Από τις 7 Ιουνίου το ντοκιμαντέρ «Εφτά Λεπτά Ψυχής» θα είναι διαθέσιμο για streaming, σε Α’ Προβολή, αποκλειστικά στην πλατφόρμα του Cinobo. Παράλληλα, το Cinobo σε συνεργασία με τον Πάνο Βλάχο διοργανώνει 3 ειδικές προβολές της ταινίας στις 7, 8 και 9 Ιουνίου στον θερινό κινηματογράφο Σινέ Φλερύ. Μετά τις προβολές, το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να συνομιλήσει με τον σκηνοθέτη και τους συντελεστές της ταινίας.

Η ιστορία του Σπύρου Λούη, ενός λαϊκού παιδιού που από νερουλάς του Αμαρουσίου, που έτρεχε με τα πόδια δίπλα στα γαϊδούρια με τις κανάτες 53 χιλιόμετρα την ημέρα, έγινε ο πρώτος μεγάλος νικητής του Μαραθωνίου στους πρώτους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1896, είναι από μόνη της ένα συναρπαστικό αφήγημα, γραμμένο πριν από οτιδήποτε με τα χρυσά γράμματα των «αθλων» που ανήκουν μόνο στους θρύλους ή συχνά, όπως σε αυτήν την περίπτωση και στους… θρύλους.

Μια επεξήγηση, άλλωστε, της λέξης θρύλος, στην αρχή του ντοκιμαντέρ του ηθοποιού, αλλά και όπως αποδεικνύεται και ικανού σκηνοθέτη, Πάνου Βλάχου βάζει τα πράγματα στη θέση τους. Ο θρύλος που θα είναι ο πρωταγωνιστής αυτής της ιστορίας δεν θα είναι μόνο ο χαρακτηρισμός για τον πολύ διάσημο άνθρωπο αλλά πριν από αυτό η προφορική διήγηση, ως επί το πλείστον επαινετική ή εκπληκτική και θαυμαστή, για πρόσωπα, γεγονότα ή πράγματα του παρελθόντος, τα στοιχεία της οποίας βρίσκονται μεταξύ του μυθικού και του πιθανού.

Η λεπτή αυτή γραμμή ανάμεσα στην αλήθεια και το μύθο - γραμμή που προσομοιάζει με την άλλη, θρυλική κι αυτή: του τερματισμού, ειδικά στην περίπτωση ενός μαραθωνίου - κάνει την ιστορία του Σπύρου Λούη ακόμη πιο συναρπαστική, απλωμένη εδώ με έναν έξυπνο τρόπο σε δύο διακριτούς άξονες που ο καθένας «τερματίζει» με το δικό του μοναδικό και απόλυτο τρόπο αντικρουόμενες συχνά μεταξύ τους έννοιες όπως το «ελληνικό ιδεώδες», το «ελληνικό δαιμόνιο», την «ελληνική ψυχή». Εννοιες που έναν αιώνα και… μετά συνεχίζουν να ζουν ανάμεσά μας, μάλλον από κεκτημένη ταχύτητα.

Ο πρώτος άξονας του «Εφτά Λεπτά Ψυχής» είναι το πορτρέτο μιας χώρας που σκιαγραφείται με ακρίβεια, με χιούμορ και με την κριτική διάθεση ενός νέου ανθρώπου που δεν θέλει, ευτυχώς, να κρυφτεί πίσω από το δέος της Ιστορίας. Είναι το πορτρέτο μιας χώρας που, εν έτει 1896, όπως πολλές φορές μέχρι και σήμερα, στηρίχθηκε στην «ευγένεια» των ξένων, θέλησε να γιορτάσει την χρεοκοπία της και τον ακόμη παρόντα τουρκικό ζυγό τότε με τη μεγαλοπρέπεια μιας μεγάλης πολυδάπανης γιορτής (του μεγέθους της αναβίωσης των Ολυμπιακών Αγώνων), υπέκυψε αμαχητί σε ρουσφέτια και «φωτογραφικές» ρυθμίσεις και δεν φρόντισε ποτέ να προστατέψει ούτε καν τους μεγαλύτερους ήρωες της από το μικρόβιο της «ελληνικής» καχυποψίας.

Ο δεύτερος άξονας είναι το αναπάντεχο αστυνομικό μυστήριο γύρω από τη νίκη του Σπύρου Λούη που ανεβάζει το ρυθμό της αφήγησης σε επίπεδα κομμένης ανάσας. Ο τρόπος με τον οποίο ο «νερουλάς από το Αμαρούσιον» προσγειώθηκε από το πουθενά τόσο στους αγώνες, όσο και στον τερματισμό, το κατόρθωμα των δύο μαραθωνίων που έτρεξε μέσα σε διάστημα πέντε ημερών, πετυχαίνοντας καλύτερο, όχι ανθρωπίνως δυνατόν, χρόνο τη δεύτερη φορά, η φήμη που τον ήθελε να «κόβει δρόμο» πάνω σε άλογο ή κάρο, η μοίρα του άγνωστου στους πολλούς «δεύτερου» Χαρίλαου Βασιλάκου που σύμφωνα με το «θρύλο» ήξερε ότι ο Λούης δεν ήταν ο νικητής αλλά ήταν αδύνατον να το πει μπροστά σε ένα στάδιο και μια χώρα που μόλις είχε βρει τον λαϊκό ήρωα που περίμενε για να χτίσει το μέλλον της.

Είναι λογικό πως ο δεύτερος άξονας αποδεικνύεται, εκτός από απείρως πιο συναρπαστικός, περισσότερο διαχειρίσιμος στα χέρια ενός πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη, καθώς η ώρα περνάει και το ντοκιμαντέρ παίρνει την τροπή ενός ζωντανού πειράματος - με τον ίδιο τον Πανό Βλάχο να επιχειρεί δύο μαραθώνιους σε συνθήκες που προσομοιάζουν με αυτές του 1896 προκειμένου να έρθει πιο κοντά στην αλήθεια.

Είναι σε εκείνο το σημείο που και η αναζήτησή των ορίων ανάμεσα στο θρύλο και την πραγματικότητα αρχίζει να γίνεται περισσότερο ένα υπαρξιακό παιχνίδι για απογόνους που αναζητούν «εθνική ταυτότητα» ή τουλάχιστον που ζητούν μια δικαίωση για τους ήρωες τους. Είναι σε εκείνο το σημείο όπου το ευφυώς δομημένο, ρυθμικό σαν τους αυξανόμενους παλμούς ενός αθλητή, κινηματογραφικά απλό ή και απλοϊκό σε στιγμές ντοκιμαντέρ, αλλά με οικονομία που προδίδει έναν δημιουργό με άποψη και θέση για το θέμα του που θα είχε τρομερό ενδιαφέρον να συναντήσουμε ξανά στο μέλλον, μετατρέπεται σε ένα μικρό, εύληπτο δοκίμιο πάνω στη σημασία του θρύλου - διαχρονικά πιο σημαντικού από οποιαδήποτε, ακόμη και την σπουδαιότερη, τεκμηρίωση του.


Από τις 7 Ιουνίου το ντοκιμαντέρ «Εφτά Λεπτά Ψυχής» θα είναι διαθέσιμο για streaming, σε Α’ Προβολή, αποκλειστικά στην πλατφόρμα του Cinobo. Παράλληλα, το Cinobo σε συνεργασία με τον Πάνο Βλάχο διοργανώνει 3 ειδικές προβολές της ταινίας στις 7, 8 και 9 Ιουνίου στον θερινό κινηματογράφο Σινέ Φλερύ. Μετά τις προβολές, το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να συνομιλήσει με τον σκηνοθέτη και τους συντελεστές της ταινίας.