Μπορεί η ταινία του Ρούπερτ Γουάιατ να δανείζεται τον τίτλο ενός από τα πιο διάσημα franchises στην ιστορία του σινεμά, όμως η επιστημονική φαντασία του «Rise of the Planet of the Apes», είναι τοποθετημένη στο γνώριμο μας παρόν και μοιάζει να δίνει μεγάλη σημασία στο «επιστημονικό» κομμάτι της φαντασίας της.
«Ειναι ασυνήθιστο να έχεις ένα sci-fi φιλμ που να έχει στην καρδιά του μια τόσο ανθρώπινη ιστορία, συναισθημάτων και συγκρούσεων» λέει ο Τζον Λίθγκοου που υποδύεται τον πατέρα του κεντρικού ήρωα, έναν ηλικιωμένο άντρα που πάσχει από Αλτσχάιμερ. «Οταν διάβασα το σενάριο, εξεπλάγην από την συναισθηματική του ειλικρίνεια, από την αυθεντικότητά του. Η ταινία ανατρέπει κάθε προσδοκία που μπορεί να έχουν οι θεατές από αυτήν».
Ξεκινώντας από τα απολύτως βασικά, όπως, τον χρόνο που διαδραματίζεται: Οχι πια σε ένα μακρινό μέλλον, όχι σε έναν μη αναγνωρίσιμο πλανήτη, αλλά στο σήμερα, στη γη. Ο Τζέιμς Φράνκο υποδύεται τον Γουίλ Ρόντμαν, έναν επιστήμονα της γενετικής που πειραματίζεται με ένα φάρμακο για το Αλτσχάιμερ, θέλοντας να βρει την θεραπεία πρώτα απ όλα για τον ίδιο τον πατέρα του.
Οταν η μητέρα ενός από τους χιμπατζήδες στους οποίους πειραματίζεται, θα πεθάνει, ο Γουίλ θα πάρει τον νεαρό Χιμπατζή σπίτι και θα τον μεγαλώσει σαν κομμάτι της οικογένειάς του, ονομάζοντας τον Καίσαρα και συνεχίζοντας τα πειράματά του πάνω του, όπως και στον άρρωστο πατέρα του.
Τα αποτελέσματα θα είναι κάτι παραπάνω από ενθαρρυντικά, όμως όταν ο Καίσαρας μεγαλώσει τόσο ώστε η συγκατοίκησή τους να γίνει προβληματική, ο Γουίλ θα αναγκαστεί να των δώσει σε ένα καταφύγιο χιμπατζήδων, μη γνωρίζοντας ότι αυτό που μοιάζει με παράδεισο, είναι στην πραγματικότητα μια σκληρή φυλακή για τα ζώα.
Ο Καίσαρας αληθινά ιδιοφυής, σχεδόν ανθρώπινος σε σχέση με του υπόλοιπους του είδους του, θα χρησιμοποιήσει την εξυπνάδα του για να επιβιώσει και σύντομα θα οδηγήσει τους υπόλοιπους χιμπατζήδες του καταφυγίου, σε μια εξέγερση εναντίον στους ανθρώπους που τους κρατούν φυλακισμένους.
Ο σκηνοθέτης του φιλμ Ρούπερτ Γουάιατ, εξηγεί ότι όπως και η πρωτότυπη ταινία, το «Rise of the Planet of the Apes», χρησιμοποιεί την επιστημονική φαντασία για να εξερευνήσει πιο ενδιαφέρουσες ιδέες και καταστάσεις: «το φιλμ μιλά για το πως ο πολιτισμός μας βρίσκεται σε ένα πολύ κρίσιμο σημείο. Στο φιλμ βλέπουμε τον κόσμο μας μέσα από τα μάτια του Καίσαρα, έναν ιδιοφυή χιμπατζή που αρχικά αντιλαμβάνεται μόνο την θετική πλευρά των ανθρώπων, την ικανότητά τους να δημιουργούν τέχνη, τον τρόπο που χειρίζονται το μυαλό τους. Και στη συνέχεια βλέπει την σκοτεινή τους πλευρά, την εμμονή, την αδιαλλαξία, την καταπίεση, τον εξοστρακισμό όσων κι ότι, δεν μπορεί να κατανοήσει».
Ασφαλώς για να λειτουργήσει και να γίνει πιστευτή μια τέτοια ιστορία, χρειάζεται έναν κεντρικό ήρωα που να μπορεί να μεταδώσει μέσα από την ερμηνεία του, πάθος, συναισθηματικό βάθος, οργή, ανθρωπιά. Κι αν ο Τζέιμς Φράνκο το έχει κάνει με ευκολία στο παρελθόν, στο Χόλιγουντ δεν υπάρχει ακόμη ο χιμπατζής που θα μπορούσε να παίξει το ρόλο. Κι όταν κάτι δεν υπάρχει στο Χόλιγουντ, το Χόλιγουντ οφείλει να το κατασκευάσει.
Υπεύθυνοι για την δημιουργία ενός Καίσαρα τόσο αυθεντικού ώστε να μην πιστεύεις ότι δεν υπάρχει στ' αλήθεια, δεν θα μπορούσαν να είναι άλλοι από την ομάδα της Weta Digital, του στούντιο ειδικών εφέ που ίδρυσε ο Πίτερ Τζάκσον και που στην συναρπαστική ιστορία του, άλλαξε σχεδόν το τοπίο του GCI, δημιουργώντας εφέ για ταινίες όπως η τριλογία του «Αρχοντα των Δαχτυλιδιών» και το «Avatar».
Και φυσικά όταν ήρθε η στιγμή για να βρεθεί ο ηθοποιός που θα έδινε στο εντυπωσιακό ψηφιακό περίβλημα του Καίσαρα, την ψυχή και την κίνηση, δεν υπήρξε ούτε μια στιγμή αμφιβολίας. Ο ρόλος ανήκε στον Αντι Σέρκις τον ηθοποιό που έχει δημιουργήσει στην οθόνη πλάσματα όπως το Γκόλουμ του «Αρχοντα των Δαχτυλιδιων» ή ακόμη και τον ίδιο τον Κινγκ Κονγκ.
«Ο Αντι Σέρκις είναι ο Τσάρλι Τσάπλιν των ημερών μας» λέει ο Γουάιτ, «ένας από τους ελάχιστους ηθοποιούς που μπορεί να αποδεχτεί ολοκληρωτικά την τεχνολογία των ειδικών εφέ. Κι αυτό γιατί αντιλαμβάνεται απόλυτα τι μπορείς να πετύχεις μέσα από αυτά. Πολλοί ηθοποιοί φοβούνται το motion capture, νιώθουν ότι η ερμηνεία τους χάνεται στο περιβάλλον του φιλμ, όταν στην πραγματικότητα συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Ο Αντι καταλαβαίνει ότι ακόμη και η πιο μικρή υπόνοια κίνησης, κάθε ανάσα, κάθε τικ των μυών που καταγράφει η κάμερα, είναι κομμάτι μιας ερμηνείας. Το σινεμά είναι οπτικό μέσο κι αν μπορείς να χτίσεις έναν χαρακτήρα, έναν ήρωα, χρησιμοποιώντας το μικρότερο δυνατό ποσοστό λόγου, τότε, έχεις αγγίξει το ιδανικό.».
Ο ίδιος ο Σέρκις, υποστηρίζει ότι ο ρόλος του Καίσαρα «είναι ένας από τους καλύτερους που έχω υποδυθεί, τόσο τεχνικά όσο και δραματικά. Το να υποδύεσαι έναν χιμπατζή μπορεί να μοιάζει μονοδιάστατο, αλλά να υποδύεσαι έναν τόσο ξεχωριστό χαρακτήρα από την βρεφική του ηλικία μέχρι την ωριμότητα και την εξέλιξή του τον ηγέτη μιας επανάστασης, είναι κάτι απόλυτα ξεχωριστό. Για μένα ως ηθοποιό ήταν πολύ απλά μια ευκαιρία που δεν μπορούσα να αφήσω να πάει χαμένη».
Βλέποντας το τρέιλερ δεν μπορείς να μην παραδεχθείς ότι έχει δίκιο καθώς τα πλάνα του δίνουν στον Καίσαρα μια ανατριχιαστική σχεδόν «ανθρωπιά» και προσθέτουν στο φιλμ μια πλευρά που δείχνει να το πηγαίνει πέρα από μια απλή καλοκαιρινή περιπέτεια.
Ναι, το «Rise of the Planet of the Apes» μπορεί να αφηγείται μια εξέγερση των πιο κοντινών συγγενών μας στο ζωϊκό βασίλειο, αλλά όπως κάθε ταινία που θέλει να εξερευνήσει περιοχές πέρα από το περιφραγμένο λιβάδι του σινεμά της διασκέδασης περιέχει ιδέες που μοιάζουν άβολες, ακόμη κι ενοχλητικές. Και το φιλμ του Γουάιτ, από το τρέιλερ κι όλας δείχνει να έχει υπερπηδήσει τον φράχτη που μαντρώνει τα καλοκαιρινά blockbuster στην ευκολία και τα κλισέ και να καλπάζει προς κάτι ανεξερεύνητο πολύ πιο κι ενδιαφέρον...
Δείτε το τρέιλερ, εν αναμονή της εξόδου της ταινίας στις 4 Αυγούστου στις Ελληνικές αίθουσες.
Tags: RISE OF THE PLANET OF THE APES, Τζέιμς Φράνκο, αντι σέρκις, ρόμπερτ γουάιατ, τζον λιθγκοου, φρέιντα πίντο, blockbuster