Την άνοιξη του 2022 ο (δύο φορές) βραβευμένος με Οσκαρ Ιρανός σκηνοθέτης, Ασγκάρ Φαραντί κατηγορήθηκε πως «έκλεψε» την ιδέα της ταινίας του «Ενας Ηρωας» από το ντοκιμαντέρ «All Winners All Losers» της Αζαντέ Μασιχζαντέ, μαθήτριας του σε ένα σεμινάριο ντοκιμαντέρ. Δεν υπάρχει ακόμα τελική ετυμηγορία και το σοβαρότατο θέμα είναι ότι και οι δύο μπορεί να βρεθούν στη φυλακή: ο Φαραντί αν πραγματικά υπέκλεψε και η Μασιχζαντέ αν τον συκαφάντησε.
Ο Φαραντί με δηλώσεις του στο Φεστιβάλ Καννών 2022 αρνήθηκε την κατηγορία. Κι όσο ακόμα η υπόθεση εκδικάζεται και οι περισσότεροι φανς του Ιρανού δημιουργού θέλουμε να την κατατάξουμε μέσα μας ως μία μεμονωμένη περίπτωση μιας απλής παρεξήγησης, σήμερα διαβάζουμε ότι κι άλλοι πρώην συνεργάτες του Φαραντί βγήκαν μπροστά και μίλησαν για παρόμοια περιστατικά.
Ενα ρεπορτάζ στον New Yorker συγκέντρωσε αρκετούς πρώην μαθητές του Φαραντί (φοιτητές που διάβαζε τα σενάριά τους ως μέντορας) αλλά και συνεργάτες που κλήθηκαν να γράψουν ένα σενάριο μαζί του, οι οποίοι τον κατηγορούν ότι πήρε τις ιδέες τους και τις χρησιμοποίησε στα δικά τους σενάρια, χωρίς ποτέ να τους δώσει credit.
Για παράδειγμα, ο Μοσταφά Πουρμοχαμάντι τον κατηγορεί ότι το βραβευμένο με Οσκαρ «Ενας Χωρισμός» (2009) πατάει πάνω σε μια μικρού μήκους του που κατέθεσε ως εργασία σε ένα σεμινάριο σκηνοθεσίας με τον Φαραντί το 2009. Ο Φαραντί φυσικά το αρνείται αλλά ο Πουρμοχαμάντι επιμένει ότι ο καθηγητής του πάτησε στην ιδέα του. «Θα πίστευε κανείς ότι ένας καθηγητής που βλέπει ότι ο μαθητής του έχει μία καλή ιδέα, ανοίγει δρόμους και βοηθάει τον μαθητή να την υλοποιήσει. Δεν την κλέβει. Αισθάνθηκα ταυτόχρονα κολακευμένος και προδομένος...»
Ο Μάνι Χαγκίχι, ένας Ιρανός ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης, ο οποίος έχει συνεργαστεί στο παρελθόν με τον Φαραντί, επίσης τον κατηγορεί ότι η ταινία του «Το Παρελθόν» είναι βασισμένο σε ένα περιστατικό που συνέβη στον ίδιο και το διηγήθηκε στον συνεργάτη του. Ο Χαγκίχι επισημαίνει ότι αυτό θα ήταν επιτρεπτό, αν ο Φαραντί του είχε ζητήσει την άδεια. «Είναι πολύ περίεργο κάποιος να έχει ακούσει την ιστορία της ζωής σου και, χωρίς να σε ρωτήσει, γράφει ένα σενάριο που την εκθέτει. Οταν μου ζήτησε να παίξω στην ταινία και μου έδωσε το σενάριο... έμεινα! Δεν με πρόσβαλε το γεγονός, αλλά με παραξένεψε. Ο Ασγκάρ είναι πολύ παράξενος άνθρωπος...»
Τελικά, ο Φαραντί τον έκοψε και από το καστ. Και δεν ξανασυνεργάστηκαν ποτέ.
Μέχρι στιγμής, ο Ιρανός σκηνοθέτης δεν έχει απαντήσει στις νέες κατηγορίες...
Διαβάστε περισσότερα: