Φεστιβάλ / Βραβεία

4ο Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογραφου της Αθήνας: Το σινεμά πιο κοντά στην ανθρώπινη φύση!

στα 10

Επιστρέφει από τις 29 Νοεμβρίου έως και την 1η Δεκεμβρίου το Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας, με σημαντικές προβολές και καλεσμένους που ανοίγουν το βλέμμα σε μια διαφορετική οπτική πάνω στο σινεμά όπως το γνωρίζουμε.

Flix Team
4ο Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογραφου της Αθήνας: Το σινεμά πιο κοντά στην ανθρώπινη φύση!

Στην τέταρτη χρονιά του, το Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας αρχίζει πλέον να καθιερώνεται ως μια αυτόνομη και μοναδική ματιά πάνω στις ανεξάντλητες δυνατότητες του κινηματογραφικού μέσου, αλλά και ως μια γνωριμία με δημιουργούς του παγκόσμιου σινεμά που επιμένουν να αντιμετωπίζουν το σινεμά ως ένα δρόμο για την κατανόηση της ανθρώπινης φύσης.

Το φετινό 4ο Φεστιβάλ θα ανοίξει με την ταινία της Ανα Γκρίμσο «Ο κ. Κόπερθγουέιτ: Ζωή στο Δάσος Μέιν» (Mr Coperthwaite: A Life in the Maine Woods»), που αφηγείται την ιστορία του Μπιλ Κοπερθγουέιτ, ο οποίος το 1960 αγόρασε μια έκταση στην άγρια φύση του Μέιν και τα τελευταία πενήντα χρόνια ζει και εργάζεται μέσα στο δάσος σε αυτό που ο ίδιος αποκαλεί «μια χειροποίητη ζωή».

2

Η Ανα Γκρίμσο, διάσημη ανθρωπολόγος και κινηματογραφίστρια επισκέφθηκε τον Κοπερθγουέιτ μέσα στα χρόνια, σε διαφορετικές εποχές, καταγράφοντας την καθημερινότητά του σε σχέση με τον χρόνο που περνάει σε μία νέα ανάγνωση του «Walden» του Χένρι Ντέιβιντ Θορό αλλά ταυτόχρονα και έναν θρίαμβο του σινεμά της παρατήρησης.

Εκτός από το πρόγραμμά του με ταινίες από όλον τον κόσμο που δίνει την ευκαιρία σε νέους κινηματογραφιστές, ανθρωπολόγους και κοινωνικούς επιστήμονες για να αναδείξουν τη δουλειά τους, αναζητώντας παράλληλα τη συνέχεια της πορείας των νέων δημιουργών, αλλά και τις ρίζες του εθνογραφικού κινηματογράφου, το φετινό Φεστιβάλ φιλοξενεί και δύο ειδικές εκδηλώσεις: η Λιβανέζα κινηματογραφίστρια Πασκάλ Φεγκάλι θα παρουσιάσει μια ειδική μέθοδο χρήσης της κάμερας που αναπτύχθηκε κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '60 από τον Γάλλο σκηνοθέτη Ζαν Ρους, ενώ ο καθηγητής Συμεών Μαγλιβέρας θα μοιραστεί την εμπειρία του από τη διδασκαλία οπτικής ανθρωπολογίας στη Σιγκαπούρη και στην Ελλάδα.

Τα δύο μεγάλα αφιερώματα του Φεστιβάλ αφορούν το πρώτο το διάσημο Ατελιέ Βαράν και το δεύτερο το άγνωστο έργο της ντοκιμαντερίστριας Αλίντας Δημητρίου.

2

Το αφιέρωμα στο Ατελιέ Βαράν παρουσιάζεται σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο της Ελλάδας και στο πλαίσιο του «Μήνα Ντοκιμαντέρ» (Le Mois du Film Documentaire) θα προβληθεί δείγμα από τη σύγχρονη παραγωγή του Ατελιέ, ενός εργαστήριο που δημιουργήθηκε πριν από τριάντα δυο χρόνια, μετά από μια ιδέα του Jean Rouch.

Η ιστορία του εργαστηρίου αναφέρει ότι το 1978 οι αρχές της Δημοκρατίας της Μοζαμβίκης ζητούν από γνωστούς κινηματογραφιστές να έρθουν για να κινηματογραφήσουν τις αλλαγές που γίνονταν στη χώρα. Ο Ζαν Ρους προτείνει, αντ' αυτού, να εκπαιδεύσει γηγενείς - μελλοντικούς - σκηνοθέτες, ώστε να μπορούν να κινηματογραφήσουν τη δική τους πραγματικότητα. Μαζί με τον Ζακ Αρτίς, μορφωτικό ακόλουθο της Πρεσβείας της Γαλλίας, δημιουργούν ένα εκπαιδευτικό εργαστήριο για ντοκιμαντέρ. Μετά από αυτή την πρώτη εμπειρία, θα δημιουργηθεί το 1981, το Ατελιέ Βαράν (Ateliers Varan) στο Παρίσι.

Στην Αθήνα θα παραβρεθεί ο Νταβίντ Τρετιάκοφ, ένας από τους συνεργάτες του εργαστηρίου, καθώς και ο σκηνοθέτης Αλί Χαζάρα, οπότε και το κοινό θα έχει την ευκαιρία να μάθει τον τρόπο λειτουργίας του εργαστηρίου, αλλά και λεπτομέρειες για την μεθοδολογία που ακολούθησαν σε μερικές από τις ταινίες που θα προβληθούν.

2

Επιπλέον, φέτος το φεστιβάλ θα τιμήσει τη σημαντική δημιουργό Αλίντα Δημητρίου σε ένα αφιέρωμα που επιμελήθηκε η Αφροδίτη Νικολαΐδου και αποτελείται από την προβολή τριών σπάνιων ταινιών της, οι οποίες αποδεικνύουν την πολύπλευρη θεματολογία, αλλά και την ιδιαίτερη προσέγγιση των έργων της. Οι ταινίες είναι «Καβουρνιάρηδες» (1977 - φωτό), «Σπάτα» (1978), και «Φούρνοι» (1982). Διαβάστε εδώ περισσότερα για την Αλίντα Δημητρίου.

2

Το πλήρες πρόγραμμα του 4ου Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας που θα διεξαχθεί από τις 29 Νοεμβρίου έως και την 1η Δεκεμβρίου στο Exile Room

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29/11

17.00 Ο κ. Κοπερθγουέιτ: Ζωή στο Δάσος Μέιν / Σκηνοθεσία: Anna Grimshaw, 84' (Η.Π.Α.)

Τα τελευταία πενήντα χρόνια, ο Bill Coperthwaite ζει και εργάζεται στο δάσος. Χτίζει καλύβες και φτιάχνει κουτάλια, μπολ και καρέκλες. Ένας στοχασμός πάνω στο χρόνο και τη διαδικασία, η ταινία εξερευνά μια πτυχή της αμερικανικής κουλτούρας που έχει ξεχαστεί, καθώς και τη σημαντική θέση της φύσης μέσα της.

18.30 Μαζί σαν Ένα / Σκηνοθεσία: Kilian Lamtur Tanlaka, 39' (Νορβηγία)

Το καρύδι κόλα είναι ένα αντικείμενο γύρω από οποίο εκφράζεται το αίσθημα, η εμπειρία, η αίσθηση και η ζώσα πραγματικότητα τού να ανήκεις κάπου, του να είσαι μαζί, της ενότητας, της φιλίας και της ειρήνης.

19.30

04/02/11 / Σκηνοθεσία: Mahmoud Faraq, 6' (Γαλλία)

«Οι χτύποι στην πόρτα δεν αποκαλύπτουν το ποιος κρυβόταν πίσω της. Μακάρι να ήμουν νεκρός, να πέθαινα στα χέρια τους, πριν ο φόβος με νικήσει». Αυτά είναι τα λόγια ενός μάρτυρα της Αραβικής Επανάστασης στην Αίγυπτο.

Θεία Κωμωδία / Σκηνοθεσία: Vincent Guetta, 21' (Γαλλία) - Παρουσία Συντελεστών-Παραγωγού

Την έκτη μέρα, ο Θεός δημιούργησε τον άνθρωπο. Έπειτα, ο άνθρωπος δημιούργησε τη μηχανή.

20.45 Ζούλια / Σκηνοθεσία: Pedro Branco 12' (Πορτογαλία)

Η Julia είναι η μητριάρχισσα της μιας από τις τρεις κοινότητες Ρομά που ζουν στην ευρύτερη περιοχή της πόλης του Abrantes, επικεφαλής ενός 15μελούς νοικοκυριού. Στην ταινία, επανα-επισκέπτεται κάποια επεισόδια της ζωής της ενώ μιλά για το πώς οι παραδόσεις και ο τρόπος ζωής των Ρομά προσπαθούν να προσαρμοστούν στο σήμερα, ολοένα πιο μακριά από το κλειστό, περιορισμένο παρελθόν.

21.00 Καφέ-Finovo / Σκηνοθεσία: Λευτέρης Φυλακτός, 53’ (Ελλάδα/Γερμανία) - Παρουσία Συντελεστών – Σκηνοθέτη

Ανάμεσα στους τοίχους του νεκροταφείου Alter St. Matthäus στο Βερολίνο, συναντάμε καλλιτέχνες, αφηγητές ιστοριών και χορηγούς ταφών - την πολιτιστική ζωή που περιστρέφεται γύρω από το ζωηρό Café-finovo και τις φημισμένες τούρτες του.

22.10 Πλαισιώνοντας τον Άλλον / Σκηνοθεσία: Ilja Kok & Willem Timmers, 25' (Ολλανδία)

Κάθε χρόνο, εκατοντάδες Δυτικοί τουρίστες έρχονται να δουν την ασυνήθιστα στολισμένη φυλή Mursi της Αιθιοπίας, για τους οποίους το να ποζάρουν για τους επισκέπτες έχει γίνει η βασική πηγή εισοδήματος. Για να βγάλουν επιπλέον λεφτά, στολίζουν τα «κοστούμια» τους για να μοιάζουν πιο εξωτικοί, διαφθείροντας έτσι την κουλτούρα τους.

22.35 Merqana / Σκηνοθεσία: Tanja Wol Sorensen. 46' (Ιταλία)

Γυρισμένη μέσα στα τείχη της αρχαίας πόλης του Harar και των περιχώρων, η ταινία είναι ένα επικό ταξίδι μέσα στην κοινωνική ζωή ενός από τα πιο δημοφιλή ναρκωτικά του κόσμου, πατώντας πάνω σε πράσινα χαλιά από φύλλα και χορεύοντας στους ρυθμούς μυστικιστικών τελετουργιών που κρατούν αιώνες.

23.20 Το Μήνυμα του Ποταμού Νίγηρα / Σκηνοθεσία: Quino Pinero, 63' (Μάλι / Ηνωμένο Βασίλειο / Ισπανία)

Το μήνυμα του ποταμού Νιγήρα κατά μήκος των έρημων ακτών του συνελήφθη και οι ήχοι του είναι οι βασικοί χαρακτήρες της ταινίας, ένα ταξίδι μέσα από τη μουσική διαφορετικών πολιτισμών και ειδών που συνυπάρχουν στη Στροφή του Νίγηρα και μοιράζονται μια κοινή αλληλεπίδραση με το ίδιο ποτάμι.

00.25 Ο Ένας και οι Πολλοί / Σκηνοθεσία: Andy Lawrence, 56' (Ηνωμένο Βασίλειο)

Αυτό το ανθρωπολογικό ντοκιμαντέρ προσφέρει μια σε βάθος ματιά στους Tantrik Aghori, προσκυνητές από την Βόρειο Ινδία που είναι οι ζώντες ακόλουθοι του μεγάλου Γκουρού Gorakh Nath.

ΣΑΒΒΑΤΟ 30/11

16.00 Η Συνταξιοδότηση του Κυρίου και της Κυρίας Ζανγκ / Σκηνοθεσία: Zhang Mo, 70' (Κίνα)

Πώς ανατρέχει ένα ηλικιωμένο ζευγάρι του Πεκίνου, που υπηρέτησε στον Απελευθερωτικό Στρατό του Λαού της Κίνας από τις αρχές της δεκαετίες του 1940, στις ταραχώδεις εθνικές και προσωπικές τους ιστορίες;

17.10 Το Νησί μου / Σκηνοθεσία: Martin Zinggl, 29' (Αυστρία)

Η ταινία «Toku Fenua» μας ταξιδεύει στον Νότιο Ειρηνικό και μας προσφέρει μια ματιά στη ζωή του απομακρυσμένου νησιού Niulakita (Tuvalu), το μικρότερο και πιο απομονωμένο κατοικημένο νησί του κόσμου.

17.40 Οι Δικοί μας Ιεραπόστολοι / Σκηνοθεσία: Martin Gruber. 9' (Γερμανία)

H ιστορία μιας κακώς σχεδιασμένης διαπολιτιστικής συνάντησης, ανάμεσα σε χωριανούς στην όχθη της Γουϊνέας στη Δυτική Αφρική και τους χριστιανούς ιεραποστόλους που εγκαταστάθηκαν εκεί στην προσπάθειά τους να φέρουν τον χριστιανισμό σε αυτή την κυρίως μουσουλμανική περιοχή.

18.00 Pascale Feghali - Παρουσίαση του Workshop 20'

18.30 Η Ευτυχία των Κυριών / Σκηνοθεσία: Maya Larguet, 28' (Γαλλία) - Παρουσία συντελεστών – Παραγωγού

Μια Φραγκισκανική κοινότητα ετοιμάζεται να γιορτάσει το Πάσχα σε μία μονή του 17ου διαμερίσματος στο Παρίσι.

19.30

Σκονισμένη Νύχτα / Σκηνοθεσία: Ali Hazara, 20' (Γαλλία) - Παρουσία Συντελεστών – Σκηνοθέτη

Υπό τα φώτα των αυτοκινήτων ή το φως ενός βενζινάδικου, οι νυχτερινοί καθαριστές της Καμπούλ μετακινούν την σκόνη σε όλο το μήκος της λεωφόρου - επάγγελμα σισύφειο, που λέει πολλά για την κατάσταση της χώρας.

Πώς να φτιάξεις μια Kamra-e-Faoree / Σκηνοθεσία: Lukas Birk & Sean Foley, 9' (Αφγανιστάν) (πριν από το Σκονισμένη Νύχτα)

To «Afghan Box Camera» καταγράφει μια ζώσα μορφή φωτογραφίας που κινδυνεύει να εξαφανιστεί στο Αφγανιστάν, ένα από τα τελευταία μέρη στη Γη όπου οι φωτογράφοι συνεχίζουν να χρησιμοποιούν έναν απλό τύπο στιγμιαία φωτογραφική μηχανή που λέγεται «kamra-e-faoree» (στιγμαία κάμερα) προσπαθώντας να βγάλουν τα προς το ζην.

20.30 Φούρνοι / Σκηνοθεσία: Αλίντα Δημητρίου, 43’ (Ελλάδα)

Ένας ερευνητής κάνει ανθρωπολογική έρευνα στο νησί Φούρνοι της Ικαρίας, παρακολουθώντας τη ζωή τους, τις απασχολήσεις τους και τις καθημερινές κουβέντες τους. Έτσι αναδύεται ζωντανά η κοινωνία των Φούρνων με τις αναμνήσεις της και με τους καημούς της.

21.30 Αντικείμενα Μνήμης, Διάλογοι Μνήμης / Σκηνοθεσία: Alyssa Grossman & Selena Kimball, 26' (Γερμανία)

To «Αντικείμενα Μνήμης, Διάλογοι Μνήμης», μία split-screen animated ταινία, εξερευνά την περίπλοκη φύση της μνήμης στη σύγχρονη μετα-κομμουνιστική Ρουμανία. Χρησιμοποιώντας μια συλλογή καθημερινών αντικειμένων του νοικοκυριού ως παράθυρα στο παρελθόν, περιλαμβάνει 16mm stop-motion animation αυτών των τεχνημάτων, που προβάλλονται πλάι σε επιλογή εθνογραφικών συνεντεύξεων με τους ιδιοκτήτες των αντικειμένων.

21.55 Κομητεία Searcy / Σκηνοθεσία: Noam Osband, 6' (ΗΠΑ)

Έχω περάσει το κτίριο της δημοπρασίας ζωντανών πολλές φορές και πάντα ήθελα να το κινηματογραφήσω. Μια μέρα, έφερα επιτέλους την κάμερά μου και... απλώς ελπίζω να δημιούργησα ένα έργο που είναι ευλαβικό και ειλικρινές, μια ματιά σε έναν ελάχιστα γνωστό κόσμο μέσα από τα μάτια ενός ξένου.»

22.00 To Όριο / Σκηνοθεσία: Rossela Schillaci, 55' (Ιταλία)

Ένα διεισδυτικό πορτρέτο της ζωής πάνω σε ένα ψαράδικο πλοίο από τη Σικελία, η ταινία απεικονίζει τις καθημερινές μάχες των ψαράδων να βγάζουν τα προς το ζην σε ένα σκληρό περιβάλλον που εκμαιεύει τις κοινωνικές και οικονομικές εντάσεις της μοντέρνας κοινωνίας.

22.55 Κονγκό, Super 8 / Σκηνοθεσία: Lesley N. Braun, 9' (Καναδάς)

Γυρισμένο στο ποδηλατοδρόμιο της Κινσάσα, μία παλιά πίστα για αγώνες μοτοσικλέτας από την εποχή της βέλγικης αποικιοκρατίας, το «Congo Super 8» προβάλλει δύο ομάδες λαϊκών χορών. Αρχικά γυρισμένο σε super 8 φιλμ, οι εικόνες ικανοποιούν τη νοσταλγία μας για παραδοσιακές εθνογραφικές ταινίες, ενώ ταυτόχρονα διαταράσσει ιστορικά πλαίσια αναφορών.

23.05 ΕΞΕΓΕΡΣΗ ή η Συνταγή της Μαμάς για Βραστά Αυγά / Σκηνοθεσία: Μιχαήλ Χρονόπουλος-Μαντάς, 17' (Ελλάδα / Ηνωμένο Βασίλειο)

Ένα ντοκιμαντέρ στη λογική του «σινεμά σε πρώτο πρόσωπο», που μιλά ελληνικά και επικεντρώνεται σε κινηματογραφικές πτυχές της προσωπικής ιστορίας. Ο σκηνοθέτης επανέρχεται σταδιακά μέσω αυτού του ντοκιμαντέρ ως αυτοαναφορικός καλλιτέχνης που προσπαθεί να βρει τη φωνή του μέσα από το χρόνο και τον πολιτισμό σε δύο ηπείρους.

23.25 Οράνια / Σκηνοθεσία: Tobias Lindner, 94' (Γερμανία)

Η Οράνια είναι ένα απομακρυσμένο χωριό στο άγονο κέντρο της Νοτίου Αφρικής, μια «σκόπιμη κοινότητα» όπου ζουν μόνο λευκοί Αφρικάανς άνθρωποι - μία πολιτιστικά ομογενής τοποθεσία σε μια πολυ-πολιτιστική χώρα. Ένα μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ για την πολιτιστική ταυτότητα και τη λεπτή γραμμή ανάμεσα στον αυτο-ορισμό και τις διακρίσεις.

ΚΥΡΙΑΚΗ 1/12

15.00 Blush / Σκηνοθεσία: Luciana Botelho Bodnar, 13' (Γαλλία)

Στα 26 του χρόνια, ο Νικολά είναι ένας νεαρός άνδρας απόλυτα ταιριαστός με την εποχή του: είναι διακριτικός, αθλητικός και στη μόδα. Παρόλ’ αυτά, στο μικρό του διαμέρισμα στο Παρίσι, ανακαλύπτουμε ότι δύο απλές κούτες από χαρτόνι περιέχουν ένα πολύτιμο μυστικό που τον αφορά.

15.15 Λεωφόρος Όαση / Σκηνοθεσία: Jerome Sitruk, 34' (Γαλλία)

Ένα παγκάκι του ανατολικού Παρισιού «ζει τις τελευταίες του μέρες» με την κατασκευή του νέου τραμ. Νέοι συναντιούνται εκεί για «νυχτερινές μονομαχίες», μέσω των οποίων μάς παραδίδουν, ανάμεσα σε ονειροπολήσεις και απογοητεύσεις, μία πλούσια μαρτυρία για τον τρόπο που «ζουν» τη γειτονιά τους.

15.50 Σε Ποιον Ανήκει η Γη / Σκηνοθεσία: Le Doan Hong, 54' (Γαλλία)

Στην αγροτική περιοχή του Quang Nam, κοντά στην οποία έλαβαν χώρα μερικές από τις πιο αιματηρές μάχες του πολέμου του Βιετνάμ, σήμερα το Κράτος αποφάσισε την εγκατάσταση τεράστιων τουριστικών εγκαταστάσεων, αναγκάζοντας τους χωριανούς να εγκαταλείψουν τη γη τους.

16.45 Το να Είσαι Ανθρωπολόγος: Η Ευτυχία των Δασκάλων / Σκηνοθεσία: Soledad Gesteira & Soledad Torres Aguero, 30' (Αργεντινή)

Ένα ντοκιμαντέρ που εξερευνά, με μια προσωπική ματιά, την δουλειά μερικών από τους πρωτοπόρους ανθρωπολόγους στην Αργεντινή. Μέσα από μια σειρά συνεντεύξεων στα σπίτια τους, ανακαλύπτουμε διάφορες μορφές τού τι σημαίνει να είσαι ανθρωπολόγος στην χώρα αυτή.

17.15 Γράμμα στο Μοχάμεντ / Σκηνοθεσία: Christine Moderbacher, 35' (Βέλγιο)

Γυρισμένο κατά τη διάρκεια του πρώτου χρόνου μετά την Τυνήσια Επανάσταση, η ταινία είναι ένα ποιητικό ταξίδι σε μια βασανισμένη χώρα, μια συλλογή επεισοδικών αποσπασμάτων για την επόμενη μέρα μετά από μια επανάσταση, αναμεμειγμένη με ένα γράμμα για τις προσωπικές εντυπώσεις από το ταξίδι της σκηνοθέτη.

18.00 / Συμεών Μαγκλιβέρας - Παρουσίαση

19.00 Υπόλοιπο Δήμου Αθηναίων / Σκηνοθεσία: Ορσαλία Κασσαβέτη, 32’ (Ελλάδα) - Παρουσία Συντελεστών - Σκηνοθέτη

Η ιστορία του Αγιάννη Θεολόγου εξετάζει την ιστορική και κοινωνική πορεία της συνοικίας Άγιος Ιωάννης Θεολόγος στο Περιστέρι. Ξεκινώντας από το τοπικό πανηγύρι προς τιμή του ομώνυμου Αγίου και μέσα από προσωπικές συνεντεύξεις των κατοίκων, ανιχνεύονται μορφές παλαιότερης κοινωνικής οργάνωσης.

19.45

Στα Δεκαεπτά / Σκηνοθεσία: Δημήτρης Γκούβης, Χρήστος Σιγαλός, Παπαχριστοδούλου Αθανασία 11' (Ελλάδα) - Παρουσία Συντελεστών - Σκηνοθετών

Δύο 17χρονα αγόρια ζουν σε οικοτροφείο από την προεφηβική τους ηλικία. Σε έναν χρόνο θα φύγουν από το σπίτι για να βρουν το δρόμο τους στην ενήλικη ζωή. Η ταινία καταγράφει τις σκέψεις, τις ανησυχίες και τις προσδοκίες τους.

Υγεία Χωρίς Σύνορα / Σκηνοθεσία: Μαρία Παπαθανασίου, 10’ (Ελλάδα) - Παρουσία Συντελεστών - Σκηνοθετών

Υγεία: Δικαίωμα για όλους ή προνόμιο για λίγους; Μεταναστεύεις σε μια ξένη χώρα αναζητώντας μια καλύτερη ζωή. Τι γίνεται όμως όταν σε αποκλείουν από τις δημόσιες υπηρεσίες υγείας της εκάστοτε χώρας όταν το έχεις ανάγκη;

20.30

Καρβουνιάρηδες / Σκηνοθεσία: Αλίντα Δημητρίου, 30’ (Ελλάδα)

Οι καρβουνιάρηδες είναι ένα από τα επαγγέλματα που εξέλειψαν στην εποχή μας εξαιτίας της ραγδαίας τεχνολογικής εξέλιξης της βιομηχανικής κοινωνίας. Η ταινία αναφέρεται στα προβλήματα επιβίωσης που αντιμετώπιζαν τόσο οι έμποροι του κάρβουνου, όσο και οι παραγωγοί του, οι κυρίως καρβουνιάρηδες.

Σπάτα / Σκηνοθεσία: Αλίντα Δημητρίου, 22’ (Ελλάδα)

Η ταινία περιγράφει το έθιμο που ονομάζεται «Το στιφάδο του Άγιου Πέτρου» και γιορτάζεται στα Σπάτα κατά την εορτή Πέτρου και Παύλου. Τη χρονιά που γυρίστηκε η ταινία, το 1978, η τέλεση του εθίμου απέκτησε έντονο κοινωνικοπολιτικό περιεχόμενο. Συνδέθηκε με το κίνημα διαμαρτυρίας των κατοίκων κατά της απόφασης της κυβέρνησης να μεταφέρει το αεροδρόμιο στα Σπάτα.

21.30 Σπασμένοι Όρκοι / Σκηνοθεσία: Kaska Butkiewicz-Phuntsok, 20' (Ηνωμένο Βασίλειο)

Στην παραδοσιακή Θιβετιανή κοινότητα τα αγόρια πολύ συχνά στέλνονται σε μοναστήρι για να διδαχθούν τη βουδιστική φιλοσοφία, μια ευκαιρία να μορφωθούν και να εξασφαλίσουν τα προς το ζην. Η ταινία είναι μια συνέντευξη με τρεις πρώην μοναχούς, που μοιράζονται την προσωπική τους εμπειρία για τη ζωή του μοναχού, την μετάβασή τους στην κοσμική ζωή και τα διλήμματα που σχετίζονται με αυτήν την αλλαγή.

21.50 Γυναίκες που Προχωρούν Μπροστά / Σκηνοθεσία: Tanja Wol Sorensen, 27' (Ηνωμένο Βασίλειο)

Υπάρχουν περισσότεροι από 500.000 οικιακοί/ες βοηθοί στην Ισπανία σήμερα. Η μεγάλη πλειοψηφία είναι μετανάστριες από χώρες της Λατινικής Αμερικής. Μέσα από ιστορίες τριών γυναικών από τη Λατινική Αμερική που ζουν στη Βαρκελώνη, σχηματίζουμε μια εικόνα της πραγματικότητας τού να είσαι μετανάστρια και οικιακή βοηθός στη σημερινή Ισπανία.

22.20 Ο Πρόεδρος και τα Λιοντάρια / Σκηνοθεσία: Peter Biella, 46' (ΗΠΑ)

Η ταινία είναι μια ματιά μέσα στον σημερινό κόσμο των Μασάι, πολλοί από τους οποίους, εξαιτίας πολιτικών, κοινωνικών και οικονομικών αλλαγών στην Ανατολική Αφρική, αναγκάστηκαν να υιοθετήσουν ένα καθιστικό τρόπο ζωής. Ο Μασάι αρχηγός ενός χωριού της Τανζανίας πολεμά πολλά λιοντάρια που απειλούν την κοινότητά τους: δικηγόροι που όμως δεν έχουν τις γνώσεις ή τα προσόντα για να ασκούν το επάγγελμα, διεκδικητές της γης, μετανάστευση και έλλειψη εκπαίδευσης.


Δείτε εδώ το τρέιλερ του 4ου Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας, που θα διεξαχθεί από τις 29 Νοεμβρίου έως και την 1η Δεκεμβρίου στο Exile Room (Αθηνάς 12, 3ος όροφος, Μοναστηράκι έναντι στάση μετρό, τηλ: 210-322339 - Η είσοδος θα είναι δωρεάν, ενώ οι προβολές θα έχουν μόνο αγγλικούς υπότιτλους).


Περισσότερες πληροφορίες για τα αφιερώματα και το πρόγραμμα στο επίσημο site του Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας.