«Σαν δημοσιογράφος τρίτης γενιάς, με ενδιαφέρει πολύ το μέλλον του επαγγέλματος. Το να κάνεις τους ανθρώπους να σκέφτονται και να μιλούν για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η δημοσιογραφία, δηλώνοντας ταυτόχρονα πως η αξιόπιστη και ακριβής δημοσιογραφία είναι απαραίτητη σε μια λειτουργική δημοκρατία, είναι ο λόγος που κάνω αυτή τη δουλειά. Η ελπίδα μου είναι να βυθίσω το κοινό σε μια στοιχειωτική και διασκεδαστική αφήγηση μιας συναρπαστικής ιστορίας και να τους κρατήσω απασχολημένους τόσο καιρό μετά την ταινιά ώστε να εξερευνήσουν τα θέματα αυτά ακόμη πιο βαθιά.»
Το σκηνοθετικό σημείωμα της Σαμάνθα Γκραντ διαβάζει πίσω από τις γραμμές του ντοκιμαντέρ της, «A Fragile Trust», που αφηγείται το σκάνδαλο που ξέσπασε το 2003, όταν αποκαλύφθηκε πως ο Τζέισον Μπλερ, δημοσιογράφος των New York Times, «έκλεβε» κείμενα συναδέλφων του και τα εμπλούτιζε με δικές του επινοημένες πληροφορίες σε ένα θριάμβο του αδικήματος της «λογοκλοπής».
Ηταν Απρίλιος του 2003 όταν ο Τζέισον Μπλερ, δημοσιογράφος των New York Times έλαβε ένα τηλεφώνημα από τον αρχισυντάκτη του, ο οποίος του ανέφερε τις ομοιότητες που είχε ένα άρθρο του με ένα που είχε γραφτεί δέκα μερες πριν στην San-Antonio Express. H έρευνα που ξεκίνησε οδήγησε στην αποκάλυψη πως τουλάχιστον 36 άρθρα του Μπλερ (αρκετά από αυτά για τον πόλεμο στο Ιράκ) όχι μόνο ήταν προϊόντα λογοκλοπής, αλλά και πως στο μεγαλύτερο μέρος τους αποτελούνταν από επινοημένες ειδήσεις.
Το Μάιο του 2003, στο πρωτοσέλιδο των New York Times ένα άρθρο με τίτλο «Times Reporter Who Resigned Leaves Long Trail of Deception», αφηγήθηκε την ιστορία της κατ' εξακολούθηση απάτης του Μπλερ, με την εφημερίδα να αισθάνεται το κύρος των 152 χρόνων της να πλήττεται. Ο ίδιος ο Μπλερ δήλωσε πως ο μοναδικός λόγος που έκανε ό,τι έκανε ήταν γιατί φοβόταν πως δεν θα ανταποκρινόταν στις προσδοκίες που είχαν οι άλλοι για τον ίδιο και για την ισχυρή θέση του στην εφημερίδα.
Το σκάνδαλο ήταν ισχυρό, γιγαντώθηκε από το γεγονός πως ο Μπλερ ήταν μαύρος - με πολλούς να ισχυρίζονται πως αυτός ήταν ο σημαντικότερος λόγος της προαγωγής του σε έναν από τους πιο ισχυρούς της εφημερίδας, ενώ το κύρος του αμερικάνικου Τύπου πληγώθηκε ανεπανόρθωτα ειδικά σε μια κρίσιμη εποχή για τη διάχυση πληροφοριών, δύο μόλις χρόνια μετά την επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου στους Δίδυμους Πύργους.
Οπως συνεχίζει στο σημείωμά της η σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ: «Καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι καταναλώνουν ειδήσεις διαδυκτικακά, οι εφημερίδες περνάνε όλο και πιο πολύ στο ιντερνετ. Με αυτήν την αλλαγή, η λογοκλοπή έχει γίνει τόσο απλή όσο ένα cut και ένα paste, κάνοντας το ηθικό όριο πιο εύκολο να παραβιαστεί. Με σκάνδαλα λογοκλοπής να αποκαλύπτονται σχεδόν κάθε εβδομάδα, τα μαθήματα που έχουμε να πάρουμε από το πριν και το μετά της υπόθεση του Τζέισον Μπλερ είναι πιο επίκαιρα από ποτέ.»
Δείτε εδώ το τρέιλερ του «A Fragile Trust»:
Διαβάστε περισσότερα για το 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που διεξάγεται φέτος από τις 14 έως και τις 23 Μαρτίου:
- Το «Δεύτερο Τέλος» του Νίκου Λυγγούρη
- O Στέλιος Κούλογλου μιλάει στο Flix για τη «Νονά» - κατά κόσμον Αγγελα Μέρκελ
- 16o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Τα 10 πράγματα που περιμένουμε: Το «The Forest of the Dancing Spirits»
- 16o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης; Τα 10 πράγματα που περιμένουμε: Η Αγορά
- 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Τα 10 πράγματα του περιμένουμε: Tim's Vermer
- 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Τα 10 πράγματα του περιμένουμε: Το αφιέρωμα στον Νικολά Φιλιμπέρ
- 16o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Ελληνικά ντοκιμαντέρ στο επίκεντρο της κρίσης
- Βραβευμένα ντοκιμαντέρ στο 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
- Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2014: Αφιερώματα στον Πίτερ Ουιντόνικ και τον Νικολά Φιλιμπέρ