Φεστιβάλ / Βραβεία

Το Εβραϊκό Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Μ. Βρετανίας και η κρίση στη Γάζα

στα 10

Το Tricycle Theatre στο Βόρειο Λονδίνο που φιλοξενούσε το Εβραϊκό Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Μ. Βρετανίας τα τελευταία επτά χρόνια, αρνήθηκε την προβολή μέρος του προγράμματος του και ζήτησε από τους διοργανωτές του να αρνηθούν την υποστήριξη της Ισραηλινής Πρεσβείας προκειμένου να μην συνδεθεί η διοργάνωση με την κρίση στη Γάζα.

Το Εβραϊκό Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Μ. Βρετανίας και η κρίση στη Γάζα

Σύμφωνα με τον Guardian, διαμάχη έχει ξεσπάσει ανάμεσα στους διοργανωτές του Εβραϊκού Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Μ. Βρετανίας και την ιδιοκτήτρια του Tricycle Theatre στο Βόρειο Λονδίνο, όπου εδώ και επτά χρόνια υπήρξε το «σπίτι» του Φεστιβάλ. Αιτία η προτροπή της ιδιοκτήτρια της αίθουσας προς το Φεστιβάλ να αρνηθεί το ποσό των 1400 βρετανικών λιρών από την Ισραηλινή Πρεσβεία αλλά και τη χρήση του logo της πρεσβείας στα προωθητικά υλικά του Φεστιβάλ προκειμένου να μην θεωρηθεί πως κάποιος από τους δύο (τόσο το θέατρο όσο και το Φεστιβάλ) παίρνει θέση στις εκρηκτικές εξελίξεις στη Γάζα.

Ο Πρόεδρος του Φεστιβάλ υποστηρίζει πως η ιδιοκτήτρια του Tricycle Theatre ζήτησε επιπλέον και την απόσυρση από το Φεστιβάλ ορισμένων ταινιών, δηλώνοντας πως: «Το Φεστιβάλ έχει το δικό του καλλιτεχνικό διευθυντή και 15.000 επισκέπτες. Ποια είναι αυτή για πει ποια ταινία είναι σωστή και ποια λάθος; Είναι θέμα αρχής να μην μας λέει κανείς από που θα παίρνουμε χρηματοδότηση. Κάθε κράτος έχει τους δικούς του πόρους για τον πολιτισμό.»

Με διαμαρτυρίες έξω από το Tricycle Theatre, αλλά και με ειδική σελίδα στο Facebook, εβραϊκές οργανώσεις προειδοποιούν για αύξηση των περιστατικών αντισιμητισμού και υποστηρίζουν πως η απόφαση της ιδιοκτήτριας της αίθουσας τρέφει τις κάθε είδους επιθέσεις κατά των Εβραίων.

Διαβάστε ακόμη: Οταν μια ταινία δεν μπορεί να ανήκει ούτε στο Ισραήλ ούτε στην Παλαιστίνη

«Ολοι καταδικάζουν αυτό που συμβαίνει στη Γάζα», δηλώνει ο Πρόεδρος του Φεστιβάλ, προσθέτοντας πως η διοργάνωση έχει πολλές φορές κατηγορηθεί πως προβάλλει ταινίες κατά του Ισραήλ, ενώ στη φετινή του πρεμιέρα θα ξεκινούσε με μια ταινία από την Παλαιστίνη. Ο Νίκολας Χάιτνερ, διευθυντής του London's National Theatre που στο παρελθόν έχει επαινέσει το Tricycle Theatre για την υποστήριξη του απέναντι στην κουλτούρα των Εβραίων, υποστήριξε πως η διευθύντρια του έπραξε σωστά ζωτώντας καμία κυβερνητική υποστήριξη για το Φεστιβάλ σε μια τόσο κρίσιμη στιγμή στην περιοχή.

Ο Ντρορ Μόρεχ, σκηνοθέτης του υποψήφιου για Οσκαρ ντοκιμαντέρ «The Gatekeepers» δήλωσε πως είναι αντίθετος σε οποιοδήποτε πολιτιστικό μποϋκοτάζ του Ισραήλ: «Το να σιωπήσει η "άλλη" πλευρά είναι σκοπός; Δεν είναι ότι υποστηρίζω αυτό που κάνει η κυβέρνηση του Ισραήλ. Αλλά με το μποϋκοτάζ, το μόνο που λες είναι ότι δεν θέλεις να ακούσεις, θέλεις να αδιαφορήσεις - και κάνοντας αυτό χάνεις κομμάτι από τη ψυχή σου. Πρέπει να ακούς και την άλλη πλευρά, ακόμη κι αν αυτό σε θυμώνει. Αυτό είναι βάση του πολιτισμού.»

Στο ίδιο μήκος κύματος, αλλά διαφωνόντας με την απόφαση του Φεστιβάλ να χρηματοδοτηθεί από μια κυβέρνηση που είναι «ένοχη για παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων» ο Γκι Νταβίντι του «Five Broken Cameras» δήλωσε: «Είναι σημαντικό να υπάρχει ανοιχτός διάλογος και ο πολιτισμός είναι το τελευταίο πράγμα που πρέπει να υποφέρει.»

Ο Πρόεδρος του Tricycle Theatre δήλωσε πως είναι ευχαρίστησή τους να φιλοξενήσουν το Φεστιβάλ, αν αυτό δεν υποστηριχθεί από την Ισραηλινή κυβέρνηση, αλλά ο Πρόεδρος του Φεστιβάλ, που θεωρεί την όλη υπόθεση ένα μποϋκοτάζ δήλωσε αφού αρνήθηκε να γίνει εκει η φετινή διοργάνωση: «Τo Tricycle Theatre έχασε την ευκαιρία να αγκαλιάσιε ένα πολιτιστικό πρόγραμμα που θα έφερνε τους ανθρώπους τον ένα κοντά στον άλλον. Δεν θα ενθάρρυνα ποτέ ένα πολιτιστικό μποϋκοτάζ κανενός είδους, γιατί ο πολιτισμός φέρνει τους ανθρώπους κοντά. Δεν κάνουμε προπαγάνδα. Το μόνο που θέλω να ρωτήσω είναι αν το Tricycle Theatre μας θέλει εκεί. Αν θέλουν, τότε ας μας προσκαλέσουν για να γεφυρώσουμε το χάσμα. Αν όχι, τουλάχιστον ας είναι ειλικρινείς μαζί μας.»

Διαβάστε ακόμη:

Tags: ΙΣΡΑΗΛ