Άποψη

Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου: Οχι τόσο σέξι, αλλά ευτυχώς ούτε «τα νέα κρατικά βραβεία»!

of 10

Το Flix ρώτησε γνώμες για το νεοσύστατο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Πόσο διαφέρει από την πρότερη κατάσταση; Πώς προωθεί το ελληνικό σινεμά; Θα έπρεπε να έχει βραβεία;

Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου: Οχι τόσο σέξι, αλλά ευτυχώς ούτε «τα νέα κρατικά βραβεία»!
Σκηνή από το «Νήμα» του Αλέξανδρου Βούλγαρη

Ρεπορτάζ: Λήδα Γαλανού, Μανώλης Κρανάκης

Ανακοινώθηκαν πριν λίγες ημέρες το πρόγραμμα και οι δράσεις του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου, του τμήματος δηλαδή των ελληνικών ταινιών και της προώθησής τους στο 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, όπως είχε προαναγγελθεί ήδη από το καλοκαίρι, λίγο μετά την αλλαγή της διεύθυνσης του οργανισμού.

Οι αλλαγές όσον αφορά την παρουσία των ελληνικών ταινιών στο πλαίσιο του Φεστιβάλ έχουν να κάνουν περισσότερο με την ονομασία του πράγματος και τις παράλληλες δράσεις, παρά με τον αριθμό ή τις ίδιες τις ταινίες που τελικά θα προβληθούν.

Πέρσι, στο 56ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου, οι ταινίες που έκαναν πρεμιέρα ήταν 12 - όσες ακριβώς και φέτος, ενώ αυτές που είχαν ήδη προβληθεί σε άλλα φεστιβάλ ή είχαν προβληθεί στις αίθουσες (που ο αριθμός τους ποικίλλει έτσι κι αλλιώς ανάλογα με τη χρονιά) πέρσι ήταν έξι, φέτος είναι έντεκα. Στις φετινές ταινίες συμπεριλαμβάνονται και τρεις ταινίες από Ελληνες της Διασποράς - οι οποίες είναι «ελληνικές» λόγω των συντελεστών τους και όχι λόγω παραγωγής.

Οπως πέρσι αλλά και τα προηγούμενα χρόνια, οι ταινίες που θα προβληθούν δεν είναι όλες οι ελληνικές ταινίες της χρονιάς. Κάποιες δεν υποβλήθηκαν στο Φεστιβάλ ενώ θα βγουν στις αίθουσες ή θα κάνουν πρεμιέρα μέσα στους επόμενους μήνες. Επίσης δεν είναι όλες οι ελληνικές ταινίες που υποβλήθηκαν στο Φεστιβάλ, αφού μετά από εισήγηση τριμελούς επιτροπής και τελικής απόφασης του Φεστιβάλ κάποιες ταινίες «κόπηκαν» από το τελικό πρόγραμμα.

Επίσης, το Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου δεν είναι διαγωνιστικό σύμφωνα με το νόμο - αποκλείοντας έτσι την μετατροπή του σε κάτι σαν τα παλιά κρατικά βραβεία. Ωστόσο θα δοθούν πέντε ανεξάρτητα βραβεία: το βραβείο κοινού Fischer, το βραβείο της FIPRESCI (Διεθνούς Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου) και της ΠΕΚΚ (Πανελλήνιας Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου) που δίνονταν ήδη, όπως επίσης και το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας και Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής από μια κριτική επιτροπή φοιτητών, με πρωτοβουλία της πανεπιστημιακής κοινότητας Θεσσαλονίκης. Αυτή είναι μια ιδέα που «έφυγε» από τις Νύχτες Πρεμιέρας - με την επιτροπή Νέων που έδινε τα βραβεία του Φεστιβάλ - και μετακομίζει τώρα στη Θεσσαλονίκη στο τμήμα του «Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου».

Ο «πρωταγωνιστικός ρόλος του ελληνικού σινεμά» που είναι και αυτό που τονίζεται στις ανακοινώσεις του Φεστιβάλ, αναδεικνύεται περισσότερο μέσα από τη θέσπιση της Ημέρας Ελληνικού Κινηματογράφου, μέσα από την με κάθε τρόπο προώθηση των ελληνικών ταινιών (μέσω του Festivalscope, της Αγοράς και άλλων μέσων) αλλά και τις ενέργειες δικτύωσης που θα φέρουν τους Ελληνες σκηνοθέτες, παραγωγούς και επαγγελματίες σε επαφή με τους ξένους καλεσμένους του Φεστιβάλ.

Το Flix ρώτησε τέσσερις ανθρώπους που τόσο οι ιδιότητές τους όσο και οι προσωπικότητές τους, τους καθιστούν αντιπροσωπευτικούς για ένα πρώτο σχόλιο πάνω στο νεοσύστατο «Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου»: την υπεύθυνη του ελληνικού τμήματος στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, Ελένη Ανδρουτσοπούλου, την παραγωγό Φένια Κοσοβίτσα που συμμετέχει με ταινίες της στο Φεστιβάλ, τον Πρόεδρο της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών Χάρη Παπαδόπουλο και τον σκηνοθέτη Στέργιο Πάσχο του οποίου η πρώτη ταινία θα κάνει την ελληνική της πρεμιέρα στο Φεστιβάλ.

Διαβάστε αναλυτικά: Ολες οι ελληνικές ταινίες που θα προβληθούν στο 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Πλατεία Αμερικής 607 Σκηνή από το «Πλατεία Αμερικής» του Γιάννη Σακαρίδη

Ρωτήσαμε την υπεύθυνη του ελληνικού τμήματος στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, Ελένη Ανδρουτσοπούλου να μας εξηγήσει τη διαδικασία επιλογής των ελληνικών ταινιών που τελικά επιλέχθησαν αλλά και να μας απαντήσει στην ερώτηση πως πιστεύει ότι η θέσπιση του «Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου» βοηθάει το Φεστιβάλ από τη μία και το ελληνικό σινεμά από την άλλη και ποια είναι η διαφορά του από τα προηγούμενα χρόνια του Φεστιβάλ;

«Το καλοκαίρι ανακοινώθηκε ο Κανονισμός διεξαγωγής του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου, καθώς και η αίτηση συμμετοχής ελληνικών ταινιών. Μέχρι την καταληκτική ημερομηνία στις 12 Σεπτεμβρίου υποβλήθηκαν 36 ταινίες (πρεμιέρες και μη πρεμιέρες). Στο έργο της επιλογής μας βοήθησε η Γνωμοδοτική Επιτροπή στην οποία συμμετείχαν ο Χρήστος Μήτσης - κριτικός κινηματογράφου, η Ελίνα Ψύκου - σκηνοθέτης και ο Γιώργος Φρέντζος - διευθυντής φωτογραφίας. Η επιτροπή πρότεινε την επιλογή 26 ταινιών και την απόρριψη 10 ταινιών και η πρόταση αυτή υιοθετήθηκε από τη Διεύθυνση του Φεστιβάλ».

«Το Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου αποτελεί την έκφραση μιας γενικότερης προσπάθειας που γίνεται κατά την 57η διοργάνωση του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο η παρουσία και η επι της ουσίας προβολή και προώθηση του ελληνικού σινεμά αξιοποιώντας όλα τα εργαλεία που έχουμε στη διάθεση μας: τόσο από το Πρόγραμμα όσο και από την Αγορά. Σημαντικό ρόλο θα παίξουν και οι νέες δράσεις που θα ξεκινήσουν από φέτος. Εγκαινιάζουμε τη συνεργασία με το FestivalScope, τη διεθνή διαδικτυακή πλατφόρμα των επαγγελματιών για προβολή ελληνικών ταινιών, τη μεταφορά του Ελληνικού Φεστιβάλ στην Αθήνα, την υπηρεσία networking για τους έλληνες δημιουργούς στην Αγορά και την προσβασιμότητα για ανθρώπους με αναπηρίες στις ελληνικές ταινίες. Η φιλοδοξία είναι το Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου να λειτουργήσει ως μια ολοκληρωμένη πλατφόρμα παρουσίασης της πρόσφατης ελληνικής παραγωγής τόσο στο κοινό όσο και στους επαγγελματίες από όλο τον κόσμο και η προσπάθεια αυτή να λειτουργήσει θετικά για τις ταινίες και κατ επέκταση για το Φεστιβάλ. Oλα τα παραπάνω υλοποιούνται από φέτος μέσα από το «Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου», ένας διακριτικός τίτλος ο οποίος ανταποκρίνεται στην εφαρμογή του νόμου 3905/2010 για την Ενίσχυση της Κινηματογραφικής Τέχνης».

το αγόρι στη γέφυρα 607 Σκηνή από το «Αγόρι στη Γέφυρα» του Πέτρου Χαραλάμπους

Ο Χάρης Παπαδόπουλος, Πρόεδρος της Εταιρίας Ελλήνων Σκηνοθετών που ανέκαθεν υποστήριζε την έμφαση στο ελληνικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, δηλώνει για τη θέσπιση του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου.

«Είναι μια θετική εξέλιξη σε μια εκκρεμότητα των προηγούμενων διοικήσεων του Φεστιβάλ και των προηγούμενων Υπουργών. Πρώτη η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών το είχε θέσει ξεκάθαρα. Θεωρούμε ότι η Θεσσαλονίκη είναι ο ιδανικός χώρος για μια διαγωνιστική διαδικασία, για να ξεχωρίζουν και να βραβεύονται όλες οι ειδικότητες των συντελεστών μιας ταινίας. Αυτό θα πρέπει να είναι το επόμενο βήμα και το περιμένουμε. Καλή επιτυχία για φέτος.»

Ετερος Εγώ 607 Σκηνή από το «Ετερος Εγώ» του Σωτήρη Τσαφούλια

Η Φένια Κοσοβίτσα, παραγωγός της ταινίας «Ετερος Εγώ», αλλά και της μικρού μήκους ταινίας «Αλεπού» της Ζακλίν Λέντζου - και τα δύο συμμετέχουν στο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου απαντάει σε τέσσερις καίριες ερωτήσεις.

Τώρα που ανακοινώθηκε το πρόγραμμα του πολυσυζητημένου Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου ποια είναι η γνώμη σου; Τι σου αρέσει και τι όχι; «Μου αρέσει η συνεχής προσπάθεια που γίνεται από το Φεστιβάλ για την περίφημη εξωστρέφεια του ελληνικού σινεμά. Δεν μου πολυαρέσει ο τίτλος «Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου» αλλά από την άλλη δεν μου πέφτει και λόγος θεωρώ. Είναι ζήτημα γούστου. Θα έδινα ένα όνομα πιο "παιχνιδιάρικο" πιο "sexy" και λιγότερο "φεστιβαλικό"».

Ποιο κενό πιστεύεις, από τη θέση του παραγωγού, ότι έρχεται να καλύψει το Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου; «Βασικά είναι λίγο δύσκολο να σου απαντήσω στην ερώτηση καθώς χρόνια τώρα (από την ίδρυση της Αγοράς, μέσω του Crossroads και του Works in Progress, ανάμεσα σε άλλες δράσεις) συμμετέχω στις πολύ σημαντικές αυτές πρωτοβουλίες με τα πρότζεκτ μου. Αντιλαμβάνομαι ότι το Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου προσπαθεί να διευρύνει τις δράσεις και την βοήθεια προς τους Ελληνες παραγωγούς που ενδεχομένως δεν έχουν ή δεν είχαν ή δεν θα έχουν τη δυνατότητα να "τεστάρουν" την ταινία τους σε ένα ευρωπαϊκό καταρχήν στίβο. Το Φεστιβάλ λοιπόν προσφέρει τη δυνατότητα αυτή εκμεταλλευόμενο τους ξένους καλέσμένους είτε αυτοί λέγονται φεστιβάλ, είτε αγοραστές είτε παραγωγοί. Στήνει λοιπόν ένα παράλληλο showcase της ελληνικής σοδειάς και όποιος επιθυμεί το εκμεταλλεύεται».

Τι διαφορές εντοπίζεις με τα προηγούμενα χρόνια του Φεστιβάλ; «Γίνεται προσπάθεια να συντονιστούν όλες οι παράλληλες δράσεις του φεστιβάλ και να "φωτιστούν" παραπάνω οι ελληνικές ταινίες».

Θα το προτιμούσες διαγωνιστικό ή σου αρκούν τα βραβεία που θα δίνονται όπως αναφέρονται από το Φεστιβάλ; «Σε καμία περίπτωση δεν θα ήθελα να γίνει διαγωνιστικό. Θα ήταν τρελλό πισωγύρισμα».

Αφτερλωβ 607

Ο Στέργιος Πάσχος, σκηνοθέτης της ταινίας «Αφτερλωβ», που θα κάνει την ελληνική πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στη Θεσσαλονίκη, βλέπει τη θέσπιση του προγράμματος ως κάτι… αυτονόητο και θετικό.

Το Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου δίνει στις ταινίες και πέντε ανεξάρτητα βραβεία, απλώς δεν είναι τα κρατικά βραβεία όπως τα ξέραμε παλιά και δεν είναι Διαγωνιστικό με την καθιερωμένη έννοια. Κι ίσως είναι και προτιμότερο έτσι, από το να κάνει μια επιλογή η εκάστοτε επιτροπή. Τι είναι η επιτροπή; Είναι μια λέξη που δίνουμε σε 10-15 ανθρώπους, δεν αποκτούν αυτόματα κύρος. Αισθάνομαι ότι έτσι κι αλλιώς, έχοντας ένα Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου κι όχι ένα Πανόραμα, κερδίζει ο ελληνικός κινηματογράφος. Η λέξη Πανόραμα φέρει μια κάποια απαξίωση - με τις λέξεις παίζουμε κι έχουν σημασία.

Οπότε φυσικά πιστεύω ότι κερδίζει το ελληνικό σινεμά και τότε κερδίζουμε όλοι. Κάποιος δε θα πάει για να δει την ταινία του Στέργιου Πάσχου ή οποιουδήποτε (εκτός μεγάλων ονομάτων που, ναι, θα πάνε γι’ αυτά). Ο κόσμος θα πάει να δει ελληνικό σινεμά η δεν θα πάει ούτως ή άλλως. Οπως στα μπαρ που μου λένε φίλοι, «δε βλέπω ελληνικές ταινίες» ή «μ’ ενδιαφέρουν οι ελληνικές ταινίες». Οπως βλέπουμε αμερικάνικο, γαλλικό σινεμά. Ο,τι γίνεται με σκοπό την εξωστρέφεια είναι καλό για όλους μας. Αν έφτιαχνα βέβαια εγώ ένα Φεστιβάλ δε θα είχα βραβεία, θα έδινα ένα φιξ ποσό σε όλες τις ταινίες, επειδή συμμετέχουν. Επειδή κάποιες ξεχώρισαν και είναι στις καρδιές μας. Ενα ποσοστό από τα εισιτήρια που θα μου έφερνε η κάθε ταινία, γιατί οι προβολές έχουν εισιτήριο φυσικά. Αλλά ο σκοπός δεν είναι αυτός: είναι να δείξεις στους ανθρώπους τη γοητευτική πλευρά γύρω από το ελληνικό σινεμά. Κι αυτό για μένα είναι αυτονόητο – γιατί δε συνέβαινε, ή γιατί παλιότερα συνέβαινε με τον λάθος τρόπο, είναι ανεξήγητο.

To 57o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα ανοίξει αυλαία φέτος στο Ολύμπιον μια μέρα νωρίτερα, την Πέμπτη 3 Νοεμβρίου 2016, ενώ η τελετή λήξης και η απονομή των βραβείων θα πραγματοποιηθούν –αντί για Σάββατο- την Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2016.

Περισσότερο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης:

57th thessaloniki poster 607