Τρίτη 14 Μαΐου και ο καιρός στις Κάννες είναι συννεφιασμένος. Οχι μόνο επειδή το μετεωρολογικό δελτίο δίνει πιθανότητα βροχών και σήμερα και τις επόμενες μέρες, αλλά γιατί μια καθόλα safe πρεμιέρα με μια γαλλική ταινία - στο πρότυπο των προηγούμενων χρόνων, απειλείται στο να γίνει η πιο εκρηκτική των τελευταίων χρόνων.
Την ίδια ώρα που τα νέα για τις μεγάλες (και μικρότερες) ταινίες του Φεστιβάλ πληθαίνουν - με το «Megalopolis» του Φράνσις Φορντ Κόπολα να παίρνει δικαιωματικά κεφάλι, ειδικά μετά από αυτό εδώ το τρέιλερ και τις ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου, της Αντρεα Αρνολντ, του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, του Πολ Σρέιντερ και άλλων να πλησιάζουν λίγο ακόμη πιο κοντά στην πρεμιέρα τους, το Φεστιβάλ «απειλείται» από μια σειρά πράγματα που κανείς δεν ξέρει αν τελικά θα γιγαντωθούν σε εμπόδια ή σε απλά «κουβέντα να γίνεται».
Τα γαλλικά Μέσα αποκάλυψαν πως η Γενική Διευθύντρια του Φεστιβάλ, Ιρίς Νομπλόχ έχει ήδη μισθώσει εταιρία διαχείρισης κρίσεων για το φετινό Φεστιβάλ. Και ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής Τιερί Φρεμό, μόλις χθες, μια μιέρα πριν την πρεμιέρα δήλωσε:
«Θέλαμε να κάνουμε, στην πραγματικότητα, ένα φεστιβάλ χωρίς αντιπαραθέσεις, να σιγουρέψουμε πως το κύριο ενδιαφέρον όλων που βρισκόμαστε εδώ είναι το σινεμά.»
Σε επίπεδο ασφαλείας, οι επικεφαλής του Φεστιβάλ αποκάλυψαν πως φέτος έκαναν 15 συναντήσεις μόνο για την ασφάλεια των φεστιβαλιστών και του Φεστιβάλ (σε σχέση με μόνο 5 που έγιναν πέρσι), ενώ το Φεστιβάλ είναι εξοπλισμένο με κάμερες τεχνητής νοημοσύνης που θα διευκολύνουν την κίνηση του πλήθους μέσα και έξω από τις αίθουσες χωρίς περιττούς ελέγχους.
Οι φήμες για ένα μπαράζ αποκαλύψεων στο πλαίσιο του #MeToo
Πριν λίγες ημέρες διέρρευσε στον Τύπο ότι στη διάρκεια του Φεστιβάλ θ' αποκαλυφθεί μια μαζική καταγγελία για ανάρμοστη σεξουαλική συμπεριφορά εναντίον δέκα ανδρών, Γάλλων σκηνοθετών και ηθοποιών, που αποτελούν, ούτε λίγο ούτε πολύ, την αφρόκρεμα του σύγχρονου γαλλικού σινεμά. Η «λίστα των 10» κυκλοφόρησε online κι ανάμεσά τους βρίσκονται ο Ζαν Ντιζαρντέν, ο Ζιλ Λελούς, ο Γκιγιόμ Κανέ, ο Πιερ Νινέ και ο Ραφαέλ Κενάρ, πρωταγωνιστής του «Η Δεύτερη Πράξη» του Καντάν Ντουπιέ, της ταινίας που θ' αποτελέσει την επίσημη έναρξη της διοργάνωσης.
Το Φεστιβάλ αντέδρασε άμεσα, εντάσσοντας στο πρόγραμμά του το μικρού μήκους της Ζουντίτ Γκοντρές, «Moi Αussi», σαν να λέμε MeToo, η οποία φέρνει στο φως ιστορίες θυμάτων σεξουαλικής βίας. Εστειλε και ένα δελτίο Τύπου δίνοντας έμφαση στην χρηστή συμπεριφορά των φεστιβάλιστών προκειμένου να αποφευχθούν επιθέσεις, κακοποιήσεις και διακρίσεις. Τα γαλλικά Μέσα αποκάλυψαν πως η Γενική Διευθύντρια του Φεστιβάλ, Ιρίς Νομπλόχ έχει ήδη μισθώσει εταιρία διαχείρισης κρίσεων για το φετινό Φεστιβάλ. Και ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής Τιερί Φρεμό, μόλις χθες, μια μιέρα πριν την πρεμιέρα δήλωσε:
«Θέλαμε να κάνουμε, στην πραγματικότητα, ένα φεστιβάλ χωρίς αντιπαραθέσεις, αυτό σημαίνει ότι προσπαθούμε να διασφαλίσουμε ότι δεν υπάρχει καμία αντιπαράθεση στο επίπεδο της διοργάνωσης, στο επίπεδο των δημόσιων δηλώσεων, στο επίπεδο των επιλογών του Φεστιβάλ.»
Η οργάνωση, ωστόσο, για την ισότητα ευκαιριών μεταξύ ανδρών και γυναικών (με επιθυμητό στόχο το 50/50) δηλώνει ήδη πως το φετινό Φεστιβάλ έχει λιγότερες γυναίκες στα προγράμματά του, οι αποκαλύψεις για ανάρμοστη συμπεριφορά έως και κακοποίηση από μεγάλα ονόματα της γαλλικής βιομηχανίας και οι επερχόμενες δίκες του Διευθυντή του Γαλλικού Κέντρου Κινηματογράφου Ντομινίκ Μπουτονά (στη φωτό διαδήλωση έξω από το Γαλλικό Κέντρο Κινηματογράφου χθες - διακρίνεται σε πρώτο πλάνο η Ζουντίτ Γκοντρές) και του Ζεράρ Ντεπαρντιέ δείχνουν πως οι αντιπαραθέσεις θα είναι το φετινό λάιτ μοτίφ του Φεστιβάλ.
Η απεργία με το όνομα «Πίσω από την οθόνη, αφραγκιά»
Οι περιοδικοί εργαζόμενοι στο Φεστιβάλ ετοιμάζουν απεργία κι αυτό είναι πολύ μεγαλύτερο απ' όσο ακούγεται. Περίπου 200 άτομα, ελεύθεροι επαγγελματίες, εργάζονται για το Φεστιβάλ Καννών, σε θέσεις κομβικές για τη λειτουργία του: μηχανικοί προβολής, συντονιστές του προγράμματος, εργαζόμενοι στο σύστημα των εισιτηρίων, στις δημόσιες σχέσεις, στη φιλοξενία των καλεσμένων, είναι οι άνθρωποι που κάνουν τη διοργάνωση να λειτουργεί. Ενωμένοι, φέτος, σ' ένα σωματείο με το όνομα Sous les écrans, la dèche, σαν να λέμε, Πίσω από την οθόνη, αφραγκιά, οι εργαζόμενοι στο Φεστιβάλ εξήγγειλαν απεργία, για πρώτη φορά στην ιστορία του - η μοναδική άλλη περίπτωση που η διοργάνωση διακόπηκε ήταν το 1968, σε ένδειξη συμπαράστασης των μνημειωδών Γάλλων δημιουργών (από τον Γκοντάρ και τον Σαμπρόλ ως τον Τριφό), στις διαδηλώσεις εκείνου του Μαΐου στο Παρίσι.
Οι εργαζόμενοι αυτοί δουλεύουν τόσο στις Κάννες, όσο και σε άλλα φεστιβάλ στη Γαλλία και διαμαρτύρονται για την αυξανόμενη αστάθεια στις συνθήκες πρόσληψης και εργασίας τους, ζητώντας μια συλλογική σύμβαση που θα τους προσφέρει τις ίδιες παροχές που απολαμβάνουν οι Γάλλοι εργαζόμενοι στα οπτικοακουστικά, οι ονομαζόμενοι «διαλείποντες του θεάματος», οι οποίοι, αν και ελεύθεροι επαγγελματίες, διατηρούν τις παροχές τους (επιδόματα, ασφάλεια κτλ) και στα διαστήματα που δεν εργάζονται, εάν έχουν συμπληρώσει έναν αριθμό ωρών εργασίας μέσα στο έτος.
Οι εργαζόμενοι του Sous les écrans, la dèche δημοσιοποίησαν τη διαμαρτυρία τους τη Δευτέρα, 6 Μαΐου και μία μέρα αργότερα, σύσσωμο το Φεστιβάλ (Επίσημο Πρόγραμμα, Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών, Εβδομάδα Κριτικής και ACID), απάντησε με μια κοινή επιστολή που προτρέπει διπλωματικά «όλες τις πλευρές να συναντηθούν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων», αναγνωρίζει ότι «πολλοί έχουν επηρεαστεί από τις μεταρρυθμίσεις στο ασφαλιστικό στη Γαλλία» και «είναι πρόθυμο να στεγάσει το διάλογο για την υποστήριξή τους». Οι εργαζόμενοι δεν έχουν, ακόμα, ανταπαντήσει.
Ολοι περιμένουν την απάντηση τους σήμερα στην έναρξη του Φεστιβάλ, ενισχυμένη και από τη στήριξη πλήθους Γάλλων σταρ στις διεκδικήσεις τους.
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες
Τα μέτρα ασφαλείας ήδη από το αεροδρόμιο της Νίκαιας θυμίζουν εποχές μετά - Μπατακλάν, με τη Γαλλία να βρίσκεται φυσικά σε επιφυλακή ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων του καλοκαιριού. Κανείς φυσικά δεν αναφέρει αυτολεξεί το φόβο μιας τρομοκρατικής ενέργειας, αλλά οι έτσι κι αλλιώς οχυρωμένες από ασφάλεια Κάννες θα δώσουν το στίγμα μιας πολυπληθούς διοργάνωσης σε κλίμα ολυμπιακό. Την Τρίτη 21 Μαΐου επίσης ο Αρνό Ασουμανί, πρωταθλητής της παραολυμπιάδας του 2008 στο Πεκίνο θα ανέβει τα κόκκινα σκαλιά των Καννών κρατώντας την ολυμπιακή φλόγα, ενώ θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ «Olympiques! La France des Jeux» (Ολυμπιακοί Αγώνες! Η Γαλλία των Αγώνων) του Μισέλ Γκαμρασνί με τη συμμετοχή αθλητών και προσωπικοτήτων που θα πρωταγωνιστήσουν στους Αγώνες.
Η κατάπαυση του πυρός στη Γάζα
Η παγκόσμια έκκληση για κατάπαυση του πυρός στη Γάζα αναμένεται να πρωταγωνιστήσει και στο πρώτο κόκκινο χαλί της διοργάνωσης. Δεν θα είναι φυσικά η πρώτη φορά, αφού στο παρελθόν συνθήματα για την ειρήνη στην περιοχή έκλεψαν δικαιωματικά την παράσταση έξω από το Palais des Festivals. Χαρακτηριστική η φωτογραφία της Μανάλ Ισά το 2018 στο κόκκινο χαλί στην πρεμιέρα του «Solo: A Star Wars Story» - μια υπενθύμιση πως αυτός ο κόσμος δεν θα αλλάξει ποτέ.
Η πόλη των Καννών έχει απαγορεύσει τις διαδηλώσεις κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ, ενώ το Φεστιβάλ έχει προσλάβει ειδική ασφάλεια για τα μέλη της κριτικής επιτροπής και έχει απαγορεύσει τις καρφίτσες και υπέρ των Παλαιστινιών αλλά και υπέρ των Ισραηλινών ομήρων. Αυτό βέβαια δεν απαγορεύει την ελεύθερη έκφραση με τον Ομάρ Σι, που συμμετέχει στην κριτική επιτροπή να εκφράζει δημόασια μέσω κοινωνικών δικτύων την υποστήριξή του στην Παλαιστίνη.
Η πρεμιέρα
Αυτό είναι το λιγότερο εκρηκτικό γεγονός της σημερινής ημέρας. Είναι η νέα ταινία του Κεντέν Ντουπιέ - στην Ελλάδα έχει βγει στις αίθουσες μόνο το «Απίστευτο κι όμως Αληθινό» ενώ το καλοκαίρι θα δούμε και το «Daaaaaali!». Ο υπερπαραγωγικός Γάλλος σκηνοθέτης (μετράει ήδη 13 ταινίες μεγάλου μήκους από το 2007 και μετά) ανοίγει το Φεστιβάλ με τη «Δεύτερη Πράξη», μια σουρεαλιστική κωμωδία γεμάτη από παράλογο χιούμορ και meta αναφορές, η οποία ακολουθεί μια ομάδα ηθοποιών που πρωταγωνιστούν σε μια καταδικασμένη να αποτύχει ταινία. Με το πιο μεγάλο (σε ονόματα) καστ που είχε ποτέ, ο Ντουπιέ θα ανέβει το κόκκινο χαλί με τους Λέα Σεϊντού, Βενσάν Λεντόν, Λουί Γκαρέλ και Ραφαέλ Κενάρ - o τελευταίος στην λίστα και με τις αποκαλύψεις #MeToo που ενδέχεται να ξετυλιχθούν στην πρεμιέρα.
H «Δεύτερη Πράξη» (διαβάστε περισσότερα εδώ) - που δεν έχει αυτή τη στιγμή διανομή στην Ελλάδα - είναι το τέταρτο γαλλικό φιλμ στη σειρά που ανοίγει το Φεστιβάλ (μετά από το «Annette» του Λεός Καράξ, το «Coupez!» του Μισέλ Χαζαναβίσιους και το «Jeanne du Barry» της Μαϊγουέν), σε μια σαφή επιλογή των Καννών και της γαλλικής βιομηχανίας να στηρίξει το σπίτι της για να μην πέσει και την πλακώσει.