Το «Murder Mystery» ξεκίνησε ως κινηματογραφικό πρότζεκτ, γραμμένο από τον Τζέιμς Βάντερμπιλτ του «Zodiac» με παραγωγό τη Disney και σκηνοθέτη τον Κέβιν ΜακΝτόναλντ. Το 2012 στη σκηνοθετική καρέκλα έμοιαζε ότι θα καθίσει ο Τζον Μάντεν με πρωταγωνιστές την Σαρλίζ Θερόν και τους Κόλιν Φερθ, Ανταμ Σάντλερ και Εμιλι Μπλαντ. Στη συνέχεια ακούστηκε το όνομα της Αν Φλέτσερ για τη σκηνοθεσία, η Σαρλίζ Θερόν αποχώρησε κρατώντας μόνο ένα credit στην παραγωγή και το πρότζεκτ πήγε… εκεί όπου πηγαίνουν τον τελευταίο καιρό τα ταλαιπωρημένα, ανεπιθύμητα πρότζεκτ. Στο Netflix.
Μέρος της συμφωνίας του Ανταμ Σάντλερ με τoν συνδρομητικό κολλοσσό, το «Murder Mystery» έφερε ξανά τον διάσημο κωμικό συμπρωταγωνίστή της Τζένιφερ Ανιστον (μετά το - δεν θέλετε να το θυμάστε και καλά κάνετε - «Just Go With It» του 2011) και τον σκηνοθέτη Κάιλ Νιούατσεκ. Εφερε και τους Λουκ Εβανς, Τζέμα Αρτερτον, Ντάνι Μπουν, Τέρενς Σταμπ και άλλους σε γυρίσματα που έγιναν στο Μόντρεαλ και στην Ιταλία (από το Μιλάνο μέχρι τη Λίμνη Κόμο).
Αν απ’ όλα τα παραπάνω, αυτό που σας έκανε περισσότερο εντύπωση είναι ότι το σενάριο του «Murder Mystery» έχει γράψει ο σεναριογράφος του «Zodiac», να αναφέρουμε πως είναι ο ίδιος που έχει γράψει και το «The Meg» και πως σε κάθε περίπτωση το σενάριο είναι το 50% της καταστροφής που είναι το φιλμ με το άλλο 50% να χρεώνεται στην ανέμπνευστη σκηνοθεσία. Παραλείπουμε το γεγονός πως στην ταινία πρωταγωνιστεί ο Ανταμ Σάντλερ, όχι γιατί οφείλουμε να σεβαστούμε όσουν τον αγαπούν, αλλά κυρίως γιατί το ότι είναι πάρα πολύ λίγος για το ρόλο του δεν είναι ακριβώς αυτό που ενοχλεί σε αυτό το… μυστήριο.
Οπου μυστήριο είναι το ζευγάρι των Σπιτζ, αυτή μια κομμώτρια και αυτός ένας αστυνομικός γραφείου που παριστάνει (και λέει ψέματα ότι είναι) τον ντετέκτιβ, οι οποίοι πηγαίνουν ταξίδι στην Ευρώπη και καταλήγουν στο κότερο ενός Βρετανού δισεκατομμυριούχου ο οποίος δολοφονείται το ίδιο βράδυ που έχει μόλις αποκληρώσει όλους τους κληρονόμους του. Μεγάλη ευκαιρία για την Αλισον Σπιτζ που καταβροχθίζει τα αστυνομικά αλλά και για τον Νικ που καταβροχθίζει τα κοκτέιλ γαρίδας να διαλευκάνουν μια σειρά εγκλημάτων (θα ακολουθήσουν κι άλλοι φόνοι…) στους οποίους μοιάζουν να είναι οι μόνοι ένοχοι.
Το "Murder Mystery" χάνει την ευκαιρία να σχολιάσει με πραγματικό χιούμορ την ταξική διαφορά ανάμεσα στους δευτεροκλασάτους Σπιτζ και την πρώτη θέση μιας διεφθαρμένης αριστοκρατίας και να γίνει ταυτόχρονα ο δρόμος για την αναζωπύρωση της ευτυχίας ενός καθημερινού ζευγαριού που βρίσκεται μέσα σε κάτι που θα μπορούσε να δει μόνο στο σινεμά.»
Στο τέμπο μιας κοσμοπολίτικης κωμωδίας, σαν αυτές που γυρίζονταν με μανία στα 70s, με all star cast και αναγωγή ή έμπνευση στην Αγκαθα Κρίστι ή φτηνά pulp αστυνομικά, το «Murder Mystery» θα έλεγες ότι έχει κάπως τα υλικά για να πετύχει μια ανάλαφρη - αλά Μπλέικ Εντουαρντς - φάρσα με κάτι από «Casino Royale», μια ισχυρή δόση από Γούντι Αλεν (και «Manhatta Murder Mystery») και λίγο από «Foul Play» με Γκόλντι Χόουν και Τσέβι Τσέις (αν δεν το έχετε δει κάντε το τώρα).
Διαθέτει την Τζένιφερ Ανιστον που ακόμη κι όταν δεν έχει ρόλο (δηλαδή σχεδόν πάντα) καταφέρνει να εκτελέσει σκηνές με απαράμιλλο κωμικό timing. Διαθέτει κοσμοπολίτικο σκηνικό στα θέρετρα της Ιταλίας και τα Grand Prix του Μονακό. Διαθέτει και τον Λουκ Εβανς στο ρόλο του ανιψιού του δισεκατομμυριούχου. Διαθέτει και ένα δυο plot twists για να βρίσκονται και να μην βαριέσαι ακριβώς τη στιγμή που - είναι σίγουρο - θα βαρεθείς.
Το «Murder Mystery» όμως προκρίνει τη μπαλαφάρα και τα νηπιακά αστεία (επειδή έτσι αρέσει στους Αμερικάνους και επειδή γι’ αυτό πληρώνεται ο Ανταμ Σάντλερ από το Netlfix), αντί του στιλ και της διασκεδαστικής φάρσας, με τον ίδιο τρόπο που το σενάριο του παλινδρομεί συνεχώς ανάμεσα σε μία ταινία δράσης και όχι σε ένα συναρπαστικό ψυχολογικό whodunnit με σκανδαλιστικές αποκαλύψεις για τους διαφορετικούς τύπους των «υπόπτων» που βρίσκονται ως δορυφόροι γύρω από τα εγκλήματα κάτω από τον ιταλικό ήλιο. Ετσι, χάνει την ευκαιρία να σχολιάσει με πραγματικό χιούμορ την ταξική διαφορά ανάμεσα στους δευτεροκλασάτους Σπιτζ και την πρώτη θέση μιας διεφθαρμένης αριστοκρατίας και να γίνει ταυτόχρονα ο δρόμος για την αναζωπύρωση της ευτυχίας ενός καθημερινού ζευγαριού που βρίσκεται μέσα σε κάτι που θα μπορούσε να δει μόνο στο σινεμά.
Το ότι το «Murder Mystery» είναι απενοχοποιημένο και ήδη από τα πρώτα του λεπτά προδίδει τις (κάτω του μετρίου) προθέσεις του, χωρίς να υποκρίνεται ότι μπορεί να γίνει ποτέ κάτι διαφορετικό, φυσικά λειτουργεί υπέρ του, αλλά όχι και ως ανάχωμα της ανίας που ήδη στο δεύτερο μισό σου επιτρέπει να ασχολείσαι και με κάτι άλλο ταυτόχρονα, ελπίζουμε πιο καλοκαιρινό, πιο αστείο, πιο μυστηριώδες…