Με την απονομή των βραβείων σε τέσσερις διαγωνιστικές κατηγορίες -Διεθνές Μυθοπλασίας, Διεθνές Ντοκιμαντέρ, Διεθνές Animation και Εθνικό Σπουδαστικό-, τις διακρίσεις των επιμέρους φορέων, καθώς και τις τιμές στον αιγιώτικης καταγωγής Αλεξάντερ Πέιν και την πρωταγωνίστρια και την σκηνοθέτη της «Φόνισσας», Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και Εύα Νάθενα, ολοκληρώθηκε το 3ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αιγίου «Θόδωρος Αγγελόπουλος» το βράδυ της περασμένης Κυριακής στον κήπο του Πολύκεντρου Συνεδριακού Κέντρου Αιγίου, πριν αποχαιρετήσει το κοινό του με την προβολή του πολυβραβευμένου φιλμ και το q&a που ακολούθησε.
Δεν ήταν, όμως, μονάχα οι επίτιμοι καλεσμένοι που φώτισαν με την λάμψη και τις ομιλίες τους (στα ελληνικά το πλείστον ο Πέιν, ελληνικότατα) την όμορφη παράκτια αυλή της παλιάς Χαρτοποιίας, που οι συντελεστές της διοργάνωσης, με πρωτεργάτες τον καλλιτεχνικό διευθυντή Ανδρέα Άννινο και τον συντονιστή παραγωγής Θοδωρή Πανουτσόπουλο, έχουν μεταμορφώσει σε ένα ζηλευτό θερινό κινηματογραφικό venue. Ήταν και οι παρουσία των ηθοποιών Μαρίας Καλλιμάνη, βέρας Αιγιώτισσας, Μάκη Παπαδημητρίου, μέλους της κριτικής επιτροπής του Διεθνούς Διαγωνιστικού Προγράμματος Ντοκιμαντέρ και υποστηρικτή του φεστιβάλ από την πρώτη του κιόλας έκδοση, και Γιώργου Καραμίχου, όπως και της παραγωγού Φοίβης Οικονομοπούλου, συμβίας του Θόδωρου Αγγελόπουλου που, μαζί με την κόρη της, Ελένη Αγγελοπούλου, απένειμαν το ομώνυμο του δημιουργού βραβείο στο ημίωρο αριστούργημα του Ισπανού Μανουέλ Μουνιόθ Ρίβας «Αχέρoντας», πάνω στο φαινομενικά ατάραχο, πλην υπόγεια σπαραχτικό ταξίδι των επιβατών ενός φέριμποτ, που δεν έχουν ακόμα αντιληφθεί πως είναι ήδη πεθαμένοι, στην απέναντι όχθη, αλλέως στον Άδη.
Όχι πως δεν υπήρξαν μικροεντάσεις στη διάρκεια της τελετής λήξης. Τις πυροδότησε η διακήρυξη του Υφυπουργού Πολιτισμού Ιάσωνα Φωτήλα περί ίδρυσης μια νέας ανωτάτης σχολής καλών τεχνών, ώστε έγκριτοι ηθοποιοί όπως η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, στην οποία απένειμε και το τιμητικό βραβείο συνολικής προσφοράς στην τέχνη, να μην αποκαλούνται απόφοιτοι λυκείου. Και αναρωτιέται κανείς: Γιατί αντί άλλης μιας ανωτάτης σχολής καλών τεχνών, που έχουμε ήδη δύο, να μην καταργήσεις τον νόμο με τον οποίο εξίσωσες πριν 1,5 χρόνο τα πτυχία των δραματικών σχολών με τα απολυτήρια λυκείου; Και πως εμφανίζεσαι τώρα να κόπτεσαι για τον κόπο και τη θυσία όλων αυτών των ηθοποιών που εσύ ο ίδιος απαξίωσες καθέτως και απολύτως; Αυτό ακριβώς είπε, εμμέσως πλην σαφέστατα, ο ηθοποιός Κωστής Ραμπαβίλας, απόφοιτος της Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών της Θεσσαλονίκης και μέλος της κριτικής επιτροπής του Εθνικού Σπουδαστικού, πριν ξεκινήσει να απονέμει τις διακρίσεις της, μαζί με την Μαρία Ανδρονίκου. Προσυπέγραψε και ο Μάκης Παπαδημητρίου, αριστούχος του Εθνικού, απευθυνόμενος κι εκείνος στον υφυπουργό, πριν δώσει τα βραβεία της δικής του επιτροπής.
Συνολικά, εκείνα που μας εντυπωσίασαν στη διάρκεια των ημερών που συμμετείχαμε στο φεστιβάλ ήταν το υψηλό επίπεδο φιλοξενίας και η αμεσότητα στην πρόσβαση σε οποιαδήποτε εργασία της διοργάνωσης, διαλέξεις, masterclasses ή προβολές, ακόμη και για τους καλεσμένους που έμεναν έξω από το Αίγιο, στα παραθεριστικά Σελιανίτικα, Το γεγονός πως ήταν κυρίως δύο άνθρωποι που έτρεχαν πρακτικά την όλη διοργάνωση, οι κ. Άννινος και Πανουτσόπουλος, μαζί με λιγοστούς εθελοντές, καθώς οι περισσότεροι είχαν απομονωθεί, όπως ενημερωθήκαμε, ελέω κόβιντ. Το επίσης υψηλού επιπέδου πρόγραμμα ταινιών, ελληνικών και διεθνών, πολύ προσεχτικά επιλεγμένων, όπως διαπιστώσαμε. Το ακόμα πιο έγκριτο «επιτελείο» των διασήμων καλλιτεχνών, είτε επίτιμων είτε προσκεκλημένων, όπως υπογραμμίσαμε στην αρχή. Η σωστή ισορροπία ανάμεσα στο καλλιτεχνικό και το ακαδημαϊκό σε οποιαδήποτε συζήτηση παρακολουθήσαμε είτε στο Πολύκεντρο είτε στον χώρο των Παλιών Σφαγείων (καθηλωτική εδώ η ηχώ από την πέτρα και το γυαλί, που σχεδόν καταργεί το μικρόφωνο). Και το… μέγεθος του Δημοτικού Κινηματογράφου «Απόλλων», χωρητικότητας 706 (!) θέσεων, στο οποίο μας ξενάγησε ο δημοτικός υπάλληλος που το τρέχει εδώ και πάνω από μια δεκαετία, ο Σπύρος Σημάτης, επίσης πρόεδρος της Κινηματογραφικής Λέσχης Αιγίου και στενός συνεργάτης του φεστιβάλ όπως και η σύντροφός του, η θεατρολόγος και ηθοποιός Βαρβάρα Σεφέρη, οικοδέσποινα της τελετής έναρξης και λήξης.
Αναλυτικά, τα βραβεία του 3ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αιγίου «Θόδωρος Αγγελόπουλος» είναι τα εξής:
ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑΣ
ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Δημήτρης Αναγνώστου
Μελία Κράιλινγκ
Θέλγια Πετράκη
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας: I Promise You Paradise του Morad Mostafa (Αίγυπτος) – Χρηματικό Έπαθλο 1000 € προσφορά της εταιρίας HELESI | Σκεπτικό της επιτροπής: Για την κοινωνικοπολιτική προσήλωση και την αισθητική αρτιότητα ενός φιλμ που, βασιζόμενο στην σιωπή και την ακινησία, κατορθώνει να στήσει με μεγάλη ένταση την ενέργεια μιας κίνησης που μοιάζει ικανή να διαπερνά τα όρια και τα σύνορα με όλους τους πιθανούς τρόπους.
Βραβείο Σκηνοθεσίας: File της Sonia K. Hadad (Ιράν) | Σκεπτικό της Επιτροπής: Για τις εξαιρετικές ερμηνείες και την απλή και προσγειωμένη αλλά γεμάτη αγωνία και βαθιά συναισθήματα οπτική ιστορία που αφηγείται.
Βραβείο Σεναρίου: Les Chenilles των Michelle Keserwany, Noel Keserwany (Γαλλία) | Σκεπτικό της επιτροπής: Για μια ταινία που κατορθώνει να υφάνει με τρόπο μοναδικό και ευαίσθητο, τους πολύτιμους δεσμούς της αλληλεγγύης και της γυναικείας φιλίας ως βασικούς μοχλούς αντίστασης απέναντι σε ένα ευρύ ιστορικό, κοινωνικό και πολιτισμικό φάσμα καταπίεσης.
Βραβείο Κοινού Κτήμα Μέγα Σπήλαιο: File της Sonia K. Hadad (Ιράν)
Τιμητικές Διακρίσεις:
Flores del Otro Patio, του Jorge Cadena (Ελβετία/Κολομβία) | Σκεπτικό της επιτροπής: Για την εκρηκτική εικόνα και τη συναρπαστική κινησιολογία που μας μετέφερε με δεξιοτεχνία σε έναν κόσμο μαγικό αλλά και επικίνδυνο.
Metronome, του Péter Lehr Juhász (Ουγγαρία) | Σκεπτικό της επιτροπής: Για τη βαθιά συγκινητική ερμηνεία του πρωταγωνιστή σε μία ευαίσθητη και ευάλωτη συνθήκη, η οποία προσεγγίστηκε με μια ήσυχη και απόλυτα πιστευτή ένταση.
Βραβείο Θόδωρος Αγγελόπουλος
ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗΕλένη ΑγγελοπούλουΦοίβη Οικονομοπούλου
Στην ταινία: Aqueronte του Manuel Muñoz Rivas (Ισπανία)
Βραβείο GSC (Ένωσης Ελλήνων Κινηματογραφιστών)
ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Ολυμπία Μυτιληναίου
Φώτης Μήτσης
Κώστας Σταμούλης
Τιμητική Μνεία: στον Mostafa El Kashef για την κινηματογράφηση της ταινίας “I Promise You Paradise” του Morad Mostafa (Αίγυπτος) | Σκεπτικό της επιτροπής: Η ταινία, με τα πολύ δυνατά και ψαγμένα κάδρα καθώς και μινιμαλισμό στον φωτισμό, προσεγγίζει τα πρόσωπα και τους χώρους σε ένα πολύ ευαίσθητο θέμα όπως είναι η παράνομη μετανάστευση. Η “αυστηρότητα” της κινηματογράφησης αυτού του ήρωα πιστεύουμε ότι δίνει μια ιδιαίτερη δυναμική στην ταινία.
Βραβείο Καλύτερης Κινηματογράφησης: στους Mauro Herce και Manuel Muñoz Rivas για την ταινία Aqueronte του Manuel Muñoz Rivas (Ισπανία) | Σκεπτικό της επιτροπής: Μια ιδιαίτερη ποιητική ταινία χωρίς διαλόγους. Ακούμε μόνο σκέψεις. Οι δύο κινηματογραφιστές είδαν το πέρασμα του “Αχέροντα” με ευαισθησία και μινιμαλισμό. Η φωτογραφία είναι σε απόλυτη συνάφεια με το θέμα δημιουργώντας πολύ μαλακό φωτιστικό και χρωματικό contrast. Αποτέλεσμα που βοήθησε και η χρήση του φιλμ 16mm το οποίο μας δίνει πιο μαλακή εικόνα, χωρίς οξύτητα, με τον οργανικό φιλμικό κόκκο, κόντρα στην ψηφιακή εποχή μας και τα πολλά Κ. Χρησιμοποιώντας επίσης τηλεφακούς με αποτέλεσμα τα ασαφή, out of focus φόντα και τα μαλακά παστέλ χρώματα να καθοδηγούν και να εγκλωβίζουν την ματιά του θεατή και να μην ξεφεύγει σε άλλες λεπτομέρειες. Η κινηματογράφηση έγινε τις ιδανικές ώρες -εδώ magic hour -και με τη χρήση effects από fog machine. Το αποτέλεσμα να έχουμε μια ποιητική ταινία να ρέει -flow- και να οδηγεί σε συναισθήματα. Μια ταινία η οποία δεν θα υπήρχε χωρίς την φωτογραφία της!
Βραβείο Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας:
ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Μέλη του Δ.Σ. της ΟΚΛΕ
Flores del otro patio του Jorge Cadena (Ελβετία/Κολομβία) | Σκεπτικό της επιτροπής: Η ταινία αποτυπώνει με ευαισθησία, διακριτική κινηματογράφηση και δραματουργική οικονομία τον καθημερινό αγώνα των ιθαγενών να προστατέψουν τη ζωή, το περιβάλλον και τον φυσικό πλούτο από την καταστροφική εκμετάλλευση των πολυεθνικών. Με ευρηματική σκηνοθεσία, εξαιρετική φωτογραφία και ρυθμό και δημιουργική χρήση του ήχου, η ταινία αναδεικνύει την ανάγκη για ενότητα κατά της ομοφοβίας και του ρατσισμού, αλληλεγγύη και αγάπη.
ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Μαρία Γιαννούλη
Σεσίλ Μικρούτσικου
Μάκης Παπαδημητρίου
Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ: Waking up in silence, των Mila Zhlouktenko και Daniel Asadi Faezi (Ουκρανία) - Χρηματικό Έπαθλο 1000 € προσφορά της εταιρίας HELESI | Σκεπτικό της επιτροπής: Ένα συγκλονιστικά ισχυρό μικρού μήκους ντοκιμαντέρ που κερδίζει το πρώτο βραβείο στην κατηγορία του. Αυτή η ταινία ξεχωρίζει όχι μόνο για το συγκινητικό θέμα της, αλλά και για την τραχιά και εκφραστική της κινηματογράφηση, που καταγράφει τη σκληρή πραγματικότητα των εκτοπισμένων παιδιών από την Ουκρανία και αποτελεί μια σκόπιμη αισθητική επιλογή που ενισχύει την αυθεντικότητα της αφήγησης. Το ακατέργαστο, σχεδόν σκληρό οπτικό ύφος βυθίζει τους θεατές στον κόσμο αυτών των παιδιών, επιτρέποντάς μας να δούμε την καθημερινότητά τους χωρίς φιλτράρισμα και από κοντά. Αυτή η επιλογή υπογραμμίζει τη σκληρότητα της πραγματικότητάς τους, αντιπαραβάλλοντας την αθώα, παιχνιδιάρικη διάθεσή τους με το ζοφερό φόντο ενός πρώην ναζιστικού στρατοπέδου συγκέντρωσης.
Τιμητική Διάκριση: Lumen, της Ειρήνης Τζούλια (Ελλάδα) | Σκεπτικό της επιτροπής: Μια συγκινητική, εξομολογητική μικρού μήκους ταινία, βασισμένη στην απώλεια του πατέρα της δημιουργού στην πυρκαγιά στο Μάτι. Η ταινία ισορροπεί με επιτυχία, ανάμεσα στη διαχείριση του προσωπικού τραύματος και στη συλλογική καταστροφή. Εξαϋλωμένα τοπία, θραυσματικές μαρτυρίες και εικόνες που αναζητούν μετατραυματικά λίγο φως. Ένα σοβαρό επίκαιρο θέμα δικαίωσης, ένα συλλογικό κοινωνικό τραύμα που η δημιουργός το διαχειρίζεται με τιμιότητα, χωρίς συναισθηματικούς εκβιασμούς και με μια ενδιαφέρουσα εικαστική προσωπική ματιά, δυνατή σα γροθιά.
Βραβείο Κοινού Κτήμα Μέγα Σπήλαιο: Lumen, της Ειρήνης Τζούλια (Ελλάδα)
ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ANIMATION
ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Αναστασία Δημητρά
Κωνσταντίνος Κακαρούντας
Ανθή Σαμαρτζίδου
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Animation: In Half, του Jorge Morais (Ισπανία) | Σκεπτικό της επιτροπής: Χρησιμοποιεί την τέχνη του animation με ευρηματικό τρόπο για να μιλήσει για ένα τόσο ευαίσθητο θέμα αυτό της διαφορετικότητας. Η ενδοσκόπηση του ήρωα μας τον οδηγεί στην προσπάθεια να απαλλαγεί από τραύματα και να ερμηνεύσει εντυπώσεις της παιδικής ηλικίας. Μια άρτια παραγωγή με εξαιρετική σκηνοθεσία, ωραία αφήγηση καθώς και μια αξιοζήλευτη διεύθυνση φωτογραφίας. Το art direction καθώς και το character design εμπλουτίζει την παραγωγή κάνοντας την ταινία μοναδική εικαστικά διαφοροποιώντας την από άλλες ταινίες ιδίου τύπου. Έξυπνες και σημαντικές αναφορές στην «Αλίκη στην χώρα των θαυμάτων», καθώς και στον «Πολίτη Κέιν», αλλά και στο βιβλίο «Τσάι και συμπάθεια» του Ρόμπερτ Άντερσον, που τονίζουν το μοτίβο του σεναρίου. Το character animation της ταινίας είναι καθηλωτικό. Μια καταπληκτική ταινία που άρεσε σε όλη την επιτροπή και αξίζει το βραβείο καλύτερης ταινίας animation.
Τιμητική Διάκριση: My Mother, the Sea, της Ασπασίας Καζέλη (Εσθονία) | Σκεπτικό της επιτροπής: Για την ποιητική ματιά σε συνδυασμό με το λιτό αλλά τόσο δυνατό εικαστικό της. Μια εικαστική δυναμική σε συνδυασμό με την τέχνη του animation δίνοντας μας μια συμβολική αφήγηση για την απώλεια της μητέρας. Αναφορά στην ετυμολογία της διαδικασίας του πένθους σε αρμονία με έναν δυναμικό ήχο. Μια συγκινητική ταινία με έξυπνες φόρμες, ρυθμό και τολμηρό 2D animation. Μια πειραματική ταινία που κάνει την υπέρβαση της και αξίζει να διακριθεί.
Βραβείο Κοινού Κτήμα Μέγα Σπήλαιο: Claw Machine, του Γιώργου Σαλαμέ (Ελλάδα)
ΕΘΝΙΚΟ ΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Μαρία Ανδρονίκου
Παναγιώτης Δενδράμης
Κωστής Ραμπαβίλας
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας: City of Lost Souls του Νίκου Μπουγιούκα Σκεπτικό της επιτροπής: Για την άρτια κινηματογραφική απεικόνιση των «ξένων», απομονωμένων ή παραβατικών ατόμων στα σύγχρονα μεγάλα κοινωνικά κέντρα. Τοποθετημένη στο Βερολίνο, αρνείται την μεγαλόπρεπη πλευρά της πόλης, προσφέροντας μια διαφορετική ματιά. Το Βερολίνο της ταινίας αναπόφευκτα, (υλικά, θα λέγαμε), συνδέει εκείνους που δεν απολαμβάνουν την επίσημα προβαλλόμενη πλευρά του, αλλά προσπαθούν να επιβιώσουν στο περιθώριό της. Εντός αυτού, και μέσω μιας γνώσης ενός άλλου, υπόγειου αστικού χώρου, συνδέονται, έρχονται αντιμέτωποι και τελικά αλληλοβοηθούνται. Πολύ καλή η σκηνοθεσία, αξιοπρόσεκτο, σφιχτό μοντάζ και πολύ καλή φωτογραφία. Μια ταινία που, μέσα στο σκοτάδι, ανακαλύπτει αχτίδα φωτός.
Τιμητική διάκριση: Spinerrakos a.k.a Panayiotis Grigoriou του Νάσου Καραμαλέγκου Σκεπτικό της επιτροπής: Το συγκεκριμένο φιλμ επιλέγεται για τιμητική διάκριση ως το καλύτερο στο είδος του ντοκιμαντέρ μεταξύ των υποψήφιων σπουδαστικών ταινιών. Πρόκειται για ένα φιλμ που εστιάζει και διερευνά ένα πρωτότυπο θέμα, αυτό της drift οδήγησης στην Ελλάδα, αναδεικνύοντας το μέσα από την ιδιαίτερη προσωπική ιστορία ενός καταξιωμένου εκπροσώπου του, ο οποίος είναι ταυτόχρονα ΑμεΑ. Ο συνδυασμός των δύο ανακύπτει μέσα από μια αισιόδοξη όσο και ευαίσθητη σκηνοθετική ματιά, αποτελώντας μια ενδιαφέρουσα εισαγωγή στο εν λόγω άθλημα και ταυτόχρονα ένα κινηματογραφικό πορτραίτο ενός αξιοθαύμαστου ανθρώπου. Όλα αυτά δίνονται με έναν ισορροπημένο αλλά ουσιαστικό τρόπο, διαμέσου της εύστοχης συνδυαστικής χρήσης πλάνων καταγραφής, δυναμικού μοντάζ και μουσικής. Έτσι, μέσα σε λιγότερο από δέκα λεπτά, το συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ καταφέρνει να μιλήσει συνοπτικά, εύληπτα και παράλληλα συγκινητικά στον θεατή, αποφεύγοντας όμως το αισθητικό στυλιζάρισμα και τους όποιους μελοδραματισμούς θα μπορούσε να είχε επιστρατεύσει λόγω των θεματικών του επιλογών.
Βραβείο Κοινού Κτήμα Μέγα Σπήλαιο: Μικρή Βρύση του Στρατή Αλβανού
Δείτε εδώ μερικά στιγμιότυπα από την τελετή λήξης:
Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αιγίου «Θόδωρος Αγγελόπουλος» διοργάνωσε ο Δήμος Αιγιαλείας σε συνδιοργάνωση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Δυτικής Ελλάδας. Πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Πανεπιστημίου Πατρών, του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, του ΣΠΟΑΚ «ΑΡΙΩΝ», του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Αιγιαλείας, της Κινηματογραφικής Λέσχης Αιγίου, της Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδος (ΟΚΛΕ), του WIFT GR και της Ένωσης Ελλήνων Κινηματογραφιστών (GSC), ενώ τέλεσε υπό την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Ισότητας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες στο επίσημο site του φεστιβάλ, στη σελίδα του στο Facebook και στο λογαριασμό του στο Instagram.