Συνέντευξη

Βασίλης Σουραπάς: «Πρέπει ν' αλλάξουμε αν θέλουμε να συνεχίσουμε

στα 10

Ο Βασίλης Σουράπας, επικεφαλής της «boutique» εταιρίας διανομής Film Trade, κινήθηκε πάντα μακριά από το μαζικό «αγριεμένο πληθός». Η επιλογή του να φέρει στην Ελλάδα τα «Future Shorts» μοιάζει μια ακόμη συνεπής κίνηση σε μια ενδιαφέρουσα διαδρομή. Του ζητήσαμε να μας εξηγήσει, τους λόγους που τον έκαναν να εμπλακεί στην γοητευτική αυτή περιπέτεια.

Βασίλης Σουραπάς: «Πρέπει ν' αλλάξουμε αν θέλουμε να συνεχίσουμε

Τα Future Shorts τα ανακάλυψα μέσα από το Secret Cinema που το διοργανώνουν στην Αγγλία οι ίδιοι άνθρωποι. Είχαμε πάει στο Λονδίνο για να συζητήσουμε μια συνεργασία για το Secret Cinema και αυτή η κουβέντα επεκτάθηκε για να συμπεριλάβει και το Future Shorts. Συζητώντας με τον Φαμπιέν Ριγκάλ που έχει στήσει όλο αυτό το πράγμα που ουσιαστικά αλλάζει το τι είναι αντιληπτό ως προβολή ταινίας, αποφασίσαμε το καλοκαίρι που είχε έρθει στην Αθήνα, να ξεκινήσουμε με το Future Shorts και να ακολουθήσει, το Secret Cinema όταν είμαστε βέβαιοι ότι το κοινό είναι έτοιμο για αυτό.

steven1

Τα Future Shorts είναι ένα παγκόσμιο φεστιβάλ των καλύτερων ταινιών μικρού μήκους, το οποίο 4 φορές τον χρόνο ετοιμάζει ένα πρόγραμμα το οποίο προβάλλεται πλέον σε 50 χώρες και 125 πόλεις σε όλον τον κόσμο. Οι χώροι στους οποίους γίνεται είναι από σινεμά έως αποθήκες και από γκαλερί μέχρι εργοστάσια και σκοπό έχει να συμπαρασύρει τον θεατή σε μια ευρύτερη εμπειρία από μια απλή προβολή καλών ταινιών που συνδυάζει, ανάλογα με το ποιος το διοργανώνει, και άλλες μορφές τέχνης όπως μουσική, χορό, θέατρο, εικαστικά κτλ.

steven1

Νομίζω ότι η όλη ιδέα ξεκίνησε από το πρόβλημα που είχε ο Φαμπιέν ως σκηνοθέτης ταινιών μικρού μήκους να βρει χώρο για τις ταινίες του. Οπως είναι οργανωμένο όλο το σύστημα διανομής ταινιών και παρακολουθώντας και βλέποντας το από μέσα, είναι ξεκάθαρο ότι οι μικρού μήκους ταινίες έχουν πολύ μεγάλη δυσκολία να βρουν το κοινό τους εκτός φεστιβάλ. Το τι μπορεί να βρει το κοινό του ως ταινία γενικώς είναι κάτι που συνεχώς αλλάζει, αλλά αυτό που δεν αλλάζει είναι ότι οι μικρού μήκους ταινίες αφενός και τα ντοκιμαντέρ αφετέρου, είναι οι τελευταίοι τροχοί της αμάξης σε ότι αφορά την διανομή τους, γιατί δεν έχει βρεθεί ένας τρόπος ούτε καν, τουλάχιστον να φέρνουν το κόστος τους πίσω. Αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα αν σκεφτεί κανείς ότι οι σκηνοθέτες του αύριο είναι οι σημερινοί μικρομηκάδες από την μια και ακόμα μεγαλύτερο όταν βλέπει κανείς πόσες ταινίες και μεγάλου μήκους δεν έχουν καμία τύχη στην διεθνή αγορά ταινιών. Ο Φαμπιέν νομίζω έχει βρει έναν καταπληκτικό τρόπο να διαλέγει ότι καλύτερο υπάρχει σε αυτού του είδους τις ταινίες, να τις «ανακατέυει» με τέτοιον τρόπο ώστε να κάνει ένα εξαιρετικό μείγμα και να το σερβίρει με έναν τρόπο που κανείς πριν από αυτόν δεν είχε σκεφτεί.

steven1

Η επιτυχία του Future Shorts οφείλεται πιστεύω στο ότι είναι ένα από αυτά τα πράγματα που είναι στην σωστή στιγμή εκεί που πρέπει να είναι!Είναι κάτι το φρέσκο γιατί οι ταινίες που περιλαμβάνει έχουν μια cutting edge αισθητική και περιεχόμενο και είναι μικρά έργα τέχνης που μπορούν να ειδωθούν αυτόνομα, αλλά δεν σταματάει εκεί. Προσπαθεί να κάνει την προβολή μια κοινωνική εμπειρία επικοινωνώντας το όλο πράγμα κατά κύριο λόγο ιντερνετικά μέσα από το χτίσιμο πολλών μικρών κοινοτήτων οι οποίες ενώνονται σε μια παγκόσμια κοινότητα. Νομίζω ότι η παγκόσμια διάσταση του πράγματος, ότι δηλαδή άνθρωποι από όλον τον κόσμο περνούν αυτές τις ταινίες και ο καθένας τις παρουσιάζει με τον τρόπο του αποτελεί μεγάλο μέρος της επιτυχίας του.

steven1

Το να αλλάζεις από μια πιο «πεπατημένη» διαδρομή διανομής σε κάτι σαν το Future Shorts είναι και εύκολο και δύσκολο. Είναι εύκολο με την έννοια καταρχήν του ότι είναι σαφές σε όλους που εμπλέκονται στενά, όχι μόνο στην κινηματογραφική διανομή, αλλά σε όλες τις μορφές που συνδυάζουν τον πολιτισμό με την οικονομική δραστηριότητα, ότι πρέπει να αλλάξουν τον τρόπο που κάνουν τα πράγματα, αν θέλουν να συνεχίσουν αυτό που κάνουν. Και αυτό δεν αφορά μόνον αυτούς που ασκούν κάποια μορφή «εμπορικής» δραστηριότητας αλλά και τους δημιουργούς νομίζω. Η ψηφιοποίηση του κόσμου και του πολιτισμού σε συνδυασμό με την ευρύτερη οικονομική κρίση αλλάζουν τον τρόπο που κατασκευάζονται αλλά και καταναλώνονται τα πάντα. Ετσι το να αλλάξει κανείς δεν αποτελεί και καμιά καινοτομία αλλά μια αναγκαιότητα και με αυτήν την έννοια είναι εύκολο. Η δυσκολία είναι στο καταλάβει κανείς σε πιο κατεύθυνση πρέπει να αλλάξει και πως να πρακτικά να κινηθεί για να είναι πιο σχετικός με το καινούργιο τοπίο. Σε αυτό το κομμάτι είμαστε τυχεροί που μπορούμε να συνεργαστούμε με τον Φαμπιέν, ο οποίος έχει φέρει μια καινούργια οπτική στα πράγματα εν μέρει γιατί είναι brilliant ο ίδιος και εν μέρει γιατί είχε την ματιά του αουτσαιντερ σε ένα πρόβλημα που ανεπιτυχώς προσπαθούν να λύσουν οι από μέσα από τον φράκτη μην έχοντας όμως την φρεσκάδα της ματιάς.

H επόμενη, τελευταία προβολή των Future Shorts θα γίνει την ερχόμενη Κυριακή 29/1 στις 12.00 το μεσημέρι στον Κινηματογράφο Δαναό.

Διαβάστε περισσότερα για τα Future Shorts και δείτε παρακάτω στιγμιότυπα από την avant-premiere που έγινε το Σάββατο 14 Ιανουαρίου στον Δαναό.