Ενημέρωση

Φεστιβάλ Δράμας 2019: «Για Χρόνια Πλάγιαζα Νωρίς» του Ιάκωβου Παναγόπουλου

στα 10

Εν αναμονή του 42ου Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, γνωρίζουμε καλύτερα τις ταινίες του ελληνικού διαγωνιστικού τμήματος και τους δημιουργούς τους.

Flix Team
Φεστιβάλ Δράμας 2019: «Για Χρόνια Πλάγιαζα Νωρίς» του Ιάκωβου Παναγόπουλου

Η ταινία

Ελλάδα, 2017. Η αδυναμία οικονομικής στήριξης του Αρη (πάσχοντα της Νόσου Κινητικού Νευρώνα / ALS), θέτει τη γυναίκα του, Περσεφόνη, αντιμέτωπη με τα ανθρώπινα υπαρξιακά όρια. Πόσα χρόνια ταξίδι θέλει τελικά για να φτάσεις πραγματικά «σπίτι»;

Ο σκηνοθέτης

Ο Ιάκωβος Παναγόπουλος είναι πολυβραβευμένος σκηνοθέτης, γνωστός για τις πρόσφατες ταινίες του «A Still Sunrise» (2017) και «Flickering Souls Set Alight» (2019). Η πρωτοποριακή δουλειά του είναι συνδυασμός πρακτικής σκηνοθεσίας και ακαδημαϊκής έρευνας. Στόχος του είναι να κλείσει το χάσμα ανάμεσα στα δύο. Το μεγαλύτερό του πρότζεκτ μέχρι στιγμής, η ταινία «Για Χρόνια Πλάγιαζα Νωρίς» (2019), είναι η κινηματογραφική απόδοση της έρευνάς του για την Αμυοτροφική Πλευρική Σκλήρυνση. Μετά από πτυχιακές σπουδές στο Τμήμα Ηχου και Εικόνας στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, ο Ιάκωβος απέκτησε το μεταπτυχιακό ΜΑ Cinematography for film and television στο Πανεπιστήμιο του Bournemouth της Αγγλίας. Μόλις παρέδωσε τη διδακτορική του διατριβή για το έργο του Θεόδωρου Αγγελόπουλου στο Πανεπιστήμιο του Central Lancashire. Είναι ενεργός ερευνητής, με πολλαπλά διεθνή δημοσιεύματα. Επί του παρόντος έχει επιστρέψει στην Ελλάδα όπου το τρέχων έτος δίδασκε ως ErasmusTeaching Assistant στο Τμήμα Ηχου και Εικόνας στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Είναι επίσης επίσημος ερευνητής στο Story Lab International Film Development Research Network και επιστημονικός συνεργάτης στο In Arts (interactive research lab). Μόλις επέστρεψε από ένα ταξίδι έρευνας στην Καλιφόρνια με το Story Lab όπου και παρουσίασε την τεχνική βιογραφικής καταγραφής ethnomediology σε ιθαγενείς, μέλη της φυλής Tejon.

για χρόνια πλάγιαζα νωρίς 607

5 ερωτήσεις για το «Για Χρόνια Πλάγιαζα Νωρίς»

Γιατί κάνατε αυτήν την ταινία τώρα; Τι ήταν αυτό που σας έκανε να θελήσετε να αφηγηθείτε αυτήν την ιστορία;

Θεωρήσαμε ότι αυτή η ταινία είναι εξαιρετικά σημαντικό να βγει τώρα καθώς χαρτογραφεί μια πολύ συγκεκριμένη κοινωνική ομάδα στη χώρα μας, τους ασθενείς με νόσο κινητικού νευρώνα (ALS). Για τους ασθενείς αυτούς, πέρα από την ιδιαίτερα δύσκολη καθημερινότητα που βιώνουν, τα προβλήματά τους έχουν γιγαντωθεί από την αρχή της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα.

Πώς θα περιγράφατε την ταινία σας σ' έναν υποψήφιο θεατή;

Θεωρώ ότι είναι μια καθαρά πολιτική ταινία η οποία υπογραμμίζει ένα από τα πιο σκληρά πρόσωπα του σύγχρονου δυτικού πολιτισμού κατά την οικονομική κρίση στην Ελλάδα. Η συγκεκριμένη ταινία προέκυψε μετά από δύο χρόνια έρευνα σε σπίτια ασθενών οι οποίοι πάσχουν από νόσο κινητικού νευρώνα, οπότε πιστεύω ότι γίνεται μια πιστή αναπαράσταση της πραγματικότητας αρκετών συμπολιτών μας με μια λυρική φόρμα με επιρροές από τον μοντερνισμό.

για χρόνια πλάγιαζα νωρίς 607

Τι θα θέλατε να σας ρωτήσει ή να συζητήσετε με κάποιον αφού τη δει;

Αρχικά θα ήθελα να συζητήσω σχετικά με τη φόρμα και την αναπαράσταση, καθώς αυτή η ταινία αποτελεί το τελικό προϊόν της διδακτορικής μου έρευνας στην Αγγλία. H φόρμα έχει έντονες επιρροές από τον μοντερνισμό και τον κινηματογράφο του νέου ρεύματος καθώς και έντονα στοιχεία μπρεχτικής αποστασιοποίησης. Το δεύτερο σημείο που θα ήθελα να συζητήσω είναι για το κάδρο της ταινίας μας το οποίο είναι εξαιρετικά ιδιαίτερο (τετράγωνο) ενώ η τεχνική πίσω από αυτό είναι μια πρωτοποριακή δουλειά από τον φωτογράφο της ταινίας μας, τον Πέτρο Αντωνιάδη. Ενα κάδρο που, σε συνδυασμό με τον ατμοσφαιρικό φωτισμό, πιστεύω ότι κατάφερε να αποδώσει την αισθητική της ταινίας στον υπέρτατο βαθμό (για περισσότερες πληροφορίες δείτε το video).

για χρόνια πλάγιαζα νωρίς 607

Πώς είναι να κάνεις σινεμά (στην Ελλάδα) σήμερα; Τι σας δίδαξε ή τι κρατάτε από την εμπειρία;

Το να κάνεις σινεμά στην Ελλάδα του σήμερα είναι μια ιδιαίτερα δύσκολη δουλειά λόγω της έλλειψης χρηματοδοτήσεων αλλά την ίδια στιγμή σου δίνει τη δυνατότητα για αναζήτηση χρηματοδότησης από εναλλακτικές πηγές. Στη συγκεκριμένη ταινία είχαμε πολύ σημαντική στήριξη τόσο από εταιρίες ενοικίασης εξοπλισμού και παραγωγής (Arctos Α.Ε., Direct Productions, Matchframe, Movielights και Protasis), οι οποίες πίστεψαν στο project και έδωσαν υπηρεσίες σημαντικότατες για τη δημιουργία της ταινίας. Η εμπειρία της παραγωγής της ταινίας στην Ελλάδα του σήμερα ήταν εξαιρετικά όμορφη αλλά τίποτα δεν θα ήταν εφικτό χωρίς τη στήριξη όλων των συνεργατών και την απόλυτη αφοσίωση τους στην ιστορία που θέλαμε να οπτικοποιήσουμε. Με λίγα λόγια, άνευ της αλληλοϋποστήριξης θα ήταν δύσκολο να κάνει κανείς σινεμά στην Ελλάδα σήμερα.

για χρόνια πλάγιαζα νωρίς 607

Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Δράμας για σας, αλλά και για το σημερινό ελληνικό κινηματογραφικό τοπίο;

Το ότι επιλεχτήκαμε από το Φεστιβάλ Δράμας μας έκανε ιδιαίτερα χαρούμενους καθώς θέλαμε οπωσδήποτε η πρεμιέρα της ταινίας μας στην Ελλάδα, μετά την πρώτη προβολή μας στο Los Angeles Greek Film Festival (βραβείου κοινού), να είναι στο συγκεκριμένο φεστιβάλ το οποίο στηρίζει 42 χρόνια αποκλειστικά τους δημιουργούς ταινιών μικρού μήκους πράγμα που χρειαζόμαστε ώστε να έρθουμε σε επαφή με δημιουργούς, να ανταλλάξουμε κινηματογραφικά βιώματα μέσω των ταινιών για να καταφέρουμε να περάσουμε στο επόμενο στάδιο. Ολη η ομάδα περιμένει εναγωνίως το φεστιβάλ για να παρακολουθήσουμε όλες τις εξαιρετικές ταινίες που θα είναι και φέτος εκεί.

Δείτε το trailer του «Για Χρόνια Πλάγιαζα Νωρίς» παρακάτω. Ακολουθήστε τα νέα της ταινίας στη σελίδα της στο facebook


Δείτε εδώ μία συλλογή από πλάνα στα οποία φαίνεται η χρήση του δραματικού ρόλου και γιατί επιλέχθηκε το τετράγωνο (1:1) κάδρο:

Breathing Inside A Square from Petros Antoniadis on Vimeo.


Info Παίζουν: Ιωάννα Τσιριγκούλη, Γιάννης Κοκιασμένος, Ελίζα Σκολίδη, Ερρίκος Λίτσης, Ελενα Μιχαηλίδου | Σενάριο, Σκηνοθεσία: Ιάκωβος Παναγόπουλος | Επιμέλεια Σεναρίου: Κωνσταντίνος Καρακώστας | Παραγωγοί: Ιάκωβος Παναγώπουλος, Πέτρος Αντωνιάδης | Παραγωγή: Arctos Films S.A., Direct Productions | Συμπαραγωγή: Matchframe, Movielights, Protasis Productions | Εκτελεστής Παραγωγός: Αργύρης Ζάχος | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Πέτρος Αντωνιάδης | Βοηθός Σκηνοθέτης: Κωνσταντίνος Καρακώστας | Βοηθός Δ. Παραγωγής: Ελενα Γεωργιάδου | Σκηνογράφος: Χρήστος Συμεωνίδης | Ενδυματολόγος: Λίνα Σταυροπούλου | Μοντάζ: Αγγελος Μιχαλόπουλος | Μουσική: Deadfile | Μακιγιάζ: Ευάγγελος Καλογιαντσίδης | Ηχοληψία: Χρήστος Σακελλαρίου | SFX: Γιώργος Αλαχούζος, Ρούλης Αλαχούζος | VFX: Leonid Kashtalian | Focus Puller: Βαγγέλης Τζιφάκης | Β’ Βοηθός Κάμερας: Στέλλα-Λουίζα Αθανασοπούλου | Προγραμματιστής: Δημήτρης Μακρυγιάννης | Gaffer: Βαγγέλης Ρούσσης | Best Boy: Μάρκος Κουκώ | Ηλεκτρολόγος: Θοδωρής Κουτσέλης | KeyGrip: Παναγιώτης Τσαγκαρούλης | Grip: Αρης Μπουμπάρας | Φωτογράφος Πλατώ: Ιωάννα Τσάκαλου | Κατασκευές: Αλέξης Κώνστα | Colorist: Δημήτρης Καρτέρης | Audio Post Production Supervisor: Πέτρος Νιαμονιτάκης | Sound Design& Mixing: Αλέξανδρος Σωτηρόπουλος | Foley Artist: Δημήτρης Ζαπατίνας | Storyboard Artist: Εύα Γκόγκου | Βοηθός Δ. Παραγωγής: Ελενα Γεωργιάδου | Βοηθός Παραγωγής: Μάριος Μπέκα | Runner: Θάνος Μπικάκης | Υποτιτλισμός: Ηραλία Κοτσακίδου, Σταύρος Κοζομπόλης | Εξοπλισμός Κάμερας: Arctos Films S.A. | Ηλεκτρολογικός Εξοπλισμός: Movielights | Μακινιστικά: Γιώργος και Κώστας Αγγέλου | Catering: Αλίκη Σκαλίδη | Post Production: Matchframe | Sound Studio: Correct Creative Productions

για χρόνια πλάγιαζα νωρίς poster 607

Μάθετε πληροφορίες και δείτε υλικό των ταινιών όλων των φετινών υποψηφίων του Φεστιβάλ Δράμας εδώ. Κάθε μέρα το Flix θα παρουσιάζει κι από μία ταινία.