Στους Eλληνες καλλιτέχνες που παρουσίασε η documenta στην 60χρονη ιστορία της συγκαταλέγεται και η Αθηνά Τσαγγάρη.
Ηταν 2012 όταν η documenta 13 διοργάνωσε μια μικρή αναδρομή στο έργο της με τις μικρού μήκους «Fit» και «The Capsule» και τις μεγάλου μήκους ταινίες «The Slow Business of Going» και «Attenberg».
Στις εκδηλώσεις με γενικό τίτλο «apropos documenta» που οργανώνει το Goethe-Institut Athen θα προβληθούν τη Δευτέρα 3 Απριλίου από τις 19.00 με είσοδος ελεύθερη, 4 ταινίες μικρού μήκους της Αθηνάς Τσαγγάρη και το «The Slow Business of Going», η πτυχιακή της ταινία, την οποία προλογίζει η Εύα Στεφανή, ντοκιμαντερίστρια και Αν. Καθηγήτρια Ιστορίας και Θεωρίας του Κινηματογράφου στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Fit (1994, 8´) / Στα αγγλικά με ελληνικούς υπότιτλους
Η Λίζι συνεχίζει να πειραματίζεται.
Marina № 5 / 20:04–21:10 UTC+8 / 31° 10' N 121° 28' E (2008, 13‘) / Χωρίς διαλόγους
To Marina No 5 είναι το πρώτο επεισόδιο του instant instants [Στιγμιαία Στιγμιότυπα]. Πρόκειται για μια σειρά από αυθόρμητες λήψεις στιγμιαίων συναντήσεων που έγιναν στην Κίνα και τη Νοτιοανατολική Ασία από τον Μάιο έως τον Αύγουστο του 2008. Ο τίτλος κάθε επεισοδίου απαρτίζεται από το όνομα του προσώπου που πρωταγωνιστεί, την ακριβή διάρκεια του επεισοδίου, τη ζώνη ώρας, το γεωγραφικό πλάτος και μήκος της ακριβούς τοποθεσίας της λήψης. Στο Marina No 5 ακολουθούμε τη Μαρίνα Γιώτη που αναζητά ένα μπουκάλι κινέζικη βότκα μια καλοκαιρινή νύχτα με αποπνικτική ζέστη στους δρόμους της Σαγκάης. Οταν ολοκληρωθεί η σειρά, όλα τα Στιγμιότυπα, διάρκειας 5΄΄ ως 15΄, θα ενσωματωθούν και θα εναλλάσσονται σε «mix and pix» λίστες αναπαραγωγής με τυχαία σειρά. Κάθε θέαση θα παράγει ένα νέο, προσωρινό απόθεμα τόπων, αισθήσεων, σχέσεων και ερωτημάτων.
The Capsule (2012, 35´) / Σε διάφορες γλώσσες με ελληνικούς υπότιτλους
Επτά νεαρές γυναίκες. Μια βίλα χτισμένη στο βράχο ενός κυκλαδίτικου νησιού. Μια σειρά μαθημάτων πάνω στην πειθαρχία, τον πόθο, την ανακάλυψη και την εξαφάνιση. Eνας αναπόδραστος κύκλος μελαγχολίας στο κατώφλι της γυναικείας ενηλικίωσης – στο διηνεκές. Στη documenta 13 „The Capsule“ προβλήθηκε ως work-in-progress (15‘) και ήταν η ταινία έναρξης ενός εκθεσιακού προγράμματος που με μια σειρά προβολών εστίαζε σε σκηνοθέτες που «διαμορφώνουν την άποψή μας για τον κόσμο και τη θέση μας εντός αυτού». Προβάλλεται η ολοκληρωμένη πλέον ταινία.
24 Frames Per Century (2013, 2‘, 32‘‘) / Με ελληνικούς υπότιτλους
Συμμετοχή στο επετειακό πρόγραμμα «Venezia 70 Cinema Reloaded» - 70 Directors On the Future of Cinema
20:30 The Slow Business Of Going (Η Διαρκής Αναχώρηση της Πέτρα Γκόινγκ, 2001, 95’) / Αγγλικά με ελληνικούς υπότιτλους
Η Πέτρα Γκόινγκ είναι ένα cyborg που ταξιδεύει ανά τον κόσμο ως πράκτορας του Παγκόσμιου Νομαδικού Προγράμματος (ΠΝΠ). Το ΠΝΠ είναι ένα διεθνές «πρακτορείο συλλογής εμπειριών» που στέλνει εκατοντάδες «δέκτες», σαν την ίδια, να περιπλανηθούν στην υφήλιο και να καταγράψουν μια σειρά από τυχαίες συναντήσεις. Κατά καιρούς, οι «δέκτες» επιστρέφουν στα κεντρικά γραφεία του πρακτορείου και καταχωρούν τις συσσωρευμένες αναμνήσεις τους σε ένα αρχείο. Το αρχείο αυτό είναι διαθέσιμο σε χρήστες που στη συνέχεια μεταβαίνουν νοερά και εικονικά στα προκατασκευασμένα τοπία τουριστικής συνειδητότητας. Το μότο του ΠΝΠ είναι «Νοσταλγία προς ενοικίαση». Στο Μανχάταν η Πέτρα γνωρίζει έναν ανασφαλή δολοφόνο. Στο Τόκιο πείθει έναν γκάνγκστερ με υποθερμία να γδυθεί. Στην Πράγα, μια πίτα πέφτει πάνω σ’ έναν άντρα και τον ρίχνει κάτω αναίσθητο. Στη Θεσσαλονίκη η πρωταγωνίστρια χορεύει ένα παθιασμένο ταγκό. Στην Ταγγέρη ένας ποδοσφαιριστής σκέφτεται να σηκωθεί από το κρεβάτι. Και στην Αβάνα… Στην Αβάνα η Πέτρα συναντά τη Μίκα για εκείνο το μάθημα κολύμβησης που περίμενε καιρό. Ύστερα όμως η Πέτρα διαπράττει το ένα και μοναδικό ασυγχώρητο σφάλμα στο επάγγελμά της: επιτρέπει στον εαυτό της να θυμηθεί. Τα γυρίσματα της ταινίας κράτησαν πέντε χρόνια, με το συνεργείο να μετακινείται διαρκώς από πόλη σε πόλη. Στη δημιουργία της ταινίας συνέβαλαν οι ίδιοι οι ηθοποιοί με τους ερμηνευτικούς αυτοσχεδιασμούς τους και τις προσωπικές τους ιστορίες. Η «Διαρκής Αναχώρηση της Πέτρα Γκόινγκ» καλύπτει ένα ευρύ γεωγραφικό αλλά και κινηματογραφικό φάσμα: από το μπουρλέσκ και το σουρεαλιστικό σινεμά, ως το φιλμ νουάρ και την επιστημονική φαντασία, από τη δραματική ταινία και την ταινία δρόμου ως τη χρήση πολυμέσων και το μελόδραμα. Ενα χρονικό συγκρούσεων ανάμεσα στο αρσενικό και το θηλυκό, το σωματειακό και το σωματικό, το προσωπικό και το παγκόσμιο, η «Διαρκής Αναχώρηση της Πέτρα Γκόινγκ» αποτίει φόρο τιμής στα 100 χρόνια κινηματογράφου και τη νέα χιλιετία των οραμάτων του σύγχρονου νομαδισμού. Προλογίζει η Εύα Στεφανή, ντοκιμαντερίστρια και Αν. Καθηγήτρια Ιστορίας και Θεωρίας του Κινηματογράφου στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες για το «apropos documenta» στο site του Ινστιτούτου Goethe
Tags: Αθηνά Τσαγγάρη