H ταινία
Μια γυναίκα προσλαμβάνεται ως τηλεφωνήτρια σε μια εισπρακτική εταιρεία. Νιώθει έξω από τα νερά της και προσπαθεί να προσαρμοστεί στο πρωτόγνωρο εργασιακό περιβάλλον υπό την πίεση του προϊσταμένου της.
[Η «Γραμμή» είναι ταίνια μικρού μήκους και ταυτόχρονα πιλότος για την μεγάλου μήκους ταινία «Το Δωμάτιο του Αστροναύτη» που αναπτύσσεται μέσω του προγράμματος Συγγραφή Σεναρίου-Development του Ελληνικού Κέντρο Κινηματογράφου.]
Ο σκηνοθέτης
Ο Λουκάς Αγέλαστος είναι σκηνοθέτης και φωτογράφος. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1977 και σπούδασε Κοινωνικές Επιστήμες και Διοίκηση Επιχειρήσεων σε πανεπιστήμια της Σκωτίας και Σκηνοθεσία Κινηματογράφου μέσω του προγράμματος Masters του Raindance στο πανεπιστήμιο Staffordshire της Αγγλίας.Συνεργάζεται με την σύζυγό του, την σκηνοθέτιδα Σπυριδούλα Γκούσκου, συνσκηνοθετόντας ή δουλεύοντας σαν Δ/ντης Φωτογραφίας και Μοντέρ σε δικές της ταινίες. Αντίστοιχα, η ίδια αναλαμβάνει την Παραγωγή και το Casting στα δικά του πρότζεκτ.Το πρώτο τους ντοκιμαντέρ μικρού μήκους «Ο Ανεργος που Ταϊζει τους Αστεγους» (2013) με θέμα την Κοινωνική Κουζίνα «Ο Αλλος Ανθρωπος» είχε πάνω απο 350.000 θεάσεις σε διάφορες αναρτήσεις στο Facebook και στο YouTube. Το μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ τους «Εγώ, ο Αλλος Ανθρωπος» (My Human Self με θέμα τον ιδρυτή της Κοινωνικής Κουζίνας Κωνσταντίνο Πολυχρονόπουλο και πρωτότυπη μουσική απο τα Υπόγεια Ρεύματα, έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 2017 και βραβεύτηκε ως καλύτερη ταινία τεκμηρίωσης στο Φεστιβάλ Πελοππονήσου "Γέφυρες" και απέσπασε το Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής στο Φεστιβάλ Αντιόχειας (Antakya) στην Τουρκία.
Φιλμογραφία:
2019 Η Γραμμή, μυθοπλασία, 11'
2018 Το Επόμενο Πρωί, πειραματική μυθοπλασία, 8'
2017 Εγώ, ο Αλλος Ανθρωπος, ντοκιμαντέρ, 75' (Μαζί με την Σπυριδούλα Γκούσκου)
2013 Ο Ανεργος που Ταϊζει τους Αστεγους, ντοκιμαντέρ, 5' (Μαζί με την Σπυριδούλα Γκούσκου)
Γιατί κάνατε αυτήν την ταινία τώρα; Τι ήταν αυτό που σας έκανε να θελήσετε να αφηγηθείτε αυτήν την ιστορία;
Ο πρακτικός λόγος είναι ότι «Η Γραμμή» είναι ταυτόχρονα πιλότος για την μεγάλου μήκους «Το Δωμάτιο του Αστροναύτη» που ετοιμάζουμε και για την οποία ψάχνουμε χρηματοδότηση. Οι συναισθηματικοί λόγοι έχουν να κάνουν με κάποιες σκέψεις που μας προβληματίζουν. Ο Δώρης Αυγερινόπουλος, που είχε την ιδέα για το σενάριο, ήταν σαφώς επηρεασμένος από μια πολύ δύσκολη οικονομική κατάσταση που έζησε. Η περίπτωση της «Μάρθας», της πρωταγωνίστριας μας, είναι σχεδόν σχιζοφρενική. Είναι θύτης και θύμα ταυτόχρονα! Για να επιζήσει και να μπορέσει να πληρώσει τα χρέη της, κάνει μια δουλειά στην οποία ζητάει τα λεφτά άλλων οφειλετών. Για μένα, υπήρχαν και κάποιες επιπλέον θεματικές που με ενδιέφεραν, όπως η αυτοπραγμάτωση μέσω της εργασίας. Ή το πως ένας εσωστρεφής άνθρωπος καλείται να «επιβιώσει» σε έναν κόσμο όπου η εξωστρέφεια και ο «δυναμισμός» είναι το παν.
Κάνοντας μια έρευνα σε ακαδημαϊκό επίπεδο για τα τηλεφωνικά κέντρα και τους εργαζόμενους σε αυτά, ανακαλύψαμε και κάποια ψυχοκοινωνικά θέματα, όπως την λεγόμενη «συναισθηματική δυσαρμονία». Πρόκειται για μια διάσταση ανάμεσα στα προσωπικά συναισθήματα του εκπροσώπου του τηλεφωνικού κέντρου και τη συναισθηματική εικόνα που πρέπει να παρουσιάζει στους συνομιλητές. Εντυπωσιακά παράλογο είναι επίσης η γενική δημόσια εχθρότητά μας προς τους εκπροσώπους αυτών των υπηρεσιών.
Είναι δύσκολο να φανταστούμε ένα άλλο πλαίσιο στο οποίο κανονικά ευγενικοί και συμπονετικοί άνθρωποι καυχιούνται για το πόσο συναισθηματικά καταχρηστικοί γίνονται απέναντι σε έναν εντελώς άγνωστο που προσπαθεί απλώς να να κάνει τη δουλειά του. Για σκεφτείτε πόσες φορές έχουμε εμείς οι ίδιοι διαολοστείλει έναν εκπρόσωπο εισπρακτικής εταιρείας και το έχουμε με χαρά ανακοινώσει στους γύρω μας;
Κάπου η Μάρθα θέλει να προσφέρει την ενσυναίσθηση και την ευγένεια της σε συνομιλίες με άγνωστους ανθρώπους αλλά συνήθως πέφτει σε τοίχο.Αυτό εκφράζει και μια δική μου ίσως παιδική και αφελής επιθυμία να υπάρχει πάντα αρμονία γύρω μου.
Πώς θα περιγράφατε την ταινία σας σ' έναν υποψήφιο θεατή;
Είναι μια ταινία κοινωνικού ρεαλισμού με ντοκιμαντερίστικη υφή. Ο θεατής γίνεται παρατηρητής στη νέα δουλειά της Μάρθας στο τηλεφωνικό κέντρο.
Τι θα θέλατε να σας ρωτήσει ή να συζητήσετε με κάποιον αφού τη δει;
Θα ήθελα να μιλήσουμε για την εσωστρέφεια, την ευγένεια και την ενσυναίσθηση. Η Αλεξάνδρα Αϊδίνη κάποια στιγμή στις πρόβες πολύ εύστοχα μου είχε μεταφέρει την ιδέα των «μεταξωτών ανθρώπων», που βασίζεται σε ένα άρθρο του Γιάννη Τριάντη στο tvxs.gr και σε μια συνέντευξη του αείμνηστου Νίκου Καρούζου. Κρυφά και εγώ ονειρεύομαι έναν κόσμο όπου οι άνθρωποι είναι τρυφεροί με τους άλλους, χωρίς καχυποψία, δίχως έπαρση και επιθετική ειρωνεία.
Πώς είναι να κάνεις σινεμά (στην Ελλάδα) σήμερα; Τι σας δίδαξε ή τι κρατάτε από την εμπειρία;
Ευτυχώς υπάρχουν οι φίλοι και οι εθελοντές, γιατί χωρίς αυτούς δεν κάνεις εύκολα σινεμά σήμερα στην Ελλάδα. Συμμερίζομαι τις εμπειρίες που έχει κατά καιρούς μοιραστεί ο Γιώργος Λάνθιμος και η παραγωγός του και σκηνοθέτιδα Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη. Οτι ζητάς από τους συνεργάτες σου να δουλέψουν δωρέαν. Οτι οι πιο πολλοί Ελληνες σκηνοθέτες βιοποριζόμαστε από αλλού. Αλλοι κάνουν διαφημιστικά, άλλοι διδάσκουν. Εγώ διατηρώ στούντιο φωτογραφίας.
Τα αρνητικά είναι η έλλειψη χρημάτων, αν και έχουμε την τύχη για την μεγάλου μήκους να έχουμε την υποστήριξη του ΕΚΚ.
Τα θετικά είναι ότι είμαστε ελεύθεροι να κάνουμε ό,τι θέλουμε με τα λίγα μέσα που διαθέτουμε. Η οικογενειακή ατμόσφαιρα και η ευκαμψία των συνεργατών σου να αντιμετωπίσουν οποιαδήποτε δυσκολία.
Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Δράμας για σας, αλλά και για το σημερινό ελληνικό κινηματογραφικό τοπίο;
Δεν είχα μέχρι στιγμής την τύχη να παραβρεθώ στη Δράμα. Από την μια είναι το πιό σημαντικό γεγονός για τους Ελληνες μικρομηκάδες. Από την άλλη έχω διαβάσει διάφορα αρνητικά στο site σας σε σχέση με τον μεγάλο αριθμό ταινιών που παρουσιάζει. Μέχρι στιγμής πάντως είμαι απόλυτα ευχαριστημένους από την επικοινωνία τους και την εξαιρετική φιλοξενία που φαίνεται να μας προετοιμάζουν οι άνθρωποι του.
Η Γραμμή | Πρωταγωνιστούν: Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Λάζαρος Βαρτάνης, Αντιγόνη Γλυκοφρύδη, Νίκος Κανατάς | Σκηνοθεσία: Λουκάς ΑγέλαστοςΣενάριο: Δώρης Αυγερινόπουλος - Λουκάς Αγέλαστος βασισμένο σε μια ιδέα του Δώρη Αυγερινόπουλου | Παραγωγή: Σπυριδούλα Γκούσκου, Story Studios Films | Δ/νση Φωτογραφίας: Κατερίνα Μαραγκουδάκη GSC | Μοντάζ: Λουκάς Αγέλαστος | Μιξάζ: Περσεφόνη Μήλιου | Ηχολήπτης: Βασίλης Αθανασόπουλος | Casting Director: Σπυριδούλα Γκούσκου | Colourist: Neil Cain | Βοηθός οπερατέρ: Σωκράτης Ραλλής | Ηλεκτρολόγος: Βαγγέλης Παπαδάτος | Μακιγιάζ: Ελένη Σταμάτη | Κομμώσεις: Αθηνά Λάμπρου | Σκηνογραφία - Location manager: Ερατώ Τσάτσου - Λουκάς Αγέλαστος | Φακοί & εξοπλισμός κάμερας: RentPhotoVideo.gr | Βοηθοί παραγωγής/ boom/ extras: Αντώνης Αντωνίου, Νικόλας Αρμάος, Βίκυ Βασιλοπούλου, Βαγγέλης Δεληγιώργης, Γιάννης Διασάκης, Αλέξανδρος Μανωλίδης, Κοραλία Μαρτίνου, Νίκος Φιλίππου (Σπουδαστές του New York College) | Σύμβουλοι τηλεφωνικών κέντρων: Κωνσταντίνα Τσούφη, Ρέα Κορφοξυλιώτη, Debbie Roberts, Κατερίνα Σιδέρη, Σπύρος Βλασσόπουλος | Script advisor: Stéphanie Joalland