Εδώ και επτά ολόκληρα χρόνια το ντοκιμαντέρ μοιάζει να έχει βρει την ιδανική του στέγη στο Exile Room, έναν χώρο αφιερωμένο σχεδόν αποκλειστικά στις ταινίες τεκμηρίωσης και ορκισμένο να συστήσει στο κοινό κάθε πιθανή πτυχή του είδους μέσα από δωρεάν προβολές, σεμινάρια και πολιτιστικές εκδηλώσεις.
Κι όπως κάθε χρόνο τέτοια περίοδο, το Exile Room ανακοίνωσε το πρόγραμμά του για τη νέα σεζόν, μέχρι τον Δεκέμβριο. «Είμαστε ενθουσιασμένοι για το πρόγραμμα της νέας χρονιάς» μας δήλωσε η ιδρύτρια του Exile Room, Βάλερι Κοντάκος, σκηνοθέτιδα και παραγωγός και η ίδια ταινιών ντοκιμαντέρ όπως το «Μάνα».
«Προσπαθούμε πάντα να διαλέγουμε φιλμ που όχι μόνο προσεγγίζουν σύγχρονα θέματα, αλλά επιδεικνύουν και πιο περιπετειώδεις και ενίοτε αντισυμβατικές ή εκκεντρικές μορφές αφήγησης. Στόχος μας είναι να προβάλλουμε ταινίες που αναδεικνύουν το ντοκιμαντέρ ως καθαρά κινηματογραφικό είδος, τόσο από πλευράς αισθητικής όσο και θεματολογίας. Και, φυσικά, επιλέγουμε πάντα τις ταινίες που μας αρέσουν προσωπικά, ελπίζοντας και πιστεύοντας ότι θα συμβεί το ίδιο και με το κοινό».
Διαβάστε ακόμη: Το IN-EDIT Festival επιστρέφει στην Αθήνα πιο «ζωντανό» από ποτέ!
Κάπως έτσι, το πολυσυλλεκτικό φετινό πρόγραμμα προβολών ξεκινά με το «Listen to Me Marlon» και το «Ingrid Bergman in Her Own Words», «δύο από τα καλύτερα ντοκιμαντέρ της περσινής χρονιάς, τα οποία μιλούν για το ίδιο το σινεμά μέσα από τα λόγια δύο θρύλων, του Μάρλον Μπράντο και της Ινγκριντ Μπέργκμαν, σκιαγραφώντας μέσα από άφθονο ανέκδοτο υλικό δύο κινηματογραφικά πορτρέτα τα οποία απέχουν κατά πολύ από συμβατικές βιογραφίες».
Φυσικά, από το πρόγραμμα δεν θα μπορούσε να λείπει και η τελευταία ταινία της Σαντάλ Ακερμάν, «No Home Movie», μιας σκηνοθέτιδας που σημάδεψε το σινεμά με μια επαναστατική χρήση του κινηματογραφικού χρόνου και της οποίας η απώλεια ήταν μια από τις μεγαλύτερες που θρήνησε πέρσι ο κινηματογραφικός κόσμος.
Δείτε παρακάτω αναλυτικά το πρόγραμμα προβολών του Exile Room για τη νέα σεζόν.
Διαβάστε ακόμη: «A Journey Through French Cinema»: ένα ανεκτίμητο ταξίδι στην ιστορία του γαλλικού σινεμά – Δείτε το τρέιλερ
Οκτώβριος: Cinema legends
To Exile Room εγκαινιάζει τη νέα σεζόν αφιερώνοντας τις προβολές του Οκτωβρίου σε δύο από τους μεγαλύτερους σταρ που γνώρισε ποτέ το σινεμά: πραγματικοί θρύλοι του παγκόσμιου κινηματογράφου, ο Μάρλον Μπράντο και η Ινγκριντ Μπέργκμαν αποκαλύπτονται μέσα από τα δικά τους λόγια, όπως δεν τους είχατε δει ποτέ μέχρι σήμερα, σε δύο εξαιρετικά ντοκιμαντέρ, απαραίτητα για κάθε σινεφίλ που σέβεται τον εαυτό του.
Πέμπτη 13/10 στις 21:00
Listen to Me Marlon (2015, 102') του Στίβαν Ράιλι
Αν η Μέρλιν Μονρό υπήρξε το υπέρτατο sex symbol του Χόλιγουντ, τότε ο Μάρλον Μπράντο ήταν αναμφίβολα το αρσενικό ανάλογό της. Και ταυτόχρονα ένας ηθοποιός θηριώδους ταλέντου και μια ασυμβίβαστη προσωπικότητα που δεν δίσταζε να τα βάλει με όλους και με όλα. Με αποκλειστική πρόσβαση στο προσωπικό αρχείο του ηθοποιού, συμπεριλαμβανομένων και των ανέκδοτων ηχογραφήσεών του, μπλεγμένων αδιάσπαστα με αποσπάσματα της φιλμογραφίας του και επεισόδια της ιδιωτικής του ζωής, το φιλμ του Στίβαν Ράιλι είναι το απόλυτο ντοκιμαντέρ για τον Μάρλον Μπράντο. Μακριά από μια συμβατική βιογραφία, η ταινία ακολουθεί τη μυθική καριέρα του, αλλά και την πληθωρική ζωή του πέρα από τη σκηνή του θεάτρου και τη μεγάλη οθόνη, από την ιλιγγιώδη άνοδό του στην κορυφή του Χόλιγουντ μέχρι τη μετέπειτα απομόνωσή του, εξερευνώντας στο έπακρο την περίπλοκη προσωπικότητά του και αφηγούμενο μοναδικά την ιστορία του μέσα από τη δική του οπτική. Μια δημιουργική οδύσσεια στο μυαλό και τα κίνητρα ενός αινιγματικού άνδρα, με οδηγό τη φωνή του ίδιου του Μπράντο να μας ξεναγεί στις πιο ενδόμυχες πτυχές της μνήμης και της σκέψης του, ανάμεσα στο σκοτάδι και στο φως, στην επαναστατική μεθοδολογία του, το χιούμορ και την αυτο-ανάλυση. Ένα σαγηνευτικό πορτρέτο αντάξιο της εκκεντρικής ιδιοφυΐας που σημάδεψε ανεξίτηλα την 7η Τέχνη.
Στα αγγλικά με αγγλικούς υπότιτλους
Πέμπτη 27/10 στις 21:00
Ingrid Bergman in Her Own Words (2015, 114') του Στιγκ Μπγιόρκμαν
Κέρδισε τρία Οσκαρ και επτά ακόμη υποψηφιότητες, συνεργάστηκε με κορυφαίους σκηνοθέτες όπως ο Αλφρεντ Χίτσκοκ, ο Ρομπέρτο Ροσελίνι και ο Ινγκμαρ Μπέργκμαν, τάραξε το συντηρητικό Χόλιγουντ με ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα της εποχής της και σημάδεψε εξίσου το αμερικανικό και ευρωπαϊκό σινεμά. Ομως η ανθρώπινη πλευρά της παρέμεινε ένα μεγάλο μυστήριο. Τουλάχιστον μέχρι σήμερα.Το 2011, ο σκηνοθέτης Στιγκ Μπγιόρκμαν συναντά την κόρη της Ινγκριντ Μπέργκμαν, Ιζαμπέλα Ροσελίνι, και εκείνη του προτείνει «Γιατί δεν κάνουμε μια ταινία για τη Μαμά;». Και μέσω της Ιζαμπέλα, ο Σουηδός δημιουργός θα καταφέρει να διηγηθεί την ιστορία της Ινγκριντ μέσα από τις δικές της λέξεις και εικόνες. Μέσα από ανέκδοτο προσωπικό υλικό και home movies, σημειώσεις, γράμματα και συνεντεύξεις με τα παιδιά της, το βραβευμένο στο Φεστιβάλ Καννών ντοκιμαντέρ του Μπγιόρκμαν συνθέτει ένα ακαταμάχητο πορτρέτο της Bergman μπροστά και πίσω από τις κάμερες και μας συστήνει από την αρχή το νεαρό κορίτσι από τη Σουηδία που έμελλε να γίνει μια από τις πιο διάσημες και χαρισματικές ηθοποιούς του παγκόσμιου σινεμά, και ταυτόχρονα μια μοντέρνα γυναίκα αποφασισμένη να χαράσσει πάντα το δικό της μονοπάτι. Ο αμίμητος Μάικλ Νάιμαν υπογράφει τη μουσική, ενώ η Αλίσια Βικάντερ δανείζει τη φωνή της στα ημερολόγια της Ινγκριντ Μπέργκμαν.
Στα αγγλικά, σουηδικά, ιταλικά και γαλλικά με αγγλικούς υπότιτλους
Νοέμβριος: Mommie dearest
Δύο ταινίες, δύο γυναίκες που στοίχειωσαν με κάθε τρόπο τους δημιουργούς τους. Από το κύκνειο άσμα της αξεπέραστης Σαντάλ Ακερμάν και το συγκινητικό πορτρέτο της μητέρας της στο «No Home Movie» μέχρι τον περιπετειώδη βίο μιας 95χρονης, αιώνιας femme fatale στο «A Family Affair», το Exile Room αφιερώνει τον Νοέμβριο στις σχέσεις εκείνες που καθορίζουν για πάντα τη ζωή μας.
Πέμπτη 10/11 στις 21:00
No Home Movie (2015, 115') της Σαντάλ Ακερμάν
«Αυτή η ταινία είναι πάνω απ’ όλα για τη μητέρα μου, τη μητέρα μου που δεν βρίσκεται πια ανάμεσά μας. Για αυτή τη γυναίκα που έφτασε στο Βέλγιο το 1938, αφήνοντας πίσω της την Πολωνία, τα πογκρόμ και τη βία. Αυτή τη γυναίκα που βλέπουμε πάντα μονάχα μέσα στο διαμέρισμά της. Ένα διαμέρισμα στις Βρυξέλλες. Μια ταινία για έναν κόσμο σε κίνηση, τον οποίο η μητέρα μου δεν βλέπει».Με αυτά τα λόγια περιγράφει η Σαντάλ Ακερμάν την τελευταία της ταινία, το κύκνειο άσμα της που έκανε πρεμιέρα λίγο πριν από την αυτοκτονία της, τον Οκτώβριο του 2015: ένα συγκινητικό πορτρέτο της μητέρας της, Νατάλια, επιζήσασας του Αουσβιτς η οποία υπέφερε από χρόνιο άγχος και σπάνια εγκατέλειπε το διαμέρισμά της, αποφεύγοντας ταυτόχρονα τις συζητήσεις που απειλούν να τη φέρουν αντιμέτωπη με το παρελθόν. Όπως και στο αριστούργημά της, «Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles», του 1975, η σκηνοθέτιδα καταγράφει την καθημερινότητα μιας σχεδόν αόρατης γυναίκας με έναν εξομολογητικό τρόπο που αναδίδει ανείπωτη οικειότητα, αποτίνοντας τον απόλυτο φόρο τιμής στον άνθρωπο που επηρέασε όσο τίποτα άλλο το έργο της, στη σχέση της μαζί της και σε έναν κόσμο που χάνεται ή αλλάζει με ιλιγγιώδεις ρυθμούς. Μια σπάνια περίπτωση ταινίας βαθιά προσωπικής και συνάμα τόσο οικουμενικής.
Στα γαλλικά με αγγλικούς υπότιτλους
Πέμπτη 24/11 στις 21:00
A Family Affair (2015, 110') του Τομ Φασάερτ
«Marianne Hertz: μοντέλο και υπόδειγμα μητέρας». Κάπως έτσι περιέγραφε τη γιαγιά του σκηνοθέτη Τομ Φασάερτ ένα περιοδικό της δεκαετίας του ’50. Ο πατέρας, ο θείος και η θεία του χαμογελούν αμήχανα όταν τους ζητάει να το διαβάσουν δυνατά. Η παιδική τους ηλικία μαζί της μόνο τέλεια δεν ήταν. Οι δύο γιοι της κατέληξαν σε ορφανοτροφείο και η σχέση τους με την 95χρονη πλέον μητέρα τους παραμένει, το λιγότερο, ταραγμένη. Κι ενώ ο πατέρας του μοιάζει να έχει χάσει κάθε επαφή μαζί της, η Μαριάν καλεί απρόσμενα τον εγγονό της στη Νότια Αφρική, όπου ξεκίνησε μια νέα ζωή κάποιες δεκαετίες νωρίτερα. Ο Tom δέχεται και παίρνει μαζί την κάμερά του, ελπίζοντας να καταφέρει να ανακαλύψει τα χαμένα κομμάτια του οικογενειακού παζλ. Γιατί τόση εχθρότητα ανάμεσα στις δύο πλευρές και γιατί δεν έκατσαν ποτέ να το συζητήσουν; Παρ’ όλο που η ακόμη γοητευτική Μαριάν δείχνει να απολαμβάνει το ενδιαφέρον του εγγονού της, αρνείται ωστόσο να διαλευκάνει τη μυστηριώδη αυτή οικογενειακή υπόθεση. Η γιαγιά δεν είναι από τους ανθρώπους που σκηνοθετούνται εύκολα και απορρίπτει το ρόλο που προσπαθεί να της αναθέσει ο εγγονός της –αυτόν της γιαγιάς και της μητέρας– χωρίς δεύτερη σκέψη. Μια συγκλονιστική σπουδή πάνω στη στρεβλότητα της ανθρώπινης φύσης και μια κραυγή για βοήθεια που δεν θα βρει ποτέ απάντηση…
Στα ολλανδικά και αγγλικά με αγγλικούς υπότιτλους
Δεκέμβριος: Απόκρυφες ιστορίες
Ποιος θα το περίμενε ότι δύο από τα πιο διασκεδαστικά ντοκιμαντέρ των τελευταίων ετών θα περιστρέφονταν γύρω από τα πλέον απόκρυφα σημεία της ανδρικής ανατομίας (και ψυχολογίας); Το Exile Room αφήνει στην άκρη κάθε ίχνος σοβαροφάνειας και σεμνοτυφίας για να ακολουθήσει τις σχεδόν σουρεαλιστικές περιπέτειες μερικών ανδρών που δεν θα σταματήσουν μπροστά σε τίποτα προκειμένου να εκπληρώσουν τις μικρές ή μεγάλες φιλοδοξίες τους.
Πέμπτη 08/12 στις 21:00
Nuts! (2016, 79') της Πένι Λέιν
Nα σας συστήσουμε τον Δρ. Τζον Ρόμουλους Μπρίνκλεϊ: μια εκκεντρική ιδιοφυΐα που έχτισε μια ολόκληρη αυτοκρατορία στην Αμερική του Μεγάλου Κραχ χάρη σε μια θεραπεία για την ανδρική ανικανότητα βασισμένη σε... όρχεις τράγου και σε έναν ραδιοφωνικό σταθμό του ενός εκατομμυρίου βατ!Ανασυνθέτοντας τη (σχεδόν) αληθινή ιστορία του μέσα από ποικίλης τεχνικής κινούμενα σχέδια, συνεντεύξεις, αρχειακό υλικό και έναν απολαυστικά αναξιόπιστο αφηγητή, η σκηνοθέτιδα Πένι Λέιν («Our Nixon») ακολουθεί την άνοδο του Μπρίνκλεϊ από τη φτώχια και την αφάνεια στην κορυφή της διασημότητας, του πλούτου και της κοινωνικής επιρροής. Στην πορεία, ο αξιολάτρευτος αυτός ψεύτης θα μεταμοσχεύσει μερικές δεκάδες χιλιάδες όρχεις τράγων, θα συγκεντρώσει μια τεράστια περιουσία, θα εκλεγεί (περίπου) Κυβερνήτης του Κάνσας, θα χτίσει τον πιο πανίσχυρο ραδιοφωνικό σταθμό στον κόσμο, θα εφεύρει το junk mail και τα διαφημιστικά σποτ, θα οργανώσει μερικά επικά πάρτι και θα σπάσει τα νεύρα των αρχών, μέχρι που τελικά η εξωφρενική του δράση θα αναγκάσει την ομοσπονδιακή κυβέρνηση να δημιουργήσει κανονισμούς προκειμένου να τον σταματήσει. Το πώς τα κάνει όλα αυτά και τι συμβαίνει όταν όλα καταρρέουν είναι η ιστορία του «Nuts!», του πιο ευρηματικού και διασκεδαστικού ντοκιμαντέρ που είδαμε εδώ και καιρό, για την πιο υπέροχη τέχνη απ’ όλες, εκείνη της εξαπάτησης.
Στα αγγλικά χωρίς υπότιτλους
Πέμπτη 15/12 στις 21:00
The Final Member (2012, 75') των Τζόνα Μπέκορ και Ζακ Μαθ
Το Παρίσι έχει το Λούβρο, το Λονδίνο έχει την Tate Modern και η Νέα Υόρκη έχει το Μητροπολιτικό Μουσείο. Ομως το Χούσαβικ της Ισλανδίας –ένα μικροσκοπικό χωριό στα όρια του Αρκτικού Κύκλου– διαθέτει το μοναδικό μουσείο στον κόσμο που είναι αποκλειστικά αφιερωμένο σε εξονυχιστικά διατηρημένα ανδρικά γεννητικά όργανα! Με ιδρυτή και επιμελητή τον Σίγκι Χιάρταρσον, το Ισλανδικό Φαλλολογικό Μουσείο στεγάζει υλικό τεσσάρων δεκαετιών από πέη θηλαστικών, από το λιλιπούτειο ποντίκι των αγρών μέχρι τον κολοσσιαίο φυσητήρα, και κάθε μικρό και μεγάλο πλάσμα ανάμεσά τους.Δυστυχώς, από τη συλλογή του Σίγκι λείπει το ιερό δισκοπότηρο αυτή της φαντασμαγορίας ανδρικών μορίων: ένα ανθρώπινο δείγμα. Ο κόσμος του αλλάζει δραματικά όταν δέχεται γενναιόδωρες προσφορές από έναν ηλικιωμένο Ισλανδό Καζανόβα και έναν εκκεντρικό Αμερικανό. Παρ’ όλα αυτά, καθώς ο ανταγωνισμός ανάμεσα στους δύο άνδρες για τη διατήρηση της... κληρονομιάς τους γίνεται ολοένα και πιο έντονος, ο Σίγκι ανακαλύπτει σύντομα ότι η διαδικασία είναι πολύ πιο περίπλοκη απ’ ό,τι φανταζόταν αρχικά. Ποιο γεννητικό όργανο θα σταθεί τελικά περήφανο στο βάθρο του μουσείου, χαρίζοντας μια άλλου είδους αυτοϊκανοποίηση στον κάτοχό του και ολοκληρώνοντας το έργο ζωής του Σίγκι; Η απάντηση στη μεγάλη οθόνη.
Στα ισλανδικά και αγγλικά με αγγλικούς υπότιτλους
Info
Exile Room (Αθηνάς 12, 3ος όροφος, Μοναστηράκι - έναντι ΜΕΤΡΟ, τηλ.: 210-3223395, www.exileroom.gr). Είσοδος δωρεάν.
Διαβάστε ακόμη
- Ολοι μιλούν για την Ελενα Φεράντε. Και στο σινεμά
- «A Journey Through French Cinema»: ένα ανεκτίμητο ταξίδι στην ιστορία του γαλλικού σινεμά – Δείτε το τρέιλερ
- O ΠΑΟΚ που αγάπησε ο Νίκος Τριανταφυλλίδης σε παγκόσμια πρεμιέρα στο 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Το cool τρέιλερ της εβδομάδας: «Gimme Danger», Ιγκι Ποπ, The Stooges, Τζιμ Τζάρμους