Βαρύ το «Πρόστιμο» που πληρώνει ο Βαγγέλης, πρώην μικροδιακινητής. Όχι μόνο για το πλούσιο ποινικό του μητρώο, που δεν τον αφήνει να σταυρώσει δουλειά για να κάνει μια νέα αρχή, αλλά και για την απόφασή του να καταφύγει προσωρινά στο σπίτι της αδελφής του. Και καθώς ο γκάνγκστερ μνηστήρας της τελευταίας τον μπάζει σταδιακά στα σκότη του υπόκοσμου, ο Βαγγέλης Ευαγγελινός σταθμίζει τις αποστάσεις μεταξύ πανικού και αυτοκυριαρχίας, άγνοιας κινδύνου και πικρής διαπίστωσης, αυτοσχεδιασμού και αυστηρού ελέγχου, για να μας συστηθεί ως ένας από τους πιο τρανταχτούς πομπούς του ρεαλισμού στην ελληνική υποκριτική.
Το «Πρόστιμο» του Φωκίωνα Μπόγρη θα κάνει πρεμιέρα στα θερινά σινεμά όλης της Ελλάδας την Παρασκευή 21 Μαΐου.
Η ομάδα του «Πρόστιμου» - ο Βαγγέλης Ευαγγελινός στο κέντρο δίπλα στον σκηνοθέτη Φωκίωνα Μπόγρη
Ως νεόφερτο πρόσωπο στα κινηματογραφικά πλατό, πώς ήταν η εμπειρία σας στα γυρίσματα του «Πρόστιμου», ποια η διάδραση με τον σκηνοθέτη και τους συμπρωταγωνιστές σας;
Ο [Φωκίωνας] Μπόγρης με χειριζόταν ήρεμα όταν αντιμετώπιζα δυσκολίες και με ένταση όταν επαναπαυόμουν σε ευκολίες μου. Τα περισσότερα παιδιά, τόσο στις πρόβες όσο και στο γύρισμα, γινόμασταν μια μαγιά και είχαμε πολύ καλή επικοινωνία μεταξύ μας.
Δεν είναι λίγες οι σκηνές αυτοσχεδιασμού στο φιλμ, όπως εκείνη στο σπίτι του φίλου και συνεταίρου. Ποια είναι η προηγούμενη εμπειρία σας στην ηθοποιία και, κυρίως, στον αυτοσχεδιασμό;
Οι περισσότεροι διάλογοι και δομές των σκηνών στο φιλμ προέκυψαν από τους αυτοσχεδιασμούς στις πρόβες. Προσωπικά έχω παρακολουθήσει μαθήματα αυτοσχεδιασμού στο θέατρο Επί Κολονώ, όπου είχα παίξει και σε μια κωμωδία μαζί με τον Στάθη [Σταμουλακάτο]. Κατά τη γνώμη μου, ο αυτοσχεδιασμός είναι το Α και το Ω στην υποκριτική. Ηθοποιός που, για να λειτουργήσει, χρειάζεται απαραίτητα κείμενο και σκηνοθέτη να του λέει «μόλις πεις αυτή την ατάκα, κάνε ένα βήμα στ΄ αριστερά σου», πολύ απλά δεν είναι ηθοποιός.
Με τον Στάθη Σταμουλακάτο σε σκηνή της ταινίας
Ένας εύλογος συσχετισμός της ταινίας θα ήταν με το σινεμά του Γιάννη Οικονομίδη, τόσο θεματολογικά όσο και στιλιστικά. Ποιο, κατά τη γνώμη σας, είναι το μέγεθος αυτής της επιρροής;
Είμαι φαν του σινεμά του Οικονομίδη, όπως και ο Μπόγρης φυσικά, αλλά πιστεύω ότι οι ομοιότητες ανάμεσα στο «Πρόστιμο» και τις ταινίες του Γιάννη είναι περισσότερο επιφανειακές παρά ουσιαστικές. Ειδικά στιλιστικά, η προσέγγιση είναι εντελώς διαφορετική. Ο ρεαλισμός του Οικονομίδη είναι δουλεμένος για να αποκτήσει μια συγκεκριμένη μορφή, αντίθετα με το «Πρόστιμο» που είναι πιο νατουραλιστικός. Και στην κινηματογράφηση υπάρχουν ουσιώδεις διαφορές. Τελείως διαφορετική χρήση κάμερας, πιο έντονη χρωματικά εικονογράφηση, και πάει λέγοντας.
Το κοινό σας πρωτογνώρισε λίγα χρόνια πριν ως συγγραφέα, με το βιβλίο σας «Το Αίμα Πίσω». Πόσο κοντά πιστεύετε πως είναι η λογοτεχνία με το σινεμά;
Για μένα το σινεμά και η λογοτεχνία αλληλοσυμπληρώνονται. Όταν βλέπω μια ταινία αντλώ απόλαυση από τις συγκρούσεις και την κορύφωση της πλοκής. Όταν διαβάζω ένα μυθιστόρημα δεν με ενδιαφέρει τόσο η δραματουργία, όσο η αφήγηση. Το πώς αποτυπώνει ο συγγραφέας τον εαυτό του στο χαρτί, πόσο σε κάνει να νιώσεις τη φωνή του.
Κατά τη γνώμη μου, ο αυτοσχεδιασμός είναι το Α και το Ω στην υποκριτική. Ηθοποιός που, για να λειτουργήσει, χρειάζεται απαραίτητα κείμενο και σκηνοθέτη να του λέει "μόλις πεις αυτή την ατάκα, κάνε ένα βήμα στ' αριστερά σου", πολύ απλά δεν είναι ηθοποιός.»
Έχετε ποτέ σκεφτεί να ασχοληθείτε με τη σεναριογραφία;
Ασχολούμαι εδώ και χρόνια. Αυτή την περίοδο είμαι σε διαδικασία συναντήσεων με σκηνοθέτη και παραγωγό για την υλοποίηση ενός σεναρίου μου και έχει γίνει κατάθεση treatment σε workshops για άλλο σενάριο που έχω γράψει από κοινού με σκηνοθέτη.
Ποια είναι η σχέση σας με το ελληνικό σινεμά ως θεατής; Υπάρχουν είδη που προτιμάτε, κάποια αισθητική που να βρίσκετε να σας «μιλάει» περισσότερο;
Θεωρώ πολύ σημαντική ταινία τον «Κυνόδοντα», αλλά η καρδιά μου έχει μείνει κλεισμένη στους τέσσερις τοίχους του «Σπιρτόκουτου».
Και με το ξένο; Σκηνοθέτες ή είδη που να έπαιξαν κάποιο ρόλο στην κινηματογραφική σας «ανατροφή»;
Έχω μεγαλώσει με το αμερικανικό σινεμά του '70 και ’80. Το New Hollywood πιστεύω ότι ήταν η κορυφή του σινεμά. Συνδυασμός της αφήγησης του κλασικού Χόλιγουντ με τον ευρωπαϊκό νατουραλισμό. Συμπαγείς πλοκές με ρεαλισμό και ελευθερία στο σενάριο, τους χαρακτήρες και τις ερμηνείες, τι άλλο να ζητήσεις; Κόπολα, Σκορσέζε, Λιούμετ, Κάρπεντερ, Πέκινπα, Λεόνε… Αυτοί με έχουν αναθρέψει.
Από τις πρόβες της ταινίας
Πως βλέπετε τη θέση του «Πρόστιμου» στις λίστες υποψηφιοτήτων για τα βραβεία της Ακαδημίας;
Είναι υποψήφιο για τα βραβεία Καλύτερης Ταινίας και Β' Ανδρικού Ρόλου για τον Στάθη Σταμουλακάτο. Νομίζω πως και μόνο το ότι η ταινία προκρίθηκε στην τελική πεντάδα και ανταγωνίζεται ταινίες που έχουν δεκάδες φορές μεγαλύτερο μπάτζετ, είναι μεγάλη διάκριση και τιμή.
Έχετε ήδη φέτος στο ενεργητικό σας δύο μικρού μήκους ταινίες που πιθανότατα θα δούμε σύντομα στο φεστιβαλικό κύκλωμα. Θα μπορούσατε να μας μιλήσετε για αυτές; Και για τα μελλοντικά σας σχέδια;
Η πρώτη που ολοκλήρωσα τα γυρίσματα της είναι το «Souls Accompanied», του πολλές φορές βραβευμένου Γιώργου Τελτζίδη, και είναι μια ιστορία που έχει να κάνει με το προσφυγικό θέμα. Η δεύτερη είναι το «Beauty» του πρωτοεμφανιζόμενου Θάνου Λυμπερόπουλου και είναι η ιστορία μιας νεαρής γιουτιούμπερ. Όπως προείπα, στα άμεσα μελλοντικά μου σχέδια είναι η υλοποίηση ενός σεναρίου που έχω γράψει. Τον Ιούλιο λογικά θα παίξω σε μια μικρού μήκους που συμμετέχω και στο σενάριο, και υπάρχουν και κάποιες άλλες συζητήσεις για κινηματογραφικό πρότζεκτ που γίνονται αυτή τη στιγμή.
Το «Πρόστιμο» του Φωκίωνα Μπόγρη θα κάνει πρεμιέρα την Παρασκευή 21 Μαΐου στις αίθουσες Cine Αμαρυλλίς, Cine Ανεσις, Cine Παναθήναια, Cine Φλοίσβος, Cine Αλόμα, Cine Αττικόν (Αλσος Γαλατσίου), Cine Νίκαια και στο Σινέ Απόλλων στη Θεσσαλονίκη.