Στις 3 Μαΐου κάνει πρεμιέρα στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος η σειρά προβολών «Με το Βλεμμα της Κριτικής», μια πρωτοβουλία της εκπαιδευτικής εταιρείας «Το μέλλον», με δύο ταινίες βραβευμένες από τη Διεθνή Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου στο Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι, το «Σπίτι των Αλλων» της Ρούσουνταν Γκλουριτζέ, μια συμπαραγωγή Γεωργίας, Ισπανίας, Ρωσίας και Κροατίας και το «Οι Μύγες του Xειμώνα» του Ολμο Ομέρζου, μια συμπαραγωγή Τσεχίας, Σλοβενίας, Πολωνίας, Σλοβακίας και Γαλλίας.
Διαβάστε αναλυτικά: «Με το Βλέμμα της Κριτικής»: Ενας ολόκληρος κόσμος από προβολές, εκδόσεις κι εκπαίδευτικές δράσεις
Τρεις φορές το χρόνο ευρωπαϊκές ταινίες που έχουν διακριθεί με το Βραβείο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) και δεν έχουν βρει διανομή στη χώρα μας θα προβάλλονται στην Ταινιοθήκη (αλλά και σε άλλα μέρη της Ελλάδας), μαζί με μια σειρά από δράσεις που προσανατολίζονται στην ανάδειξη της σημασίας της κριτικής αλλά και την εκπαιδευτική αξία του κινηματογράφου.
Σκηνή από το βραβευμένο στο Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι «Μύγες του Χειμώνα» του Ολμο Ομέρζου που θα προβληθεί στην πρώτη ημερίδα «Με το Βλέμμα της Κριτικής» στις 3 Μαΐου
Ο Νέστορας Πουλάκος, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του εκδοτικού ομίλου Vakxikon.gr Media Group, δημοσιογράφος και παρουσιαστής της τηλεοπτικής εκπομπής Το Βιβλίο στην ΕΡΤ2, Γενικός Γραμματέας του Συνδέσμου Εκδοτών Βιβλίου, αρχισυντάκτης της σειράς βιβλίων και καλλιτεχνικός διευθυντής του κινηματογραφικού φεστιβάλ Με το Βλέμμα της Κριτικής, εξηγεί στο Flix τη σημασία του βλέμματος της κριτικής στην εποχή μας.
Βρείτε εδώ το πλήρες πρόγραμμα της ημερίδας «Με το Βλέμμα της Κριτικής» - 3 Μαΐου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος:
Ποια ήταν η σκέψη πίσω από το πρότζεκτ «Με το Βλέμμα της Κριτικής»;
Θεωρούμε ότι η κριτική κινηματογράφου είναι σημαντικό εργαλείο κατανόησης μιας ταινίας. Και το βλέμμα του κριτικού, η ματιά της κριτικής σε μια ταινία, όταν είναι τεκμηριωμένη και αναλυτική, συμβάλει στον διάλογο του δημιουργού με τον θεατή αλλά και στην ενίσχυση της κινηματογραφικής παιδείας του τελευταίου. Μέσα από ταινίες που δεν ευτύχησαν να βρουν διανομή στη χώρα μας αλλά και μονογραφίες σημαντικών σκηνοθετών, θέλουμε να συμβάλλουμε και να γίνουμε μέρος της κινηματογραφικής μας πραγματικότητας. Βρίσκουμε ταινίες που έχουν βραβευθεί από κριτικούς σε διεθνή φεστιβάλ και τις φέρνουμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Και επιδιώκουμε να γνωρίσει περισσότερο το αναγνωστικό κοινό έναν σκηνοθέτη, μέσα από την κριτική ανάλυση των ταινιών του, με κείμενα συγκεντρωμένα σε έναν τόμο όπως για παράδειγμα αυτός του «Μικελάντζελο Αντονιόνι» που μόλις κυκλοφόρησε.
Ποια είναι η φιλοσοφία της εκπαιδευτικής εταιρίας «Το μέλλον»;
«Το Μέλλον –Υπηρεσίες εκπαίδευσης», μέλος του εκδοτικού ομίλου Vakxikon.gr, έχει σκοπούς αποκλειστικά εκπαιδευτικούς. Θελήσαμε όλοι όσοι εμπλεκόμαστε σε αυτήν την προσπάθεια να προσφέρουμε, ο καθένας με τη δική του ιδιότητα και μέσα από την επαγγελματική του διαδρομή, στην εκπαίδευση του κοινού με εκδόσεις, σεμινάρια, προγράμματα σπουδών, συνεδρίες επαγγελματικού προσανατολισμού, κινηματογραφικές προβολές και άλλα πολλά. Για τους σκοπούς αυτούς έχει δημιουργηθεί ο πολυχώρος Future Lab στους Αμπελόκηπους, που φιλοξενεί πολλές από τις δράσεις μας, αλλά και επιδιώκουμε σημαντικές συνεργασίες με φορείς, όπως αυτή με την Ταινιοθήκη της Ελλάδος για το «Βλέμμα της Κριτικής».
Τι διαφορετικό φέρνει το πρότζεκτ «Με το Βλέμμα της Κριτικής» στο ήδη φορτωμένο από προβολές, σεμινάρια και δράσεις τοπίο στην Ελλάδα;
Oπως ανέφερα παραπάνω, δεν ανακαλύπτουμε τον τροχό ούτε θέλουμε να ξεχωρίσουμε από κάποιον ή κάτι άλλο. Δυνατότητες εκπαίδευσης θέλουμε να προσφέρουμε σε διάφορους τομείς. Oπου προσφέρεται ένα μέσο εκπαίδευσης κι όχι απλώς και μόνο εμπορικής εκμετάλλευσης, θεωρούμε ότι καλό κάνει στο σύνολο. Κακό σίγουρα όχι.
Με ποιο κριτήριο θα επιλέγονται οι ταινίες των προβολών; Υπάρχουν κάποιοι τίτλοι που είναι ήδη γνωστοί για τις επερχόμενες προβολές;
Οι ταινίες πρέπει να έχουν βραβευθεί από τους κριτικούς κινηματογράφου σε διεθνή φεστιβάλ. Προς το παρόν βλέπουμε ταινίες κι επιλέγουμε μέσα από τις βραβεύσεις της FIPRESCI, της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου. Σίγουρα θα αναζητήσουμε στο μέλλον κι επιλογές των εθνικών ενώσεων των κριτικών σε φεστιβάλ του εξωτερικού. Ακόμη, επιδιώκουμε να μην έχουν βρει διανομή στην Ελλάδα. Hδη οργανώνεται η ημερίδα του φθινοπώρου αλλά δεν θα θέλαμε να ανακοινώσουμε ούτε τις ταινίες που έχουν επιλεγεί ούτε τον σκηνοθέτη της μονογραφίας. Θα είναι ευχάριστες εκπλήξεις!
Σκηνή από το βραβευμένο στο Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι «House of Others» της Ρούσουνταν Γκλουριτζέ που θα προβληθεί στην πρώτη ημερίδα «Με το Βλέμμα της Κριτικής» στις 3 Μαΐου
Γιατί δίνετε ιδιαίτερη βάση στην κινηματογραφική εκπαίδευση; Πιστεύετε ότι οι θεατές μπορούν να εκπαιδευτούν;
Οι θεατές πρέπει και οφείλουν να εκπαιδεύονται μέσα από τις ταινίες. Τουλάχιστον αυτοί που δεν αντιμετωπίζουν τον κινηματογράφο μόνο ως ψυχαγωγία αλλά τον έχουν κατατάξει στην ευρύτερη κουλτούρα τους και μέσα από αυτόν μαθαίνουν, παιδεύουν το μυαλό τους, διευρύνουν τους ορίζοντές τους, ανακαλύπτουν νέους κόσμους.
Από την εμπειρία σας, οι κινηματογραφικές εκδόσεις στην Ελλάδα προκαλούν το ενδιαφέρον των αναγνωστών;
Oσο γεννιούνται νέες γενιές σινεφίλ, ακόμη κι αν επιδιώκουν περισσότερο να μαθαίνουν από το διαδίκτυο παρά από τα βιβλία, οι κινηματογραφικές εκδόσεις έχουν θέση στη φιλαναγνωσία και στα βιβλιοπωλεία. Το στοίχημα είναι οι εκδόσεις αυτές να γίνονται ελκυστικές και να μη μοιάζουν «παλιακές». Να επικεντρώνονται δηλαδή στην κριτική ματιά αλλά να είναι στημένες και διαμορφωμένες με τρόπο ευκολοδιάβαστο και χρηστικό στον αναγνώστη-θεατή. Oπως ανέφερα, μόλις κυκλοφόρησε ο τόμος «Μικελάντζελο Αντονιόνι: Επάγγελμα σκηνοθέτης» και μέχρι τα τέλη Μαΐου θα επανακυκλοφορήσουμε αναθεωρημένη την παλιά μας έκδοση «Αντρέι Ταρκόφσκι: Ο ποιητής της 7ης τέχνης».
Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες για το «Με το Βλέμμα της Κριτικής» στην επίσημο site και στην επίσημη σελίδα της εκπαιδευτικής εταιρίας «Το μέλλον» στο Facebook.