονότερη από τα προηγούμενα χρόνια παρουσία.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση Ο Αντιπεριφερειάρχης Δράμας, Αργύρης Πατακάκης, δεσμεύτηκε ότι του χρόνου η περιφέρεια θα συνδράμει στο Φεστιβάλ με ένα γενναίο ποσό. Ο Πρόεδρος του Φεστιβάλ, Ανέστης Τερζής, Δημοτικός Σύμβουλος και Πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού Δήμου Δράμας, που έχουμε πια μάθει ότι είναι χειμαρρώδης, έκανε μια «εκτός κειμένου κατάθεση ψυχής και εμπειρίας προς τις Αρχές και το λαό» κι εγγυήθηκε ότι το ραντεβού του Δήμου με το Φεστιβάλ θ' ανανεώνεται κάθε χρόνο κι ότι ο Δήμος θα βάζει το χέρι βαθειά στην τσέπη όταν η (υπόλοιπη) Πολιτεία δεν μπορεί. Τις σχετικές ομιλίες ολοκλήρωσε ο Δήμαρχος Δράμας, Χριστόδουλος Μαμσάκος, που μίλησε με τέτοια αγάπη, θαυμασμό και σεβασμό για το σινεμά που πιστεύουμε ότι αν επισκεπτόταν τις αίθουσες θα το απολάμβανε.
Η βράβευση του Δημήτρη Μακρή
Τιμητική Διάκριση στον Δημήτρη Μακρή Ο σκηνοθέτης του «Εδώ Πολυτεχνείο», της «Καγκελόπορτας», των «Κεκαρμένων» ήταν το τιμώμενο πρόσωπο στην Τελετή Εναρξης του Φεστιβάλ Δράμας κι είχε τη γλυκύτητα να συμβουλεύσει τους νέους σκηνοθέτες «να βάλουν τα δυνατά τους μόνοι τους κι αν έρθουν κι οι άλλοι (η Πολιτεία), καλοδεχούμενοι». Η τελετή έληξε μ' ένα 12λεπτο φιλμάκι αφιερωμένο στις ταινίες του, που είχε σκηνοθετήσει ο ίδιος και το οποίο, αν μη τι άλλο, ήταν αρκετά πολιτικό και αρκετά αισθησιακό ώστε να βοηθήσει να μείνουν τα μάτια ανοιχτά για την πρώτη προβολή του Εθνικού Διαγωνιστικού που έγινε στις 22.00 - 00.00.
Κριτική Επιτροπή Ελληνικού Διαγωνιστικού Αποτελείται από τα μέλη Ρόμπυ Εκσιέλ (κριτικός κινηματογράφου, δημοσιογράφος), Νάνσυ Μπινιαδάκη (σκηνοθέτης), Πάνο Παππά (σκηνοθέτη), Ανδρέα Σινάνο (διευθυντή φωτογραφίας) και Πρόεδρο τον Κύπριο σκηνοθέτη Ανδρέα Πάντζη, ο οποίος δήλωσε ότι, μαζί με την επιτροπή του, «θα προσπαθήσουν να φέρνουν εις πέρας όσο γίνεται καλύτερα το καθήκον τους» και προσκάλεσε όλους στις προβολές.
Μέλη των Κριτικών Επιτροπών
Κριτική Επιτροπή Διεθνούς Διαγωνιστικού Αποτελείται από τα μέλη Μπερντ Ζάλινγκ (Γερμανία, σκηνοθέτης), Νίκο Μουστάκα (Ελλάδα, παραγωγός), Βενσάν Μισό (Γαλλία, παραγωγός), Μπουλέντ Κιουτσουκερντογάν (Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Kültür της Κωνσταντινούπολης) και Πρόεδρο τον Αμερικανό σκηνοθέτη Μπόμπι Ροθ (διαβάστε εδώ τη συνέντευξη που παραχώρησε στο Flix στην περσινή του επίσκεψη στην Ελλάδα). Ο οποίος Μπόμπι Ροθ, μοιράστηκε μαζί μας τη συμβουλή του γιου του: «να μη βραβεύσεις ταινίες για τα τεχνικά επιτεύγματά τους, αλλά για για το πόσο ρισκάρουν.» Κι έπειτα, έχοντας ακούσει στα μεταφραστικά ακουστικά του ό,τι ειπώθηκε στην τελετή έναρξης, δήλωσε ότι ένιωσε την ευθύνη της παρουσίας του στη Δράμα: «Στη χώρα μου, την Αμερική, όλη η έμφαση δίνεται στην εμπορικότητα του θεάματος, ενώ εσάς σας νοιάζει η Τέχνη, ο πολιτισμός κι όταν γυρίσω πίσω θα το διαλαλήσω.» Με τη διαφορά ότι, όπως θα καταλάβαινε καλύτερα ο Μπόμπι Ροθ αν ζούσε εδώ, η Αμερική είναι μια χώρα που επενδύει συνειδητά και ορμητικά, που στρέφεται ολόκληρη γύρω από το entertainment, την τηλεόραση και τον κινηματογράφο. Ενώ η Ελλάδα είναι μια χώρα που, ως Πολιτεία, καλά τα λέει ο Αντώνης Παπαδόπουλος, θεωρεί την επένδυση στο σινεμά της πολυτέλεια, ικανοποίηση ενός καπρίτσιου κι αυτό, πραγματικά, δε δηλώνει Πολιτισμό.
Το Flix έχει μετακομίσει στη Δράμα και θα σας μεταφέρει, καθημερινά, τις εντυπώσεις του από τις προβολές των ταινιών και τις παράλληλες δράσεις του Φεστιβάλ.
Διαβάστε ακόμη: