Industry

Η Ευρωπαϊκή Ενωση θα «κόψει» βρετανικές ταινίες και σειρές από κανάλια και πλατφόρμες

of 10

Η Guardian αποκάλυψε το σχέδιο της Κομισιόν, που δεν βλεπει με καλό μάτι ότι τα βρετανικά, μη ευρωπαϊκά πιά, προϊόντα επωφελούνται των ποσοστώσεων και κατακλύζουν την ευρωπαϊκή αγορά.

Η Ευρωπαϊκή Ενωση θα «κόψει» βρετανικές ταινίες και σειρές από κανάλια και πλατφόρμες

Tα 'λεγε η αγγλική κινηματογραφική κοινότητα, προειδοποιούσε σε υψηλούς τόνους, ψήφισε μετα μανίας Remain, αλλά ποιος την άκουγε; «Το Brexit θα είναι η καταστροφή μας».

Διαβάστε ακόμη: Ανοιχτή Επιστολή 566 ανθρώπων του σινεμά με αφορμή τις εγκρίσεις του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου

Για πολλούς και ποικίλους πασίγνωστους λόγους, που δεν είναι της παρούσης. Διότι, ξαφνικά, στις 21 Ιουνίου, η Guardian με ένα αποκλειστικό της δημοσίευμα, που στηρίζεται σε απόρρητο, εσωτερικό έγγραφο της Ευρωπαϊκής Ενωσης, προσέθεσε ένα νέο, αναπάντεχο μάλλον, χτύπημα λόγω Brexit στην κινηματογραφικά βιομηχανία. Και έκανε την ίδια, αλλά και την κυβέρνηση, άνω κάτω.

Μετά το Brexit τα αγγλικά κινηματογραφικά και τηλεοπτικά προϊόντα δεν δικαιούνται να έχουν τα ίδια προνόμια με τα ευρωπαϊκά.»

Δεν του φτάνουν του Μπόρις Τζόνσον τα ψάρια ή τα λουκάνικα, που πρέπει να σώσει από την κακή Ευρώπη, που τα κακομεταχειρίζεται πια, έξω από την κοινή αγορά, όπως βρίσκονται. Σύντομα, απ’ ό,τι φαίνεται, θα πρέπει να υπερασπιστεί και την πελώρια και δυναμική κινηματογραφική και τηλεοπτική παραγωγή της χώρας του. Η Κομισιόν, όπως έχει κάθε δικαίωμα, σκέφτεται να την ξεπετάξει, ή έστω να της περιορίσει την πρόσβαση στις ευρωπαικές τηλεοράσεις, αλλά και τις πλατφόρμες video on demand, που λειτουργούν στην ΕΕ, όπως το Netflix καιτο Amazon. Γιατί, πάντα κατά την Κομισιόν, αλλά και την κοινή λογική, εδώ που τα λέμε, μετά το Brexit τα αγγλικά κινηματογραφικά και τηλεοπτικά προϊόντα δεν δικαιούνται να έχουν τα ίδια προνόμια με τα ευρωπαϊκά. Δεν μπορούν να απολαμβάνουν, όπως ακόμα κάνουν, τις υποχρεωτικές ποσοστώσεις ευρωπαϊκού προγράμματος που ισχύουν σε αναλογικές τηλεοράσεις και ψηφιακές πλατφόρμες.

Ως γνωστόν, η ΕΕ, με την οδηγία για τα ΑVMS (audiovisual media services), επιβάλλει η πλειοψηφία του προγράμματος στις τηλεοράσεις να είναι ευρωπαϊκό, ενώ στις πλατφόρμες να φτάνει το 30%. Και υπάρχει και η σταυροφόρος σ’ αυτά τα θέματα Γαλλία, που το τράβηξε ακόμα παραπέρα το πράγμα, ανέβασε την ποσόστωση του ευρωπαϊκού προγράμματος στο 60%! Και μιας και το Ηνωμένο Βασίλειο εξακολουθεί να επωφελείται από την οδηγία, παρατηρείται, δε θέλει και πολύ μυαλό για να το καταλάβει κανείς, κάτι το παράλογο. Ενα μη ευρωπαϊκό προιόν να έχειτη μερίδα του λέοντος. Σύμφωνα με το European Audiovisual Observatory (Ευρωπαϊκό Οπτικοακουστικό Παρατηρητήριο), η Αγγλία προσφέρει το μισό ευρωπαϊκό πρόγραμμα των καναλιών VOD, την ίδια στιγμη που οι δικές τους τηλεοράσεις και πλατφόρμες δεν πολυεφαρμόζουν τις ευρωπαϊκές ποσοστώσεις, από τις οποίες οι ίδιοι θησαυρίζουν. Οι περισσότερες ευρωπαϊκές τηλεόρασεις και πλατφόρμες μένουν συνεπείς στην ποσόστωση γεμίζοντας το πρόγραμμά τους με τα πασίγνωστα, δημοφιλή και, μεταξύ μας, υψηλού επιπέδου βρετανικά προϊόντα (σειρές όπως τα «The Crown» και «Downton Abbey»).

Η εξέλιξη αυτή, πέρα από πολιτική θριαμβολογία των φανατικών remainers (του στυλ, "ας πρόσεχαν οι Αγγλοι"), θα προκαλέσει μεγάλο πλήγμα.»

Oλο αυτό, όμως, σύμφωνα με το εσωτερικό έγγραφο της 8ης Ιουνίου, που αποκάλυψε η Guardian, θεωρείται πια ανεπιθύμητο. «Η ένταξη βρετανικού περιεχομένου στην ευρωπαϊκή ποσόστωση έχει οδηγήσει σε δυσαναλογία και αποτελεί εμπόδιο σε μια μεγαλύτερη εκπροσώπηση ευρωπαϊκών έργων από μικρές ευρωπαϊκές χώρες και γλώσσες που δε μιλούνται πολύ. Επηρεάζει την προώθηση των ευρωπαϊκών έργων και της πολιτιστικής ποικιλομορφίας, που είναι οι στόχοι της οδηγίας για τα AVMS», επισημαίνεται στο έγγραφο.

Διαβάστε ακόμη: «Είμαι προνομιούχος.» Ο Μαντς Μίκελσεν μιλά στο Flix για το «Ασπρο Πάτο» και την αισιοδοξία του για τη ζωή

Τα πράγματα είναι, βέβαια, ακόμα στην αρχη. Η οδηγία θα επανεξεταστεί κάποια αδιευκρίνιστη στιγμή στο μέλλον, αλλά ήδη διατάχθηκε μια μελέτη του τι ακριβώς συμβαίνει με το βρετανικό πρόγραμμα, έτσι ώστε να προετοιμαστεί ένα πρώτο βήμα στο ψαλίδισμα της ισχύουσας κυρίαρχης θέσης του στα κανάλια και τις πλατφόρμες. Η εξέλιξη αυτή, πέρα από πολιτική θριαμβολογία των φανατικών remainers (του στυλ, «ας πρόσεχαν οι Αγγλοι»), θα προκαλέσει μεγάλο πλήγμα σε πολλούς. Κατ’ αρχάς, βέβαια, στη βρετανική οπτικοακουστική βιομηχανία, αλλά, γιατί όχι, και στους ίδιους τους Ευρωπαίους θεατές, που δεν μας έχουν πείσει ότι προτιμούν μια υπέροχη ελληνική ταινία ή σειρά από το πιο ταπεινό και μέτριο σίριαλ του BBC.

Η βρετανική κινηματογραφική κοινότητα θορυβήθηκε. Το ίδιο, όμως, και Ευρωπαίοι κριτικοί, θεατές, αλλά και κανάλια, που χωρίς το "Peaky Blinders" δεν μπορούν να επιζήσουν.»

To Ηνωμένο Βασίλειο είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός κινηματογράφου και τηλεόρασης στην Ευρώπη. Και η Ευρώπη είναι η δεύτερη, μετά τις ΗΠΑ, αγορά για τα βρετανικά προιόντα - 677 εκατομμύρια ευρώ απέφερε στους Βρετανούς η πώληση των προϊόντων τους πέρα από τη Μάγχη το διάστημα 2019-2020. Και όχι μόνο. Χωρίς τις ευρωπαϊκές προπωλήσεις πολύδύσκολα θα μπορούσαν να χρηματοδοτήσουν τις πανάκριβες σειρές και ταινίες τους.

Μετά το δημοσίευμα της Guardian η βρετανική κινηματογραφική κοινότητα θορυβήθηκε. Το ίδιο, όμως, και Ευρωπαίοι κριτικοί, θεατές, αλλά και κανάλια, που χωρίς το «Peaky Blinders» δεν μπορούν να επιζήσουν. Το ίδιο και συντηρητικοί πολιτικοί, που βρήκαν μια νέα ευκαιρία να βρίσουν την ΕΕ. Το πιο πιθανό είναι ότι στο τέλος του δρόμου μια κάποια χασούρα θα την έχει το Ηνωμενο Βασίλειο, η Γαλλία δεν συνηθίζει να αφήνει τον Μπόρις Τζόνσον να καλοπεράσει, πόσο μάλλον στα αγαπημένα της θέματα της «πολιτιστικής εξαίρεσης». Αλλά, ένας μέσος δρόμος μπορεί να βρεθεί. Και τα καθαρά ευρωπαϊκά προϊόντα να στηριχθούν και η μεγάλη βρετανική (τηλεοπτική, κυρίως) παράδοση να συνεχίζει να μας ψυχαγωγεί. Τι θα κάναμε μέσα στην πανδημία δίχως τα τηλεοπτικά άπαντα της Αγκαθα Κρίστι;

brexit βένα 607