Είναι οι παράξενες διαδρομές της ζωής και της Τέχνης που οδηγούν έναν Τεξανό μέχρι την Ολανδία και από εκεί στο παλάτι του Μπάκινγκχαμ προκειμένου να ανακαλύψει το μεγαλύτερο μυστήριο στην ιστορία της Τέχνης: το πως ο Ολλανδός ζωγράφος Γιοχάνες Βερμέερ μπορούσε να ζωγραφίζει τόσο φωτορεαλιστικά, 150 χρόνια πριν από την άφιξη της φωτογραφίας.
Οι ίδιες διαδρομές που για 200 χρόνια κρατούσαν το έργο του Βερμέερ κρυφό, περιμένοντας τον Γάλλο κριτικό Τεοφίλ Θόρε - Μπέργκερ να ανακαλύψει - σαν για πρώτη φορά - τα 35 έργα που χρεώνονται ως δικά του και ξεκινούν από το 1656 και οι ίδιες διαδρομές που το 2001 έκαναν τον Καθηγητή Φίλιπ Στέντμαν να διχάσει τον κόσμο της Τέχνης με το βιβλίο του «Η Κάμερα του Βερμέερ», στο οποιό ουσιαστικά αποκάλυπτε πως ο Ολλανδός ζωγράφος χρησιιμοποιήσε την τεχνική του camera obscura προκειμένου να αποδώσει με τόση λεπτομέρεια τους πίνακές του.
Ο Στέντμαν ανακάλυψε πως έξι από τους πίνακες του Βερμέερ απεικόνιζαν το ίδιο δωμάτιο, το στούντιο του ζωγράφου στο Ντελφτ της Ολλανδίας, και πως η γεωμετρία τους πρόδιδε πως είχαν ζωγραφιστεί πάνω σε μια προβολή στον τοίχο του στούντιο. Η προσπάθεια του δεν ήταν ωστόσο προορισμένη να ακυρώσει την αξία του Βερμέερ, αλλά να αποδείξει πως πολλοί ζωγράφοι της εποχής χρησιμοποιούσαν την άγουρη ακόμη τεχνολογία για να εμπλουτίσουν το ρεαλισμό της τέχνης τους.
To «Tim's Vemeer», σκηνοθετικό ντεμπούτο του κωμικού, μάγου και performer Teller - μέλος του διδύμου Teller & Penn - ακολουθεί τον Τιμ Τζένισον, έναν εφευρέτη από το Τέξας, καθώς αυτός προσπαθεί να ανακαλύψει αν όλα όσα αποκάλυψε ο Στέντμαν έχουν βάση. Για να το κάνει αυτό, ταξιδεύει μέχρι το στούντιο του Βερμέερ, συνομιλεί με ιστορικούς τέχνης, τον Ντέιβιντ Χόκνεϊ και τον ίδιο τον Στέντμαν, δοκιμάζει μόνος του την τεχνική του camera obscura και φτάνει μέχρι το παλάτι του Μπάκινγκχαμ προκειμένου να θαυμάσει έναν από τους πιο σπάνιους πίνακες του ζωγράφου που ανήκει στη συλλογή της Βασίλισσας.
Οπως δηλώνει ο ίδιος ο Teller: «Ο Τιμ είναι ένας εφευρέτης. Αυτό είναι εξαρχής ένα συναρπαστικό επάγγελμα. Και οι εφευρέσεις του Τιμ είναι συνήθως κάπως περίεργες. Σε αυτήν τη συγκεκριμένη υπόθεση, έβαλε όλη την ευφυία ενός εφευρέτη σε ένα μυστήριο 350 χρόνων. Οπότε στην πραγματικότητα έχεις έναν εφευρέτη που γίνεται ντετέκτιβ. Για αιώνες, ο κόσμος προσπαθεί να καταλάβει τον Βερμέερ. Κοιτάζουν τους πίνακές του με τον τρόπο που κοιτάς ένα μαγικό τρικ και λες "Δεν μπορεί να συμβαίνει". Και υπάρχουν δύο τρόποι για να το εξηγήσεις. Ή λες "Θα καταλάβω πως το έχει κάνει" ή "Αυτό είναι υπερφυσικό".»
Αστείο, αγωνιώδες, σχεδόν σαν μια αστυνομική ιστορία που αναζητά τον «ένοχο» επιστρέφοντας στον τόπο του εγκλήματος και με μια αντίληψη για την Τέχνη που ξεπερνά τη θεωρητική ανάλυση και την σκληροπυρηνική τεχνική, το «Tim's Vermeer» διαθέτει έναν χαρισματικό πρωταγωνιστή και είναι περισσότερο μια ταινία για αυτές τις περίεργες διαδρομές της ζωής και της Τέχνης. Και ταυτόχρονα μια περιήγηση στον κόσμο ενός από τους σημαντικότερους ζωγράφους όλων των εποχών που η μόνη «απατεωνιά» του ήταν το γεγονός πως ήθελε να αναπαραστήσει τον κόσμο όσο πιο τέλεια μπορούσε.
Δείτε εδώ το τρέιλερ του «Tim's Vermeer» που έκανε την πρεμιέρα του στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο, ήταν υποψήφιο για BAFTA καλύτερου ντοκιμαντέρ και βρέθηκε στη λίστα με τα 15 ντοκιμαντέρ που ήταν υποψήφια για να καταλήξουν στην τελική πεντάδα των Οσκαρ:
Διαβάστε περισσότερα για το 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης:
- 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Τα 10 πράγματα του περιμένουμε: Το αφιέρωμα στον Νικολά Φιλιμπέρ
- 16o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Ελληνικά ντοκιμαντέρ στο επίκεντρο της κρίσης
- Βραβευμένα ντοκιμαντέρ στο 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
- Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2014: Αφιερώματα στον Πίτερ Ουιντόνικ και τον Νικολά Φιλιμπέρ