«Η Sony δεν έχει πια χρήματα» είναι η φράση που ακούγεται συχνά τον τελευταίο καιρό στους διαδρόμους των γραφείων της Αμερικάνικης κινηματογραφικής βιομηχανίας, με αφορμή μια σειρά από αλλαγές και μειώσεις εξόδων που κάνει το στούντιο εδώ και καιρό.
Ανάμεσα στις πιο σημαντικές είναι η μείωση του αριθμού των ταινιών που παράγει κάθε χρόνο, αλλά και το γεγονός ότι αφήνει σημαντικούς συνεργάτες της όπως ο Ανταμ Σάντλερ του οποίου τις τελευταίες 15 ταινίες χρηματοδότησε να αλλάξουν στέγη.
Το κλείσιμο των θυγατρικών της σε χώρες του υπόλοιπου κόσμου και η παραχώρηση της εκμετάλλευσης των ταινιών της σε ντόπιες εταιρίες, κάτι που έγινε πρόσφατα και στην Ελλάδα, είναι ένα ακόμη σημάδι της εικαζόμενης οικονομικής δυστοκίας της εταιρίας.
«Δεν κάνουμε ριζικές αλλαγές, απλά κάποιες προσαρμογές» λέει ο πρόεδρος της Columbia Pictures, της μεγαλύτερης κινηματογραφικής εταιρίας που ανήκει στο στούντιο, όμως τα κέρδη από το σινεμά ήταν το τελευταίο οικονομικό έτος μειωμένα κατά 12% και η οικονομική συγκυρία μάλλον δεν δίνει πολλούς λόγους αισιοδοξίας και για φέτος.
Ετσι, αν και παραδοσιακά η Sony ήταν μια από τις πιο παραγωγικές εταιρίες του Χόλιγουντ, με 20, έως 22 ταινίες κάθε χρόνο, στο άμεσο μέλλον θα μειώσει τις ταινίες που κάνει κάθε χρόνο κατά 2, κόβοντας έτσι όχι μόνο από τα κόστη της παραγωγής αλλά και του publicity.
Ανάμεσα στις αποφάσεις της είναι επίσης να αναλαμβάνει περισσότερα ολοκληρωμένα σενάρια κι όχι ιδέες για τις οποίες χρειάζεται να ξοδέψει μερικά εκατομμύρια για να τις φέρει στην τελική σεναριακή μορφή τους, ενώ για πρώτη φορά, στο επερχόμενο American Film Market μια ταινία του στούντιο, το θρίλερ «Kitchen Sink» θα πουληθεί τα δικαιώματά της εκτός της αμερικάνικης αγοράς, απευθείας σε διανομείς, κάτι εξαιρετικά σπάνιο για μια studio ταινία.
Η Sony βεβαίως εξακολουθεί να κάνει big budget ταινίες και ήδη έχει δώσει το πράσινο φως στη συνέχεια του «The Amazing Spiderman», ή για θεαματικές περιπέτειες όπως το «White House Down» του Ρόλαντ Εμεριχ, όμως δεν διστάζει να μοιραστεί το κόστος μιας ακριβής (αλλά και επίφοβης εμπορικά) ταινίας με κάποιον άλλο, όπως συμφώνησε πρόσφατα για το «Monuments Men» του Τζορτζ Κλούνεϊ, του οποίου το κόστος μοιράζεται με την 20th Century Fox.
Κι αν στην πραγματικότητα σε παγκόσμιο επίπεδο τα εσοδά της είναι εντυπωσιακά, το κόστος των παραγωγών της και μερικές επιλογές όπως η «Ολική Επαναφορά», το «That's My Boy» (ναι του Ανταμ Σάντλερ) το «Hotel Transylvania», ή ακόμη και το «Οι Ανδρες με τα Μαύρα 3», δεν κατόρθωσαν να αποφέρουν όσα θα έπρεπε για να κάνουν το στούντιο να χαρεί όσο ήλπιζε.
Η Sony βεβαίως δεν είναι η μόνη εταιρία που αντιμετωπίζει μια δύσκολη πραγματικότητα. Η Paramount Pictures και η Walt Disney έχουν κάνει ήδη μειώσεις στον αριθμό των ταινιών που παράγουν κάθε χρόνο, ενώ άλλοι κάποτε εντυπωσιακοί παίκτες όπως η Metro-Goldwyn-Mayer αποτελούν πλέον σκιές του παλιού εαυτού τους.
Εν τούτοις ακόμη κι αν τα προβλήματα που φέρνει η παγκόσμια οικονομική συγκυρία ήταν μοιραίο να αγγίξουν κάποτε και το Χόλιγουντ, δεν υπάρχει λόγος να ανησυχείτε ότι θα πάψουμε να βλέπουμε θεαματικές ταινίες στις αίθουσες ή ότι το star system του Χόλιγουντ είναι στα τελευταία του. Το σινεμά, δεν είναι απλά μια από τις βαριές αμερικάνικες βιομηχανίες, αλλά και μια ουσιαστική ανάγκη (όχι μόνο των Αμερικάνων) και ως τέτοια θα συνεχίσει να λειτουργεί για πολύ, πολύ καιρό ακόμη. Εστω κι αν στην πορεία χρειαστεί να κάνει μερικές «προσαρμογές».
Tags: sony pictures, SONY