Ενημέρωση

Αγορά Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2011: Η ισχύς εν τη ενώσει

στα 10

Είναι το κομμάτι του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης όπου κανείς αισθάνεται αληθινά μέλος μια παγκόσμιας κοινότητας. Το Flix παρουσιάζει το τι συνέβη στο φετινό «Crossroads», βλέπει τα «Works in Progress» και μιλά με την ομάδα της Αγοράς για τους στόχους και το μέλλον της οργάνωσης.

Flix Team
Αγορά Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2011: Η ισχύς εν τη ενώσει
Οι βραβευμένοι του 7ου forum συμπαραγωγών Crossroads

«Θα τα πούμε στις 6, στο happy hour της Αγοράς». Αυτό καθόριζε την ημέρα πολλών στο φετινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, μια και η απογευματινή, καθημερινή συνάντηση στο ξενοδοχείο Ηλέκτρα, μεταξύ Ελλήνων και ξένων ανθρώπων του κινηματογράφου, ήταν πηγή αισιοδοξίας, αφορμή συνεργασιών, σχολείο εξωστρέφειας και απόδειξη του διεθνούς χαρακτήρα του Φεστιβάλ.

Στην ψηφιακή βιβλιοθήκη του Film Market προβλήθηκαν φέτος πάνω από 250 τίτλοι, ταινίες που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ αλλά και ταινίες από τις χώρες στις οποίες επικεντρώνεται η Αγορά και οι οποίες δεν συμμετέχουν στο επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ, οι προηγούμενες ταινίες των συμμετεχόντων στο «Crossroads», καθώς και μια επιλογή από ελληνικές ταινίες παραγωγής της τελευταίας χρονιάς.

Το 7ο Forum Συμπαραγωγών Crossroads

Το 7ο forum συμπαραγωγών Crossroads παρουσίασε κινηματογραφικά σχέδια, επιλεγμένα με βάση την ποιότητα του σεναρίου, τη δημιουργική ομάδα και την πιθανότητα παραγωγής τους και με στόχο να υποστηρίξει παραγωγούς ταινιών μεγάλου μήκους που σχετίζονται με την Κεντρική Ευρώπη, τα Βαλκάνια και τη Μεσόγειο.

Διαβάστε όλα τα projects που συμμετείχαν στο φετινό Crossroads εδώ.

Την κριτική επιτροπή του τμήματος αποτέλεσαν ο Ιταλός Ρομπέρτο Ολα, Executive Director του Eurimages, ο Γάλλος παραγωγός Γκιγιόμ Ντε Σέιγ (Arizona Films) και ο Ελληνας παραγωγός Γιώργος Τσούργιαννης (Horsefly Production). Η επιτροπή απένειμε τα ακόλουθα βραβεία:

Το ελληνικό κινηματογραφικό σχέδιο «Virus», σε σκηνοθεσία Αγγελου Φραντζή και παραγωγή Μαρίας Τσίγκα - Αργοναύτες Α.Ε, τιμήθηκε με το Βραβείο του 7ου forum συμπαραγωγών Crossroads. Η ελληνική εταιρεία post-production 2|35 Inc προσφέρει στο «Virus» το βραβείο συμπαραγωγής (εικόνα και ήχο), το Producer’s Network του Φεστιβάλ των Καννών χορηγεί διαπίστευση στον βραβευμένο παραγωγό προκειμένου να συμμετάσχει στο προσεχές Producer’s Network 2012, ενώ επίσης η γαλλική συμβουλευτική εταιρία Initiative Film θα παρακολουθήσει την ανάπτυξη του «Virus» για τους επόμενους 6 μήνες.

Για πρώτη χρονιά απένειμε βραβείο στο πλαίσιο του Crossroads, το γαλλικό Εθνικό Κέντρο Κινηματογράφου και Κινούμενης Εικόνας (CNC). Το συγκεκριμένο βραβείο, το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 7.000 ευρώ, απέσπασε το project «The Couch», σε σκηνοθεσία Ντούτσιο Κιαρίνι και παραγωγή Φαμπρίτσιο Μόσκα. Επιπλέον, το «The Couch» επιλέχθηκε από το Sofia Meetings του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σόφιας για να παρουσιαστεί στην προσεχή διοργάνωση, τον Μάρτιο 2012.

Το project «Hole in the Wall», σε σκηνοθεσία Χαντάρ Μοράγκ και παραγωγή Ελί Μαΐροβοτς, συμπαραγωγή Ισραήλ και Γαλλίας, κέρδισε την υποτροφία για περαιτέρω ανάπτυξη σεναρίου, την οποία προσέφερε ως βραβείο το Ευρωπαϊκό Εργαστήριο MFI Script 2 Film Workshops, που διοργανώνεται από το Μεσογειακό Ινστιτούτο Κινηματογράφου (ΜΙΚ).

Η παρουσίαση των «Works in Progress»

Το πρωί της Παρασκευής, στο Ολύμπιον, παρουσιάστηκαν τα «Works in Progress», δέκα ταινίες μεγάλου μήκους από τη Μεσόγειο και τα Βαλκάνια, οι οποίες, ένα στάδιο πριν την ολοκλήρωσή τους, προβάλλουν δεκάλεπτο υλικό σε επιλεγμένους sales agents, διανομείς και προγραμματιστές φεστιβάλ από όλο τον κόσμο και αναζητούν υποστήριξη και συνεργασίες.

Τα ελληνικά projects που συμμετείχαν μας άφησαν με ανάμεικτες εντυπώσεις. Η ταινία του Εκτορα Λυγίζου, «Το Αγόρι Τρώει την Τροφή του Πουλιού», δίνει υπόσχεση αριστουργήματος, σε ύφος Νταρντέν, με την αστική σκληρότητα, την προσωποκεντρική, συγκεντρωμένη σκηνοθεσία και τον ανθρωπισμό που μοιάζει να το διαπερνά. Το «Chinatown – Τα Τρία Καταφύγια» της Αλίκης Δανέζη-Κνούτσεν, μια περιπέτεια πολεμικών τεχνών, με θεαματικά σκηνοθετημένες σκηνές δράσης αλλά και συναισθηματική εμπλοκή, ανοίγει την όρεξη για την ταινία που μοιάζει απολαυστική, σ’ ένα είδος που δεν έχουμε ξαναδεί στην Ελλάδα. Το «Dogs, Cats & Rats» του Ανδριανού Γεωργαντά, μια ρομαντική ιστορία ανάμεσα σε μια κουκουλοφόρο κι έναν χούλιγκαν έμοιαζε εκτός τόπου και χρόνου αλλά και πολιτικά αφελής.

Από τις υπόλοιπες ταινίες, ενδιαφέρον προκάλεσαν το τουρκικό «Beyond the Hill», με μια σχεδόν μεταφυσική προσέγγιση του τοπίου και των ανθρώπων στο νότο της Ανατολίας και το τσέχικο ντοκιμαντέρ «Private Universe» που καταγράφει επί 37 χρόνια την ιστορία του γιου μια οικογένειας και, μαζί, τις εξελίξεις στην πολιτική, την τεχνολογία και τις συνήθειες της χώρας.

Την κριτική επιτροπή του «Work in Progress» σχημάτισαν ο Νικολάι Νικιτιν, εκπρόσωπος του Φεστιβάλ Βερολίνου και του Palic European Film Festival, η Ολιμπιά Πον Σαφέρ, sales agent για το Coproduction Office και ο Ελληνας διανομέας, διευθυντής της Rosebud, Ζήνος Παναγιωτίδης.

Το βραβείο, που αποτελείται από υλικά και υπηρεσίες που παρέχει η εταιρεία post production Graal και η Kodak Cinelabs Greece, απονεμήθηκε στην ταινία «When I Saw you», σε σκηνοθεσία Ανμαρί Τζασίρ και παραγωγή των Οσάμα Μπαγουάρντι και Ραμί Γιασίν για την Philistine Films (Ιορδανία/ Παλαιστίνη). Η ταινία είχε πάρει μέρος το 2008 στο Φόρουμ Συμπαραγωγών Crossroads. Επίσης ειδική μνεία, απονεμήθηκε στο«Beyond the Hill»από την Τουρκία, σε σκηνοθεσία Εμίν Αλπερ και παραγωγή των Ενις Κόστεπεν, Σέιφι Τέομαν και Bulut Films.Η ταινία συμμετείχε στο Φόρουμ Συμπαραγωγών Crossroads το 2010.

Υπεύθυνες για το τμήμα της «Αγοράς», η παραγωγός Μαρί - Πιερ Μασιά (υπεύθυνη οργάνωσης), η Αγγελική Βέργου (συντονισμός υπηρεσιών) και η Γιάννα Σαρρή (διεύθυνση Αγοράς), μας δίνουν μια σαφή εικόνα για την πορεία της διοργάνωσης, τους στόχους και το μέλλον της.

Τι διαφορές έχει η φετινή «Αγορά» από τα προηγούμενα χρόνια;

Μαρί - Πιερ Μασιά: Σημειώνεται αύξηση, όσον αφορά την ποιότητα, την ποικιλία και τον αριθμό των σχεδίων, στους εκπροσώπους και τους επαγγελματίες που συμμετέχουν στη φετινή «Αγορά». Λόγω της οικονομικής κατάστασης, επαναπροσδιορίσαμε τις δράσεις στην «Αγορά», στο τμήμα «Works in Progress» και το «Crossroads». Είναι μέλημα μας να υποστηρίξουμε τους Ελληνες κινηματογραφιστές με την προβολή ελληνικών ταινιών στην «Αγορά» και με επιπλέον μελλοντικά ελληνικά projects στο «Crossroads Up n' Coming» αλλά και με το βραβείο που για πρώτη φορά δίνεται φέτος από την Initiative Film, μια γαλλική εταιρία ανάπτυξης και στρατηγικής που θα προσφέρει σε ένα ελληνικό project έξι μήνες πλήρους υποστήριξης.

Αγγελική Βέργου, Γιάννα Σαρρή: Η φετινή «Αγορά» έχει επεκταθεί πλέον και στην Κεντρική Ευρώπη, πέρα από τις βαλκανικές και μεσογειακές χώρες που ήδη κάλυπτε, το Film Market  καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της ετήσιας παραγωγής των χωρών που συμμετεχουν στην «Αγορά» και για πρώτη φορά φέτος, πιλοτικά, προσθέσαμε τα Greek Market Screenings δίνοντας την ευκαιρία στις ελληνικές ταινίες που δεν συμμετέχουν στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ να προβληθούν στους δημοσιογράφους και επαγγελματίες της «Αγοράς». Υστερα από 8 συνεχόμενα χρόνια και πολλά κινηματογραφικά σχέδια που πέρασαν από το Balkan Fund να αναγνωρίζονται διεθνώς και να διεκδικούν βραβεία σε διεθνή φεστιβάλ είμαστε βέβαιοι πως δώσαμε στα Βαλκάνια και την Ελλάδα την υποστήριξη που άρμοζε όσον αφορά την ανάπτυξη σεναρίου όταν την χρειάζονταν.Επιπλέον είμαστε ιδιαίτερα ευτυχείς που η βαλκανική περιοχή με τις πολλές και διαφορετικές ιστορίες της έχει βρει την φωνή αλλά και τον χώρο της στην διεθνή αγορά αλλά και στα διεθνή φεστιβάλ. Ακολουθώντας τις ανάγκες της αγοράς πιστεύουμε ότι η προσπάθεια που κατέθεσε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης όσον αφορά την ανάπτυξη σεναρίου έχει ολοκληρωθεί.  Από την συνεχόμενη συνεργασία μας με κινηματογραφιστές όλου του κόσμου συνειδητοποιούμε πως υπάρχει η ανάγκη να επικεντρωθούμε στις συμπαραγωγές, το marketing και καινοτομους τρόπους διανομής και έχουμε αποφασίσει ότι θα ακολουθήσουμε αυτήν την κατεύθυνση. 

Ποια νομίζετε ότι είναι η θέση της «Αγοράς» του Διεθνούς Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης σε παγκόσμιο επίπεδο;

Μαρί - Πιερ Μασιά: H Αγορά του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης είναι πλέον αναγνωρισμένη από τους επαγγλελματίες του χώρου (προγραμματιστές διεθνών Φεστιβάλ, παραγωγούς, διανομείς κτλ) από όλον τον κόσμο, όπως, για παράδειγμα, το Σαν Φρανσίσκο, τη Γερμανία, τη Γαλλία κ.ά. σαν μια μοναδική ευκαιρία να δουν ταινίες από την περιοχή και να ανακαλύψουν Ελληνες δημιουργούς ( ο «Αδικος Κόσμος» και το «Wasted Youth» συμμετείχαν στα «Work in Progress» τα προηγούμενα χρόνια, για παράδειγμα). Επίσης η καλή φήμη του «Crossroads» αυξάνεται χρόνο με το χρόνο και το video library (όπου μπορεί κανείς να δει όλες τις ταινίες του φεστιβάλ) ανταποκρίνεται σε υψηλό επαγγελματικό επίπεδο.

Αγγελική Βέργου, Γιάννα Σαρρή: Η «Αγορά» παίζει ένα πολύ συγκεκριμένο ρόλο και γι' αυτό είναι επικεντρωμένη στην Νοτιοανατολική Ευρώπη, την Μεσόγειο και τώρα την Κεντρική Ευρώπη. Οι άνθρωποι που έρχονται στην «Αγορά» της Θεσσαλονίκης ψάχνουν για κινηματογραφικά σχέδια και ταινίες από τις περιοχές που εκπροσωπούμε και το γεγονός οτι επιστρέφουν κάθε χρόνο και αυξάνονται είναι επειδή γνωρίζουν οτι στην «Αγορά» Θεσσαλονίκης θα δουν κινηματογραφικά σχέδια και ταινίες επιπέδου και οι υπηρεσίες είναι ευχρηστες και υψηλής ποιότητας.

Ποιοι είναι οι σκοποί της «Αγοράς»; Τι θα σας κάνει να πείτε πως ήταν μια πετυχημένη χρονιά;

Μαρί - Πιερ Μασιά: Στόχος μας είναι να μπορέσουμε να ισχυροποιήσουμε τη φήμη της «Αγοράς» προσφέροντας τις καλύτερες υπηρεσίες στα Βαλκάνια και τη Μεσόγειο, σιγουρεύοντας πως οι επαγγελματίες του χώρου θα κάνουν την Θεσσαλονίκη μόνιμο ραντεβού τους. Να προσφέρουμε στους Ελληνες δημιουργούς, παραγωγούς και διανομείς την καλύτερη δυνατή υποστήριξη, κυρίως λόγω της οικονομικής κατάστασης σήμερα. Οταν ξεκίνησε η «Αγορά» του Φεστιβάλ 7 χρόνια πριν, οι Ελληνες δεν ήταν εξοικειωμένοι με τις συμπαραγωγές. Η αλλαγή όμως είναι τρομακτική και συμπίπτει με το νέο κύμα στον ελληνικό κινηματογράφο.

Αγγελική Βέργου, Γιάννα Σαρρή: Σκοπός μας είναι οι καλεσμένοι μας διανομείς και διεθνείς διανομείς πωλήσεων να φύγουν έχοντας μια ολοκληρωμένη ιδέα από τις ελληνικές ταινίες και τα ελληνικά και τα διεθνή πρότζεκτ που ετοιμάζονται, οι παραγωγοί και οι σκηνοθέτες που συμμετέχουν να έχουν συναντήσει και μιλήσει με όσο περισσότερους επαγγελματίες έχουν μπορέσει,  να έχουν ανταλλάξει απόψεις και φυσικά να έχουν μείνει ικανοποιημένοι έτσι ώστε να ξαναέρθουν και να διαδώσουν την καλή μας φήμη. Μετά το Φεστιβάλ παρακολουθούμε στενά τις ταινίες που βρίσκονται στο Film market αλλά και των πρότζεκτ που παρουσιάσαμε και παρακολουθούμε την πορεία τους. Κάθε χρόνο, σκοπός μας είναι να κρατάμε επαφή με τους αγοραστές και να ενημερωνόμαστε ποιες ταινίες έχουν βρει το δρόμο τους σε κανάλια, σε διανομείς είτε σε άλλα φεστιβάλ. 

Για ποιο λόγο κάποιος παραγωγός ή δημιουργός θα έπρεπε να συμμετάσχει στην «Αγορά»

Αγγελική Βέργου, Γιάννα Σαρρή: Γιατί στην «Αγορά» Θεσσαλονίκης θα συναντήσει ανθρώπους που τους ενδιαφέρει να δουλέψουν με την περιοχή μας, θα έχει την ευκαιρία να προωθήσει και λανσάρει το πρότζεκτ του σε επαγγελματίες κυρίως της Ευρώπης αλλά και της Αμερικής, θα γνωρίσει παραγωγούς και καλλιτέχνες από τις γειτονικές χώρες και φυσικά έχει την ευκαιρία το πρότζεκτ του να βραβευθεί με ένα από τα βραβεία της «Αγοράς» από τους υποστηρικτές μας.

Με ποιο κριτήριο επιλέγονται τα projects που συμμετέχουν τόσο στο «Crossroads» όσο και στο «Works in Progress»

Μαρί – Πιερ Μασιά: Για το «Crossroads» το κριτήριο είναι η ποιότητα του σεναρίου και η ευελιξία του σε επίπεδο οικονομικού σχεδιασμοου. Για το «Work in Progress» η ποιότητα του υλικού και η ικανότητα της πρόβλεψης πως πρόκειται για μια καλή ταινία.

Αγγελική Βέργου, Γιάννα Σαρρή: Το επίπεδο των συμμετοχών έχει ανέβει και πλέον τα κριτήρια γίνονται όλο και πιο αυστηρά. Πέρα από το καλό σενάριο, δίνουμε πολύ βάρος στην ομάδα παραγωγής που βρίσκεται πίσω από το πρότζεκ και φυσικά στον σκηνοθέτη και την προηγούμενη δουλειά του. Επίσης επιλέγουμε πρότζεκτ τα οποία είναι από χώρες που δεν έχουν μεγάλη πρόσβαση σε Ευρωπαίους παραγωγούς και αξίζει να τους γνωρίσουν. Για τα «Works in Progress» δίνουμε σημασία στο υλικό της ταινίας που μας στέλνουν καθώς και την δυνατότητα που έχει η ταινία να προωθηθεί σε διεθνές επίπεδο.

Γιατί καταργήθηκε το «Βalkan Fund»;

Αγγελική Βέργου, Γιάννα Σαρρή: H μείωση του προϋπολογισμού σε συνδυασμό με το γεγονός οτι η καλλιτεχνική διευθυντρια του Balkan Fund μένει πλέον στην Νέα Υόρκη, μας ώθησε στο να πάρουμε την απόφαση να δώσουμε μεγαλύτερο βάρος στις συμπαραγωγές.

Ανάμεσα στις ταινίες που ξεκίνησαν την διαδρομή τους από την «Αγορά» του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης μπορεί να συναντήσει κανείς τον «Αδικό Κόσμο» του Φίλιππου Τσίτου, το «Wasted Youth» του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου, τον «Κυνόδοντα» του Γιώργου Λάνθιμου, την «Ιστορία 52» του Αλέξη Αλεξίου, το «Μαύρο Λιβάδι» του Βαρδή Μαρινάκη, την «Αμνηστία» του Μπουγιάρ Αλιμάνι, η «Χώρα Προέλευσης» του Σύλλα Τζουμέρκα, το «Μan at Sea» του Κωνσταντίνου Γιάνναρη, το «J.A.C.E.» του Μενέλαου Καραμαγγιώλη, το «Aurora» του Κρίστι Πουίου, το «Γάλα» του Σεμίχ Καπλάνογλου σε μια λίστα από διεθνείς τίτλους που πρωταγωνιστούν τα τελευταία χρόνια σε παγκόσμιο κινηματογραφικό επίπεδο.

Διαβάστε περισσότερα για την «Αγορά» του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Φωτογραφία: Βασίλης Βερβερίδης, Motionteam