Στο βιογραφικό του Ραούλ Σερβέ, στον επίσημο ιστοτοπό του, μπορεί κανείς να βρει τις περισσότερες από τις αιτίες για τις οποίες ο Βέλγος βετεράνος του animation παραμένει ένα από τα πιο καλά κρυμμένα μυστικά του σύγχρονου σινεμά, o σημαντικότερος μαζί με τον Ζαν Σβανκμάγιερ Ευρωπαίος animator και ταυτόχρονα το έργο του ένας ολόκληρος κόσμος που περιμένει να ανακαλυφθεί ξανά και ξανά από τις επόμενες γενιές.
Γεννημένος στο Οστεντ του 1928, ο Ραούλ Σερβέ μεγάλωσε μέσα στο μαγαζί με πορσελάνες και κρύσταλλα των γονιών του που στεγαζόταν σε ένα πρώην ξενοδοχείο του 18ου αιώνα όπου λεγόταν ότι είχε περάσει και ο Ναπολέον πριν τις εκστρατείες του. Στα κελάρια και τα μυστικά περάσματα του ξενοδοχείου, ο μικρός Ραούλ άρχισε να ζει τις πρώτες φανταστικές του περιπέτειες, οι οποίες ήρθαν να γιγαντωθούν μέσα από τον μικροσκοπικό προτζέκτορα με τον οποίο ο πατέρας του πρόβαλε ταινίες κάθε Κυριακή απόγευμα - από Τσάρλς Τσάπλιν μέχρι Felix the Cat και από μεγάλου μήκους ταινίες μέχρι κινούμενα σχέδια. Περνώντας στη γαλλική πλευρά του σχολείου του, ο μικρός Ραούλ θα γνώριζε όμως και την ανοχή απέναντι στους ξένους, αφού εκεί θα συναντούσε κατατρεγμένους από το φασισμό απ' όλον τον κόσμο και μετά την απελευθέρωση - αφού πρώτα θα είχε γνωρίσει τη φρίκη, την αγωνία των γονιών του να ζήσουν από ελεημοσύνη και δασκάλους φιλικά προσκείμενους στους Ναζί - θα κυνηγούσε το όνειρο του στην Τέχνη.
Διαβάστε ακόμη: Animasyros 8.0: Μια βόλτα κινουμένων σχεδίων στο «άλλο» Ιράν!
Σκηνή από το «Harpya» του 1979
Στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Γκεντ, ο Σερβέ θα ξεκινήσει να ασχολείται επαγγελματικά με το σινεμά και ήδη από τα σπουδαστικά του χρόνια με το κινούμενο σχέδιο. Με αυτοσχέδιο εργαστήριο, δανεική κάμερα και τη βοήθεια φίλων, πολύ λίγα χρήματα και πολλή φαντασία, σκηνοθέτησε την πρώτη του ταινία με ήρωα ένα κουτί από τσιγάρα («Ghost Story») και από εκεί, αξιοποιεί στο έπακρο τη γνωριμία του με τον ζωγράφο Μορίς Μποέλ για να μυηθεί ακόμη πιο βαθιά στην τέχνη του σινεμά. Κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής του θητείας, επιμένει να μαθαίνει ακόμη περισσότερα για το animation, φτάνει μέχρι τη Μ. Βρετανία και το Παρίσι, κάνοντας μια σειρά από δουλειές προκειμένου να βρει τρόπο να μπει στη βιομηχανία και επιστρέφει άφραγκος και απογοητευμένος. Ετσι ξεκινάει μόνος του να γυρίζει ταινίες στα 8 και τα 16 χιλιοστά και να πειραματίζεται πάνω στο κινούμενο σχέδιο και το συνδυασμό του με το live-action. Γρήγορα όμως αναγκάζεται να εργαστεί ως σκιτσογράφος και κομίστας, συνεργάστηκε με τον Ρενέ Μαγκρίτ, αλλά και για περιοδικά του εργατικού κόμματος, πριν καταλήξει το 1960 καθηγητής στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Γκεντ και βάλει μπροστά το πρωτό του ολοκληρωμένο animation που δούλευε από το 1957. Τρία χρόνια μετά θα έχει στα χέρια του το «Harbour Lights», επεξεργασμένο από τον ίδιο σε όλα τα στάδια (με την τεχνική που εφευρέθηκε στα στούντιο της Disney τη δεκαετία του '20) - από τον ήχο μέχρι το μοντάζ και όλον τον σχεδιασμό και την κίνηση.
Διαβάστε ακόμη: Animasyros 8.0: Οταν το animation μιλάει ελληνικά!
Σκηνή από το «Chromophobia» του 1965
Ο,τι ακολούθησε στην καριέρα του Ραούλ Σερβέ ήταν ένας κόσμος γεμάτος από μικρές και μεγάλες ιστορίες (σκηνοθέτησε και μια μεγάλου μήκους ταινία live action, το «Taxandria» του 1994) που ξεκινούν από τον Disney για να φτάσουν μέχρι τα βάθη της ευρωπαϊκής τέχνης και ζωγραφικής, σε έναν απέριττο και ανεπιτήδευτα πολιτικό τρόπο να βλέπεις την πραγματικότητα με το βλέμμα ενός καλλιτέχνη που πριν απ' όλα οφείλει να είναι σχολιαστής του παρελθόντος, του παρόντος και του μέλλοντος.
Διάσημος για το γεγονός ότι ίδρυσε την πρώτο τμήμα animation σε σχολή (στην Ακαδημία του Γκεντ) και για το ότι ζει πλέον, στα 87 του χρόνια κοντά στη θάλλασα χωρίς να ταξιδεύει, ο Ραούλ Σερβέ συστήνεται μέσα από οκτώ ταινίες του που επέλεξε ο ίδιος στο φετινό Διεθνές Φεστιβάλ Animation + Αγορά Animasyros 8.0 και αποτελούν ανεκτίμητα έργα τέχνης ενός από τους σημαντικότερους animators της Ευρώπης. Αυτές είναι τα Chromophobia [1965, 10'], Sirene [1968, 9' 30'''], Goldframe [1969, 5'], To speak or not to speak [1970, 11'], Operation X-70 [1971, 9' 30''], Pegasus [1973, 8' 30''], Nocturnal Butterflies [1998, 8'] και το Harpya [9'] που κέρδισε το Χρυσό Φοίνικα Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους το 1979.
Σκηνή από το «Sirene» (1968)
Το αφιέρωμα στον Ραούλ Σερβέ προβάλλεται το Σάββατο 26/9 στο Παλλάς στις 22.40.
Διαβάστε εδώ περισσότερα για το πρόγραμμά του 8.0 Animasyros:
- Animasyros 8.0: Προφεστιβαλική εκδήλωση στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών για το κοινό της Αθήνας
- Animasyros 8.0: Μια βόλτα κινουμένων σχεδίων στο «άλλο» Ιράν!
- Animasyros 8.0: Οταν το animation μιλάει ελληνικά!
- To Animasyros και η Εθνική Λυρική Σκηνή φέρνουν τη ψηφιακή «Νυχτερίδα» του Στράους σε μια προβολη-εμπειρία!
- Animasyros 8.0: Η μεγάλη επιστροφή του συναρπαστικού Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων
To Διεθνές Φεστιβάλ και Αγορά Κινουμένων Σχεδίων αniμαsyroς 8.0 πραγματοποιείται από την αστική μη κερδοσκοπική εταιρία ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ- Εταιρία Αστικού Πολιτισμού σε συνδιοργάνωση με το Δήμο Σύρου Ερμούπολης και την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης - Πρόγραμμα Δημιουργική Ευρώπη Media.
Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα και τις δράσεις του Φεστιβάλ στο ανανεωμένο επίσημο site του Φεστιβάλ, αλλά και στις σελίδες του στο Facebook και στο Twitter.
Tags: Animasyros 2015