Φέτος, για πρώτη χρονιά, η Αγορά του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διοργάνωσε μια σειρά παρουσιάσεων, με τον ομαδικό τίτλο Docs in Progress, σε παρόμοια λογική με το τμήμα Works in Progress της Αγοράς του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Οι παραγωγοί και σκηνοθέτες 12 ταινιών από τα Βαλκάνια, τη Μεσόγειο και την Κεντρική Ευρώπη, μίλησαν για τις ταινίες τους κι έδειξαν σύντομα αποσπάσματα, διεκδικώντας υποστήριξη από τους ειδικούς καλεσμένους της Αγοράς, τους παραγωγούς, sales agents, διανομείς και εκπροσώπους φεστιβάλ που παρακολουθούν το Φεστιβάλ.
Παρακάτω μια σύντομη ματιά στις ταινίες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα και η εντύπωση που άφησε η καθεμιά.
He Who Travels Alone / σκηνοθεσία: Ralitza Dimitrova, παραγωγή: Plamen Gerasimov - B Plus Film, Βουλγαρία. Γιατί οι γονείς αποφασίζουν να διδάξουν τα παιδιά τους στο σπίτι και να μην τα στέλνουν στο σχολείο; Πόσο ξεχωριστά είναι (ή… γίνονται) αυτοί οι ιδιότυποι μαθητές; Μακριά από γλυκές οικογενειακές ιστορίες, μια απεικονιση ανθρώπων που πλησιάζει περισσότερο το θρίλερ!
Μουσικό Χωριό / σκηνοθεσία: Ανδρέας Σιαδήμας, παραγωγή: Γιάννης Αγγελάκης - Fractal Productions, συμπαραγωγή: Ανδρέας Σιαδήμας - Dangerous Productions, Ελλάδα. Μουσικοί απ’ όλον τον κόσμο και όλα τα είδη συναντιώνται τα καλοκαίρια στον Αγιο Λαυρέντιο στο Πήλιο για μέρες παλιμπαιδισμού, εναλλακτικής δημιουργικότητας και επαφής με τους ντόπιους.
Lod, the Last Hope / σκηνοθεσία/ παραγωγή: Uri Rosenwaks, Ισραήλ. Μια διαφορετική ματιά στο Ισραήλ, έμμεσα μόνο πολιτική, εξερεύνηση μιας πόλης έξω από το Τελ Αβίβ όπου κυριαρχεί το έγκλημα, η εξουσία των συμμοριών και ο καθημερινός φόβος του θανάτου.
Flying Food / σκηνοθεσία: Μαριάννα Οικονόμου, παραγωγή: Λιλέτ Μπόταση – Inkas Films, συμπαραγωγή: Dan Burlac – Elephant Films, Ελλάδα / Ρουμανία. Η απόλυτη εξήγηση του γιατί η Ελλάδα καταστρέφεται: η σχέση μητέρας και γιου, μέσα από τα τάπερ με τα σπιτικά φαγητά που ταξιδεύουν εκεί όπου ζει «το παιδί». Κωμωδία και, ταυτόχρονα, ταινία τρόμου!
Battery Man / σκηνοθεσία: Dusan Saponja, Dusan Cavic, παραγωγή: Snezana Penev – Ciklotron, Σερβία. Ο άνδρας που απορροφά τον ηλεκτρισμό, ένας καθημερινός υπερήρωας, ένα ντοκιμαντέρ με ιδιαίτερο αντικείμενο και σκηνοθετικό στίγμα.
Οι αθάνατοι στο νοτιότερο άκρο της Ευρώπης / σκηνοθεσία: Γιώργος Μουστάκης & Νίκος Labôt, παραγωγή: Γιώργος Μουστάκης – Geometry Films Ltd, συμπαραγωγή: Νίκος Χαραλαμπόπουλος (Labôt), Ελλάδα. Μια ομάδα επτά Ρώσων επιστημόνων στη Γαύδο προσπαθεί ν’ ανακαλύψει το μυστικό της αιώνιας ζωής. Στ’ αλήθεια! Πιο σκανδαλιστικό κι από ταινία φαντασίας.
Hassan's Odyssey / σκηνοθεσία: Francisco Araújo, παραγωγή: Oihana Olea - Altube Filmeak & Malas Compañias, Ισπανία. Κάτι σαν το «The Straight Story» του Ντέιβιντ Λιντς, μόνο που ο ήρωας είναι Μαροκινός και η ιστορία του πραγματική. Ο Χασάν διανύει χιλιόμετρα, χώρες και ηπείρους μ’ ένα τρακτέρ για να επιστρέψει στο χωριό και την οικογένειά του που τον περιμένει.
Ο μανάβης / σκηνοθεσία, παραγωγή: Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος – KinoLab, Ελλάδα. Ενας πλανόδιος μανάβης και η γυναίκα του, εδώ και τριάντα χρόνια κάνουν μια φορά τη βδομάδα το γύρο των χωριών της Πίνδου, πουλώντας ζαρζαβατικά και διαμορφώνοντας, ταυτόχρονα, τις ζωές των κατοίκων. Με την απλότητα, το χιούμορ και την ανθρωπιά που χαρακτήριζε και το προηγούμενο ντοκιμαντέρ του Κουτσιαμπασάκου, «Ο Ηρακλής, ο Αχελώος κι η Γιαγιά μου».
TasKafa - The King of the Square / σκηνοθεσία: Andrea Luka Zimerman, παραγωγή: Gülen Güler - Yalan Dunya Film Ltd, Τουρκία. Η ιστορία της ζωής αιώνων στην Κωνσταντινούπολη, μέσα από τα αδέσποτα σκυλιά που αποτελούν μόνιμους και γνώριμους κάτοικούς της. Θαυμάσια φωτογραφία και ατμόσφαιρα της τοπικής ζωής.
Καρέ-καρέ...Σκετσοφρένεια / σκηνοθεσία: Ζαφείρης Χαϊτίδης, παραγωγή: Τζίνα Πετροπούλου – Vox-documentaries, Ελλάδα. Παρουσίαση και ανάλυση του κόσμου των κόμικς και των ανθρώπων που τον κατοικούν και τον ανυψώνουν. Μοναδική παρατήρηση, η προσέγγιση του αντικειμένου, των κόμικς δηλαδή, ως κάτι περιθωριακό ή παραγνωρισμένο, ενώ αυτή η τέχνη έχει φτάσει, πια, στο απόγειό της.
The OSDAC / σκηνοθεσία: Anca Hirte, παραγωγή: Froidevaux Damien - E2P/entre2prises, Γαλλία/ Ρουμανία. Τι συμβαίνει στο μικρό γραφείο Κοινωνικού Διαλόγου και Συμβούλου του Πολίτη στη Ρουμανία, όπου η κάθε ευθύνη αποφεύγεται και το ασήμαντο παίρνει τεράστια βαρύτητα; Μια διασκεδαστικότατη καταγραφή της παράνοιας της εξουσίας, που θυμίζει έντονα ελληνικές καταστάσεις.
Ξεχασμένα Βαλκάνια / σκηνοθεσία: Αντρέας Αποστολίδης, παραγωγή: Ρέα Αποστολίδη & Γιούρι Αβέρωφ - Anemon Productions, Ελλάδα. Αφθονο, σπάνιο, αποκαλυπτικό υλικό από τα πρώτα βήματα της δημιουργίας των Βαλκανικών κρατών.