Ο Νάνι Μορέτι έφερε τη νέα του ταινία, «Mia Madre», στο διαγωνιστικό του Φεστιβάλ Καννών - μια ταινία πολύ προσωπική, μια και την έγραψε μοντάροντας την προηγούμενη, όταν έχασε τη δική του μητέρα. Το Flix μίλησε και με τον Μορέτι και με την πρωταγωνίστριά του, Μαργκερίτα Μπούι, η οποία στην ταινία υποδύεται... τον ίδιο, μια σκηνοθέτη που διασπάται ανάμεσα στην ταινία που γυρίζει και στη θλίψη για τη μητέρα της που φεύγει.
Διαβάστε εδώ τη γνώμη του Flix για το «Mia Madre» του Νάνι Μορέτι
Ο Νάνι Μορέτι από κοντά είναι σαν τον Νάνι Μορέτι των ταινιών του - ίσως λίγο πιο απόμακρος, ένα ίχνος πιο αλαζόνας. Με το άσπρο-κόκκινο καρό πουκάμισό του, το μούσι του και το χαρακτηριστικό, μελαγχολικό του χαμόγελο, όμως, φέρνει σε μια ματιά όλο το σινεμά του στη μνήμη. Αυτό το ίδιο το σινεμά του, στη χώρα του, την Ιταλία, είναι που τον προβληματίζει περισσότερο απ' όλα αυτον τον καιρό:
«Είμαι πολύ μπερδεμένος για τη σημερινή Ιταλία. Μού είναι δύσκολο να μιλήσω ξεκάθαρα για τη χώρα μου αυτή τη στιγμή. Αισθάνομαι ότι στην Ιταλία το κυρίαρχο συναίσθημα είναι αυτό της παραίτησης. Με το ν’ αφηγηθώ την ιστορία της Μαργκερίτα στην ταινία μου, μιας γυναίκας που χάνει τη μητέρα της, δεν προσπάθησα να σχολιάσω την ιταλική κοινωνία. Αλλά ίσως ξεφεύγει κάτι, ασυνείδητα, οι σκηνοθέτες δεν ελέγχουν τα πάντα παρότι προσπαθούν. Είναι σημαντικό που υπάρχουν τρεις ιταλικές ταινίες στο επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Καννών. Αλλά είναι περισσότερο το αποτέλεσμα προσωπικής προσπάθειας παραγωγών και δημιουργών, παρά μιας υγιούς βιομηχανίας που βοηθά το σινεμά. Ούτε και πιστεύω ότι το σινεμά μπορεί να είναι η θεραπεία για μια κοινωνία, ούτε και προσπαθώ να το κάνω αυτό. Το μόνο που μπορεί να θεραπεύσει μια δική μου ταινία, είναι εμένα.»
Μέσα σε μια γεμάτη δέντρα αυλή, κάτω από ομπρέλες που σκιάζουν τον μεσημεριάτικο ήλιο, στην απέναντι πλευρά, συναντάμε τη Μαργκερίτα Μπούι, όμορφη και κομψή, με ψηλά πέδιλα που, όπως μας λέει, κάνουν τα πόδια της να υποφέρουν, μετά τους ατελείωτους χορούς που έριξε το προηγούμενο βράδυ στο πάρτι της πρεμιέρας τους. «Τι; Είστε από την Ελλάδα; Θα μου πείτε κάποιο ωραίο νησί να έρθω το καλοκαίρ για διακοπές; Ψάχνω για σπίτι...» Η Μαργκερίτα Μπούι χτυπά συχνά-πυκνά ξύλο για να πάνε όλα καλά: «Η προβολή μας πήγε καλά στις Κάννες, ο κόσμος συγκινήθηκε και χειροκροτούσε (χτυπάει ξύλο). Δε θελω καν να σκέφτομαι την πιθανότητα να πάρω κάποιο βραβείο, τι λέτε τώρα, κόβονται τα γόνατά μου και μόνο στη σκέψη (ξύλο). Εκείνο που με απασχολεί είναι οι... προφητείες του Νάνι, ξέρετε. Εκανε την ταινία για τον Μπερτολούτσι κι είδατε τι έγινε με τον Μπερτολούτσι. Εκανε το "Habemus Papam" κι είδατε τι συνέβη με τον Πάππα. Εχω τρομοκρατηθεί και παίρνω κάθε μέρα τηλέφωνο τη μητέρα μου, να δω ότι είναι καλά (ξύλο).»
Ωστόσο, για την Μαργκερίτα Μπούι, η ευκαιρία να ενσαρκώσει τη Μαργκερίτα του «Mia Madre» ήταν μεγάλη και πολύπλευρη χαρά: «Ενθουσιάστηκα που στην ταινία υποδύομαι μια σκηνοθέτη, ήταν για μένα μια γλυκιά εκδίκηση για όλους τους σκηνοθέτες της καριέρας μου! Αλλά, στην πραγματικότητα, αγχώθηκα κι αρκετά, γιατί ξέρω καλά ότι ο ρόλος περιέχει πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία του Νάνι, όπως όλες οι ταινίες του κι ήθελα να προστατεύσω και να τιμήσω το σύμπαν του. Αλλά επιπλέον, θεωρώ σημαντικό ότι ο Νάνι, που σε όλες του τις ταινίες έχει άντρες ως κεντρικούς ήρωες, αποφάσισε να τοποθετήσει για ηρωίδα στην ταινία του μια γυναίκα σκηνοθέτη, ειδικά στην Ιταλία, όπου έχουμε ελάχιστες σκηνοθέτιδες που συνεχίζουν τη δουλειά τους με μεγάλες δυσκολίες.»
Στη διάρκεια της συνέντευξής μας με την Μπούι, από την απέναντι πλευρά της αυλής, ο Νάνι Μορέτι, στο διάλειμά του, σηκώθηκε όρθιος κι άρχισε να φωνάζει, κουνώντας και τα δυο του χέρια, «Μαργκερίιιιιιτααααα, Μαργκερίιιιιτααααα!» Και για λίγο, πραγματικά νιώσαμε ότι βουτήξαμε στην ταινία του.
Το «Mia Madre» θα βγει την ερχόμενη σεζόν και στις ελληνικές αίθουσες και τότε θα διαβάσετε ολόκληρες τις συνεντεύξεις τους.